۱۱۳۳۵۱۷
۵۴ نظر
۵۰۹۶
۵۴ نظر
۵۰۹۶
پ

واقعا جهان چگونه آغاز شده است؟

نظریه بیگ بنگ یا انفجار بزرگ در حقیقت دستپخت جئورج لمیترِ فیزیکدان در سال ۱۹۳۱ است و از آن زمان تا همین دو سه سال پیش، تمام فرضیات ما انسان‌ها درباره جهان و سرعت انبساطش، با فرض درستیِ این نظریه شکل گرفته بود.

برترین‌ها - آرمان رمضانی : تا به امروز نظریه غالب در مورد خاستگاه و منشاء جهانی که در آن هستیم، اینگونه است:
چیزی در حدود ۱۳.۷ میلیارد سال قبل، یک ذره منفجر شد. موج همین انفجار بود که جهانی همواره در حال انبساط و بزرگ شدن را خلق کرد. همان جهانی که زمین ما هم بخش بسیار بسیار بسیار کوچکی از آن است. بر اساس این نظریه از لحظه بیگ بنگ، جهان با نسبت ثابتی به نام مقدار ثابت هابل همواره در حال انبساط است.

واقعا جهان چگونه آغاز شده است؟

نظریه بیگ بنگ یا انفجار بزرگ در حقیقت دستپخت جئورج لمیترِ فیزیکدان در سال ۱۹۳۱ است و از آن زمان تا همین دو سه سال پیش، تمام فرضیات ما انسان‌ها درباره جهان و سرعت انبساطش، با فرض درستیِ این نظریه شکل گرفته بود.

درست فکر می‌کردیم؟

در سال ۲۰۱۹، اما گروه‌های متفاوتی در سرتاسر جهان، درباره موضوع مورد بحث ما به نتایج جدیدی دست یافتند. این گروه‌ها به وضوح اعلام کردند که بر اساس یافته‌های جدید یا مقدار ثابت هابل اشتباه محاسبه شده است و یا بین بیگ بنگ و آغاز هستی هیچ ارتباطی وجود ندارد.

آیا باید بیگ‌بنگ را فراموش کنیم؟

از سال ۲۰۱۹ دانشمندان و گروه‌های متفاوتی در دنیا مشغول یافتن توضیحی هستند که نظریه بیگ بنگ را با نتایج جدید هماهنگ کند و البته هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند که بتواند همه را راضی کند. اگر می‌پرسید چرا دانشمندان همه اطلاعات را تحویل یک ابر رایانه نمی‌دهند و به همین سادگی به پاسخ نمی‌رسند باید گفت که بشر پیشرفته امروز هنوز اطلاعات و داده‌های بسیار کمی در مقایسه با عظمت جهان در دست دارد.

برای اینکه این کافی نبودن اطلاعات را بهتر درک کنید یک مثال می‌زنم. تخمین عمر جهان با نرخ کنونی بزرگ شدنِ آن مانند این است که بخواهید برنده یکی از مسابقات اتومبیلرانیِ نسکار را از روی عکسی به شدت بی کیفیت از لاستیک عقب یکی از خودرو‌های حاضر در مسابقه پیدا کنید. بزرگی و البته عمر زیاد جهان و البته انبوه مسائل هنوز کشف نشده کار فیزیک‌دان‌ها و اختر شناس‌ها را به همین اندازه سخت کرده است.

واقعا جهان چگونه آغاز شده است؟

آیا هستی همیشه وجود داشته است؟

نکته جالب این ماجرا این‌جاست که نظریه بیگ‌بنگ تنها زمانی به درستی کار می‌کند که لحظه انفجار بزرگ را منطبق با زمان پیدایش جهان بدانیم. اما آیا ممکن است جهان حتی پیش از بیگ‌بنگ هم وجود داشته باشد؟

یک زن فیزیکدان در این‌باره نظریه جالبی دارد. بر اساس نظریه چاندا پریکاد-واینستین، فیزیکدان نظری دانشگاه نیوهمپشایر بهتر است زمان را فراموش کنیم و فرض کنیم جهان همواره در حال انبساط بوده است و نقطه آغازی وجود ندارد.

چاندا می‌گوید:" جهان ممکن است هیچ لحظه پیدایشی نداشته باشد و ما در به اصطلاح جهانِ تا ابد در حال انبساط زندگی می‌کنیم. جهانی که با ضریبی نمایی همواره و حتی پیش از لحظه بیگ‌بنگ مشغول منبسط شدن بوده است. در حال حاضر با فرض درستی انبساط جهان، این درست‌ترین توضیح به نظر می‌آید. "

واقعا جهان چگونه آغاز شده است؟

آیا زمان ساخته ذهن ماست؟

اثبات نظر چاندا می‌تواند انقلابی در درک و دانشِ بشر از هستی بوجود بیاورد. توجه داشته باشید که چه ما درباره قوانین نیوتون بحث کنیم وچه فیزیک کوانتوم، در ابتدا فرض می‌کنیم که بعدی به نام زمان وجود دارد. بعدی که به ما این امکان بزرگ را می‌دهد که برای پدیده‌ها نقاط آغاز و پایان در نظر بگیریم. توجه داشته باشید که در نظریه قبلی لحظه انفجار، لحظه آغاز همه چیز و در نتیجه آغاز زمان فرض می‌شده است و حالا با نظریه جهان بدون آغاز مفهوم زمان هم رنگ می‌بازد.

احتمالا به این فکر می‌کنید که زیادی پیچیده شد، اما اندکی بیشتر تحمل کنید. هرچند تصورِ جهانی که همیشه وجود داشته است، سخت به نظر می‌رسد، اما توجه داشته باشید که این نظریه یکی از ابهامات بیگ‌بنگ را به خوبی توضیح می‌دهد. در نظریه بیگ‌بنگ لحظه انفجار، آغاز جهان و البته آغازِ زمان در نظر گرفته می‌شود و این نظریه توضیح قابل قبولی از زمان قبل از انفجارِ بزرگ (که در آن حتی زمان وجود نداشته است!) نمی‌دهد.

نظریه جدید، اما می‌گوید زمان همیشه وجود داشته است چرا که جهان همیشه وجود داشته است و به این دلیل که زمان بدون نقطه آغاز و پایان بی‌معنی می‌شود پس می‌توان اینگونه تصور کرد که در حقیقت زمانی وجود ندارد این بعد شاید توسط مغزِ ما برای درک راحت‌ترِ هستی ساخته شده باشد.

واقعا جهان چگونه آغاز شده است؟

نظرِ شما چیست؟

شما مخاطبان برترین‌ها در مورد خاستگاه جهان چه نظری دارید؟ به‌نظر شما بر اساس نظریه بیگ‌بنگ در لحظه انفجار یک ذره، جهانِ ما و البته زمان به وجود آمده است؟ و یا نظر چاندا پریسکاد واینستین یعنی وجود همیشگی و ابدی جهان در نتیجه بی‌معنی بودن زمان با منطق شما سازگارتر است؟ تصور کدام توضیح برای شما آسان‌تر است؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به نظر بنده که تحصیل کرده هستم و خیلی به این مسائل کنار پنجره و رو به اسمان فکر میکنم به نظرم جهان هستی باید گرد باشه چون کره زمین گرده تمام
      هر کی هم مخالفه با دماغم میرم تو چشاش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا زمین صافه خخخخ

      • احمد

        اولین نقطه که آمد. عشق بخود بود و.از زایش آن دآیره ها بوجود آمد وازعشق بآن عشق بدور آن چرخیدند وازیشها بدور محبوب جمع شدند وگردی بوجود آمد . که بازایش تکرار تا امروز که گرد گرد گرد هم وبه عشق هم وهمه موجودات همین گونه . ؟.... فعلا ..

    • بدون نام

      من با چاندا پريسكاد موافقم نظريه بيگ بنگ بسيار بچه گانه است زمان براي ما انسانها وجود دارد شايد در جهان هستي بعد زمان وجود نداشته باشه كه با توجه به گستردگي جهان هستي و سرعت بسط و فاصله ها بيانگر اينه كه بعد زمان وجود ندارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گستردگی جهان هستی چطور دلیل اینه که بعد زمان وجود نداره!!؟ از کجا به این نتیجه رسیدی؟

      • بدون نام

        در اخرت هم زمان وجود داره ولی شکلش و جزئیاتش با زمان این دنیا فرق داره

    • بدون نام

      خیلی جالبه...
      ولی من همیشه به این فکر میکردم که دقیقا نقطه ی اول بیگ بنگ چی بوده؟
      دقیقا از انفجار چی جهان به وجود اومد؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیگ بنگ و این تیپ کلمات ساخته ذهن مریض داروین و امتال اون هست و کذب

    • بدون نام

      واقعا مغز انسان قفل میکنه تو اینجور مساعل فقط خدا میدونه و بس فکر نکنم بشریت به حدی برسه ک ب اینجور چیزا دست پیدا کنه

    • بدون نام

      زمان یک از بیشمار آفریده ی خداوند بزرگ و داناست.( زمان-مکان - دیدن - شنیدن و....). بهترین منبع کتاب آسمانی - قرآن - می باشد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        آفرین. موافقم. اگر به قرآن مراجعه میکردند و در آن بررسی میکردند اینقدر انرژی و زمان و مادیات صرف نمیشد برای نظریات پوچی که مرتبا نقض میشوند!

    • بدون نام

      این نظریات ساخته ذهن بشره

      کنفه یکون یعنی خداوند گفت بشو و شد
      وحهان خلق شد

      پاسخ ها

      • اسی

        حیف کانادا

      • بدون نام

        بشو بشو ترا نخوام سیاهی ترا نخوام

    • طلبه جاهل

      خدا در شش روز آفرید !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شاید منظور از شش روز شش مرحله باشد.

    • بدون نام

      تمام هستی بر پایه چرخش بنا شده از تبدیل روز به شب و شب به روز و نداشتن هیچ خط جدایشی بین آنها میشه نتیجه گرفت که همه دنیا بر همین پایه بنا شده یعنی هیج چیزی از بین نمیره و به وجود نمیاد فقط از شکلی یا فرمی به شکل و فرم دیگه تبدیل میشه یه خواب جالب دیدم که انگار ازخارج از همه هستی تماشا میکردم به این شکل که کوچکترین ذره بزرگ و بزرگتر میشد وانازه شتاره ها بعد دوباره جلوتر که میرفتم کوچکتر میشد تا به ذره میرسید و این یک چرخه بود و هیچ جدایشی بینشون نبود مثل شب و روز

      پاسخ ها

      • احمد

        جلبه خواب خوبی .بله از ابتدا حرکت بوده وهست . ولی روزو شب هم خود در یک شب واقعی هستن . ابر وباد ومه خورشید در کارند . تاما مجبور شویم حرکت کنیم ونانی بدست بیاریم بخوریم وباز مجبور باشیم حرکت کنیم . آیا از خود نمیپرسیم که دراین مسله رازی هست ودراین راز تفکر و نقشه ای .؟ و ؟؟؟؟؟....

      • بدون نام

        نکشیمون فیزیکدان.کل هستی با پنج خط نوشته بردی زیر سوال!!!!

      • بدون نام

        مخلصیم احمد آقا

    • بدون نام

      چیزی که انسان بهش تا اخر عمر فکر میکنه و دیوونه اش میکنه

    • بدون نام

      ینی نظراتو سانسور نمیکنید؟؟

      پاسخ ها

      • am

        چرا به شدت سانسور میشه ولی پست هایی مثل سؤال شما و جواب من رو میگذارن یعنی سانسور؟؟؟ ما ؟؟؟ سانسور کنیم؟؟؟؟

      • نسل سوخته....hrj

        فقط نظرات منا کلا سانسور میکنن

      • بدون نام

        حرف حساب و بي جواب هميشه سانسور ميشه ديگه اينقدر بايد متنوجه شده باشيد عزيزان دل

    • بدون نام

      به نظر من چاندا پریسکاد درست میگه جهان هیچوقت تموم نمیشه چون فضا بینهایته و ممکنه انسان های دیگه متولد شن و به سیاره های دیگه برن

    • حمید

      فکر کردن به این مسائل نهایتا دیوانگی به بار میاره
      فقط همین که قبل چی بوده

    • مردم

      اغازشو نمیدونم ولی پایانش به گند کشیده شد حداقل برما اینجوریه

    • رضا

      به قول یه دانشمند که گفت تا قبل از اینکه کسی ازمن بپرسد زمان چیست انگار جواب آن را میدانم ولی به محض اینکه کسی سوال کند زمان چیست آنوقت میفهمم چیزی اززمان نمیدانم

      زمان زاییده ذهن ماست

    • mr

      نمی دانم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اطلاعی ندارم

    • بدون نام

      یک افسانه مصری هست که میگه اگه همه ی انسان های کره زمین دست همدیگه رو بگیرند انسان به حقیقت وجود خودش میرسه و میفهمه چی هست

    • علیرضا

      زمان ساخته ذهن ماست. شک نکنید.

    • بدون نام

      فعلا چیزی که بیشتر ذهن من را درگیر کرده این نکته هست که با دید علمی به موضوع نگاه کنیم

    • بيگ بنگ

      ما چقدر بيسواد هستيم و کم مطالعه مي کنيم. در مورد اخبار زرد و مسائل پيش پا افتاده و شايعات، هزاران نظر نوشته ميشه، اما در مورد موضوعات علمي و حقيقي يک نفر هم نظر نداده. خيلي متاسفم براي خودمون. به نظر من ريشه بسياري از مشکلات اجتماعي و فرهنگي ما بيسوادي ماست.

    • بدون نام

      به نظر من در جهان هستی چیزی به عنوان بعد زمان وحتی بعد مکان وجود ندارد. همانطور که چاله های فضایی این تعریف رو دارند وحتی انسان پس مرگ هم از بعد مکان و زمان خارج میشه و دهها دلیل دیگر با تمام علم و اطلاعات کم و ناقص ما بازهم نشان دهنده این واقعیت هست

    • حسین

      به نظر من جهان همیشه وجود داشته هیچ نقطه شروع یا پایانی نداره.معلوم نیست ما چندمین بار هست میام تو این دنیا

      پاسخ ها

      • احمد

        ما اول ریزترین باهمه موجودات بوده ایم . وهمه زبالها وزایآتمان را یجا جعع کرده بودیم که آنقدر داغ سوزان شده تا آن انفجار کذایی بوجودآمد . ؟؟؟؟؟ ..... و ...؟؟؟؟؟.

    • هومن

      به نظر من در یك كره بزرگ چهان ما جا داده شده و توسط یكسری ابر مهندس اداره و پایش میشه، و كلا دنیای ما یك آزمایش برای یكسری موجودات دیگه ست. چون علم بشر به این مسائل قد نمیده بد نیست از قدرت تخیل استفاده كنیم، اینم تخیل من بود.

      پاسخ ها

      • احمد

        آن موجودات اولیه های خودماهستن ...؟؟؟؟؟.....

    • بدون نام

      شما هر وقت توانستی فرمول قیمت گذاری خودرو در ایران را پیدا کنید این را هم پیدا می کنید.

    • بدون نام

      خیلی از سوال‌ها هست که بشر هنوز جوابی برای آن ندارد و شاید هرگز هم جوابی برای آنها پیدا نکند ضرورتی هم ندارد که به آنها پی ببرد . زمان هم ساخته پرداخته دست بشر است درست مثل اندازه و وزن این که انشتاین سرعت نور را بیان کرد خب که چی این یک چرخش است نه زمان درست مثل پیدایش بشر حیوانات. گیاهان و موجودات زنده دیگر اما بنظر من این مهم است که بشر بر روی کره زمین چه کرده و چه خواهد کرد.انسانها آینده خوبی در روی کره زمین ندارد دیر یا زود جنگ جهانی سوم با پمب اتم یا سلاهای مرگبار کره زمین را نابود و از حیات پاک خواهند کرد .

    • بدون نام

      فقط میدونیم که مرگ وجود دارد پس انسان باشیم

    • Light

      اگه هستی با انفجار یه ذره به وجود اومده، خود اون ذره چه‌طور به وجود اومده؟ آیا اون ذره بخشی از هستی نبوده؟!
      من با نظریه‌ی جهان بدون آغاز موافقم.

    • شهریار قاضیوند

      این مساله که زمانی وجود ندارد،درست است.
      چرا که زمان برای خود انسان افریده شده،
      نه کس دیگری.
      چون در سیاره هایی مانند عطارد یا زهره،
      کس,دیگری زندگی نمی کند
      که بخواهند زمانی را فرض کنند.
      چون انجا،
      شب و روز عمری نیست که مانند زمین باشد.
      یا,بیشتر اوقات روز است یا در سیاره های پشت زمین اکثر اوقات شب.
      به همین خاطر زمان, برای کلیت جهان معنی ندارد.

    • داریوش

      این نظریه رو هرکی قبول ندارن جمع کنه از جهان هستی بره تو بینگ بنگ

    • Achilles lomomba!!!

      خداوند جهان را در شش روز آفرید و روز هفتم استراحت کرد

    • بدون نام

      خيلي پيچيده است و فكر نميكنم از موجودي كه حداكثر ده هزار سال تمدن دارد بشه انتظار داشت بفهمه جهان با قدمت بيش از 13 ميليارد سال چطوري بوجود اومده.
      ما مثل حبابي كه مياد روي اب و ميتركه و نموم ميشه اومديم و ميريم. ذره اي در كرانه بي نهايت كائنات. خيلي ريزتر و كوچكتر از اونكه حتي توسط موجودات بيشمار برتر كائنات ديده بشه. حالا تو اين فاصله ي چشم بر هم زدن آمدن و رفتن ما، خودمون سر خودمونو گرم ميكنيم با اين افكار و تخيلات. و ديگر هيچ.

    • م.الف.نوید

      زمان و درک فلسفه زمان ،معنی فیزیکی اش حاصل از گردش زمین به دور خود و سپس به دور خورشید است،ما در این زمان محصور هستیم،زمان برای ما که در این ابعاد کوچک و شناخته شده هستیم معنا می یابد،زمان برای کل هستی مبحث دیگری دارد،صحبت از زمان ۱۴میلیارد سال قبل که شروع بیگ بنگ بوده فقط برای درک بهتر ما از آغازی است که هرگز وجود نداشته است، چون زمان از آنهم عقب تر و پربیشینه تر است،تعریف زمان هستی را اگر با معیارهای زمینی بسنجیم به خطا رفته ایم درست مانند بحث کوانتوم و نسبیت ،نقطه آغاز هستی همزاد پیدایش آفریدگارش است بی آغاز و بی پایان... روح انسان همان روح خداوند است که در کالبدی گلین دمیده شد، بی آغاز و بی پایان... در صحت این نظر همان گونه که گفته شده، قبل از بیگ بنگ آن دانه ی شن گونه یا توپ گونه که منفجر شده چه بوده و از کجا آمده و چند تا از آنها در پهنه ی گیتی وجود داشته زمان آنها را چه گونه تعریف کنیم،اگر برای زمان مبدا و منتهی قائل شویم یعنی در صحت وجودی زمان خلل ایجاد کرده‌ایم.. زمان را پایانی نیست و معاد هستی نیز دنباله همین زمان است..بی پایان

    • احمد

      به نظر من تصور ابتدا برای جهان هستی ، میطلبه که ما براش یه انتها هم در نظر بگیریم و این فرضیه نمیتونه کامل باشه .
      برای آغاز یا پیدایش درک من جور دیگریه که تا حدودی به این خانوم نزدیکه نظرم .
      اگه بخوام با یه مثال توضیح بدم اینه که
      برای شب و روز آیا میشه ابتدایی در نظر گرفت ؟
      یعنی آیا اول شب بوده یا روز ؟؟؟
      اگه واضحتر بخوام بگم اینطوره که برای من ابتدا و آغاز ، همون پایان هستش .
      درست مثل یک دایره که ۳۶۰ درجه ش همون صفر درجه س .
      هستی باید در عین منبسط شدن در حال منقبض شدن هم باشه .
      پایان همون آغازه و این چرخه دائما ادامه داره

    • بدون نام

      چو پرده فرو افتد نه تو مانی و نه من

    • بدون نام

      اين كه وجود پروردكار خود را در قران نور سماوات و زمينها فرمودند و نوري كه ابتدا خورشيد را أفريد و از خورشيد قطعاتي را جدا كرد تا خاموش و سرد شدند كه به دور خورشيد ميچرخند،،كه ابتدا موجودات ريز و درشت امدند و رفتند تا انسان به صورت جانداري ضعيف و ناتوان در زمين را به طريق مختلف راهنمايي نمود تا به اين روز ،،،و قطعا انها كه را دوست بدارد و با هر كس هر انچه تقدير كند،،و انبوه حيوانات را به تدبير خود،، ،اين ان چيزي است كه به حقيقت نزديكتر است،،،

    • M

      هیچوقت هیچکس نخواهد فهمید جهان چطوری بوجود اومده فقط نظریه میدیم ، احتمال میدیم و تا ابد در موردش فکر میکنیم، همین.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج