جاباما
۱۱۳۰۶۲۳
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

حمله به اتوبوس در حد «آب دهان» انداختن هم نیست!

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران برای حمله به اتوبوس یک تیم ورزشی که می‌توانست فاجعه بزرگی را به وجود آورد، محرومیت خفیفی را برای خاطیان در نظر گرفته است. این رای در حالی صادر شده که در ورزش دنیا برخورد شدیدتری نسبت به جرایم ساده‌تر انجام می‌شود.

ایسنا: دو سال محرومیت از حضور در ورزشگاه‌ها، واکنش کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به افراد خاطی در پرونده حمله به اتوبوس پرسپولیسی‌ها در اصفهان بود. این حکم سبک برای افراد خاطی در حالی صادر شده که این اتفاق می‌توانست منجر به تلفات جانی شود و شاید اگر مهارت راننده اتوبوس نبود، چنین اتفاقی رخ می‌داد. مقایسه این حکم در قیاس با احکامی که در اروپا و آمریکا صادر می‌ شود جالب توجه است. به طور مثال در لیگ بسکتبال حرفه ای آمریکا موسوم به NBA برای جرایمی بسیار خفیف و ساده در قیاس با آنچه این دو هوادار بر سر اتوبوس حامل کاروان پرسپولیس صادر شده، احکام سنگین تری صادر شده است.

*جرایم سنگین برای جرایم به مراتب ناچیزتر

در مسابقات پلی آف لیگ NBA، یک هوادار تیم بسکتبال نیویورک نیکس آب دهان خود را روی تری یانگ، ستاره تیم آتلانتا هاکس پرتاب کرد که تیم میزبان یعنی نیکس بلافاصله بعد از دستگیر کردن فرد خاطی، این هوادارش را به طور مادام العمر از حضور در ورزشگاه خانگی خود محروم کرد.

همچنین یک روز بعد، در بازی تیم‌های بوستون سلتیکس و بروکلین نتس، هوادار سلتیکس بطری آب را به سمت کایری ایروینگ، بازیکن سابق این تیم و فعلی بروکلین پرتاب که بعد از دستگیر شدن توسط نیروهای امنیتی، از سوی تیم میزبان، به طور مادام العمر از حضور در ورزشگاه محروم شد.

دنیای فوتبال هم شاهد چنین احکام سنگینی برای جرایم به نسبت ساده‌تر از چیزی که برای پرسپولیسی‌ها رخ داد، بوده است. برای مثال، چندی قبل یک هوادار چلسی به خاطر یک شعار نژاد پرستانه به طور مادام العمر محروم شد یا یک هوادار ویارئال به علت پرتاب موز به سمت دنی آلوز با حکم مشابهی رو به رو شده بود.

در موردی مشابه این حکم، در جریان حمله یک شخص با بمب دست‌ساز به اتوبوس بازیکنان دورتموند که باعث مصدومیت مارک بارترا و البته یک مامور پلیس شد، "سرگی دابلیو" به ۱۴ سال زندان محکوم شد.

حال در ایران برای پرتاب نارنجک به سمت اتوبوس که می‌توانست منجر به منحرف شدن اتوبوس و صدمه به کل کاروان پرسپولیس شود، فقط دو سال محرومیت صادر شده و حتی هیچ محرومیت هم شامل حال تیم میزبان، به عنوان مسئول برقراری امنیت برای تیم مهمان نشده است!

در فوتبال اروپا و در رویدادهای بین المللی مانند لیگ قهرمانان اروپا، در صورتی که به علت اعمال گروهی برخی از مردم یا هواداران در مقابل هتل یا در مسیر ورزشگاه خطری متوجه حال تیم مهمان شود، کمیته‌ انضباطی یوفا یا داخلی کشورها، تیم میزبان را محکوم به میزبانی در زمین بی ‌طرف می‌کنند.

در سال ۲۰۱۸ و در فینال کوپا لیبرتادورس میان تیم‌های بوکاجونیورز و ریورپلاته، هواداران تیم میزبان قبل از بازی برگشت به اتوبوس بوکا حمله کردند و بازی لغو شد. در ادامه کنفدراسیون فوتبال آمریکا این دیدار را به علت ناتوانی در تامین امنیت از سوی تیم میزبان، به ورزشگاه سنتیاگو برنابئو منتقل کرد.

*صدور احکام شدید به منظور بازدارندگی

علت صدور چنین احکامی، تامین امنیت مسابقات و ستاره ها است که مهم ترین منبع درآمد فوتبال به شمار می روند و همچنین با در نظر گرفتن مسائل اخلاقی، هیچ مماشاتی با این قبیل جرایم نمی‌شود. در واقع همیشه احکام با اعمالی که انجام می‌گیرد همخوانی ندارد و بیشتر به این منظور صادر می‌شود که چنین اتفاقاتی مجددا صورت نگیرد.

اما صدور چنین حکمی در ایران، اصلا بازدارنده نیست و امکان وقوع چنین اتفاقاتی در آینده وجود دارد. باید به این موضوع توجه کرد که کل فوتبال ایران از تکرار چنین اتفاقاتی متضرر می‌شود و می‌تواند منجر به محرومیت از میزبانی در بازی‌های بین‌المللی را در پی داشته باشد. ضمن این که احتمالا با صدور رای دادگاه، افراد خاطی بخشی از دوران محرومیتشان را در زندان باشند و اصلا برایشان مهم نباشد که چنین محرومیتی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

همچنین بر فرض مهم بودن چنین محرومیتی برای افراد خاطی، در حال حاضر ساختار لازم برای جلوگیری از ورود فردی خاص به ورزشگاه‌های ایران وجود ندارد و سیستم بلیت فروشی و تعیین هویت تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران تا این حد کارایی ندارد. در حال حاضر این پرونده در دادسرای فلاورجان (محل وقوع جرم) از منظر کیفری در حال بررسی است و باید دید چه حکمی برای این خاطیان صادر خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • لنگ شیشتای

      چرا این لنگیا هر جا میرن همه از اینا بدشون میاد

    • لنگ شیشتای

      چرا این لنگیا هر جا میرن همه از اینا بدشون میاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج