۱۱۳۰۳۶۰
۱۰۲ نظر
۵۰۲۹
۱۰۲ نظر
۵۰۲۹
پ

تکرار تراژدی مهاجرت؛ روایتی از یک مرگ غریبانه

پایگاه خبری - تحلیلی جامعه ۲۴ در گزارشی به ماجرای مرگ زن ۲۷ساله سردشتی در یونان پرداخته است.

پایگاه خبری - تحلیلی جامعه ۲۴ در گزارشی به ماجرای مرگ زن ۲۷ساله سردشتی در یونان پرداخته است.

تکرار تراژدی مهاجرت؛ روایتی از یک مرگ غریبانه

در بخشی از این گزارش آمده:

* بار دیگر یک خانواده ایرانی در راه مهاجرت از سرزمین مادری خود جان باختند و اینبار هم یکی اهالی سردشت به سوگ عزیزی نشستند. زن جوانی در مقابل چشمان همسر و فرزندانش در اولین لحظات رسیدن به مقصد از شدت خستگی جان باخت. در این گزارش روایت کامل ماجرا و علل بروز پدیده مهاجرت‌های سریع و قاچاقی در مناطق کردنشین مورد بررسی قرار گرفته است.

* در کمتر از یک سال دو خانواده ایرانی کُرد در راه مهاجرت از ایران دست از جان و مال شسته و راهی خارج از کشور شدند. خانواده‌هایی که آنقدر خود را در وطن غریب می‌دانستند که ترجیح دادند با سرعت، اندکی پولی جمع کرده و از راه‌های غیررسمی و با کمک گرفتن از قاچاق‌بر‌ها خود را به اروپا برسانند و خطرات آن را نیز به جان بخرند. اول نوبت خانواده ایران‌نژاد بود که در این مسیر تمامی اعضای خود را از دست داد. این روز‌ها هم خانواده ابراهیم‌نژاد با مرگ دلخراش مادر خانواده در مسیر مهاجرت سوگوار شدند. خانواده‌هایی که هر دو اهل سردشت از توابع آذربایجان غربی بودند.

تکرار تراژدی مهاجرت؛ روایتی از یک مرگ غریبانه

روایت مهاجرت خانواده ابراهیم نژاد

* سردار ابراهیم‌نژاد جوان ۳۴ ساله اهل شهر ربط از توابع شهرستان سردشت واقع در آذربایجان غربی ۳ سال پیش تصمیم می‌گیرد همراه با خانواده از ایران مهاجرت کند. سردار کارگر است و هر روز هم شرایط یافتن کار برای او سخت‌تر می‌شود. عزم رفتن می‌کنند به امید رسیدن به زندگی بهتر و در آرامش. خانه و زندگی را می‌فروشد و از راه‌های غیررسمی عازم ترکیه می‌شود. این خانواده کُرد مدتی در آنجا می‌مانند و زندگی می‌کنند تا اینکه همین روز‌های اخیر تصمیم می‌گیرند عازم یونان شوند و لابد از آنجا هم راهی اروپا.

* به گفته برخی آشنایان پول زیادی هم در بساط خانواده نمانده و آنچه هست باید برای آینده و زمان استقرار در کشور موردنظر پس‌انداز شود. پس سردار با خانواده ۴ نفره‌اش به همراه گروهی از مهاجران دیگر پای پیاده راهی یونان می‌شوند، خانواده چند روزی از وضعیت سردار و خانواده‌اش بی‌خبر است.

* مهری مادر ۳۰ ساله خانواده در حالی که به مدت ۳ روز و در ساعات طولانی در جنگل پیاده‌روی کرده است آنهم در این شرایط گرمای هوا کم‌کم توانش را از دست می‌دهد و بعد از رسیدن به یونان از پا می‌افتد به نحوی که حتی توان خوردن آب و غذا هم ندارد. هیچ کمکی نیست. همراهان هم با مشاهده حال وخیم مهری و معطل شدن خانواده در مسیر آن‌ها را ترک می‌کنند.

* سردار به زبان انگلیسی و یونانی مسلط نیست پس توان کمک گرفتن از سازمان‌های امدادی یونان را هم ندارد. صبح با برادر همسرش تماس می‌گیرد و ماجرا را تعریف می‌کند نگران و مضطرب است. تلاش او برای کمک به همسر جوانش فایده‌ای ندارد و مهری از شدت خستگی و احتمالا گرما حوالی بعدازظهر روز دوشنبه ۲۴ خرداد در مقابل چشمان نگران همسر و فرزندان کوچکش دچار ایست قلبی شده و جانش را از دست می‌دهد.

تکرار تراژدی مهاجرت؛ روایتی از یک مرگ غریبانه

* مرد جوان پیکر همسرش را به دوش می‌کشد آن‌ها عهد بسته‌اند که تا همیشه کنار هم باشند پس این مرحله را هم باید با هم طی کنند. کودکان هم دردناک‌ترین صحنه را شاهد هستند، اما آنقدر کوچک هستند که دقیقا نمی‌دانند چه حادثه تلخی رخ داده است. سردار کیلومتر‌ها راه را در حالی طی می‌کند که پیکر بی‌جان همسر جوانش را بر دوش می‌کشد. سرانجام کنار جاده می‌رسد اینبار کمک می‌آید، اما به شدت دیر. خودرویی با دیدن شرایط این خانواده متوقف شده و با پلیس تماس می‌گیرند.

* سردار تصمیم می‌گیرد به راه خود ادامه دهد. مهری جانش را از دست داده و به رسیدن به مقصد شاید تنها راهی باشد که نشان دهد جان او بی‌جهت از دست نرفته است.

* آنطور که می‌گویند سردار ابراهیم‌زاده و دو فرزندش اکنون به کمپ «فلایکو» در خاک یونان و در مرز بلغارستان فرستاده شده‌اند و شرایط روحی بسیار بدی را پشت سر می‌گذارند. به‌ویژه ۲ فرزند خانواده مدام بهانه مادر را می‌گیرند. در میان غریبه‌ها بدون حضور مادر، مادربزرگ و پدربزرگ و هر کسی که بتواند مرهمی بر زخمشان باشد آنجا در کمپ تنها پناه این دو کودک پدری است که در سوگ نشسته و قطعا با به دوش کشیدن پیکر همسرش شرایط روحی بدتری را هم تحمل می‌کند.

* در حال حاضر، اما این خانواده نه تنها سوگوار که دل نگرانند. پیکر مهری در یکی از سردخانه‌های یونان باقی مانده و سردار تصمیم گرفته که مهری را برای خاکسپاری به زادگاهشان بفرستد، اما شرکت‌هایی که باید کار حمل و نقل جسد مهری به ایران را انجام دهند مبالغ هنگفتی پول طلب می‌کنند که پرداخت آن از عهده سردار خارج است. حالا در سردشت همه درصدد جمع‌آوری پول برای بازگرداندن پیکر مهری به سرزمین مادری هستند؛ ارتباطاتی با برخی از مسئولان شهر گرفته شده است، اما هنوز این کار به انتها نرسیده و حکایت این خانواده همچنان باقی است.

تکرار تراژدی مهاجرت؛ روایتی از یک مرگ غریبانه

* اما سردشت داغ‌های دیگری نیز از مرگ جوانانش در سینه دارد. جوانانی که در آرزوی به حق برای داشتن زندگی بهتر و در فرار از تنگنا‌ها و ناکامی‌های تلخ و مکرر سرزمین مادری در مسیر مهاجرت جانشان را از دست داده‌اند. هنوز یکسال هم از مرگ دردناک خانواده ایران‌نژاد در آب‌های فرانسه نمی‌گذرد.

نبود شغل عامل اصلی مهاجرت مردم سردشت

* در آن زمان کمال حسین پور نماینده سردشت که پیگیر بازگرداندن اجساد این خانواده به کشور بود گفته بود: تاکنون بیش از هزار نفر از مردان و زنان جوان سردشتی از کشور مهاجرت کرده‌اند. بیشتر این مهاجران را مردان و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد را مردمی تشکیل داده‌اند که به صورت خانوادگی اقدام به مهاجرت کرده‌اند و طی ۵ ماه بالغ بر هزار نفر از مردم این شهرستان مهاجرت کرده‌اند.

* او نبود شغل و امکانات رفاهی درمانی در اولین شهر شیمیایی جهان و کم‌توجهی به معیشت مردم این شهر را عامل اصلی این مهاجرت‌ها دانسته و عنوان کرده بود: مردم نیاز به شغل دارند و شرایط به گونه‌ای شده که مردم مانند آقای رسول ایران نژاد که جان خود و خانواده‌اش از دست رفت، هرچه دارند می‌فروشند و با کمک قاچاقچیان کشور ترکیه به این کشور رفته و از آنجا راهی اروپا می‌شوند.

تکرار تراژدی مهاجرت؛ روایتی از یک مرگ غریبانه

دلایل افزایش مهاجرت

دکتر کامل دلپسند جامعه‌شناس توسعه اجتماعی و استاد دانشگاه می‌گوید:

* در مهاجرت، پدیده‌ای به نام دافعه از مبدا و جاذبه مقصد وجود دارد. دافعه مبدا به لحاظ زیست شهروندی در ایران برای تمام افرادی که در ایران قصد مهاجرت دارند صدق می‌کند و مجموعه عواملی از دافعه مبدا افراد را به سوی مهاجرت از کشور سوق می‌دهد، از سوی دیگر جاذبه مقصد هم نقشی تعیین‌کننده در میل و رغبت افراد به مهاجرت دارد.

* کشور‌های کانادا، آمریکا، استرالیا و برخی کشور‌های اروپایی از مناطقی هستند که جاذبه زیادی داشته و ایرانی‌های تمایل زیادی به مهاجرت به این کشور‌ها دارند. بالا بودن شاخص‌های توسعه‌ای، شاخص‌های انسانی و شاخص‌های حمایت اجتماعی در این کشور‌ها به شکلی است که هر انسانی علاقه دارد که در کشور خودش هم چنین مواردی وجود داشته باشد و به همین میزان از تنعم اقتصادی، رفاهی، امنیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برخوردار باشد.

* (با بیان اینکه در سردشت کوهی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی را داریم که فشار آن روی مردم محلی است): این کوه مشکلات یا خود را به صورت آسیب‌های اجتماعی نشان داده و وارد گودال تولید بسیاری از ممنوعیت‌های اجتماعی شده است، یا اینکه خود را به صورت خودکشی یا مهاجرت نشان می‌دهد.

* تا زمانی که سردشت به عنوان مهاجرفرست‌ترین شهر جزو بدنه مورد توجه برای ایجاد تبعیض مثبت نشود تمام چالش‌های اجتماعی از قبیل مهاجرت، کولبری، خودکشی و ... تداوم خواهد داشت.

* وقتی در نگاه ما رویکرد این است که یک خانم مجری می‌گوید آن‌هایی که دوست ندارند، بروند نباید انتظار زیادی از جامعه داشت. وقتی با من اینگونه صحبت می‌شود آیا نباید انتظار داشت فردی که در نقطه صفر مرزی زندگی کرده و مجبور است برای تداوم زندگی به کولبری و ... روی آورد، از ایران مهاجرت کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چطور بچه های به اون کوچیکی طاقت آوردن ولی مادر فوت کرده...علت خستگی نبوده احتمالا یک بیماری خاصی داشته طاقت نیاورده...خدا رحمت کنه اون بنده خدا را و به ما رحم کنه

      پاسخ ها

      • سروش

        احتمالا هرچی خوراکی و آب بوده به بچه ها دادن

      • بدون نام

        ایران هم شدجا

      • بدون نام

        خانواده ایران نژاد که دل آدم میسوزه بعد این زن طفلک مرد چه زجری کشیده جسد زن روی دوشش

      • جعفر عبافروش

        زندگی را به خانواده‌های ایرانی چنان تنگ کرده‌اند که هجرت نا امیدی شده راه چاره ی دردهای مردم ثروتمند و مستضعف ایران.
        ...

      • بدون نام

        خیلی غم انگیز

      • بدون نام

        وقتی پولامون رو میدن کشورای دیگه همین میشه

      • بدون نام

        ایران این همه نفت گاز معادن داره چرا باید مردم فقیر باشند

      • بدون نام

        دکتر کی بودی تو

      • یوسفی

        به نظرم از گرما نبوده چون بچه ها تو عکسی که جسد مادرش رو دوش پدرشونه کاپشن تنشونه.احتمالا بیماری داشته.کاش نمی رفتن

      • بدون نام

        این پست و تصاویر رو نشون اون مجری بدین که گفت هر کی نمیتونه جمع کنه از ایران بره

      • بدون نام

        بچه بغل پدرمادر چراخسته بشه

      • بدون نام

        حیف این سرزمین.....

    • بدون نام

      بخاطر خوشی زیادی هست که میرن از اینجا!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایشالا شما هم یه روز خوشی بزنه زیر دلت تا اینجوری نظر صادر نکنی

      • ایرانی کاربر قدیمی

        اره خوشیه زیاد!!!!!!!! واقعا درسته میدونم مسخره میکنی .

      • بدون نام

        واقعا بعضیا نمیفهمن که داره مسخره میکنه منفی میدن؟؟؟!!!!

    • صدای ملت

      شرایط زندگی و معیشت طوری شده که همه از سرزمین مادری ناامید شده ایم

    • بدون نام

      هی داد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی غم انگیز بود خدا صبر بده ان شاءالله

      • بدون نام

        چه دل و جرأتی داشته !

    • نامnaser

      ازمسئولان بپرسیدچکارکردن که پولداروفقیردرفکرمهاجرت هستن درکشوری که هیچ چیزی کم نداره

      پاسخ ها

      • محمد

        پولدار به فکر مهاجرت نیست. هیچ جای دنیا به این راحتی نمیشه پول کثیف درآورد.

    • بدون نام

      چقدر غم انگیز

    • بدون نام

      نمیگم چرا مهاجرت میکنن. حق دارن برای یه زندگی بهتر محل زندگیشون رو عوض کنن
      فقط ای کاش این کار رو از راه درست انجام بدن که انقدر اذیت نشن و آخرش همیچن اتفاق تلخی بیافته

    • عجب

      مااایرانی ها یک ویژگی داریم اونم اینه که میخوایم در نشون دادن بدبختی از هم پیشی بگیریم
      این خبر هم نمود همین ویژگیه
      اولا قرار نیست برای همه این اتفاق بیوفته دوما ایشون چطور محاجرت کرده وزبانش درحدی بوده که حتی درخواست کمک نمیتونسته بکنه ؟ پس اشتباه از خودشون بوده
      من تعداد زیادی از همکارانم مهاجرت کاری کردند ودر بهترین موقعیت هستند در بدو ورود خونه مبله همراه لپتاپ وامکانات دیگه بهشون دادند قرار نیست هر کس میره با مشکل مواجه بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا همینه....تعداد زیادی موفق میشن به اروپا برسن یکعده هم مثل اینا بدشانسن...همینو تو بوق و کرنا میکنن که مردم بترسن و از این مملکت فرار نکنن....

      • محمد

        محاجرت؟!!!!!

    • طاهری

      هی داد که میگن چه برسیم چه بمیریم بُرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودت فهمیدی چی نوشتی. خخخخخخ

    • بدون نام

      اگه پولایی که خرج انتقال جسد خانواده ۵ نفره سردشتی و این خانوم مرحوم شد از اول بهشون داده میشد الان کنار هم تو کشور خودشون زندگی میکردن

      پاسخ ها

      • راد

        دقیقأ

      • سوته دل

        اصلا نباید جسد رو برگردونند ایران
        بیچاره از اینجا فرار کرده بزارین مردش لااقل تو خارج باشه.

      • محمدحسن زارع

        هر کس تو ایران بیکاره. پولش را خرج محاجرت نکنه. تشریف بیاورید.یزد. ما داریم دربدر دنبال نیروی کار هستیم. ولی پیدا نمیکنیم. لطفا الکی پولتون را تو جیب خارجیها نکنید. تشریف بیاورید شهر ما قدمتون روی چشم ما

      • بدون نام

        اون خانواده سردشتی که پدر و مادر جوان بودن و تو این سن ازدواج کرده بودن و سه بچه هم داشتن انقدر مشکل معیشتی حاد نداشتن که بخوان مهاجرت کنن از سر و وضع و لباس پوشیدنشون هم‌معلوم بود

    • بدون نام

      خب خودت میرفتی اگه کارت میگرفت بقیه رو هم مثل انسان میبردی پیش خودت

    • بدون نام

      چه غم انگیز

    • بدون نام

      تراژدی مهاجرت

    • میم ز

      درد ناک بود

    • بدون نام

      طفلک بچه ها که با تصمیم والدین شون یا جونشون رو از دست میدن یا والدین شون رو اگه تصمیم به مهاجرت دارید قانونی بروید واگه قانونی نمی تونید خوب مثل بقیه ما بمونید وبسازید با شرایط به خدا حلوا خیرات نمیکنن اونجا اونور هم باید جون بکنید برای یک لقمه نان ان هم سه برابر ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • س.ف.ر

        چرا دروغ میگی بنده اقوامم خیلی وقته رفتن ماهیانه حقوق 14 هزار دلاره تازه این غیر از کمک بیمه و دولته که هرماه به حسابشون واریز میشه تازه شغلشون هم اول کارگر ساده بوده کار کردن الان خونه و ماشین دارن از هر نظر رفتم تکمیل بودن بعد ما اینجا با فوق لیسانس چندرغاز حقوق میگیریم به 10 برجم نمیرسه از خدا بترسید اینقد دروغ نگید

    • بدون نام

      دو تا خانواده مهاجر اجباری سرنوشت تلخ طفلک ها

    • بدون نام

      امید خیلی وقته تو این سرزمین مرده

    • بدون نام

      بالای نود درصد میخوان ازایران برن

    • بدون نام

      شهر رو تعيير بده نه كشورتو كه غريب بموني
      تو شهري كه كار هست مهاجرت بهتره تا كشور غريب

      پاسخ ها

      • و

        دوست عزیز اسمش اینه که تهران وضعیت خوبه. هرچی در میاد میره به اجاره خونه حتی برای مایحتاج اولیه هم چیزی نمیمونه.

      • بدون نام

        کامنتت و خوندم یاد جنوبیهایی افتادم که مهاجرت کردن شمال اونجا هم بیکار موندن چون اونجا هم کار نبود تازه الان فهمیدن که باید مهاجرت میکردن خارج . مهاجرت غیرقانونی هم اگه از راه درستش و با بلد راهش انجام بشه نتیجه داره ولی اگه مثل اینا بی کله کسی مهاجرت کنه دیگه بستگی به شانسش داره چی سرش میاد

    • بدون نام

      ایران جز بدبختی بیماری بیکاری افسردگی بیکاری مستاجری چی داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا خیلی از همشریهای من بدون اینکه مشکل معیشتی داشته باشند
        رفتند استرالیا و آلمان
        بعضی بخاطر آزادی زیادی و بی بندباری دوست دارن برن اون ور

      • بدون نام

        ۱۴:۴۸
        تو به فکر دین خودت باشن

    • بدون نام

      انشالله این اتفاقات یک روز برای مسعولان ما بی افتد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای بابا دلت خوش اینجامگه جای میخوابند که زیرش اب بره

    • بدون نام

      از مسئولین ایران تقدیر کنید

    • بدون نام

      خداوند نگذره از مسئولانی که باعث آوارگی مردم بیچاره کشورمون هستند . ....

    • بدون نام

      زندگی طوری شده که باید به جایی از قدرت وسیاست وصل شی و گرنه هیچ

    • کمال خان

      وطن پرنده پر در خون

    • بدون نام

      سلام خدا صبر بده به این خانواده این گوشی از این رنج ها است یکی در کوچ دیگری در نداری
      خدا نگذارد که حق این ملت را میخورند
      خدایا صبر به همه بده

    • ...

      آخه بدون پول و دونستن زبون اون کشور کجا میرن؟؟ اصلا به بچه هاشون فکر میکنن!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از چاله به چاه میافتن

    • بدون نام

      در کشورمون زندگی کردن چقدر سخت شده مهاجرت کردن معتاد شدن دزد شدن و غیره اینا حق مردم این سرزمین نیست

    • بی نام

      خیلی سخته برای بچه های معصوم وبرای مردی که کمرش خم میشه.

    • مهدیه

      آقا اینایی که میگن چون کشور شرایطش بده رفتن این درست پس چرا تو ترکیه نموندن؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ترکیه اصلا خوب رفتار نمیکنه با مهاجر نگه نمیداره

    • بدون نام

      از خوشی زیادیه مردم به شام شبشون محتاجن اونا فکر محاجرت. فکر میکنین اونور چه خبره برین اونور اگه خوشبخت باشین میشین یک افغانی فلاکت زده تو ایران. اون طرف خبری نیست ما رفتیم دیدیم اون طرف مجبور به کاری میشی که حاضر نیستی تو ایران حتی از اقوام دورت این کارو داشته باشه. فکر میکنین همه منتظر شمان...

    • سوخته دل

      خدایا سوختم طفلکی ها چقدر زجر کشیدن!!!!! خدایا خودت به دادمون برس یکنفر کیلو کیلو گوشت میخره برای سگش یک نفرهم برای یه لقمه نون اینجوری زجرکش میشود اونم در جامعه ی اسلامی!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟

    • خانم پرستار

      شما یک دلیل بیاور برای جاذبه ی مبدا!!!! هرکی میتونه میره و هر کسی ک نمیتونه در حسرت رفتن روزگار را به سختی میگذارند

    • ستاره

      خیلی ناراحت شدم و گریه کردم کاش شرایط زندگی خوب براشون فراهم میشد که مجبور نشن هرچیزی رو به جون بخرن

    • بدون نام

      کاش کمی بیشتر اندیشه می کردند همه می دانند که اینوع پناهندگی ها عاقبت ندارد

    • بدون نام

      خوب کسی مجبورشون نکرد برن وقتی سودای خارج رفتن دارن میشه همین الان بچه هات بدون مادر چه کار کنن

    • داریوش

      خیلی دردناکه ..خدا یا خودت بهشون کمک کن

    • راد

      امان از حس غربتِ در سرزمین مادری!!!

    • راد

      دلم کباب شد برای این مرد و اون بچه های معصوم .

    • رصا نوروزی

      جه کار کردید که همه از سرزمین مادری میرن

    • خوزستان

      خدا نگذره از مسببان اینهمه بدبختی و بی پناهی مردم ایران... خدا ازشون نگذره ما که نمیگذریم...هیچوقت این مصیبت ها را از یاد نمیبریم

    • بدون نام

      دلمون گرفت خدا جان باعث و بانی این وضع رو بگیره .
      وطن را چه شده همه در حال فرارند

    • اسماعیل

      خیلی خیلی خیلی ناراحت شدم از بابت این اتفاق ادم خودشو تصور کنه جای این بنده خدا بزاره خدا به شوهرش صبر بده واقعا تحملش سخته ای خدا خودت کمکی کن به این مردم ضعیف

    • بدون نام

      اینا نزدیک سی سال باهم داخل ایران زندگی کردن نمردن از گرسنگی بخاطر طمع بیشتر زندگی بهتر جان خودش ازدست دادن شما که سی سال داخل کشور عزیزمان زندگی کردی باخوبی خوشی وقتی تصمیم اشتبا مگیری باید تاوانش بدی بعضی از دوستان میگن ایران جای زندگی نیست بس شماهم برین پناهند بشین اینجور بلای سرتون بیاد وقتی خداوند یه زندگی بهت مید رازی نیستی طمع میکنی بیشتر بیشتر داشته باشی اینجور بلای سرتون میاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب استغراالله جای خدانیستی وگرنه ادمهارابخاطرنداری میکشتی اینم فکرکن شاید واقعاجونشون به لبشون رسید ازنداری

      • بدون نام

        کدوم خوبی و خوشی؟؟ خیلی دلت خوشه

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه

    • یکی مثل همه

      بخدا قسم از هر کسی بپرسی میگه وطن برامون زندون شده آخه چرا مثل بختک افتادین و دست برنمیدارین ما که بدبخت شدیم به بچه هامون رحم کنین

    • کیوان

      چرا همه شما تحلیل آبکی میکنید بچه که‌ضعیف تر
      از مادر است زنده مانده
      چرا همراهان از اینها جدا شده ورفته اند
      چرا کسی که‌ زبان خارجی بلد نیست مهاجرت میکند
      چرا باید کسی که منزل داشته وزندگی در حدمعمولی
      دارد منزلش را بفروشد‌وراهی شود
      تمام‌جواب این چرا ها زیاده خواهی وشنیدن تعریف
      های دروغ کسانی است که رفته ودر منجلاب گیر
      کرده اند‌ وبدروغ از خوشبخت شدن میگویند

    • بدون نام

      کسیکه تو کشورخودش کنار هموطنا وهمزبونای خودش نتونه به جایی برسه, هیچ جای دنیا نمیتونه. خداشاهده دیدم که دارم می گم.

    • رضا

      عزیز من برادر زن من هم ب امید زندگی بهتر با هم رفتن اما بالاخره بعد از کلی دروغی که ب ما گفت باعث رفتن خواهرش شد ولی بنده خدا باجناق من وخواهر زن پس از رفتن فهمیدن همه حرفها دروغه باعث نابودی این خانواده که شرایط زندگی بدی هم نداشتن ب بدبختی کشوندن من انگلیس هستم ترا بخدا تحقیق کنید گوش ب اراجیف بعصیا ندین البته من سال دیگه تحصیلم تمامه وبر میگردم

    • بدون نام

      يه نگاه بندازيد ببينيد مسئولين چقدر ثروت و ويلا و زمين و املاك دارند بچه هاشون كجا هستند چطوري پول پارو ميكنند اونوقت خانواه هايي اينگونه براي يه رفاه حداقلي جان ميدهند

    • مریم

      از اول هم رفتن آنها با دوتا بچه اشتباه بود مگه تو خارج پول خیرات میکنن همین کشور تو خودمون کار وزندگی میگردین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کار کو؟؟؟؟

    • بدون نام

      نرن

    • هموطن..

      ... روحش شاد... افسوس وهزاران افسوس.... .... کشوری که روطلا خوابیده ولی اینجوری مردمش عذاب میکشن.... خدای اون دوتا طفل هم بزرگه...

    • فری

      چقدر دردناک

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه باعث و بانیش

    • بهرام

      بنده خدا ها. پروردگار عالم چرا باید اینگونه بشود که همه از خاک خودشان فراری بشوند. نبود نان و ازادی؟
      خب وقتی کولبران زحمت کش هم هدف میگیرند دیگر گویا راهی باقی نمانده. عده ای میخواهند پناهنده شوند و عده ای هم در اینجا اقدام به خودکشی میکنند.

    • بدون نام

      خدابیامرزتش
      ولی کاش حداقل اقاعه تنها میرفت و اونجا کار میکرد پول میفرستاد یا حداقل چن سال بعد میومد بچه هاشو میبرد

    • بدون نام

      فقط باید خداازتون نگذره انشاالله همین بلا سرتون بیاد به حق علی

    • علی

      از مسعولین بپرسین هم پولدار هم فقیر دل خوشی ندارن ۹۸درصدمردم ب فکر رفتن از ایران هستن ولی شرایتش ندارن اینجا شادی خنده جرم جرم فقط گریه ب دل مسولین میشینه

    • مادر

      به نظر من اینایی که مهاجرت میکنن فکر میکنن اونور پول مفت میدن نه خیر اونجوریا هم نیست من دوتا خواهرام در نروژ وآلمانن بچه هاشون جون میکنن مهندسن میگن در حین کار حق ندارن با گوشی حرف بزنن میرن دستشویی یه پیام میدن اونوقت ادارات مارو ...از تنبلی مهاجرت میکنن والا الان صندوق کار آفرین وام دامداری و....میده خوب گوشت هم به این قیمت ..

    • مادر

      صبحی پیاده روی میکردم رفتگران زحمت کش کار میکردن ویه عده هم با وانت وموتور سطل آشغالارو میگشتن دنبال بازیافت هر دو کار میکنن ولی چه جوری . بازیافتیا از رفتگرا حتما درآمدشون زیاده پس خودشون میخوان اون کارو بکنن .

    • بدون نام

      چه همراهان بی عاطفه ای داشتن!!اون قاچاقچیه نمیتونس زنگ بزنه یه جا کمک برا این بیچاره بیاد؟انسانیت مرده

    • رضازاده

      سلام اولآ خدا رحمت کند دوم این که اونقدر اون ور آبیهای تلفنی صحبت میکنند اینها هم میکن پول انگلیس زیاده کسی که نرفته ایرانی فکر میکنه انگلیس اون ور دریاست که نمی دونه مسیر بین مرگ و زندگیه

    • بدون نام

      البته همه مردم عزیز سردشت عاقبت مهاجرت قاچاقی را میدانندولی به عشق آینده ای بهتر برای فرزندانشان تصمیم میگیرند خطر کنندواتفاقات ناگوار وجبران ناپذیری راتحمل میکنندویاد وخاطره تلخی راتا آخر عمر در ذهنشان خواهندداشت وغم آزاردهنده ای است برای همه

    • گیلانی

      چقدر دردناک
      کشوری داریم ثروتمند
      ولی باید شاهد چنین چیزهایی باشیم
      تسلیت تسلیت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج