جاباما
۱۱۳۰۲۰۲
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

پیش‌بینی مطهری در مورد کابینه دولت رییسی

علی مطهری درباره بیانات رهبری پیرامون ردصلاحیت کاندیداها گفت: این اشاره رهبری به جبران، به هیچ وجه حکم حکومتی محسوب نمی شد بلکه مقصود ایشان این بود که از خانواده آقای لاریجانی اعاده حیثیت شود و به نوعی از ایشان و خانواده شان دلجویی شود. از نگاه من نظر رهبر انقلاب با شورای نگهبان درباره عدم احراز صلاحیت آقای لاریجانی یکی بود

ساعد نیوز: بعد از برگزاری انتخابات و اعلام رسمی پیروزی سید ابراهیم رئیسی در این انتخابات، موضوع داغ روز، ترکیب کابینه ی دولت سیزدهم به ریاست ایشان به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم در ۴۵ روز آینده است. تحلیلگران مسائل ایران دیدگاه های متفاوتی در این خصوص دارند. برای بررسی این موضوع به سراغ آقای دکتر علی مطهری نایب رئیس مجلس دهم رفته ایم.

حضرتعالی جزو کسانی بودید که به عنوان نامزد ریاست جمهوری در انتخابات دوره سیزدهم ثبت نام کردید و توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدید. نسبت به رد صلاحیت آقای لاریجانی هم به شدت اعتراض داشتید. علیرغم تحریم انتخابات از سوی برخی کنشگران سیاسی، حضرتعالی مردم را دعوت به شرکت در انتخابات کردید و خودتان نیز رأی دادید. دلیل حضرتعالی برای شرکت در انتخابات چه بود؟

با هر نگاه و نظری و علیرغم داشتن انتقاداتی نسبت به عملکرد برخی نهادها ما موظفیم که برای حفظ اصل نظام تلاش کنیم. ضمناً بعد از همین مشارکت هم باید به دنبال اصلاح کاستیهای موجود باشیم. به هر حال، ما نمی توانیم همصدا با ضد انقلاب و براندازان، انتخابات را تحریم کنیم و به نظام آسیب بزنیم. بنابراین، ضمن این که به نحوه برگزاری انتخابات انتقاد داشتیم برای دفاع از اصل نظام رأی دادیم. منتها باید تلاش کنیم که در آینده این کاستی ها برطرف شود. یکی از راه های برطرف شدن این کاستی ها به نظر من تلاش برای تغییر ترکیب شورای نگهبان است.

پیش‌بینی مطهری در مورد کابینه دولت رییسی

اشاره رهبری به جبران، به هیچ وجه حکم حکومتی محسوب نمی شد

رهبر انقلاب در خصوص رد صلاحیت آقای لاریجانی در سخنرانی شان به لفظ "جبران" اشاره کردند و گفتند که بر اساس اطلاعات غلط حیثیت ایشان در جامعه زیر سؤال رفته است ولی ما در عمل شاهد هیچ نوع بررسی مجدد یا تشکیل یک جلسه ویژه برای رسیدگی به این موضوع نبودیم. آیا اشاره رهبری به لفظ جبران، نوعی حکم حکومتی نبود؟

خیر، این اشاره رهبری به جبران، به هیچ وجه حکم حکومتی محسوب نمی شد بلکه مقصود ایشان این بود که از خانواده آقای لاریجانی اعاده حیثیت شود و به نوعی از ایشان و خانواده شان دلجویی شود. از نگاه من نظر رهبر انقلاب با شورای نگهبان درباره عدم احراز صلاحیت آقای لاریجانی یکی بود، در غیر این صورت با اشاره ایشان شورای نگهبان آقای لاریجانی را تأیید صلاحیت می کرد. در سخنرانی برای نمایندگان مجلس هم گفتند شورای نگهبان همان کاری را که باید می کرد انجام داد.

رئیسی به نحو قابل قبولی رفتار خواهند کرد

دولت آقای رئیسی به نظرتان چه سر و شکلی خواهد داشت و پیشبینی حضرتعالی از عملکرد این دولت چیست؟

با توجه به این که آقای رئیسی فرد عاقلی است و خود ایشان هم گفته اند که من به صورت مستقل وارد میدان شده ام و فراجناحی عمل خواهم کرد، فکر می کنم که ایشان در مجموع به نحو قابل قبولی رفتار خواهند کرد. البته تندروهایی در اطراف ایشان وجود دارند ولی بعید است که ایشان در تصمیمات کلان کشوری تحت تأثیر این افراد عمل کنند.

احمدی نژاد انتخابات را تحریم نکرد، فقط گفت شرکت نمی کنم

آقای احمدی نژاد به صورت علنی و در اعتراض به عدم احراز صلاحیت شان از سوی شورای نگهبان اعلام کردند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد و بنابراین ایشان نیز به جمع تحریم کنندگان انتخابات پیوستند. ولیکن با توجه به عضویت ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بسیاری انتظار برخورد با ایشان را دارند ولی نظام همچنان با ایشان با سعه صدر برخورد میکند. نظرتان در این رابطه چیست؟

البته آقای احمدی نژاد انتخابات را تحریم نکرد؛ فقط گفت که من شرکت نمی کنم؛ کسی را هم دعوت به تحریم نکرد. این تصمیمی است که ایشان به خاطر روند نادرست برگزاری انتخابات به عنوان اعتراض گرفتند. فکر می کنم هرکسی حداقل تا این حد حق اعتراض دارد.

نظر حضرتعالی درباره استراتژی دولت سیزدهم برای سر و سامان دادن به وضعیت کنونی کشور چیست؟ چه پیشنهادی دارید؟

در نامه ای که به آقای رئیسی نوشتم نکات مورد نظرم را بیان کردم. بهبود روابط با دنیا یکی از راهکارهای سر و سامان دادن به وضعیت موجود است. ما باید روابط خودمان را با اروپا و کشورهای اسلامی و همسایگان تقویت کنیم. ایران در حال حاضر در انزوای سیاسی و اقتصادی به سر می برد.

ابتدا باید از این انزوا خارج شویم. دوم این که رئیس جمهور منتخب باید مسأله رفع تحریم ها و احیای برجام و پیوستن به اف ای تی اف را به صورت جدی دنبال کند. همه این موارد در بهبود اقتصاد و معیشت مردم تأثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر، باید در جهت تکیه به توان داخلی و افزایش تولید تلاش کنند. نکته مهم دیگر، توجه به اجرای فصل سوم قانون اساسی درباره حقوق ملت است. لازم است آقای رئیسی به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی رفتارهای نادرستی را که با منتقدان صورت می گیرد اصلاح کنند.

به دولت رئیسی خوشبین هستم

به نظرتان در دولت آقای رئیسی امکان دارد ما حضور چهره های معتدل و حتی اصلاح طلب کارآمد را شاهد باشیم؟

این احتمال وجود دارد. بر اساس شناختی که از تفکر و روحیه آقای رئیسی دارم، این احتمال دور از انتظار نیست. من به دولت ایشان خوشبین هستم و امیدوارم که این دولت در بهبود وضع موجود چه از نظر زندگی و معیشت مردم، چه سیاست خارجی، چه عدالت اجتماعی و چه احترام به آزادیها موفق باشد و بتواند اعتماد کمرنگ شده مردم به نظام را بازگرداند. هرچند اطراف ایشان افراد تندرو حضور دارند ولی در مقام یک رئیس جمهور طبیعتاً ایشان معتدل رفتار خواهند کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج