جاباما
۱۱۳۲۶۸۸
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

مهمترین تغییر در کنکور سراسری ۱۴۰۰

کنکور ۱۴۰۰ نسبت به دوره های دیگر دستخوش تغییراتی شد "حذف سئوالات نظام قدیمی ها در کنکور" یکی از مهم ترین تغییرات آزمون امسال است.این تغییر سال گذشته علی‌رغم مخالفت تعدادی از داوطلبان و برخی نمایندگان مجلس، ابلاغ شد و از امسال اجرایی می شود.

ایسنا: کنکور ۱۴۰۰ نسبت به دوره های دیگر دستخوش تغییراتی شد "حذف سئوالات نظام قدیمی ها در کنکور" یکی از مهم ترین تغییرات آزمون امسال است.این تغییر سال گذشته علی‌رغم مخالفت تعدادی از داوطلبان و برخی نمایندگان مجلس، ابلاغ شد و از امسال اجرایی می شود.

اگرچه امروزه برخی بر این باورند که آزمون دانشگاه‌ها و ادامه تحصیل در مراکز آموزش عالی تعیین کننده واقعی برای زندگی بسیاری ازجوانان نیست اما در مقابل گروهی نیز هستند که کنکور را تنها مسیر جهت دهنده و تعیین کننده آینده شغلی و اجتماعی خود می دانند و هر حاشیه و تصمیم گیری در این آزمون می تواند به مهم ترین اتفاق زندگی آنها تبدیل شود.

با نگاهی گذرا به وضعیت کنکور طی سال های اخیر مشاهده می کنیم که این آزمون با حاشیه های زیادی همراه بوده است، به طوریکه این حاشیه ها با موضوع چالش برانگیز "حذف کنکور" و اظهار نظر های جدی مسئولان مختلف اعم از مسئولان قانون گذار و اجرایی پیرامون این امر شروع شد و طی دو سال اخیر نیز برگزارس کنکور تحت الشعاع اتفاقات طبیعی و اجتماعی کشور قرار گرفت به طوریکه در آغاز سال ۹۸ با وقوع سیل های مخرب در برخی استان های کشور، برگزاری یا تعویق زمان برگزاری کنکور به یکی از موضوعات داغ آموزش عالی کشور تبدیل شد.

مهمترین تغییر در کنکور سراسری ۱۴۰۰

و طی دوسال اخیر نیز با توجه به شیوع کرونا ویروس در کشور و به تبع آن تعطیلی آموزش های حضوری دانشگاه ها و مدارس، همچنین تعویق زمان برگزاری تمامی آزمون های تابع دانشگاه های دو وزارت خانه علوم و بهداشت، مجدد حاشیه های پیرامون کنکور ۹۹ و میزان تاثیرپذیری آن از کرونا ویروس افزایش یافت و نگرانی‌های داوطلبان در خصوص حذف یا زمان برگزاری این آزمون دوچندان شد.

اما حذف کنکور نظام قدیم در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ یکی از مهم ترین تصمیمات شورای سنجش و پذیرش بود که بر این اساس از امسال سئوالات نظام قدیم در آزمون سراسری داوطلبان حذف می شود.

سال ۹۷ آخرین سالی بود که داوطلبان نظام قدیم وارد کنکور شدند یعنی این داوطلبان حداقل سه مرتبه کنکور نظام قدیم یعنی از سال ۹۷ تا ۹۹ شرکت کردند. اما شورای سنجش و پذیرش در سال های ۹۸ و ۹۹ با تصویب مصوبه ای اعلام کرد که سال ۹۹ آخرین سال کنکور نظام قدیمی‌ها است.

حذف کنکور نظام قدیم در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ از همان ابتدا با موافقان و مخالفان زیادی همراه شد. علاوه بر اینکه موجب بروز حواشی و بعضا اعتراضات از سوی برخی داوطلبان نظام قدیم و نمایندگان مجلس شد، این اعتراضات تا جایی پیش رفت که داطلبان دست به دامان فضای مجازی شدند و هشتگ# تمدید_کنکور_نظام_قدیم، و درخواست داوطلبان برای "عدم حذف و در واقع تمدید کنکور نظام قدیم به دلیل بالا بودن هزینه تهیه منابع جدید"، به یکی از ترندهای اصلی توییتر تبدیل شد.

در این رابطه دکتر ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور به تشریح آخرین وضعیت برگزاری کنکور نظام قدیم پرداخت و اظهار کرد: این موضوع دو بار که یک بار آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و یک بار نیز در شورای سنجش و پذیرش کشور مورد بررسی قرار گرفت این که اعداد و ارقامی که در این زمینه اعلام می‌شود باید گفت من نمی‌پسندم این اعداد از سوی کسانی مطرح می‌شود که اطلاعاتی در دست ندارند.

در واقع ما در سال ۹۹ تعداد ۲۵۹ هزار نفر داوطلب نظام قدیم داشتیم که از این تعداد حدود ۶۳ هزار نفر به دلیل این که سال گذشته انتخاب نوع نظام اختیاری بود تعداد ۶۳ هزار نفر آنها سئوالات نظام جدید را امتحان دادند و تعداد سئوالات چاپ شده در کنکور ۹۹، ۱۹۶ هزار نفر سئوال بود که از این تعداد ۵۳ هزار نفر آنها داوطلبانی هستند که فارغ التحصیل کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: حدود ۱۴۲ هزار نفر از داوطلبان فوق کسانی بودند که حداقل ۳ برابر کنکور دادند که از این تعداد ۱۱۷ نفر آنها داوطلب علوم تجربی بودند در واقع همه این داوطلبان می‌خواستند در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرش شوند در غیر این صورت زیر ۸ درصد داوطلبان نظام قدیم داوطلب سایر گروه‌ها و رشته‌های آموزشی هستند.

رئیس سازمان سنجش کشور همچنین تاکید کرد: اعدادی که در خصوص داوطلبان نظام قدیم اعلام می کنند واقعا درست نیست و من درخواست می‌کنم کسانی که اطلاعاتی ندارند ذهن داوطلبان و جامعه را مخدوش نکند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین از مباحث جدید نظام آموزش متوسطه سئوالات در آزمون کمتر مطرح خواهد شد تا سئوالات ما هم تراز شود. در نتیجه نه دانش آموز و نه معلم به تغییرات نظام آموزش متوسط که بیشتر از شش سال است شروع شده توجهی نخواهد کرد. در حالی که تغییرات نظام آموزش متوسطه براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت گرفته است یعنی ما این سند و سند نقشه جامع علمی کشور را معطل کردیم و اجازه نمی دهیم به خاطر بخش مشترک سئوالات درست اجرا شود. بنابراین نمی‌شود کل سیستم آموزش کشور معطل عده‌ای شود که فقط می‌خواهند وارد سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی شوند.

وی تاکید کرد: ما تغییرات کنکور را از یک سال قبل اعلام نمودیم و تمامی استدلال‌های خود را نیز در مراکز ذی‌ربط بررسی و اعلام شد بنابراین آن چه که تصویب شد مصوبه شورای سنجش آموزش کشور است و کنکور سال ۱۴۰۰ نیز براساس این مصوبه تعیین تکلیف شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج