۱۱۳۲۰۷۴
۳۲ نظر
۵۰۱۳
۳۲ نظر
۵۰۱۳
پ

واکنش بازار‌ها به انتخاب رئیسی؛ فعلا معلق

ایندیپندنت فارسی در گزارشی وضعیت بازار‌های مختلف پس از انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده است.

ایندیپندنت فارسی در گزارشی وضعیت بازارهای مختلف پس از انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده است.

واکنش بازار‌ها به انتخاب رئیسی؛ فعلا معلق

در این گزارش می‌خوانیم:

«بازار شوکی یکی دوروزه داشت، اما همه چیز به حالت اولش برگشت.» این جمله را یکی از فروشندگان لوازم صوتی و تصویری در خیابان جمهوری در خصوص تأثیر انتخابات بر قیمت‌ها می‌گوید و تأکید دارد که «بازار این روزها دست‌بسته و ناامید است.»

فردای انتخابات ریاست ‌جمهوری، در مقطع زمانی دو تا سه ‌روزه، برخی از اقلام به‌ویژه در حوزه لوازم‌خانگی، موبایل، وصوتی و تصویری، با افت یکباره قیمت مواجه شدند؛ به گونه‌ای که به گفته فعالان بازار موبایل، برخی گوشی‌های تلفن همراه حتی کاهش قیمت ۲۵ درصدی را نیز تجربه کردند.

در آن دو روز برخی این موضوع را نشان‌دهنده واکنش مثبت بازار به انتخاب ابراهیم رئیسی دانستند؛ به‌ویژه آن که این افت ناگهانی قیمت‌ها با مثبت شدن بورس همراه شد. از سوی دیگر، عده‌ای از تحلیلگران حوزه اقتصاد معتقد بودند که احتمال دارد برخی جریان‌های اقتصادی وابسته به گروه‌های سیاسی خاص، برای القای این فضای مثبت در انبارهای خود را بازکرده باشند.

واکنش بازار‌ها به انتخاب رئیسی؛ فعلا معلق

بازار علاءالدین، قیمت موبایل

بازار علاءالدین تهران به‌عنوان مهم‌ترین بازار موبایل ایران، از جمله بازارهایی بود که این نوسان ناگهانی قیمت را تجربه کرد.

علی، از فروشندگان این بازار، می‌گوید: «از روز شنبه بعد انتخابات به مدت یک هفته تنها در خصوص گوشی‌های شاخص، این افت یکباره قیمت رخ داد، ولی این مسئله معطوف به کل بازار نبود و برخی از فروشندگان اقدام به فروش موردی برخی گوشی‌ها با کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی کردند.»

همین موضوع اما از سوی یکی از قدیمی‌ترهای بازار، با تحلیلی متفاوت بیان می‌شود: «نمی‌شود این اتفاق را به‌عنوان کاهش قیمت‌ها شناخت. چراکه روند کاهشی قیمت‌ها از اوایل خرداد شروع شده بود و در فاصله چند روز بعد انتخابات، فقط کمی سرعت بیشتری گرفت.»

او برای مثال یکی از گوشی‌های خاص را ملاک قرار می‌دهد و می‌گوید: «قیمت گلکسی زد فولد ۲ در روزهای اول سال تا ۵۵ میلیون تومان رسید، ولی در اوایل خرداد بین ۴۵ تا ۴۹ میلیون تومان فروخته می‌شد. از اول خرداد تا امروز این روند افت با شیبی بسیار کم ادامه داشته است و به ۴۰ تا ۴۳ میلیون تومان رسیده است.»

اما یکی دیگر از فروشندگان این بازار معتقد است: «جز دو سه روز اول بعد انتخابات، اتفاقاً شیب افت قیمت‌ها تا حدی متوقف شده و در مورد برخی گوشی‌ها دوباره شیب صعودی پیدا کرده است. مثلاً گلکسی‌اس ۲۱ بعد از توقف شیب کاهش قیمت، دوباره چند روزی روند صعودی داشته است. اما بعد از رسیدن قیمت این گوشی به حدود ۲۵ تا ۲۸ میلیون تومان، بار دیگر در حال نزدیک شدن و رد کردن سقف قیمت سی میلیون تومان است.»

واکنش بازار‌ها به انتخاب رئیسی؛ فعلا معلق

بازار لوازم‌خانگی؛ انتخاب بی‌حاصل

این بلاتکلیفی بازار تنها مختص به بازار موبایل نیست. فعالان بازار لوازم‌خانگی نیز معتقدند که نوسان قیمت امری طبیعی است و مثل همیشه بازار به وقایع روز واکنش‌های نشان می‌دهد و نمی‌توان نتایج انتخابات را به‌عنوان اتفاق مشخصی شناخت که موجب کاهش قیمت‌ها شده است.

یکی از فروشندگان لوازم‌خانگی معتقد است: «نوسان قیمت و روند کاهش قیمت‌ها در یک ماه گذشته ربطی به انتخابات نداشت و بازار به‌صورت روزانه بر اساس اخبار مذاکرات وین، دچار نوسان قیمت می‌شد. این که در روزهای بعد انتخابات بازار افت ۱۰ تا ۲۰ درصدی را تجربه کرد، به این خاطر بود که گمان می‌رفت در آن روزها مذاکرات به نتیجه برسد. ولی باتوجه‌ به اخبار منفی از وین، بازار هنوز در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد.»

این «بلاتکلیفی بازار» شاید بهترین تعریف از وضعیت بازارهای ایران در روزهای بعد از انتخابات باشد. از طرفی، احساس اکثر فعالان اقتصادی این است که دولت جدید چاره‌ای جز به ‌سرانجام‌ رساندن برجام و تصویب اف‌ای تی اف نخواهد داشت و برخی از فشارها و کارشکنی‌هایی را نیز که دولت روحانی با آن طرف بود، تجربه نمی‌کند و این‌‌ها سبب بهبود وضعیت بازارهای ایران خواهد شد. ولی از سوی دیگر، برخی معتقدند که شایعه‌های مربوط به تیم اقتصادی کابینه‌ جدید، تصویر خوبی به بازار نمی‌دهد.

واکنش بازار‌ها به انتخاب رئیسی؛ فعلا معلق

بازار ارز؛ روند قیمت صعودی است

گذشته از موارد بالا، باور غالب بر فروشندگان و فعالان اقتصادی، تأثیر مستقیم قیمت ارز بر بازار است. شاید یکی از دلایل متوقف شدن کاهش قیمت‌ها پس از چند روز اول انتخابات، واکنش مثبت نشان ندادنِ بازار ارز باشد.

یکی از فعالان بازار ارز در میدان فردوسی می‌گوید: «واکنش بازار به انتخابات واقعاً کم بود. ما حتی در دوره دوم انتخاب روحانی هم در بازار تأثیر بیشتری دیدیم.» کمال که از قدیمی‌های بازار در این راسته است و می‌گوید با دو صرافی مهم کار می‌کند که مشتری‌هایشان مردم و کسانی هستند که نیاز روزانه به ارز دارند، تاکید می‌کند: «اوضاع از این بدتر خواهد شد.» او سپس توضیح می‌دهد: «در بازار می‌گویند در چند ماه آینده دلار به ۳۰ هزار تومان می‌رسد. زیرا مشخص است که برجام نتیجه ندارد و وضع اقتصاد از این هم بدتر می‌شود.»

فعالان بازار اما معتقدند قیمت‌ها در بازار چندان هم غیرواقعی نیست و با توجه به اینکه تغییر اقتصادی خاصی در عمل رخ نداده است قیمت افزایشی محدود را شاهد است. قیمت دلار حالا ماه‌هاست که در کانال ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان در نوسان است و کانال ۲۳ هزار تومان کانال سخت مقاومتی دلار تلقی می‌شود که کاهش قیمت از این کانال با دشواری بالایی مواجه است.

سیدکمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش تغییر دولت را مورد استناد قرار داده و به «توسعه ایرانی» گفت: مهمترین دلیل این اتفاق را باید در شرایط تغییر دولت جستجو کرد. یکی از مهمترین دلایلی که بازار ارز را تحت‌فشار قرار داده موضوع تعیین کابینه است. تا زمانی که تکلیف کابینه جدید روشن نشود؛ بازار ارز در چنین وضعیتی قرار خواهد داشت. او تاکید کرد: همه این‌ها نشان می‌دهد که ما در مرحله بی‌اطلاعی و نااگاهی هستیم و این بی‌اطلاعی بر روند افزایشی قیمت‌ها دامن می‌زند.

واکنش بازار‌ها به انتخاب رئیسی؛ فعلا معلق

بازار کاغذ در دست محتکران

اما در این میان شاید بازار کاغذ از جمله بازارهایی باشد که پس از یک اوج‌گیری عجیب طی چند ماه که قیمت کاغذ تحریر را از بندی ۴۰۰ هزار تومان به نزدیک ۸۰۰ هزار تومان رساند، در ماه خرداد و روزهای اخیر روندی نزولی آغاز کرده است و نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان افت قیمت داشته است. فعالان بازار کاغذ در خیابان ظهیرالاسلام اما این موضوع را مربوط به رفع مشکل کاغذهای وارداتی می‌دانند که در گمرک مانده بودند، و نیز باز شدن در انبارهایی که مافیای کاغذ چند ماه بسته نگه‌داشته بود.

یکی از فروشندگان کاغذ بالک در تهران، می‌گوید: «طی هفته‌های اخیر چند پارت کاغذ وارداتی به بازار رسید که سبب شد بازار دچار ریزش قیمت شود، چون با حل شدن مشکل ورود کاغذ، برخی که کاغذ در انبارها دپو کرده بودند، از ترس ریزش قیمت‌ها به‌سرعت بخشی از کاغذهای خود را به بازار تزریق کردند. اتحادیه ناشران هم توانست بخشی از تعهدات خود را به ناشران، از طریق ورود کاغذ انجام دهد که خود این موضوع نیز از حجم تقاضا کاست.»

یکی دیگر از فروشندگان کاغذ اما موضوع انتخابات را بی‌ربط به روند قیمت‌ها در ماه‌های گذشته نمی‌داند، و می‌گوید: «با توجه ‌به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها، تصور بازار این بود که مثل هر دوره میزان درخواست کاغذ شدت خیلی زیادی می‌گیرد. به همین دلیل خیلی‌ها از اواخر سال پیش کاغذهای انبارشده خود را نگه‌داشته بودند تا در تب تبلیغات انتخابات، با قیمت‌های نجومی به فروش برسانند. ولی با سرد بودن فضای تبلیغات انتخاباتی و رخ ندادن تبلیغات میدانی و تشکیل ستادهای خیابانی برای اکثر نامزدها، این استراتژی شکست خورد و از چند روز مانده به موعد انتخابات، در انبارها باز شد و دیدیم که قیمت‌ها نیز کاهش یافت.»

واکنش بازار‌ها به انتخاب رئیسی؛ فعلا معلق

بازار خودرو، مسکن و مواد غذایی؛ رنگ‌پریده

بازار خودرو در این میان با وجود پیش‌بینی خارج شدن از رکود پس از انتخابات، نه‌تنها از رکود خارج نشد، بلکه همچنان رنگ ‌بر رخسار ندارد و در پایان خرداد و هفته ابتدایی تیرماه، معامله‌گران ناامید روند موجود را دنبال می‌کنند.

بازار مسکن نیز در پایان خرداد به انتخابات واکنش منفی نشان داده است و طبق اطلاعات منتشر شده، افزایش قیمت را در تهران تجربه کرده است که گفته می‌شود نخستین نتایج افزایش قیمت مصالح ساختمانی در ماه‌های ابتدایی سال است.

واکنش بازار‌ها به انتخاب رئیسی؛ فعلا معلق

در این میان، آنچه مستقیما به سفره معیشتی مردم برمی‌گردد و بی‌تفاوت به وقایع سیاسی و انتخابات و مذاکرات وین، روزبه‌روز سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند، افزایش قیمت مواد غذایی است. قیمت نان و لبنیات رشدی بالای ۵۰ درصد را تجربه کرده است و بحران در بازار گوشت و مرغ نیز همچنان تداوم دارد.

به‌این‌ترتیب، می‌توان گفت بخشی از بازار که خوش‌بین به یکدست شدن قدرت و ایجاد ثبات و گشایش ناشی از مسایل سیاسی بود، در این روزها نه‌تنها ناامید شده است، بلکه با بازگشت به روند افزایشی و صعودی، دوباره به ریل تنظیم قیمت بر اساسِ اثرگذاریِ ایران برگشته است.

برداشته شدن تحریم به فرض به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و احیای برجام نیز به واسطه رشد نقدینگی در بلندمدت تاثیر چندان بزرگی در طولانی مدت بر بازار نخواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بنظر من که چیزی درست بشو نیست.
      حتی جناب رئیسی هم نمیتونه کاری کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ملت فقط باید نحرن وقتی خواهان نباشه قیمتا افت پیدا میکنه

      • بدون نام

        ای زررررررررشک

      • بدون نام

        نیست در این چهار دهه معلق نبوده !!!!خخخخخخخ

      • بدون نام

        کاربر انقدر منفی نباش ان شاالله درست میشه

    • بدون نام

      یک عده اگر بگذارند همه چیز درست میشود.

    • بدون نام

      ببين يه دو روز اومديم تو دنيا زندگي كنيم اگه اينا گذاشتن؟

    • بدون نام

      به محض اینکه رئیس برمسند قدرت بنشیند .انبارهای احتکاری باز میشوند از اون طرف برجام به توافق میرسد .فقط یک ماه صبرکنید و هیچی نخرید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چشم

      • بدون نام

        ۲ زار. بده. آش. ب همین خیال باش

      • بدون نام

        از همه مهمتر دلارهای بی حساب و کتاب که انبار شده روانه بازار خواهد شد.

      • بدون نام

        به همین خیال باشیم عمرا چیزی ارزان نخواهد شد اونهایی که از گرانی سود میبرن پشتشون از ما پرتره

      • بدون نام

        من که قبل انتخابات گاز وهود خریدم با قیمت خیلی بالا خریدم ترسیدم گرونتر بشه

    • بدون نام

      این مملکت درست بشو نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سیستم ایراد داره

    • بدون نام

      باید برجام زمان روحانی نتیجه بگیره تمام بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیگه فرمایشی ندارین

    • بدون نام

      همین مقاله تیتر ها دلار میشه سی تومن باعث گرونیش میشه تاسف

    • بدون نام

      باید همه پیگیر مطالبه گر بشن مگه نگفتن رئیسی بیاد درست میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میخواستن خرشون از پل بگذره که گذشت

      • بدون نام

        تیمش گفته اند قیمت دلار را زیر دوازه هزار می آوریم.

      • بدون نام

        اونایی که به ضررشون میشه نمیزارن مملکت درست بشه دولت باید این آدما را بشناسه وگرنه نمیزارن درست بشه

    • بدون نام

      فقط دست دلال وواسطه کوتاه شود تولید به مصرف در یک سیستم توزیع باشد همه چیز اصلاح میشود به شرط این که بازارها اشباع شود وبعد صادرات صورت گیرد مقدار مصرف داخلی تامین شود وهمیشه مستمر باشد قاچاق کالا جلویش چه واردات چه صادرات گرفته شود فعلا سلطانها نمی گذارند

    • بدون نام

      بازار ۸ سال است معلقه ...الا برگت ا...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا از این به بعدش تماشاییه

      • سید

        کاسبان تحریم بازار را بهم ریختند یعنی مملکت را

      • بدون نام

        اگر کاسبان تحریم بگذارند همه چیز درست میشود

    • بدون نام

      درود بر دکتر روحانی .متشکریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا کمکت کنه

    • بدون نام

      چرا قیمتها در دولت اصلاحات ثبات ندارد ؟؟؟؟؟؟؟!!؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      هنوز آقای رییسی،پستشون تحویل نگرفتن،هنوز دوره ی آقای روحانی هست،ان شاالله گشایش و روزی در راه است

    • بدون نام

      بابا هنوز بذارید اقای رئیسی بنده خدا بیاد بعد نظر بدید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج