۱۱۳۱۵۸۳
۵۶۵۴۳
۵۶۵۴۳
پ

جراحی دندان عقل نهفته | هزینه و مراقبت های بعد از جراحی

در بسیاری از موارد ممکن است دندان عقل شما نیاز به جراحی داشته باشد. در این شرایط، بهتر است نسبت به جراحی دندان عقل، نزد بهترین متخصص جراحی دندان مراجعه نمایید. در این مطلب راهنمای شما خواهیم بود.

دندان عقل به سومین دندان آسیا گفته می‌شود که در انتهای دهان وجود دارد. این دندان بعد از ۱۷ سالگی بالا می‌آید به همین سبب آن را دندان عقل می‌گویند. نحوه‌ی رویش این دندان‌ها برای هرکس ممکن است با دیگری متفاوت باشد. در برخی از موارد لازم است از جراحی دندان عقل استفاده کرد تا بتوان آن را کشید.

دندان عقل به عنوان آخرین دندان می‌تواند به صورت کاملا روییده، نیمه نهفته و یا به صورت نهفته کامل به شکل دردناک رشد کند. به همین سبب روش کشیدن آن‌ها یکسان نیست و باید برای برخی از آن‌ها از جراحی دندان عقل استفاده کرد. دندان عقل زمانی به صورت نهفته و نیمه نهفته رشد می‌کند که فضای کافی در فک برای رشد آن وجود نداشته باشد. علاوه بر این دلیل، ممکن است این امر به دلیل رژیم غذایی خاص افراد باشد.

هزینه جراحی دندان عقل بسته به پیچیدگی دندان شما متفاوت می‌باشد. پزشک بعد از معاینه‌ی شما به طور دقیق هزینه‌ی آن را برای شما بازگو می‌کند.

جراحی دندان عقل نهفته | هزینه  و مراقبت های  بعد از جراحی

 

آیا کشیدن دندان عقل ضروری است؟

یکی از سوالاتی که افراد همیشه با آن مواجه هستند، این است که آیا کشیدن دندان عقل ضرورت دارد یا خیر؟ بسیاری از افراد با وجود دندان عقل هیچ مشکلی ندارند و این دندان در کنار دندان‌های دیگر در دهان آن‌ها وجود دارد. به همین سبب آن‌ها هیچوقت به فکر کشیدن و جراحی دندان عقل خود نمی‌افتند. پزشکان در مورد این دندان‌ها که بدون مشکلی هستند، اختلاف نظر دارند. برخی از آن‌ها عقیده دارند که حتی بدون داشتن مشکل باید این دندان‌ها را کشید. زیرا ممکن است در آینده مشکلاتی را برای افراد به وجود آورد. به طور مثال آن‌ها بیان می‌کنند، این دندان‌ها فضای لازم را ندارند و در زمان مسواک زدن نمی‌توان به خوبی آن‌ها را تمیز کرد. همین امر باعث می‌شود که دندان‌های دیگر نیز به واسطه‌ی آن‌ها خراب شوند.

در برخی از موارد با رویش این دندان، مشکلاتی برای افراد به وجود می‌آید که برای رفع این مشکلات باید این دندان کشیده شود.

برخی از افراد ممکن است این دندان را هرگز در نیاورند و یا اینکه دندان عقل همانند دندان‌های دیگر رویش کند و مشکلی برای فرد ایجاد کند. اما در برخی از موارد این دندان به صورت خاص می‌روید. به طور مثال ممکن است دندان به روش‌های زیر بروید.

  • دندان ممکن است با دندان‌های دیگر در زاویه‌ی قائم باشد.
  • نسبت به پشت دهان با زاویه رشد کند.
  • دندان در استخوان گیر کرده باشد.

جراحی دندان عقل نهفته | هزینه  و مراقبت های  بعد از جراحی

حالت های مختلف دندان عقل

عموما سه نوع دندان عقل داریم: دندان عقلی که به صورت کامل روییده است، دندان عقل نیمه نهفته و نهفته که زمانی به صورت دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته رشد می‌کند که استخوان فک فضای کافی برای رویش آن نداشته باشد.

جراحی دندان عقل نهفته | هزینه  و مراقبت های  بعد از جراحی

 

جراحی دندان عقل نهفته | هزینه  و مراقبت های  بعد از جراحی

 

جراحی دندان عقل نهفته | هزینه  و مراقبت های  بعد از جراحی

مشکلات ناشی از دندان عقل نهفته

زمانی که دندان های عقل به صورت نهفته دربیایند ممکن است مشکلات زیر را به وجود آورند:

پوسیدگی دندان

دندان های عقل مستعد عفونت شدید و پوسیدگی هستند، زیرا در مکانی در دهان قرار دارند که دسترسی به آن سخت بوده و غذا و باکتری ها می توانند به راحتی بین دندان ها و لثه باقی بمانند. رشد نامناسب و کج این دندان ها تمیز کردن آن را با مشکلاتی مانند درد مداوم مواجه می کند.

ورم و درد لثه

به دلیل  عدم وجود فضای کافی برای رشد دندان های عقل در ناحیه رشد خود در داخل فک می توانند منجر به ورم بشوند و در جویدن غذا مشکل ایجاد نمایند . 

به هم فشردگی دندان‌ها

دندان های عقل می توانند دندان های مجاور خود را را به جلو برانند و باعث بروز عفونت و یا حتی نیاز به ارتودنسی شوند. و البته در برخی موارد، فشار وارد آمده به ریشه دندان مجاور باعث تخریب دندان می شود.

تشکیل کیست

دندان های عقل در کیسه ای که داخل فک جای گرفته و در جای نامناسب خود رشد می کنند و زمانی که با مایع پر شوند می توانند منجر به  ایجاد کیست در فک آزار دهنده شده و به اعصاب آسیب برسانند.

مراحل جراحی دندان عقل 

 بعد انجام  عکس رادیولوژی دهان و دندان کشیدن دندان عقل مانند دیگر دندان ها عملی بسیار ساده است که بعد از تشخیص دندانپزشک سریعا انجام شده و بعد از  بخیه زدن مراقبت و پانسمان به خوبی بهبود میابد. اما اگر دندان عقل درون لثه نهفته یا نیمه نهفته باشد باید پروسه جراحی دندان عقل نهفته انجام شود. در ابتدا با یک بی حسی موضعی محل مورد نظر برای جراحی بی حس میشود. (افرادی که دچار فوبیای دندانپزشکی هستند میتوانند با درمان دندانپزشکی تحت خواب عمیق انجام دهند). بعد از بی حس شدن محل مورد نظر متخصص جراحی دندان با ایجاد برش روی لثه اقدام به دراوردن دندان عقل نهفته از محل مورد درون لثه نظر میکند. و البته در مواردی لازم است دندان عقل برش داده شود تا به راحتی از استخوان خارج شود. بعد از اتمام جراحی دندان عقل محل بخیه زده میشود.

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل

مهم‌ترین مراقبت‌ها ی بعد از جراحی دندان عقل بدین شرح است:

استفاده از کمپرس سرد بر روی ناحیه متورم

تورم و کبودی از عوارض این جراحی است که ممکن است برای شما به وجود آید. برای برطرف کردن آن باید از بسته‌ی یخ استفاده کنید تا این کبودی و تورم سریع‌ از بین برود.

استراحت کنید (عدم انجام فعالیت سنگین)

در روز اول استراحت کنید و سعی کنید فعالیت نداشته باشید. علاوه بر آن، تا یک هفته پس از جراحی هم  فعالیت سنگین انجام ندهید تا مشکلی به وجود نیاید و لخته‌ی خون کنده نشود.

نوشیدن مایعات

بعد از عمل نوشیدنی زیاد مصرف کنید و البته از نوشیدنی‌های گازدار دوری کنید. سعی کنید تا یک هفته با نوشیدنی های مختلف را با نی نخورید و از مکیدن پرهیز کنید.

عدم استفاده از مسواک

تا یک روز بعد از جراحی دندان عقل، اصلا و ابدا از مسواک استفاده نکنید و برای تمیز کردن دهان خود از ضدعفونی کننده و دهان شویه استفاده کنید.

خوردن غذاهای سبک و نرم

تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی دندان عقل، حتما باید از غذا‌های سبک و نرم استفاده کنید. استفاده از غذا‌های سفت به هیچ عنوان برای بیماران  توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است در قسمت دندان کشیده شده برود و زخم شما را تحریک کند و باعث شود که خونریزی آن بیشتر شود.

اجتناب از تف کردن بیش از حد

بعد از کشیدن دندان عقل ممکن است تا انتهای روز جراحی و عمل و حتی روز بعد خونریزی داشته باشید. بهتر است زیاد تف نکنید و به جای آن گاز روی مکان مورد نظر روی لثه را تعویض کنید.

مدیریت درد

داشتن درد بعد از جراحی دندان عقل و کشیدن آن بسیار طبیعی است. به احتمال زیاد پزشک معالج برای شما دارو‌های مسکن را پس از جراحی تجویز می‌کند. اگر این چنین نبود می‌توانید خودتان از دارو‌های مسکن استفاده کنید تا درد شما کمی آرام  شود.

عوارض جراحی کشیدن دندان عقل

پس از این که دندان کشیده شد، در حفره دندان خون در لثه لخته می شود. دندانپزشک با گاز استریل روی حفره دندان را پانسمان می کند و از شما می خواهد آن را گاز بگیرید تا خونریزی لثه متوقف شود. گاهی ممکن است چند بخیه کوچک هم زده شود که غالبا جذبی است و نیازی به کشیدن ندارد. این کار برای دوختن لثه پاره شده اطراف دندان است. باید مراقب باشید لخته خون حفره دندان کنده نشود. اگر لخته خون کنده شود، استخوان بیرون میزند و خشکی حفره دندان اتفاق می افتد

مطلب زیر نیز می‌تواند برایتان مفید باشد:

علت درد دندان عقل، این دندان پر دردسر

جراحی دندان عقل نهفته | هزینه  و مراقبت های  بعد از جراحی

هزینه جراحی دندان عقل

به طور مشخص هزینه جراحی دندان عقل برای همه افراد رقم دقیقی نیست و با توجه به نوع دندان عقل و وضعیت و حالت قرار گرفتن دندان‌های کناری در هر بیمار متفاوت است. در برخی از لثه‌ها دندان عقل مانند سایر دندان‌ها در بیرون از لثه رشد کرده، در بعضی دیگر دندان عقل نهفته است و کاملا داخل لثه قرار دارد و در گروهی دیگر که نسبتا جراحی دندان عقل را پیچیده‌تر می‌کند که دندان عقل به با استخوان فک جوش خورده است. علاوه براین هزینه کلینیک دندانپزشکی و هزینه آرام‌بخش نیز محاسبه می‌گردد. هزینه جراحی دندان عقل در سال ۱۴۰۰ از ۵۰۰ هزارتومان تا ۱۲۰۰۰۰۰ تومان متغیر است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج