جاباما
۱۱۳۱۲۸۸
۵۰۱۹
۵۰۱۹
پ

احمد خاتمی: به هیچ دولتی چک سفید نداده‌ایم

عضو شورای نگهبان گفت: رئیس جمهور منتخب خود را رئیس جمهور همه بداند چه آنان که به او رای داده اند چه آنان که به او رای نداده اند و حتی کسانی که در انتخابات شرکت نکرده اند چون همه شهروند این کشورند و باید چتر حمایتی ایشان بر سر همه باشد.

خبرآنلاین: عضو شورای نگهبان گفت: رئیس جمهور منتخب خود را رئیس جمهور همه بداند چه آنان که به او رای داده اند چه آنان که به او رای نداده اند و حتی کسانی که در انتخابات شرکت نکرده اند چون همه شهروند این کشورند و باید چتر حمایتی ایشان بر سر همه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را قابل قبول می داند و معتقد است؛« آراء بیش از چهل و هشت درصدی یک موفقیت است و به نحوی می توان آن را ناکام گذاشتن دشمن نامید.»

این عضو شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران در پاسخ به انتقادات از او که تعاریفش از رئیسی را تملق و اغراق می دانند، گفت« بند بند وجودم از تملق بیزار بوده و هست و از آن به خدا پناه می برم و این اتهام را نزد خدا شکایت می برم و آنان را به خدا واگذار می کنم.»

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

*******

حضور را در انتخابات سیزدهمین ریاست جمهوری چگونه دیدید؟

در همه انتخابات تنها مسئله اول برای نظام حضور گسترده مردم بوده است و در مجموع میانگین حضورها قابل قبول و ستودنی بوده است. اما حضور این بار چند ویژگی منحصر به فرد داشت. ۱- شرایط گوناگونی در کشور بود و کسانی نگران بودند با حضور گرفتار آن شوند. ۲- دستگاه الکترونیکی تشخیص هویت از آغاز تا پایان مدام قطع و وصل می شد بویژه هنگام صبح که حضور متدینین بیشتر است. ۳- هجمه دشمنان مبنی بر آنکه رای ندهید با لحن های مختلف حتی لحن التماس، تا جائیکه آنها انتظار حدود ده یا پانزده درصدی حضور را داشتند می توان گفت که تلاش دشمن برای بازداشتن مردم از حضور در عرصه فضای مجازی به مراتب بیشتر از گذشته بود.

با توجه به این سه نکته باید گفت آراء بیش از چهل و هشت درصدی یک موفقیت است و به نحوی می توان آن را ناکام گذاشتن دشمن نامید.

برخی آن را مقایسه با انتخابات رفراندوم (همه پرسی جمهوری اسلامی) می کنند. نظرتان در رابطه با این مقایسه چیست؟

با آنچه در پاسخ سوال اول گفته شد این مقایسه نادرست است آن وقت نه این دشمنان را داشتیم نه شرائط کودتایی داشتیم نه مشکلات. بر این اساس این قیاس قیاس مع الفارق است.

برخی مشارکت ۴۸/۸ درصدی را در حد پایین ترین میزان در انتخابات ها نامیده اند. نظرتان در این باره چیست؟

اگر شرائط مساوی بود این سخن قابل قبول بود وی باتوجه به شرائط نامساوی که گفته شد این سخن غیر منصفانه است.

شما در سخنرانی در جمع اساتید بسیج دانشگاه گفته ایدکه بعد از انقلاب استقبال فوق العاده مردمی را از نامزدی آقای رئیسی در مورد دیگری سراغ ندارم. این مبالغه نیست؟

آری من از استقبال فوق العاده مردمی از نامزدی گفته ام و این یک حقیقت است که همه کسانی که شرایط قبل از نامزدی ایشان را در جریان هستند تصدیق می کنند. ایشان نمی خواستند در عرصه ریاست جمهوری بیایند و مایل بودند که در همان عرصه قوه قضائیه خدمتگزار باشند لکن استقبال فوق العاده مردمی چه عموم مردم چه نخبگان چه گروه ها او را به این میدان کشاند. من نگفتم حضور بالاترین بود یا رای ایشان بالاترین بود که پاسخ دادند ۶۸-۷۶-۸۴-۹۲ آرا بیشتر بوده است. بر این اساس سخن من از استقبال از نامزدی ایشان بوده است. الان هم بر همان باورم.

احمد خاتمی: به هیچ دولتی چک سفید نداده‌ایم

برخی این سخن را تملق آمیز و تعریف نجومی نامیده اند. نظرتان چیست؟

تملق و زیاده گویی در ستایش است ولی به اندازه سخن گفتن تملق نیست من یک واقعیت را گفته ام. و محور حرفم استقبال از نامزدی ایشان بوده نه حضور یا میزان آراء ایشان. من این عنوان تملق را بی انصافی می دانم. امیرمومنان علی ع فرمود: الثناء باکثر من الاستحقاق ملق و التقصیر عن الاستحقاق عی او الحسد. بیش از اندازه ستودن تملق است و کمتر از آنچه حق است ناتوانی یا حسادت است. من این جواب را برای ثبت در تاریخ گفتم تا برخی نگویند تملق بودن را خاتمی با سکوتش تایید کرد. بند بند وجودم از تملق بیزار بوده و هست و از آن به خدا پناه می برم و این اتهام را نزد خدا شکایت می برم و آنان را به خدا واگذار می کنم.

گفته اند نصیحت شود که این تعاریف به کار برده نشود؟

من هم نصحیت می کنم در گفتار اشخاص دقت شود، درست فهم شود تا سر از بی انصافی و خلاف واقع گویی در نیاورد.

برخورد شما با دولت آقای رئیسی چه خواهد بود؟

این سوال را در جلسه رسانه ای دیروز گفتم. نسبت به دولت های پس از انقلاب حامی ناصحیم. حمایت می کنیم چون دولت اسلامی است ناصحیم یعنی خوبی ها و عملکردهای شایسته را می بینیم و تجلیل و تشویق می کنیم و عملکرد های نادرست را مورد نقد سازنده که همان امر به معروف و نهی از منکر است قرار خواهیم داد و به عبارت دیگر ما به هیچ دولتی چک سفید امضا نداده ایم و نخواهیم داد و به باور بنده این نگاه دینی در برخورد با دولت ها است.

به نظر شما برخورد مخالفان رئیسی با دولت ایشان چگونه خواهد بود؟

من پیشگو نیستم ولی به نظر می رسد مخالفان منصف با انصاف برخورد می کنند در ارزیابی هم نقاط قوت را میبینند هم نقاط ضعف را آنگاه قضاوت می کنند کینه توزانه و مغرضانه برخورد نمی کنند. لیکن برخی از کسانی که هنوز دولت آقای رئیسی شروع نشده لباس مخالفت به تن کرده و با کلید واژه مطالبه گری از آغاز، درصدد تخریب دولت ایشان خواهند بود. اصل مطالبه گری یعنی این طلب که به وعده تان وفا کنید این اصل دینی است و به تعبیر مولی علی ع کلمه حق ولی برخی از اینان مطالبه گری می گویند و تخریب مرادشان است. ولکن یراد بها الباطل که این برخورد غیر اسلامی و ناجوانمردانه است.

برخورد اسلامی در این رابطه چیست؟

آنکه رئیس محترم جمهور منتخب خود را رئیس جمهور همه بداند چه آنان که به او رای داده اند چه آنان که به او رای نداده اند و حتی کسانی که در انتخابات شرکت نکرده اند چون همه شهروند این کشورند و باید چتر حمایتی ایشان بر سر همه باشد. و از طرفی مردم، نخبگان در حد توان خود دولت را کمک کنند تا بتواند گره از مشکلات بگشاید و گرفتاری مردم را برطرف کند و این با حضور فعال ناصحانه است. مدام به به گفتن تایید نیست و تایید تشویق بجا و نقد بجا و سازنده است.

اگر بخواهید در این رابطه یعنی ریاست جمهوری سخنی با رئیس جمهور منتخب بگویید، چیست؟

بنده حرف های گفتنی با ایشان دارم که حضورا می گویم ولی اینک در پاسخ سوال شما یک جمله دارم و آن این است به رئیس جمهور منتخب عرض می کنم یک دور دولت های پیش از خود را ارزیابی نقادانه داشته باشند نقاط قوت آنها را بگیرند و دنبال کنند و نقاط ضعف آنها را یافته و از انها کناره گزینند. این از رمز موفقیت است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج