جاباما
۱۱۳۰۴۴
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

پادشاه اسپانیا داوطلبانه از قدرت کنار رفت

پادشاه ۷۶ ساله اسپانیا داوطلبانه از قدرت کنار رفت.

عصر ایران: پادشاه ۷۶ ساله اسپانیا داوطلبانه از قدرت کنار رفت.

خوان کارلوس پس از ۳۹ سال پادشاهی اسپانیا به دنبال چالش های سیاسی - اقتصادی اخیر خانواده پادشاهی این کشور از قدرت کناره گیری کرد.

در یک سال گذشته، این پنجمین کناره گیری داوطلبانه رهبر یک کشور به شمار می رود. قبل از این امیر قطر، ملکه هلند، پادشاه بلژیک و رهبر واتیکان به صورت داوطلبانه از قدرت کناره گیری کردند.

رویترز نوشت: یک منبع آگاه در کاخ پادشاهی اسپانیا اعلام کرد پادشاه اسپانیا به سود ولیعهد از قدرت کناره گیری می کند. دلیل این موضوع سیاسی است و ارتباطی به وضعیت سلامت جسمی وی ندارد.

این منبع ادامه داد: این یک تصمیم سیاسی است. پادشاه به دلیل چالش های جدید در اسپانیا تصمیم گرفت از قدرت کناره گیری کند. او معتقد است که ضروری است راه برای نسل جدید باز شود.

وی افزود: پادشاه، در ماه ژانویه تصمیم خود را گرفت و در ماه آوریل این موضوع را به نخست وزیر ماریانو راخوی و فریدو پریت رهبر حزب مخالف (حزب سویسالیست) اطلاع داد. پادشاه به دلیل جلوگیری از تاثیر بر انتخابات پارلمانی اروپایی این موضوع را با تاخیر اعلام کرد.

ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا هم روز دوشنبه اعلام کرد پادشاه خوان کارلوس ۷۶ ساله به سود پسر ۴۶ ساله اش شاهزاده فیلیپی کناره گیری کرد.

خوان کارلوس به دنبال درگذشت فرانشیسکو فرانکو در سال ۱۹۷۵ به قدرت رسید. او به دنبال انتقال اسپانیا به مرحله دموکراتیک شهرت و محبوبیت زیادی کسب کرد. با این حال در چند سال اخیر به شدت با مشکلات جسمی و رسوایی هایی روبه رو شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بنازم به این حس وطن پرستیت مرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج