جاباما
۱۱۳۰۹۹۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

نصرالله: ایران به نیابت از کسی مذاکره نمی‌کند

دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان تأکید کرد، سایتها و رسانه‌هایی که آمریکا آن را مسدود کرده است، نقش مهمی در همبستگی با فلسطین دارد و نسبت به سلطه آمریکا، فتنه و تکفیریها موضع‌گیری می‌کنند.

خبرگزاری فارس: سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، عصر امروز جمعه به بررسی مهمترین تحولات لبنان و منطقه پرداخت و تأکید کرد که آمریکا در پی فتنه‌افروزی در لبنان است.

نصرالله در آغاز این سخنرانی تأکید کرد، سایتها و رسانه‌هایی که آمریکا آن را مسدود کرده است، نقش مهمی در همبستگی با فلسطین دارند و نسبت به سلطه آمریکا، فتنه و تکفیریها موضع‌گیری می‌کنند.

نصرالله: ایران به نیابت از کسی مذاکره نمی‌کند

وی با بیان اینکه تصمیم آمریکا درباره انسداد این سایتها، دروغین بودن ادعاهای دولتهای آمریکا درباره دموکراسی و آزادی عقیده را برملا می‌کند، از این اقدام آمریکا، تحت عنوان «تجاوز رسانه‌های آمریکا» به رسانه‌هایی یاد کرد که منتسب به فرهنگ و محور مقاومت هستند.

فتنه‌افروزی آمریکا بین ارتش لبنان و حزب الله

نصرالله در بخش دیگری از این سخنرانی به ادعاهای آمریکا درباره حمایت از ارتش لبنان پرداخت و گفت: «توجیه حمایت آمریکا از ارتش لبنان مبنی بر اینکه برای مقابله با حزب الله است، تلاش برای فتنه‌افروزی است».

وی درباره حمایت تسلیحاتی از ارتش لبنان خاطر نشان کرد: «ما همیشه حامی تجهیز تسلیحاتی و حمایت از ارتش لبنان هستیم و با کشورهای دوست، تلاش کردیم که به ارتش کمک شود».

دبیر کل حزب الله ادامه داد: «ما حامی تقویت ارتش هستیم و در این زمینه هیچ شکی نداریم؛ حتی اگر طرفی که ارتش را تقویت می‌کند، آمریکا باشد... ما در برابر تحریکهای علنی آمریکا قرار داریم که مردم لبنان را علیه یکدیگر تحریک می‌کند».

وی با بیان اینکه ارتش لبنان، «ضامن واقعی امنیت، ثبات و تمامیت ارضی» این کشور است، خاطر نشان کرد: «این آمریکاست که در هر سطحی، مانع تقویت ارتش لبنان می‌شود و اجازه نمی‌دهد کمکهای واقعی کشورهای منطقه به آن برسد».

تأکید بر تشکیل کابینه لبنان در سریعترین زمان ممکن

سید حسن نصرالله در بخش دیگر سخنرانی خود به مسئله تشکیل کابینه لبنان پرداخت و گفت: «درباره کابینه لبنان، برخی اظهار نظرها همچنان اصرار دارند که ایران و حزب الله را مسئول عدم تشکیل کابینه معرفی کنند.. متهم کردن ما درباره جلوگیری از تشکیل کابینه جدید، افترا، فرافکنی و ظلم است».

دبیر کل حزب الله ادامه داد: «پس از انفجار بندرگاه [بیروت] و شرایطی که دولت حسان دیاب با آن روبرو بود، همه می‌دانند که ما مخالف استعفای آن بودیم. پس از استعفا نیز، خواستار تشکیل کابینه در سریعترین زمان ممکن بودیم... همه باید در داخل تلاش کنند تا کابینه تشکیل و کشور از این بحران خارج شود».

وی با بیان اینکه «برخی توافق بر ۲۴ وزیره شدن دولت را خطر احساس کردند و تحلیل و تفسیرهای اشتباه کردند و بر اساس همین اشتباه موضع گرفتند» تأکید کرد: «ما هرگز به سه‌گانه شدن تعداد وزارتخانه‌های دولت فکر نکردیم. ما هم طرح نکردیم. کسی دیگر طرح کرد و ما هم قبول نکردیم... عبارت سه‌گانه هشتایی درست نیست.24 وزیری که روی آنها توافق شده جز دو تای آخری، هیچ سه‌گانه‌ای بینشان نیست».

نصرالله با اشاره به اینکه «باسیل [وزیر خارجه سابق] از جانب مسیحیان با ما صحبتی نکرده که برخی می‌گویند به ما اختیار تام داده است»، خاطر نشان کرد: «او هم از دوست خود درخواست کمک کرده است... آنانکه بعد از سخنان باسیل حمله را شروع کردند، دلیلی بر این است که نمی‌شنوند و اگر بشنوند فکر نمی‌کنند و اگر فکر کنند [و بفهمند هم] منکر می‌شوند چون کینه‌توزند... هدف [در موضوع تشکیل کابینه] رسیدن به جایی است که مورد رضایت میشل عون [رئیس‌جمهور] و سعد الحریری [مأمور تشکیل دولت] باشد».

وی با بیان اینکه طرح نبیه بری رئیس جمهور لبنان باعث شده که به نقطه مهمی برسند، خاطر نشان کرد: «این نقطه، توافق بر سر تعداد وزرای کابینه یعنی ۲۴ وزیر است... از زمان مأموریت [سعد] الحریری برای تشکیل کابینه، بر این مسئله تأکید داشتیم... ما از حقوق تمام مردم لبنان، دفاع می‌کنیم. این وظیفه ماست».

نصرالله با تأکید بر اینکه راه برون‌رفت از بحران تشکیل یک کابینه مقتدر است که بتواند تصمیم‌گیری کند، تصریح کرد: «اینکه ما در مسئله کابینه، بی‌طرف هستیم، سخن دقیقی نیست... همیشه تأکید می‌کنیم که رئیس جمهور، شریک تشکیل کابینه است... شاید با این و آن، اختلاف [نظر] داشته باشیم، ولی از حقیقت حمایت می‌کنیم».

ایران به نیابت از کسی مذاکره نمی‌کند

نصرالله درباره مذاکرات منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران گفت: «ایران مخالف باز کردن پرونده دیگری جز [پرونده] هسته‌ای در مذاکرات وین است و نمی‌پذیرد بر سر موشکهای بالستیک و پرونده‌های منطقه، مذاکره کند».

دبیر کل حزب الله درباره مذاکرات ایران عربستان سعودی هم خاطر نشان کرد: «در تمامی مذاکرات ایران و عربستان، تمرکز بر روابط دوجانبه بوده و هیچ سخنی درباره پرونده لبنان مطرح نشده است.. ایران به نیابت از کسی مذاکره نمی‌کند، نه به نیابت از لبنانی‌ها و سوری‌ها نه به نیابت از فلسطین و یمن و حتی افغانستانی‌ها... ولی اگر از آن درخواست کمک شود، حاضر است مانند یک دوست، کمک کند».

اگر دولت نتواند سوخت را تأمین کند، سراغ ایران خواهیم رفت

وی درباره بحرانهای داخلی لبنان به ویژه بحران سوخت در این کشور، گفت: «اگر حکومت لبنان نمی‌تواند بنزین و گازوئیل را تأمین کند، سراغ ایران خواهیم رفت... برخی در لبنان گفتند سید [حزب‌الله با خرید بنزین و گازوئیل از ایران] می‌خواهد لبنان تحت تحریم قرار بگیرد !».

نصرالله با بیان اینکه «وقتی ما از طریق دولت یا بانک مرکزی این کار را نکنیم، این شیوه تحت تحریم قرار نمی‌گیرد» تصریح کرد: «اگر کسی می‌تواند از روابط دوستانه خود استفاده کند و مشکل لبنان را حل کند، بفرماید و کمک کند.. به هر حال ما از دوستی برخی با آمریکا، عربستان سعودی و کشورهای [حاشیه خلیج فارس] برای تأمین منافع ملت لبنان استفاده می‌کنیم».

دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه حزب الله هیچ گاه تصور نمی‌کرد که روزی لبنان مجبور شود به فکر تأمین بنزین و گازوئیل کشور باشد، درباره ادعاهای آمریکا و عربستان مبنی بر کمک به لبنان گفت: «چند سال پیش آمریکا اعلام کرد که ده میلیون دلار به لبنان می‌دهد. آیا کسی چیزی از این ده میلیون را صرف مردم لبنان کرد؟... عربستان نیز قبلا گفت چند میلیون دلار در لبنان هزینه کرده، شما بگویید این میلیون‌ها دلار کجا رفته است؟».

وی با بیان اینکه «برخی مردم برای غذای خود در زباله‌گردی می‌کنند اما برخی نشسته‌اند و مقابل راهکارهای مختلف مانع ایجاد می‌کنند»، تأکید کرد «با این وضعیت کشور به سوی حذف یارانه‌ها می‌رود... چرا که بانک مرکزی می‌گوید من دیگر پول ندارم... در این بحران هر کس مسئولیت را به گردن دیگری می‌اندازد».

نصرالله ضمن تشکر از دولت و مسئولان عراق به خاطر تصمیم آنان برای کمک به لبنان، از فرماندهان گردانهای حزب الله عراق نیز قدردانی کرد که چند روز پیش گفته بودند حاضرند بخشی از معادله منطقه‌ای برای حمایت از قدس شریف و مسجدالاقصی باشند .

دبیر کل حزب الله ضمن قدردانی از همه کسانی که می‌خواهند لبنان پایدار بماند، در پایان، خاطر نشان کرد: «همه آنان که لبنان را محاصره و آن را تحریم کرده‌اند و مانع می‌شوند که کسی به لبنان کمک کند، محکوم می‌کنیم؛ در رأس همه آنان شیطان بزرگ آمریکا».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج