۱۱۳۵۰۴۶
۴۴ نظر
۵۰۲۱
۴۴ نظر
۵۰۲۱
پ

ایران، طالبان و افغانستان؛ مثلث خبرساز این روزها

افغانستان روز‌های سختی را می‌گذراند. بعد از سال‌ها جنگ داخلی، قدرت گرفتن دولت تندروی طالبان در دهه نود میلادی، حمله امریکایی‌ها به این کشور و سرنگونی دولت طالبان و روی کار آمدن دولتی برآمده از صندوق رای، اکنون به نظر می‌رسد افغانستان دو دهه رو به عقب باز می‌گردد.

برترین‌ها: افغانستان روز‌های سختی را می‌گذراند. بعد از سال‌ها جنگ داخلی، قدرت گرفتن دولت تندروی طالبان در دهه نود میلادی، حمله امریکایی‌ها به این کشور و سرنگونی دولت طالبان و روی کار آمدن دولتی برآمده از صندوق رای، اکنون به نظر می‌رسد افغانستان دو دهه رو به عقب باز می‌گردد.

ایران، طالبان و افغانستان؛ مثلث خبرساز این روزها

آخرین تحولات از جنگ داخلی در افغانستان را بخوانید.

پیشروی طالبان در افغانستان و مذاکره در تهران

* اجلاس گفتگوهای بین الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیتهای عالی جمهوریت و هیات عالی سیاسی طالبان صبح امروز چهارشنبه شانزدهم تیرماه به میزبانی جمهوری اسلامی ایران با سخنرانی وزیر امور خارجه در تهران برگزار شد.

* محمد جواد ظریف در افتتاحیه این نشست با اشاره به شکست ایالات متحده آمریکا در افغانستان و حضور بیش از دو دهه در این کشور که موجب خرابی های بسیاری شده است گفت: «امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده کشورشان تصمیمات دشوار اتخاذ کنند.»

ایران، طالبان و افغانستان؛ مثلث خبرساز این روزها

طالبان گمرک اسلام قلعه در مرز ایران را تصرف کرد

ایرنا نوشت: منابع خبری در استان هرات در غرب افغانستان اعلام کردند، گروه طالبان لحظات پیش گمرک مرزی اسلام قلعه در مرز با جمهوری اسلامی ایران را تصرف کرد. اسماعیل آزاد خبرنگار دیگر افغان در هرات نیز گفت که پس از فرار نیروهای افغان و کارمندان گمرک مردم وارد گمرک هرات شده‌اند. مقامات محلی استان هرات هنوز در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

ایران، طالبان و افغانستان؛ مثلث خبرساز این روزها

واکنش تند احمدی‌نژاد به حمایت برخی از طالبان

* محمود احمدی‌نژاد با انتشار ویدیویی کوتاه نسبت به تحولات افغانستان واکنش نشان داد و گفت: با کمک بیگانگان عده‌ای را مسلح کردند تا با تسلط به رسمیت شناخته بشوند! حکومت اسلامی با اسلحه ظلم و بدترین نوع معرفی اسلام است. با اسلحه بخواهند کشوری را بگیرند و بعد بگویند حکومت اسلامی! پول و سلاح می‌دهند و مردم را به جان هم می‌اندازند و تشویق می‌کنند. مدرسه کودکان و عروسی‌ها منفجر کردند و مردم افغانستان را در خون غلطاندند.

ایران، طالبان و افغانستان؛ مثلث خبرساز این روزها

توضیح ظریف درباره دیدار با طالبان

* وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با هیئت‌های افغان در توئیتی نوشت: «میزبان نشستی مهم در زمانی حساس با حضور هیئت‌های عالی رتبه افغانستانی بودم. امروز مردم افغانستان می‌توانند بدون مداخله و تحمیل خارجی برای آینده خود تصمیم بگیرند. ایران همواره با کشور‌های منطقه پشتیبان کوشش رهبران افغانستان در مسیر صلح، آرامش و پیشرفت برای همه مردم افغانستان است.»

ایران، طالبان و افغانستان؛ مثلث خبرساز این روزها

بایدن: طالبان به بالاترین قدرت نظامی خود رسیده است

رئیس جمهور آمریکا:

* جنبش طالبان افغانستان از سال ۲۰۰۱ تاکنون به بالاترین سطح نظامی خود رسیده است.

ایران، طالبان و افغانستان؛ مثلث خبرساز این روزها

* (خطاب به کسانی که خواهان ادامه حضور آمریکا در افغانستان هستند): «چند نفر دیگر، چند هزار دختر و پسر آمریکایی دیگر را می‌خواهید به خطر بیندازید؟ من نسل دیگری از آمریکایی‌ها را به جنگ افغانستان نمی‌فرستم، آن هم بدون انتظار منطقی برای دستیابی به نتیجه‌ای متفاوت.» از نظر سازمان اطلاعات آمریکا سقوط دولت افغانستان بعید است و کنترل طالبان بر افغانستان حتمی نیست.

* رئیس جمهور آمریکا از رهبران افغانستان خواست تا با هم به توفق برسند و به سوی آینده حرکت کنند. وی همچنین از کشورهای منطقه خواست که تلاش‌های خود را برای احیای راه حل سیاسی در افغانستان تشدید کنند.

ایران، طالبان و افغانستان؛ مثلث خبرساز این روزها

دو تعهد طالبان به روسیه

* نمایندگان گروه طالبان به روسیه اطمینان دادند که به تاجیکستان و مرز‌های آسیای میانه تجاوز نخواهند کرد.

بیانیه پایانی مذاکرات بین‌الافغانی در تهران

* دو هیات افغانستانی حاضر در نشست تهران تاکید کردند که جنگ راه حل مساله افغانستان نبوده و همه تلاش ها باید در راستای رسیدن به راه حل سیاسی باشد.

ایران، طالبان و افغانستان؛ مثلث خبرساز این روزها

سعید لیلاز: ایران باید از کارت طالبان استفاده کند

تحلیلگر سیاسی:

* تمام کشور‌های جهان در پی تماس‌های جدید دیپلماتیک با طالبان هستند که بتوانند از کارت طالبان برای ترسیم صحنه جدید بین‌المللی در دوران پساترامپ استفاده کنند. ما، اما هنوز گیر یک سری کلیشه‌های قدیمی هستیم. مثلا اینکه طالبان حقوق زنان افغانستان را رعایت نمی‌کند. اینکه مساله ما نیست، مساله مردم افغانستان است، بروند خودشان با خودشان حل کنند.

ایران، طالبان و افغانستان؛ مثلث خبرساز این روزها

اصولگرایان از موضع خود درباره طالبان عقب‌نشینی کردند؟

* جبهه پایداری با انتشار مطلبی به انتقاد از مواضع هم‌جناحی‌هایش درباره طالبان پرداخته است. سایت رجانیوز با اشاره به اینکه برخی اصولگرایان ازجمله حسین شریعتمداری و کارشناسان شبکه افق از حمایت ایران از طالبان دفاع می‌کنند، این راهبرد را نقد کرد.

* روزنامه کیهان به‌تازگی مدعی شده بود طالبان تغییر موضع داده است و دیگر سر نمی‌بُرد. برخی نمایندگان اصولگرای مجلس هم در دفاع از طالبان از آن‌ها به‌عنوان یک جنبش اصیل در منطقه نام برده بودند. اما به نظر می‌رسد واکنش‌های به این نگاه‌های حامیانه باعث شده برخی درون این جریان از این نگاه عدول کنند؛ تاجایی‌که رجانیوز گفته تأکید بر شیعه‌کش‌نبودن طالبان در جمهوری اسلامی ایران باعث بروز حساسیت‌های مذهبی خواهد شد؛ چراکه به دیگری، یعنی اهل سنت این پیام را می‌رساند که ایران فقط به فکر شیعه است و اگر کل کشور درگیر جنگ و خون‌ریزی شود، برایش مهم نیست.

* طالبانی که از سوی اصولگرایان حمایت می‌شود، به‌تازگی اعلامیه‌ای پخش کرده بود که زنان جز با محارم و با لباس مخصوص سنتی زنان افغان نباید از منازلشان خارج شوند. سایت اصولگرای «مشرق» هم ۱۴ تیر با سخنگوی این گروه تروریستی مصاحبه کرده و ذبیح‌الله مجاهد در جریان این گفتگو با بیان اینکه «ایران به ما اعتماد کند»، از پرهیز طالبان از جنگ گفته و تضمین داده که خاک افغانستان محلی برای حمله به دیگر کشور‌ها نشود. روزنامه جوان نیز عکس یک شماره ۱۵ تیر خود را به طالبان اختصاص داد و به نقل از آنان نوشت که «اصلاح شده‌ایم».

* روزنامه جمهوری اسلامی در انتقادی به حامیان طالبان نوشته بود که برای به‌درآوردن عالم و آدم از بی‌خبری، پیشنهاد می‌شود همین مدافعان امروزین طالبان را بفرستیم مدتی میان طالبان نشست و برخاست و زندگی کنند و از مهر برادران خویش توشه برگیرند و بعد به تشریح روزگارشان قلم بزنند و سخن بگویند. این می‌تواند به همه ما کمک کند برای رسیدن به شناخت تازه از طالبانی که متمدن شده‌اند. حتی برای طفلان دبستان و پیرزنان و پیرمردان روستای ما هم کمک شایانی خواهد بود!

ایران، طالبان و افغانستان؛ مثلث خبرساز این روزها

ایران، طالبان و تحولات افغانستان

* ایران تحولات جاری در افغانستان را به دقت زیر نظر دارد و تلاش می کند در تعقیب تحولات وسواس به خرج دهد تا از روند سریع آن عقب نماند. برای مقامات ایران روشن است که ماهیت طالبان چیست. ماهیت طالبان با طالبان دهه نود تفاوتی ندارد. اما گذشت دست کم دو دهه، تجربیات تازه را به آن داده است که سبب می شود رفتارهای خود را تغییر دهد. برای همین ایران انتظار دارد که طالبان فجایع دهه نود را تکرار نکند و رفتارهای سوء آن موقع را بار دیگر مرتکب نشود. اما این بدان معنا نیست که طالبان را می توان تطهیر کرد و حتی ماهیت آن را متفاوت از گذشته دانست. برای همین ایران تحرکات طالبان را با بیم و امید دنبال می کند. در نتیجه طبیعتا تمامیت خواهی طالبان را نیز بر نمی تابد.

* آنچه از نوع برخورد دولت ایران با مقامات افغانستانی برداشت می شود، تداوم حمایت تهران از دولت منتخب افغانستان است که برآمده از انتخابات رسمی در این کشور است. اگرچه ایران از دولت افغانستان به واسطه رفتارهای مغرضانه، رویکردهای به شدت امریکایی و مواضع ضد ایرانی اش خشنود نیست و چنین رفتارهایی را به ضرر روابط دوستانه دو کشور می داند، اما ایران نمی خواهد شاهد تضعیف دولت مرکزی به سود یک جریان بنیادگرا باشد. به عبارتی نه تضعیف دولت مرکزی تحت هر عنوانی به سود ایران و منافع آن است نه تمامیت خواهی و قبضه کامل قدرت توسط طالبان. در این صورت هم دست همکاری دولت مستقر در کابل را می فشارد و هم دست همکاری طالبان که بیش از ۶۰ درصد از کنترل مرزهای شرقی کشور را از دست دولت مرکزی گرفته و تحت نظارت خود دارد.

* از سوی دیگر چون ابعاد تحولات افغانستان برای تهران روشن نیست، به آنچه می گذرد نیز به دیده تردید می نگرد و وجود دسیسه در تمامی تحولات را دور از ذهن نمی داند.

* اگرچه ایران از دولت افغانستان به واسطه رفتارهای مغرضانه، رویکردهای به شدت امریکایی و مواضع ضد ایرانی اش خشنود نیست و چنین رفتارهایی را به ضرر روابط دوستانه دو کشور می داند، اما ایران نمی خواهد شاهد تضعیف دولت مرکزی به سود یک جریان بنیادگرا باشد. به عبارتی نه تضعیف دولت مرکزی تحت هر عنوانی به سود ایران و منافع آن است نه تمامیت خواهی و قبضه کامل قدرت توسط طالبان.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نامnaser

      بهترین دیدگاه رواحمدی نژادداشته ودرواقع این داستان هیچ ربطی به مانداره،خودمردم افغانستان بایدانتخاب کنن ازادزندگی کنن یاباقوانین مسخره ومنسوخ طالبان

      پاسخ ها

      • naserfalle

        موافقم

      • بدون نام

        مگه ایران نیروهاش رو از افغانستان بیرون کشیده که غربگراها هیاهو کردند؟ نکنه انتظار دارید ایران نیروی نظامی بفرسته اونجا با طالبان بجنگه؟

      • بدون نام

        خخخخخ با خودت موافقی؟!

      • بدون نام

        چطور آمریکا با هزاران کیلومتر فاصله باما حق مداخله تو کشور خودمون رو ازنظر شماها داره ولی ما که هم مرز با افغانستانیم نه احمدی نژادهم منحرف شد و دنبال قدرت

      • بی.نام

        احمدی‌نژاد همچین چیزی نگفته اعلام خطر کرده و تلویحا اعلام آماده باش داده

      • محمد مردانی

        موافقم

    • بدون نام

      نشست باطالبان
      چقدربرای مسئولان ایرانی افتخاردارد!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جالبه امریکا همین کارو میکنه صدا از کسی در نمیاد به ایران میرسه چرت گفتن شروع میشه... سیاست همینه

    • بدون نام

      اصولگراها و طالبان خخخخخخخ

    • بدون نام

      بیشتر از این هم انتظاری نیست

    • بدون نام

      اتحادیه اروپا دیروز تحریم حقوق بشری کرد فکر کردین الان اروپا با اینا گفتگو میکنه وین هم عراقچی میره یه راهی باز کنه تازه شرط هم میذاره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اروپا از این غلطها زیاد کرده بازم بکنه تا جونش در بیاد

    • بدون نام

      چرا به مردم می خندین با این تیتر خبری نماینده دولت افغانستان کجا بود بگین مذاکره با گروهک طالبان

    • سالارزاده

      یه روزی طالبان برای ایران دردسربزرگ میشن. اونابرادران داعشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه قیافه های ترسناکی دارن خدایا به دادمون برس

    • حر

      ایران وطالبان رفاقت دیرینه پنهانی

      پاسخ ها

      • به فله ای

        آمریکا جون پس چی؟

      • ...

        احسنت

      • کامران ویسی

        تو این همه نظر فقط شما حرف درست رو زدین ایول دمت گرم

      • بدون نام

        بله درسته الان مجبور شدن رو کنن

    • کیانا

      خدا به دادمون برسه فقط همین طالبانو کم داریم اللهم ارحمنا

    • سربازفراری ولگردبیکارعلاف واس وپاس ومجرد

      کیهان میگه طالبان دیگه سرنمیبرن واصلاح شدن

      پاسخ ها

      • کامنتها همه کار ناصره

        کیهان بیجا میکنه

      • مسی

        خوب راست میگه سر نمیبرن گوش میبرن

    • بدون نام

      قیافه هاتون انگار از ماقبل تاریخ اومدن......

    • بی نام حسینی ج

      طالبان رادست کم نگیرید همینهابودندکه امریکایهارو مجبورکردند تاافغانستان راترک کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یکروزی که میگفتید طالبان را آمریکایی ها با پول عربستان ساخته اند برای مبارزه با کمونیست شوروی( روسیه امروز) که ؟ بالاخره دشمن امریکاست یا دوست امریکا ؟ تکلیفتان با خودتان چند چنده خخخخ

      • بدون نام

        افغانستان بین روسیه وامریکا دست بدست میشه روسیه وطالبان امریکا و بقیه افغانستان حالا نوبت کیه ؟

    • بدون نام

      لیاقت مان همینها هستند.

      پاسخ ها

      • amirmahdi.sz

        ایران میانجی گری کرده تا حکومت مرکزی افغانستان با طالبان بتونه مذاکره کنه ... اینطوری به دور از درگیری اینا باهم میتونن به تفاهم برسن تا شاید جلوی کشته شدن مردم بی گناه گرفته بشه با مذاکره و بدون درگیری

    • بدون نام

      چقدرمنفوروخبیثن

    • حسین

      طالبان در مدارس وهابی در پاکستان وباپول سعودیها آموزش وتجهیز گردیده اند اگر کامل برافغانستان مسلط شوند درآینده سعودیها از آنها به عنوان اهرم فشار برعلیه ایران استفاده میکنندبرای انتقام شکست دریمن و.... حتی امکان حمله مقطعی به خراسان توسط آنها ودیگر وهابیها وجود دارد

    • بدون نام

      به نظرم احمدی نژاد میدونه چخبره تو ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آری دیش ورسیور خوبی داره

    • بدون نام

      احمدی نژاد راست میگه

    • بدون نام

      به جای این وحوش با چند تا کشور متمدن گفتگو کن

      پاسخ ها

      • عادل

        بله دقیقا.

    • سعید

      هیچ ربطی به ما ندارد حفظ رابطه بین دو گروه بهترین را است

    • نوروزی

      میانجی با کودک کشان بی فایده است همه ی دنیا میدانند که طالبان کودک کش هستند طالبان از نسل اسرائیل هستند

    • بدون نام

      آمریکا رفت ومنطقه روانداخت به جون هم

    • حسن فولادی

      طالبان به خودشان رحم نمیکنند گروه کودک کوشه فکر خودتان باشید

    • محمد مردانی

      چرا ما باید یک جماعت آدم کش را به رسمیت بشناسیم

    • داوود

      نمیشه که احساسی برخورد کرد روسیه‌ایی که با افغانستان مرزی نداره وارد مذاکره شده با طالبان.اونوقت ایران با دو هزار کیلومتر مرز و صدها هزار مهاجر افغان در کشور بی‌تفاوت باشه؟ منطقیه بنظر کسایی که میگن بزار خود افغانا مشکلشونو حل کنن به ما ارتباط نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج