جاباما
۱۱۳۴۹۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

علائم و راه های پیشگیری از ابتلا به «کرونا»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه "کورونا" ویروسی ناشناخته است که واکسن و درمان قطعی ندارد، گفت: در موارد شدید این نوع بیماری، درمان حمایتی در بیمارستان‌ها انجام می گردد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه "کورونا" ویروسی ناشناخته است که واکسن و درمان قطعی ندارد، گفت: در موارد شدید این نوع بیماری، درمان حمایتی در بیمارستان‌ها انجام می گردد.

دکتر مهدی شادنوش گفت: "کورونا ویروس‌ها" نوعی ویروس هستند که عموماً باعث سرماخوردگی معمولی در انسان می گردد، اما برخی از آنها مانند SARS می تواند باعث بیماری شدیدتر و گاهی مرگ بیمار شوند.

وی ادامه داد: کوروناویروس MERS برای اولین بار در کشور عربستان شناخته شد و هر چند در بسیاری از افراد باعث علائم شبیه بیماری آنفلوانزا (تب، سرفه، بدن درد و گاهی اسهال) می‌شود اما در گروهی از بیماران نیز (مانند سالمندان) ممکن است باعث بیماری شدیدتر و بستری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان اضافه کرد: در کسانی که سابقه بیماری مزمن (مانند بیماری تنفسی، قلبی، کبدی یا کلیوی)، داشته اند یا به هر دلیلی سیستم دفاعی بدنشان ضعیف شده است (مانند دیابت، درمانهای ضعیف کننده ایمنی بدن)، ممکن است بیماری کورونا ویروسی MERS شدیدتر شده و منجر به بستری و گاهی فوت بیمار شود.

شادنوش ادامه داد: افراد جوان که تغذیه سالم داشته و از سلامت کافی جسمی بهتری برخوردار هستند در صورت عفونت به این ویروس، بیماری خفیف تری را معمولا تجربه می کنند.

علائم بیماری و واکسن و درمان:

وی همچنین تب درجه حرارت بالای ۳۸ درجه سانتیگراد، سرفه، گلو درد و سایر علایم تنفسی، اسهال، تنگی نفس را از علایم وجود این ویروس در بدن انسان دانست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان تأکید کرد: راه انتقال دقیق این ویروس مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد از راه قطرات تنفسی و ترشحات بدن قابل انتقال است. همچنین احتمال می رود که تماس با بزاق و ترشحات بدن شتر و مصرف شیر غیر پاستوریزه آن حیوان باعث بیماری شود.

راه‌های پیشگیری

شادنوش تصریح کرد: رعایت اصول بهداشت فردی شامل شستن صحیح دست‌ها به دفعات(مخصوصاً قبل از تماس دست با چشم و قبل از غذا خوردن)، رعایت فاصله (حداقل یک متر) با فرد بیماری که سرفه می کند، در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر است.

وی همچنین توصیه کرد: مسافرانی که به کشورهای عربی مانند امارات متحده عربی، عمان، قطر، اردن و مخصوصاً زائرانی که به عربستان مسافرت می‌کنند از خرید و مصرف مواد غذایی و آشامیدنی غیر مطمئن از دست فروشان خودداری و از مصرف شیر غیر پاستوریزه شتر نیز پرهیز نمایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان اظهارداشت: واگیری فرد به فرد در بیماری MERS به مراتب از بیماری آنفلوانزا و سرماخوردگی کمتر است اما در تماس‌های نزدیک خانگی و بیمارستانی ممکن است به افراد دیگر منتقل شود از این رو رعایت بهداشت فردی توصیه می شود، پرسنل بیمارستان باید علاوه بر دقت در شستن دستها از ماسک و دستکش نیز به طور صحیح استفاده نمایند، از تماس دست آلوده به چشم، دهان و بینی خودداری شود، باید در موقع سرفه از دستمال استفاده شده و درصورتی که دستمال هنگام سرفه کردن در دسترس نیست از آستین لباس در ناحیه آرنج می‌توان استفاده کرد.

توصیه بهداشتی به زائران حج و مسافران کشورهای عربی سواحل خلیج فارس:

شادنوش همچنین به زائران حج و مسافران کشورهای عربی سواحل خلیج فارس توصیه کرد: از مصرف موادغذایی و نوشیدنی غیر بهداشتی و تماس با دام (به ویژه شتر) و لبنیات غیر پاستوریزه در طول سفر خودداری شود، بهداشت فردی مانند شستشوی صحیح دست و رعایت بهداشت تنفسی را جدی بگیرند.

وی افزود: درصورتی که در عرض دو هفته بعد از بازگشت زائر (مسافر) احساس کسالت، تب، علائم تنفسی، علائم گوارشی مانند اسهال نمایان شود حتمأ به پزشک مراجعه شود و پزشک را در جریان سفر خود قرار دهد، همچنین در صورت ابتلا به بیماری تنفسی از ماسک استفاده و تا جائی که امکان دارد تماس چهره به چهره خود با دیگران را کاهش دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج