جاباما
۱۱۳۰۵۲۱
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

فیزیکدانان ذرات کوانتومی را از جنبش بازداشتند

فیزیکدانان دانشگاه ام‌.آی.تی برای نخستین‌بار توانستند شیئی در ابعاد انسانی را تا حد ایستاشدن ذرات بنیادینش سرد کنند. آزمایش اخیر بررسی اثر جاذبه در اشیاء بزرگ را در وضعیت کوانتومی‌شان ممکن می‌کند.

یورو نیوز: فیزیکدانان دانشگاه ام‌.آی.تی برای نخستین‌بار توانستند شیئی در ابعاد انسانی را تا حد ایستاشدن ذرات بنیادینش سرد کنند. آزمایش اخیر بررسی اثر جاذبه در اشیاء بزرگ را در وضعیت کوانتومی‌شان ممکن می‌کند.

اگر با چشم کوانتومی که اتم‌ها را می‌بیند به اشیای عادی نگاه کنیم این اشیاء که از منظر انسانی ساکن و ایستا به‌نظر می‌آیند به‌شکل توده‌ای از ذرات بنیادینِ درحال‌جنبش دیده می‌شوند.

شیئی که دانشمندان توانسته‌اند آن را به سطح پایه کوانتومی برسانند به معنای کلمه یک شئ ملموس نیست بلکه حاصل تلفیق جنبشی چهار شئ جداگانه است که هرکدام حدود ۴۰ کیلوگرم وزن دارند. این شئ که دانشمندان آن را تا حد نزدیک به سکون اتم‌ها سرد کرده‌اند تقریبا ۱۰ کیلوگرم وزن و ۱ اُکتیلیون (یا ۱۰ به توان ۲۶) اتم دارد.

شیوهٔ کار «اَبَرسَردسازی» نام دارد و در آن، با استفاده از لیزرهای خاص، نیرویی مساوی و متقابل به اتم‌های در حال حرکت وارد می‌کنند تا آنها را ساکن سازند.

تعداد آزمایشگاه‌هایی که بتوانند میزان جنبش اتم‌های یک شئ بزرگ را بسنجند انگشت‌شمار است اما پژوهشگران توانستند به یاری تجهیزات «لایگو» یا «سنجش‌گاه موج گرانشی به‌وسیلهٔ تداخل‌سنج لیزری» در آمریکا میزان جنبش ذرات این شئ را با دقت بسیار بالایی بسنجند. این آزمایشگاه بی‌مانند دو تداخل‌سنج عظیم لیزری دارد که هرکدام یک تونل «اِل» شکل ۴ کیلومتری دارند.

فیزیکدانان ذرات کوانتومی را از جنبش بازداشتند

اتاق کنترل آزمایشگاه لایگوویکی پدیا

دمای شئ فوق در این آزمایش تا ۷۷ نانو کلوین پایین آمد که به گفتهٔ پژوهشگران با دمای سطح کوانتمی‌ پیش‌بینی‌شدهٔ آن یعنی ۱۰ نانو کلوین فاصلهٔ چندانی نداشت.

این دانشمندان با انتشار گزارش نهایی کار خود در نشریه «ساینس» اعلام کردند که اکنون بخت سنجش تأثیر جاذبه را بر اشیای بزرگی که در حالت کوانتومی هستند یافته‌اند چیزی که تا پیش از این یک رؤیا بود.

ذرات بنیادین تمامی اشیاء در حال جنبشی پیوسته و تصادفی‌اند، اما حاصل این‌ جنبش‌ها در دمای شئ تبلور پیدا می‌کند، وقتی دمای شئ به صفر آزمایشگاهی نزدیک می‌شود، ذرات آن هنوز اندکی از جنبش خود را دارند اما در حالتی شبه‌ایستا قرار می‌گیرند که آن را اصطلاحاً‌ «وضعیت کف جنبشی» می‌نامند.

فیزیکدانان در چند دههٔ اخیر توانسته بودند اشیائی را در ابعاد نانو تا رسیدن به «کف جنبشی ذرات‌شان» فوق‌سرد و راکد کنند اما رساندن اشیاء بزرگتر به نزدیکی «سطح کوانتومی خالص» تا پیش از این بی‌سابقه بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج