۱۱۳۳۴۶۱
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

جرقه‌ای که روستا را به آتش کشید

یک جرقه در انبار کاه کافی بود تا خانه‌ای روستایی در حوالی کرج دچار آتش‌سوزی شده و درحالی‌که اهالی روستا در خواب بودند شعله‌های آتش به ۱۰خانه دیگر سرایت کرده و ده‌ها نفر را تا یک قدمی مرگی آتشین به پیش ببرد.

همشهری: یک جرقه در انبار کاه کافی بود تا خانه‌ای روستایی در حوالی کرج دچار آتش‌سوزی شده و درحالی‌که اهالی روستا در خواب بودند شعله‌های آتش به ۱۰خانه دیگر سرایت کرده و ده‌ها نفر را تا یک قدمی مرگی آتشین به پیش ببرد.

به‌گفته مسئولان محلی، اگر این آتش‌سوزی به موقع مهار نمی‌شد همه روستا تا صبح می‌سوخت.

این حادثه حدود ساعت ۲بامداد دیروز در انبار کاه یکی از خانه‌های روستای لانیز منطقه آسارا در حوالی کرج اتفاق افتاد. آن زمان تقریبا ساکنان همه ۴۴خانه این روستا در خواب بودند و هیچ‌کس از اتفاقی که در حال رخ دادن بود اطلاعی نداشت.

آتش‌سوزی از انبار کاه شروع شد و در یک چشم برهم‌زدن آنجا را دربرگرفت و در ادامه به خانه دیگری سرایت کرد. حدود نیم ساعت از این حادثه می‌گذشت و انبار کاه به‌طور کامل در آتش سوخته و آتش‌سوزی به چند خانه مجاور سرایت کرده بود که ساکنان روستا از حادثه با خبر شدند. خانه‌های روستا فاصله زیادی با یکدیگر نداشتند و شعله‌های سرکش آتش گسترده شده و هر لحظه خانه‌های دیگر را هم به کام خود می‌کشید.

جرقه‌ای که روستا را به آتش کشید

در این شرایط نجات جان ساکنان روستا اهمیت بیشتری داشت. آنها که زودتر بیدار شده بودند با داد و فریاد همسایه‌ها را خبر کرده و از آنها خواستند زودتر از خانه‌های‌شان خارج شوند. همه از آتش‌سوزی‌ای که اتفاق افتاده بود شوکه شده بودند. هرکس با هر وسیله‌ای که جلوی دستش بود تلاش می‌کرد شعله‌های آتش را خاموش کند اما مقابله با آتش‌سوزی کار روستاییان، آن هم با دست خالی نبود.

ماجرا به آتش‌نشانی آسارا گزارش شد و علاوه بر آن از آتش‌نشانی کرج و تهران نیز درخواست کمک شد. مسافت زیادی که آتش‌نشانان باید برای رسیدن به محل حادثه طی می‌کردند از یک‌سو و جنس خانه‌ها که اغلب با تیرک‌های چوبی ساخته شده بود سبب شد آتش‌سوزی به‌تدریج وسعت زیادی پیدا کند.

آتش‌نشانان زمانی به محل حادثه رسیدند که آتش در مسجد روستا و دست‌کم 10خانه شعله‌ور بود. با وجود این اگر آتش‌سوزی مهار نمی‌شد ممکن بود شعله‌های آن به سایر خانه‌ها نیز سرایت کند. چندین گروه از آتش‌نشانان از چند جهت به مقابله با شعله‌های آتش پرداختند تا اینکه سرانجام توانستند با گذشت چند ساعت و درحالی‌که آسمان روشن شده بود آتش را خاموش کنند.

صادق کمالی، بخشدار آسارا درباره آنچه بامداد شنبه در روستای لانیز اتفاق افتاده بود به همشهری گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این آتش‌سوزی به‌دلیل اتصال برق در یک انبار کاه آغاز شده است و در ادامه به خانه‌های دیگری نیز سرایت کرده که اداره برق نیز این موضوع را تأیید کرده است. او ادامه داد: تا زمانی که آتش‌نشانان به محل حادثه رسیدند چندین خانه دچار آتش‌سوزی شده بود.

روستای لانیز از 44باب خانه تشکیل شده و خانه‌ها در وسط روستا متمرکز هستند و بعضی از آنها حدود یک متر با هم فاصله دارند و همین موضوع باعث شد تا آتش به سرعت به خانه‌های دیگر سرایت کند اما خوشبختانه با حضور آتش‌نشانان آتش‌سوزی مهار شد؛ چرا که اگر حادثه ادامه پیدا می‌کرد کل روستا در کمتر از چند ساعت در شعله‌های آتش می‌سوخت.

بخشدار آسارا درباره میزان خسارت‌های این حادثه گفت: در این آتش‌سوزی مسجد و 10خانه در آتش سوخت و این خسارت می‌توانست بیش از این باشد که با کمک آتش‌نشانی از کرج و تهران، خسارت به کمترین میزان ممکن رسید و به لطف خدا هیچ‌کس در این حادثه آسیب ندید. با وجود این، طبق هماهنگی‌ای که با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شده، قرار است به خسارت‌دیدگان وام بلاعوض و وام کم‌بهره و همچنین برای صدور مجوز تخریب و بازسازی مجوز رایگان داده شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج