جاباما
۱۱۳۴۷۶۱
۷۷ نظر
۷۷۴۷
۷۷ نظر
۷۷۴۷
پ

در کافه بچه حزب اللهی‌ها چه می‌گذرد؟!

اینجا موسسه فرهنگی رسانه ای اوج است که در طبقه همکف آن، کافه‌ای متفاوت از آن چه در ذهن همه شما, تصویر شده جا خوش کرده است.

روزنامه فراز: روزهای میانی تیر است و خیابان گرمازده و پرازدحام روز سه‌شنبه نوید عصری پرهیاهو را می‌دهد. در رگ‌های خیابان ولیعصر، صدای قدم‌هایم می‌خزد. این شهر کماکان، زیر سرفه‌های ممتدش می‌تپد و زیر گام‌های شتابان عابران، بیدار و هوشیار به حیاتش ادامه می‌دهد. پیاده‌روهای شلوغ را به همراه دست‌فروش‌های حاشیه‌نشینش ، که هر جا سایه دیده‌اند بساط کرده‌اند ، از نظر می‌گذرانم.

در کافه بچه حزب اللهی‌ها چه می‌گذرد؟!

اینجا انگار ماوای تصاویر، صداها و بوهاست؛ بوهایی آن‌قدر قوی که حتی از زیر ماسک هم می‌توانند مشام آدم را قلقلک دهند. بوی کباب‌ ترکی، بوی نان شیرمال و بوی تند قهوه که به دلیل تعدد کافه‌ها در این حوالی، زیاد احساسش می‌کنید. به دنبال یک نشانی، از رهگذری پرس و جو می‌کنم؛ کمی بالاتر از میدان فلسطین، در خیابان برادران مظفر شمالی، ساختمانی بلند قد برافراشته است. نمای بیرونی این ساختمان را، پنجره‌های شیشه‌ای آبی رنگ تشکیل می‌دهد. به‌همین دلیل در ساعاتی از روز ، بخش کوچکی از خیابان برادران مظفر به رنگ آبی درمی‌آید. اینجا «موسسه فرهنگی رسانه‌ای اوج» است که در طبقه همکف آن، کافه‌ای متفاوت از آن چه در ذهن همه شما, تصویر شده جا خوش کرده است. اینجا پاتوق چادری‌ها، یقه دیپلمات‌ها و بچه حزب اللهی‌هاست؛ طیفی از افراد که به قول خودشان، در کافه‌های دیگر به دلیل طرز پوشش و تفکرشان «معذب هستند».

از دست بدحجاب ها آسایش داریم!

ایده گشتن و پیدا کردن چنین کافه‌ای از یک پیام تبلیغاتی در یکی از گروه‌های تلگرامی شکل گرفت: «این یه رستورانه. فقط چادریا رو راه می‌دن. محیطش خیلی جالبه. خیلی آروم و معنویه. پرسنلشون هم موقع آشپزی وضو دارن. این رستوران ویژه خانواده‌های مذهبیه و ورود خانم‌ها با چادره. این رستوران رو به دوستان مذهبی و خانم‌های محجبه معرفی کنید تا ان‌شاءا... کارشون رونق پیدا کنه».

در کافه بچه حزب اللهی‌ها چه می‌گذرد؟!

پسر جوانی نیز در پاسخ به این آگهی، در گروه نوشته بود: «خدا خیرشان بدهد. هنوز هم کسانی هستند که اعتقاداتشان از پول مهم‌تر است و به فکر ایجاد مکان‌های مذهبی هستند.» خانم دیگری هم نوشته: «خوبی اینجور جاها این است که هیچ تصویر زننده‌ای از بی‌حجابی و بدحجابی در آن دیده نمی‌شود. اینجا دیگر از دست بدحجاب‌ها آسایش داریم».

البته عده‌ای هم اعتقاد داشتند که نباید از نگاه‌های عجیب ترسید و اتفاقا باید در فضاهای این‌چنینی چون کافه و سینما حضور پیدا کرد حتی اگر با دیدن برخی از صحنه‌ها در آن موافق نبود. شخصی می‌نویسد: «این نفس رفتن خودش جهاد است!»

با این حال کافه‌ای که پیش چشمم است با تفکرات قبلی‌ام از چنین فضاهایی تفاوت دارد.

فضایی که شما را به سال‌های جنگ می‌برد

به دلیل شرایط خاص کافه، برای ورود باید پوششی مطابق با فضای مذهبی آن انتخاب کنید اما چادر در آن اجباری نیست. پله‌های مرمری ورودی را که بالا بروید متصدی رستوران که فردی کت و شلواری با محاسن سیاه و چشمانی نافذ است به شما خوش آمد می‌گوید. در نگاه اول تنه‌های تنومند نخل که به جای ستون، تکیه گاه سقف شده‌اند، پیش چشمتان جان می‌گیرد. کافه یک فضای مربعی باز دارد که با استفاده از گره‌چینی یا قفسه‌های چوبی که روی آن گلدان گذاشته‌اند، بخش‌های آن را جدا کرده‌اند تا شما در هر نقطه‌ای که برای نشستن انتخاب می‌کنید بتوانید یک حریم داشته باشید.

در کافه بچه حزب اللهی‌ها چه می‌گذرد؟!

رنگ‌ها و حوض آبی داخل کافه، حال و هوای سال‌های جنگ و مناطق جنوبی کشور را دارد. دیوار‌های کاه گلی، با فرو رفتگی‌های طاقچه مانند که روی آن از کتاب‌هایی چون «فاطمه،فاطمه است» علی شریعتی تا مجموعه شعرهای حمید سبزواری و قیصر امین‌‌پور هم ‌پیدا می‌شود. یا کلاژهایی که با تصاویر شهیدان و سربندهای خاص جنگ دکور شده‌اند. بوی اسپند و صدای آرام تار که جایگزین بوی عود و ترانه‌های باب مارلی،ریتا،لارا فابین و... شده، تفاوت‌های است که نسبت به کافه‌های دیگر به نظرتان می‌آید. پسر جوانی با شلوار جین،کتانی آدیداس و یک تی‌شرت ساده مشکی برای گرفتن سفارش می‌آید.شبیه به ظاهر او را میان جمع‌های دختران و پسران دانشجو، جلوی تئاتر شهر بسیار دیده بودم. به منو نگاهی دوباره می‌اندازم.به انتخاب‌های محدودی که می‌توانم داشته باشم.

منو، وفادار به سنت

معمولا کافه‌هایی که به دکوراسیون و فرهنگ ایرانی وفادار مانده‌اند، منوی کاملی ندارند. بنابراین خبری از انواع قهوه‌ نیست و به شربت‌ها و دمنوش‌های ایرانی اکتفا می‌کنند. با این حال این کافه چند نوع قهوه فرنگی و یک غذای غیر ایرانی را نیز در منوی خود جا داده است. اما غالب انتخاب‌هایی که می‌توانید داشته باشید دم‌نوش‌ها و شربت‌های ایرانی و سنتی‌ است.

در کافه بچه حزب اللهی‌ها چه می‌گذرد؟!

یا لقمه‌های روز که از کوکو سبزی تا املت و ... را در خود جای داده‌اند. با این حال قیمت‌ها گاه تا دوبرابر نیز نسبت به کافه‌های دیگر ارزان‌تر است. رفت و آمد مکرر یکی از کارکنان کافه به بیرون توجهم را جلب می‌کند. نزدیک در نشسته‌ام و حس بوی سیگار برایم چندان سخت نیست .با خود فکر می‌کنم که بسیاری از کافه‌های تهران اجازه سیگار کشیدن نمی‌دهند. مساله عجیبی نیست!

مدیریت در راستای تحقق مدرنیته حزب اللهی!

از طرفی با توجه به تعهد کافه به فرهنگ اصیل ایرانی_اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، مشتریان کافه را گروهی خاص تشکیل می‌دهند. همچنین به‌دلیل حال‌وهوای خاص کافه، امکان برگزاری جشن تولد در آن وجود ندارد.این کافه وابسته به سازمان هنری رسانه‌ای اوج و در تملک نهاد‌های خاص است که بسیاری از قرار‌های کاری نیز در آن شکل می‌گیرد.صاحب کافه سعید مکرمی است که همزمان نشر «اسم» و کتابفروشی«ترنجستان سروش» را هم مدیریت می‌کند.

در کافه بچه حزب اللهی‌ها چه می‌گذرد؟!

او در گفت‌و‌گویی در این باره گفته: «کافه‌داری دغدغه من نبوده و نیست. ما آدم‌های محتوایی بودیم که به ضرورت وارد عرصه نشر شدیم، اما پاتوق سازی همیشه دغدغه من بود. کافه برای ما اصل نیست، اما اقتضائاتی دارد که باید رعایت کنیم. به همین خاطر به سمت راه‌اندازی پاتوق‌های جدید رفتیم و هدفمان این بوده که «نخلستان اوج» را تبدیل به کافه کتاب کنیم. ما می‌خواهیم آنجا را تبدیل به یک کافه کتاب کاملا مدرن و متشخص حزب اللهی کنیم».

اینجا معذب نیستند!

فضای کافه مرا به پاییز سال ۹۸ می‌برد. به عصر یک چهارشنبه که در کافه طهرون گذراندم و به خاطره‌ای از میز کناری؛ «بارها شد که وقتی با همسرم چنین جاهایی می‌آییم، جَو طوری است که آدم کمی خجالت می‌کشد. انگار حواس همه هست که چه می‌گوییم، چه می‌خوریم و چطور برخورد می‌کنیم. مثلا برای پیش‌خدمت عجیب است اگر اسپرسو سفارش دهیم! خیلی از هم تیپ‌های خودمان از اساس با این مساله مشکل دارند که اصلا بچه مذهبی کجا ؟ کافی‌شاپ کجا؟»

در کافه بچه حزب اللهی‌ها چه می‌گذرد؟!

در این کافه اما از نگاه‌های عجیب خبری نیست. اینجا هم روی مبلمان کناری‌ام که طبقات پوشیده شده از گلدان یک حائل میانمان به وجود آورده، یک دختر و پسر جوان و به اصطلاح مذهبی نشسته‌اند که به نظر می‌رسد این چندمین قراریست که برای آشنایی پیش از ازدواج با هم گذاشته‌اند. همانطور که قرار‌های این‌چنینی در حال عرفی شدن است، شکل گرفتن کافه‌های مذهبی و تصویر دو جنس مخالف از همین طیف که رو‌به‌روی هم نشسته‌اند، قهوه می‌خورند و درباره هر چیز بحث می‌کنند نیز آرام آرام در حال تبدیل شدن به صحنه‌ای عادی و آشناست؛ شبیه به تصویری از یک جامعه مانند یک خانه که اعضای آن بدون جدا شدن از هم با برچسب مذهبی و غیر مذهبی، حضور یکدیگر را با تمام تفاوت‌ها درک کرده و کنار هم ماوا گرفته‌اند، تصویری که کمی آرمانی است اما محال نیست...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه باحال

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما که نمیریم

      • بدون نام

        حالا خوبه ما بریم بهشون گیر بدیم چرا اونجور چرا اینجور

      • بدون نام

        چیش باحال خودتون رو گرفتین

      • بدون نام

        کافه زدن خخخخخخ

      • بدون نام

        دهه شصت هفتاد متنفر بودن از کافه این چیزا تغییر کردن

      • ridmtocoffeeshon

        جالبن خیلی دوست نداشتن

      • بدون نام

        اشتباهی منفی دادم

      • بدون نام

        فقط ورود چادری آزاده پس اونا هم تو رستوران کافی شاپ مردم نیان

      • بدون نام

        کاقی شاپ کلا فلسفه اش غربی همنشینی دورهمی گپ زدن
        بدون تبعیض چطور پذیرفتن

      • بدون نام

        خیلی کیفیتش بد

      • بدون نام

        هیچی چی میگذره چی دارن بگن جذاب باشه

      • فامیل دور

        من خودم طرفدار حجابم ولی اینکه چادریا رو از بقیه جدا کنن و بگن غیر چادریا رو راه نمیدن اصلا درست نیست؟؟ الان خوبه تو بقیه کافی شاپا هم چادریا رو راه ندن؟؟؟؟

      • بدون نام

        من هم کافی شاپ دارم وقتی دیدم میگن غیر چادری راه نمیدن من هم دیگه چادری راه نمیدم

    • بدون نام

      دیوار خیلی وقته کشیده شده !

      پاسخ ها

      • سربازفراری ولگردبیکارعلاف واس وپاس

        فقط قیمتهاش خوبه انگار

      • بدون نام

        خیلی خوبه
        ب تمام سلایق احترام باید گداشته بشه

    • بدون نام

      دمشون گرم

      پاسخ ها

      • میر

        جنگ خیلی وقته تموم شده چرا همش یاد مردم میندازین

    • خسته از قرنطینه

      من یه بار رفتم خیلی محصولات بی کیفتی دارند و اگه شبیه خودشون نباشی با نگاه هاشون فراریت میدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونجا مخصوص مذهبی هاس فقط

      • بدون نام

        قرنطینه تشریف دارید؟ پس کافه چه جوری رفتی؟ خخخخ

      • بابایی

        راست میگی شربتاش مزه جوراب میداد حال من و خانمم بهم خورد!

    • بدون نام

      با مملکت چیکار کردن تو کافه هم همینطور

    • بدون نام

      چی بنویسم که چاپ کنی........

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بچه حزب الهی کافه چرا میره؟
        کافه مگه مال غرب و کفار نیست؟

    • بدون نام

      بیایید همه چیز را به مسخره نگیریم هر چیزی جایگاه خودش را دارد.

    • بدون نام

      آدرسش بنویسید

    • ...

      چه لوس

    • نیما

      خانم ها با چادر و آقایون با آستین کوتاه. این است برابری زن و مرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خانمها همه هشت قلم آرایش کرده و دماغ عملی آقایان نچرال. اینه برابری زن و مرد

      • Light

        کاربر ۱۲:۴۴ همین شماها اگه یه پسر رو ببینین که یه کرِم زده به صورتش بهش می‌گید سوسول؛ چه برسه به کارهای دیگه.

      • سکوت

        زن و مرد ازنظر روانشناسی و فیزیولوژی بدنی باهم فرق دارند بفهم ای فمنیستی

    • بدون نام

      والا آدم میمونه

    • بدون نام

      امیدوارم نظرم تایید بشه.
      من با همچین چیزی اصلا موافق نیستم. یه جور آپارتایده؛ چون داره افراد جامعه رو بر اساس یک معیار قراردادی، از هم جدا میکنه. اینکه مدعی هستن خانم‌های به قول اینا بدحجاب، حق ورود ندارن، اصلا افتخار نداره. اگر اینطور باشه، کافه های دیگه هم حق دارن از ورود خانم های چادری ممانعت کنن، چون ممکنه با ظاهرشون موافق نباشن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله کاما درسته، تفکیک بر اساس عقاید و باورها اصلا درست نیست، البته تفکیک‌ ب اساس ظاهر هست وگرنه باور که قابل رویت نیست

      • شهروند

        دقیقا

      • بدون نام

        همه چیمون باید به هم بیان دیگه.

      • بدون نام

        کاملا موافقم

    • بدون نام

      پس فرقش اینه که در یک کافه معمولی تفاوتی بین یک خانم چادری و غیرچادری نیست و همه محترمند اما اینجا؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک

      • بدون نام

        درود بر شما...

      • بدون نام

        آفرین

    • بدون نام

      نمادی دیگه از دودستگی و شکافی که توی جامعه ایجاد شده

    • بدون نام

      کافه جنگ و جنگ و جنگ

    • م.ن

      من و اين هممممممه تعجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • مینو

      اینجا هم خط کشی.اینجا هم جداسازی .حزب الهی یعنی چی؟ مگه حزب خدا بودن مال دسته ای خاصه؟! خدا رو انحصاری نکنید.این کارها و این اسم ها بیشتر تفرقه اندازه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • اشکان

      برق هم داره برای شارژ گوشی یا نه ؟؟؟؟؟؟؟ خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تاسف برای شما

      • بینام

        وایفای داره برای اینستا

    • بابایی

      اگه بخوام از نگاهی جامعه شناسانه به قضیه نگاه کنم این که در جامعه ی ما گروهی که به این جداسازی اعتقاد و افتخار می کنند در عمل دارند به نوعی دوقطبی سازی دامن می زنند! این که ما باید کافه متفاوتی داشته باشیم این که ما باید دانشگاه تک جنسیتی داشته باشیم این که ما باید مدارس خاص داشته باشیم و بسیاری چیزهای دیگر. اساساً چرا ما باید خودمون از هم جدا کنیم؟ چرا نتونیم تجمل ظاهر و عقاید دیگران داشته باشیم؟ کسی که چادری نیست دلیل بر بدی یا خوبیش نیست.

    • دانیال

      بچه حزب اللهی چرا تو کافه معمولی معذب میشه؟؟؟ دیدن همشهری یا هموطن آدم چرا باید آدم اذیت کنه؟ مگه مردم تو کافه های دیگه چیکار می کنن؟ یه چیزی می خورن و یه معاشرت دیگه این هم تحمل ندارند؟

    • بدون نام

      این پسرا ک استین کوتاه هستن موهاشونم بلنده بدحجابیه..‌

    • بدون نام

      کلا جدایی باعث مشکلات میشه ، چرا یک دسته از جامعه باید خودشو برتر و مذهبی تر جلوه بده؟ و دیگری باید محدود بشه؟ کلا از نزر من باحجاب یا بی حجاب متعلق به یک جامعه هستن و دیگری به دیگری نباید اعتقاداتشو تحمیل کنه

      پاسخ ها

      • شهروند

        دقیقا کسی نباید عقاید و نظراتش رو به دیگران تحمیل کنه و سرش تو کار خودش باشه

    • بدون نام

      مگه کافه های دیگه چادری هارو راه نمیدن؟که اینا اگه چادر نداشته باشی راهت نمیدن واقعا متاسفم برای این تبعیض

    • بدون نام

      خیلی هم عالیه

    • بدون نام

      دکوراسیونش خیلی دلگیره

    • بدون نام

      خانم من چادریه
      یه بار رفتیم همین کافه‌های معمولی سطح شهر حتی نه بالا شهر
      جای خاص آنچنانی هم‌ نبود
      کلی اینقدر بد نگاهمون میکردن که انگار جنایت کرده بودیم

      این آپارتاید و اینها نیست ولی اگر بد حجاب و ... رو راه ندن تو کافه اوج آپارتایده؟!

      عجب جماعتی هستید

      در ضمن اینجا کشور اسلامیه اگر یه کافه اسلامی زده بشه همتون اینجوری مسخره می کنید و حرف می زنید

      پاسخ ها

      • شهروند

        آقای محترم
        وقتی داخل اینجور کافه ها فقط مذهبی هارو راه میدن پس انتظار نداشته باش که وقتی شما با خانومت میری داخل یک کافه معمولی بهت بد نگاه نکنن. شما دیگه برو داخل همین کافه ها

      • بدون نام

        دروغگو

      • امین

        دلم برا خانمت میسوزه فقط همینو بس

    • بدون نام

      عجب خخخخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      اونای که علاقه به جبهه جنگ دارن چندروزببریدافغانستان،سوریه،...تا دنیابراشون لذت بخش باشه

    • بدون نام

      مگه روابط قبل ازدواج حرام ممنوع نبود؟چطور برای اینا موردی نداره ولی برای بقیه ممنوعه و گیر میدن

    • بدون نام

      مخصوص اقازاده ها

    • بدون نام

      یعنی این قشر خودشونو بالاتر از بقیه مردم میبینن؟! پس مگه دین نگفته همه با هم برابرند؟ چرا اینا دارن طور دیگه ای جلوه میدن؟!

    • بدون نام

      اینا بدحجابن. اون آستین کوتاه ها چیه پوشیدن؟؟؟!!!سال ۷۸ این مدلی میرفتی دانشگاه گیر می دادن بهت.

    • بدون نام

      ۱۰.۲۸ چادرها و مذهبی ها هم جز مردم هستن ...
      خییلی خودتون تحویل گرفتین
      مااا مررردمممم !!!

    • بدون نام

      چه خوووووب
      حتما میریم

    • بدون نام

      من تهرانی نیستم شهرستانیم و امیدوارم این چیزای چرت جاهای دیگه باب نشه
      چرا یه عده باید خودشو برتر از باقی جلوه بده که اخر کارش به جایی بکشه که خودشو از بقیه مردم جدا کنه؟!

      من چادری نیستم ولی نماز و روزه میگیرم مادرم چادریه به بقیه احترام میزاریم بقیه هم بهمون احترام میزارن!این کار جدا کردن مردمه

    • بدون نام

      خیلی خوبه ! خدا کنه بشه فرهنگ همه ی شهرا ازین کارا بکنن خدا خیرشون بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جامعه رو دسته نکنید لطفا، زشت ترین باور اینه که فرد خودش رو مذهبی بدونه و خیال کنه متفاوت از دیگرانه، مگه ما کافریم، من همیشه با حجاب مقنعه و مانتوی بلند میرم کافه و هیچوقت برخورد بدی از هیچ کس ندیدم ، این که اینها فک میکنن مردم بهشون نگاه میکنن بخاطر دیدگاه خودشون نسبت به دیگرانه ، ما هموطن هستیم ، زشته این رفتارها، در ضمن تمام هموطنان ما به شهدا احترام میذارن، ولی نصب عکس شهدا در کافه به نظر من بی احترامی هم هست

    • بدون نام

      خدای من
      نکنید اینکارها را
      کمتر بر طبل رسوایی خود بکوبید

    • .

      اونایی که میگین اشتباهه که فقط چادریا رو راه میدن لطفا متن رو تا آخر بخونین بعد نظر بدین در ادامه گفته داشتن چادر اجباری نیست و فقط باید پوشش مناسبی داشته باشن☺

    • بدون نام

      اگه قهوه نداره چرا اسمش کافه است؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج