جاباما
۱۱۳۵۱۱۱
۸ نظر
۵۰۳۷
۸ نظر
۵۰۳۷
پ

سلکشن؛ رخدادهایی که بهتر است بدانید!

استقبال خوب مخاطبان از خبرهای علم و فناوری ما را با نظر شما عزیزان همراه‌تر کرد. بر آن شدیم تا هر آدینه مهم‌ترین اتفاقات دنیای فناوری در هفته گذشته را با هم مرور کنیم. از همراهی گرمتان مسروریم.

برترین‌ها: استقبال خوب مخاطبان از خبرهای علم و فناوری ما را با نظر شما عزیزان همراه‌تر کرد. بر آن شدیم تا هر آدینه مهم‌ترین اتفاقات دنیای فناوری در هفته گذشته را با هم مرور کنیم. از همراهی گرمتان مسروریم.

چرا با کمبود برق مواجه شدیم؟

قطعی برق و خاموشی‌های گسترده در چند روز گذشته باعث نارضایتی وانتقاد بسیاری از مردم شده؛ چه عواملی باعث خاموشی‌های اخیر شده است.

رضا شریفی در رشته توئیتی در این باره نوشت: این روز‌ها به دلیل افزایش تقاضای ناشی از گرمای بی‌سابقه هوا، کشور با حدود ۱۱۰۰۰ مگاوات کسری در تامین برق معادل حدود یک ششم کل ظرفیت نیروگاهی فعال مواجه شده است. علاوه بر افزایش تقاضای فصلی، چنین شرایطی را می‌توان ناشی از این علت‌ها نیز دانست:

سلکشن؛ رخدادهایی که بهتر است بدانید!

۱. با افزایش درجه حرارت هوا بازده نیروگاه‌های حرارتی و گازی تا حد زیادی کاهش می‌یابد، چون علاوه بر کاهش میزان خالص انرژی تولیدی، بخش بزرگی از انرژی الکتریکی مجددا در سیستم‌های خنک‌سازی نیروگاه مصرف می‌شود بنابراین نیروگاه‌ها با مقادیری کمتر از ظرفیت اسمی خود امکان تولید دارند.

۲. در سال‌های اخیر به دلیل تحریمها، هم تعمیر و نگهداری نیروگاه‌های موجود بخوبی انجام نشده هم امکان سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه و شبکه انتقال و توزیع فراهم نشده و شبکه‌های فرسوده هم امکان جایگزینی نیافته‌اند. در چنین وضعیتی طبعا امکان بهره‌برداری حداکثر از ظرفیت شبکه وجود ندارد.

۳. یکی از منابع جبران کسری برق در ساعت‌های پیک تابستانی معمولا استفاده از ذخایر آبی سد‌ها برای تولید برق بوده که امسال با کاهش بارندگی‌ها وضعیت آبی کشور هم بحرانی شده و درصورت استفاده بیش از حد از این آب برای تولید برق ممکن است در ماه‌های آینده تامین آب شرب هم با مشکل مواجه شود.

۴. رکود بخش‌های مختلف باعث شده امکان واقعی شدن قیمت برق به عنوان یک کالای حیاتی نه در صنعت و کشاورزی و نه در مصارف خانگی ممکن نباشد. در سال ۲۰۱۹ براساس آمار آژانس جهانی انرژی، ایران ۵۳ میلیارد دلار در بخش مصرف برق یارانه پرداخته که بیشترین مقدار در بین همه کشور‌های دنیاست.

چنین حجم عظیمی از یارانه، هم روز به روز صنایع و کشاورزی و خدمات را به برق وابسته‌تر کرده و امکان واقعی کردن قیمت را کاهش داده و هم شانس سرمایه‌گذاری و توسعه در برق را به دلیل واقعی نبودن قیمت‌ها به حداقل رسانده. دولت هم با چنین حجمی از یارانه عملا پولی برای سرمایه‌گذاری ندارد.

۵. متاسفانه نبود الگوی مناسب برای مصرف برق و شلختگی کامل در به کارگیری فناوری‌های جدید هم مزید بر علت شده است. اگر زمانی برنامه تشویق به استفاده از لامپ کم مصرف معضل پیک برق شبانگاهی را از بین برد در سال‌های اخیر به دلیل ولنگاری سیاستی، گرایش به استفاده از کولر‌های گازی که از نظر اقلیمی فقط برای مناطق گرم و مرطوب مثل حاشیه جنوبی خلیج فارس مناسب است سایر مناطق خشک و معتدل و حتی سردسیر را هم که سال‌ها کولر‌های آبی و پنکه‌های سقفی برای ایجاد دمای مطبوع کافی بود فرا گرفته که از مهمترین عوامل ایجاد اوج بار در اواسط روز و حتی اوایل شب است.

۶. از نظر مدیریتی منهای یک دوره که وزیر نیرو (دکتر غفوری فرد) تخصص برق داشت در بقیه زمان‌ها معمولا مدیریت وزارت نیرو توسط متخصصین آب تعیین شده و اولویت برای ساخت سد و نیروگاه‌های پرهزینه آبی بیشتر بوده درنتیجه توسعه نیروگاه‌های حرارتی و گازی و شبکه‌های برق بموقع انجام نشده.

۷. علاوه بر استیلای مستمر مهندسین آب بر راس وزارتخانه، بخش برق هم متاسفانه بعد از شکل‌گیری اولیه بازار برق نتوانسته آنطور که پیش‌بینی می‌شد از پتانسیل بخش خصوصی در صنعت برق استفاده کند. روند پرانتقاد واگذاری نیروگاه‌های دولتی به شرکت‌های خصوصی و خصولتی به جای کاهش هزینه فقط اقتدار مدیریتی وزارت نیرو را کاهش داده و از طرف دیگر هم با بلاتکلیفی شرکت‌های توزیع برق که بین بخش دولتی و خصوصی معلق مانده‌اند و اکثر آن‌ها به دلیل عدم دریافت بهای واقعی برق زیان‌ده شدند انگیزه‌ای برای توسعه شبکه توزیع و ایجاد بازار خرده‌فروشی و تقویت بورس برق وجود ندارد.
خلاصه اینکه با ۵۳ میلیارد دلار یارانه برق که همه کشور را مستقیم یا غیرمستقیم وابسته خود ساخته است، نه تداوم وضعیت موجود ممکن است و نه اقتصاد کشور در این شرایط رکود و کرونا طاقت واقعی کردن قیمت برق را دارد. به نظر می‌رسد دولت بعدی با مسیر بسیار دشواری برای حل این مشکلات روبروست.

واکنش مقامات ایران به طرح جنجالی استارلینک

ايلان ماسک مالک شرکت خصوصی اسپيس ايکس هفته گذشته اعلام کرد با راه اندازي مجموعه ماهواره های استارلينک ماه آينده اينترنت ماهواره راه اندازی می شود که با افتتاح آن تمام نقاط زمين به جز قطب زيرپوشش آن قرار می گيرد و براي کشورهای خاورميانه از جمله عراق و افغانستان رايگان است.

سلکشن؛ رخدادهایی که بهتر است بدانید!

وزیر ارتباطات در واکنش به احتمال ورود اینترنت ماهواره‌ای از ماه آینده گفت:

*ما برای استفاده از فناوری‌های ماهواره‌ای مقررات سرزمینی داریم و هر شرکتی که بخواهد در این زمینه فعال شود، باید از ما مجوز بگیرد.

*باید بپذیریم که اینترنت ماهواره‌ای پدیده‌ای است که تمام کشورهای دنیا با آن مواجه خواهند شد.

*هدف اصلی منظومه‌های ماهواره‌ای این است که بستر استفاده از اینترنت اشیا را در سراسر دنیا را فراهم کنند.

*در بسیاری از مناطق دورافتاده نه از طریق شبکه موبایل و نه شبکه ثابت قابلیت پوشش‌دهی دارند و اینترنت ماهواره‌ای برای کمک به چنین مشکلاتی راه‌اندازی شده است.

*سازمان فضایی به دنبال ایجاد منظومه ماهواره‌ای بوده و سند آن را استخراج کرده است و مذاکرات بین‌المللی در حال انجام است تا ما نیز به کشورهای دارای منظومه ماهواره‌ای بپیوندیم.

«آخرین آوانتادور»؛ قدرتمندترین لامبورگینی تاریخ

خودروسازی ایتالیایی لامبورگینی Lamborghini، اخیراً جدیدترین نسخه مدل آونتادور را با نام کامل Aventador Ultimae معرفی کرده است که از پیشرانه تنفس طبیعی ۶.۵ لیتری V۱۲ با ۷۶۹ اسب بخار قدرت بهره می‌برد که بدین ترتیب لقب قدرتمندترین لامبورگینی غیر هیبریدی تاریخ را برای آن به ارمغان آورده است.

سلکشن؛ رخدادهایی که بهتر است بدانید!

«آخرین آونتادور»، ورژن نهایی ابرخودروی V۱۲ است که برای اولین بار در سانتاگاتا بولونیزه ایتالیا متولد شده بود و اکنون به طرز با مسمایی Ultimae (در زبان لاتین به معنای آخرین) نام گرفته است. بیش از یک دهه پس از رونمایی از اولین نسخه لامبورگینی آونتادور با نام LP۷۰۰-۴ در فوریه ۲۰۱۱ و در نمایشگاه اتوموبیل ژنو، آخرین نسل این خودرو وحشی‌تر شده است.

موتور این «گاو نر خشمگین» (اشاره به لگوی لامبورگینی)، در طی سال‌های گذشته عضلات زیادی ایجاد کرده است و اگر مدل Sian الکتریکی را کنار بگذاریم، این خودرو وحشی‌ترین لامبورگینی تاریخ خواهد بود.

عجیب اما واقعی؛ نخستین ربات پیتزاساز در جهان

نوع جدیدی از پیتزا فروشی در منطقه بوبورگ (Beaubourg) در مرکز شهر پاریس، پایتخت فرانسه افتتاح شده که در آن همه فعالیت‌ها از سفارش‌گیری گرفته تا پخت پیتزا و حتی برش زدن و گذاشتن آن در جعبه، توسط ربات‌ها انجام می‌شود.

سلکشن؛ رخدادهایی که بهتر است بدانید!

امید به زندگی بشر تا ۱۳۰سال بالا می‌رود

تحقیقات جدید پیش بینی می کند در این قرن برخی افراد در جهان جشن تولد ۱۳۰ سالگی شان را جشن می گیرند.

به گفته محققان، در دهه‌های اخیر شمار افرادی که بیش از ۱۰۰ سال عمر کردند افزایش مداوم داشته و تقریباً به نیم میلیون نفر در سراسر جهان رسیده است.

سلکشن؛ رخدادهایی که بهتر است بدانید!

مسن‌ترین فرد شناخته شده جهان ژان کالمنت فرانسوی بود که هنگام مرگ در سال ۱۹۹۷ ۱۲۲ ساله بود. در حال حاضر پیرترین فرد جهان کین تاناکا ۱۱۸ ساله از ژاپن است.

محققان دانشگاه واشنگتن از مدل آماری برای تعیین حداکثر طول عمر احتمالی انسان در این قرن استفاده کردند.
«مایکل پیرس»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «براساس این مطالعه، محاسبات ما نشان می‌دهد که احتمالاً در این قرن برخی از افراد به سنین بی نهایت بالا برسند.»

پیرس و همکارانش نتیجه گرفتند که تا سال ۲۱۰۰ احتمال شکستن رکورد ۱۲۲ سال فعلی تقریباً ۱۰۰٪ است. ۹۹٪ احتمال دارد فردی تا ۱۲۴ زنده بماند، ۶۸٪ احتمال دارد افراد به ۱۲۷ سال و ۱۳٪ احتمال دارد که به ۱۳۰ سال برسند.

طبق تحقیق بسیار بعید به نظر می‌رسد که یک فرد در این قرن تا ۱۳۵ سال زنده بماند.

نخستین زن جهان عرب به فضا خواهد رفت

نورا مطروشی، نخستین زنی است که در جهان عرب قرار است، آموزش فضانوردی دیده و راهی فضا شود. او که ۲۷ سال سن دارد، در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده و می‌گوید: «فضانوردی رویای کودکی اش بوده است»، رویایی که حالا تا تحقق آن راه زیادی باقی نمانده است.

سلکشن؛ رخدادهایی که بهتر است بدانید!

امارات عربی متحده بنا دارد در چهارچوب توسعه برنامه فضایی خود، دو فضانورد دیگر را آموزش دیده و به فضا بفرستد. نورا در شرایطی توانست در آزمون انتخاب فضانورد برای آموزش در آمریکا برگزیده شود که بیش از چهار هزار نفر در این آزمون شرکت کرده بودند.

نورا مطروشی به زودی راهی تگزاس می‌شود تا در مرکز آموزش فضانوردی جانسون ناسا مشغول آموزش شود.

گران‌ترین گوشی هواوی رونمایی شد

شرکت کاویار که به ساخت نسخه لوکس محصولات الکترونیکی مانند آیفون‌ها و آیپدها معروف است، حالا به سراغ یکی از پرچمدارهای هواوی یعنی میت ۴۰ پرو رفته و نسخه Jade Empire Limited Edition آن را توسعه داده است.

سلکشن؛ رخدادهایی که بهتر است بدانید!

در این مجموعه، با سه مدل روبه‌رو هستیم که یکی از آن‌ها قیمت فوق‌العاده بالایی دارد و به ده‌ها هزار دلار می‌رسد. در این محصولات از یشم سبز و مرمری استفاده شده است.

این مدل با نام «Precious Harmony»، گران‌ترین دستگاه است که در آن از طلای ۱۸ عیار استفاده شده و روی پنل پشتی‌اش با استفاده از لیزر، الگوهای جذاب و همچنین یک لاک‌پشت به چشم می‌خورد. برای این لاک‌پشت از یشم سبز یا Jade استفاده شده تا ظاهر لوکس به آن داده شود.

کاویار تنها ۸ نمونه از این موبایل را می‌سازد که البته چنین عددی تصادفی نیست و در فرهنگ چین، ۸ نماد ثروت و رفاه است. اگر می‌خواهید گران‌ترین گوشی هواوی در جهان را بخرید، باید ۷۱ هزار دلار هزینه پرداخت کنید.

مدل دوم از این سری، پسر اژدها (Dragon's Son) نام دارد که روی پنل پشتی آن یک اژدها به چشم می‌خورد. در جلوی این اژدها یک توپ قرار گرفته که برای ساخت آن از یشم سبز استفاده شده است. برای ساخت این بخش از لیزر و همچنین یک لایه طلا استفاده شده است.

این مدل تنها در ۱۶ نسخه تولید می‌شود و قیمتش برابر ۶,۴۵۰ دلار است. اگرچه با قیمت بالایی روبه‌رو هستیم اما قیمتش تفاوت زیادی با مدل قبلی دارد.

آخرین مدل، Gohua نام دارد که از پنل پشتی تیتانیومی به همراه یشم مرمری بهره می‌برد. کاویار تنها ۷۶ نمونه از این دستگاه را تولید می‌کند و قیمتش کمی کمتر از مدل قبلی است. این پرچمدار لوکس و جذاب هواوی با قیمت ۶,۲۹۰ دلار به فروش می‌رسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس رفتن هر روز برق مملکتی که 10درصد منابع جهان رو داره کو

    • بدون نام

      درمورد زن فضا نورد اشتباه چون اولین زن خاورمیانه که به فضا رفت انوشه انصاریه و اولین زنی که به ماه قراره بره اونم ایرانیه نازنین مقبلی

      پاسخ ها

      • محمد

        اونها از نظر مقررات بین الملل ایرانی محسوب نمیشن. چون تبعه ایران نبودن

      • بدون نام

        نوشته اولین زنِ عرب

      • بهمن

        نوشته اولین زن جهان عرب،نه خاورمیانه

    • ALIREZA

      تحریم تحریم تحریم
      یا وا بدید یا سرویسشون کنید
      برای شما که بد نشده ما ملت سرویس شدیم

    • بدون نام

      درباره‌ی برق..... از ظرفیت های خورشیدی و بادی و زمین گرمایی چقدر استفاده کرد ه ایم..... ؟

    • ایرانی

      ممنونم بابت این مطلب بسیار مفید تون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج