ماندگارترین آدم‌های دنیای ناصرخانِ تقوایی
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
لاله زار مال_1
زمردی_داخلی1
کلاسینو_1
ریزخور_1
اپیلاسیون نانا 1
دکتر نداف کرمانی 1
کلاسینو_3
زمردی_داخلی3
اپیلاسیون نانا 3
دکتر نداف کرمانی 3
ریزخور_3
لاله زار مال_3
ریزخور_4
لاله زار مال_4
دکتر نداف کرمانی 4
کلاسینو_4
اپیلاسیون نانا 4
زمردی_داخلی4
دکتر نداف کرمانی 2
اپیلاسیون نانا 2
لاله زار مال_2
زمردی_داخلی2
کلاسینو_2
ریزخور_2
مجتمع فنی تهران_F
۱۱۳۵۲۴۲
۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
۴۹۰۸
امروز ۱۹ تیر، ناصر تقوایی یکی از مشهورترین فیلمسازان سینمای ایران هشتاد ساله می‌شود.

برترین‌ها: امروز ۱۹ تیر، ناصر تقوایی یکی از مشهورترین فیلمسازان سینمای ایران هشتاد ساله می‌شود. کارگردان دغدغه‌مند، بلندپایه و نام‌آوری که بیست سال از آخرین ساخته‌اش (کاغذ بی‌خط) می‌گذرد ولی با چهل سال تجربه جدی در ادبیات، عکاسی، نویسندگی و فیلمسازی از محبوب‌ترین کارگردان‌ها و چهره‌های ادبی ایران محسوب می‌شود.

ماندگارترین آدم‌های دنیای ناصرخانِ تقوایی

کارنامه فعالیت هنری او از لحاظ کمی، شاید حجیم نباشد، اما همان تعداد اندک آثارش گنجینه‌ای غبطه‌برانگیز برای دوستداران هنر است. به بهانه‌ی زادروز این هنرمند کاراکتر‌های ماندگار فیلم‌هایش را با هم مرور می‌کنیم.

ناخدا خورشید

ماندگارترین آدم‌های دنیای ناصرخانِ تقوایی

«ناخدا خورشید» را شاید بتوان خوش‌فرم‌ترین و بهترین اثر کلاسیک سینمای ایران دانست؛ «ناخدا خورشید»، که نقش او را داریوش ارجمند به خوبی بازی می‌کند، کاراکتری که یک دست دارد، اما به‌غایت استوار و قدرتمند است. درواقع با خلق این شخصیت، ناصر تقوایی موفق شد کاراکتری مرکزی خلق کند که برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران نقص عضوی مهم دارد و این نقص عضو، نه‌فقط او را تضعیف نمی‌کند، بلکه تقویتش می‌کند و از او کاراکتری کاریزماتیک می‌سازد. «ناخدا خورشید» جزو کاراکتر‌های ماندگار تاریخ سینمای ایران شده و این ماندگاری، بیش از هر چیز مرهون خلاقیت و تبحر ناصر تقوایی است.


صادق کُرده

ماندگارترین آدم‌های دنیای ناصرخانِ تقوایی

«صادق کُرده» محصول سال ۱۳۵۰، دومین فیلم بلند کارنامه ناصر تقوایی است, «صادق کرده» یکی از فیلم‌های شاخص موج نوی سینمای ایران است که تمی جنایی و پلیسی دارد و بر محور انتقام فردی و ناموسی بنا شده است. «صادق»، مشهور به صادق کُرده بابازی سعید راد، در مسیر جاده اندیمشک و اهواز با همسرش قهوه‌خانه‌ای را اداره می‌کند. شبی در غیاب صادق یکی از دوستان او که راننده کامیون است به قهوه‌خانه می‌آید و پس از هتک حرمت از همسر صادق ناخواسته او را به قتل می‌رساند. «صادق کُرده» در فیلم تقوایی مردی است وحشی که آتش انتقام چشمانش را کور کرده است.


کارگر نقاش

ماندگارترین آدم‌های دنیای ناصرخانِ تقوایی

تقوایی پس از «صادق کُرده»، در سال ۱۳۵۲ «نفرین» را می‌سازد؛ در این فیلم خاص و شخصی که اقتباسی از داستانی آلمانی به نام باتلاق نوشته میکاوالتاری است.بهروز وثوقی یک کارگر نقاش است که از سوی یک مالک استخدام می‌شود تا درودیوار خانه پرت‌افتاده‌اش را در جزیره‌ای نیمه‌متروک نقاشی کند؛ «نفرین» را مهجورترین فیلم کارنامه تقوایی می‌دانند که در اکران عمومی محدودش در سینما کاپری با استقبال چندانی مواجه نشد.


سرهنگ

ماندگارترین آدم‌های دنیای ناصرخانِ تقوایی

«آرامش در حضور دیگران» محصول سال ۱۳۴۹، اولین و بهترین فیلم بلند کارنامه ناصر تقوایی است؛ نکته جالب و عجیب اینجاست که این نخستین فیلم تقوایی، بسیار مدرن‌تر از آثار دیگر اوست. ناصر تقوایی از «آرامش در حضور دیگران» به‌عنوان سیاسی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نام برده است. فیلم ماجرای سرهنگ بازنشسته‌ای است با بازی اکبر مشکین که با زن جوان شهرستانی‌اش پیش دخترانش آمده را روایت می‌کند. در پس این داستان اما، تقوایی انحطاط طبقه‌ای را روایت می‌کند که کمک کرد تا مدرنیسم پهلوی جان بگیرد و بعد توسط همین سیستم قربانی می‌شود.


گروهبان مکوندی

ماندگارترین آدم‌های دنیای ناصرخانِ تقوایی

فیلم «ای ایران» شاید یکی از معدود فیلم‌هایی باشد که در مورد انقلاب اسلامی ساخته شده و در آن مردم ستمدیده را عامل اصلی انقلاب نشان می‌دهد. چرخش تقوایی در فیلم‌ای ایران به قالب طنز عرصه تازه‌ای بود که رد فیلم سیاسی را بار دیگر در خط مشی تقوایی زنده کرد؛ کنایه‌های تندوتیز به بوروکراسی با شمایل گروهبان مکوندی بابازی اکبر عبدی تاریخ‌مصرفش تمام نشده و جنبه‌های هزل‌آمیزش اگرچه در فراز‌هایی از فیلم دچار تشتت است، اما همچنان در یاد‌ها باقی مانده است. انتخاب اکبر عبدی برای این نقش به احتمال زیاد به‌خاطر طنزی است که این شخصیت می‌آفریند.


جهانگیر و رویا

ماندگارترین آدم‌های دنیای ناصرخانِ تقوایی

«کاغذ بی خط» یکی از فیلم‌های مهم تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود. رویا با بازی هدیه تهرانی علاقه‌ی زیادی به نوشتن دارد و استادش از او می‌خواهد درباره زندگی‌اش بنویسد. جهانگیر با بازی خسرو شکیبایی از این‌که همسرش به جای رتق‌وفتق امور خانه یا دائم بیرون از خانه باشد یا این‌که بنویسد و بنویسد، راضی نیست. این باعث اختلاف عقیده‌ی آن‌هاست. ناصر تقوایی با «کاغذ بی خط» داستان همیشگی مردان و زنانی را روایت کرده است که فرقی ندارد از کدام طبقه‌ی اجتماعی می‌آیند، چون در هر طبقه‌ای همیشه چیزی وجود دارد که مایه‌ی اختلاف باشد.


دایی‌جان ناپلئون

ماندگارترین آدم‌های دنیای ناصرخانِ تقوایی

سریال دلچسب دایی‌جان ناپلئون براساس داستان ایرج پزشکزاد تمام شرایط لازم برای اطلاق نام یک کارگردان حرفه‌ای به تقوایی را احراز می‌کند، مهارتی که تقوایی در روایت پرماجرا و پرشخصیت و کلاس شوخی‌نویسی و بازی‌گیری در این سریال از خود بروز می‌دهد، نزد مخاطب عام و خاص جاودانه است و به استانداردی در سریال‌های تلویزیونی تبدیل شده که رقیبی برایش نمی‌توان متصور بود. دایی‌جان ناپلئون یا همان ناپلئون با بازی غلامحسین نقشینه خیالی سال‌ها با توهم توطئه زندگی کرده و بدون دادن هیچ‌گونه هزینه‌ای، خواستار بازگشت جلال و جبروت توخالی گذشته خود است. دایی‌جان بزرگ‌ترین عضو این خانواده، با اندیشه‌های غیرواقعی و با مقاومت‌کردن در برابر تغییرات سعی می‌کند زوال خود را به عقب بیندازد، ولی در جدال این تضاد درونی و بیرونی، کمدی رقم می‌خورد و چه عالی تقوایی- پزشکزاد این موقعیت و داستان را روایت کردند. به گزارش مجله ستاره سینما (شماره ۱۷۵ سال ۱۳۵۵)  نقشینه  به‌دلیل فرو رفتن بیش از حد در نقش دایی جان دچار بیماری اعصاب شد و در طول فیلمبرداری به مدت بیست روز در بیمارستان بستری بود!


مش قاسم

ماندگارترین آدم‌های دنیای ناصرخانِ تقوایی

مش قاسم با بازی درخشان پرویز فنی زاده روایات عجیب و غریب دارد. هوشنگ گلمکانی درباره این نقش نوشت:مش قاسم هم چندان آدم بی شیله پیله‌ای نیست! اما کلک‌های کوچکش بیشتر در حد حرف می‌ماند و عمدتا بازتابی از رویا‌های حقیرش هست. او که در زمان خدمت سربازی مصدر دائی جان بوده، پس از بازنشستگی هم وظیفه‌ی نوکری را ادامه داده. آدم نوکر صفتی است که، اما گاه و بی گاه به شکل ظریف و معصومانه – و در عین حال موذیانه‌ای – بعضی از اشتباه‌های ارباب را تصحیح می‌کند تا بدون کم کردن وزن و اعتبار و جایگاه دائی جان، سهمی هم برای خودش در جنگ‌های ضد استعماری علیه «انگلیسای بی ناموس» در رکاب ارباب جنگاورش پیدا کند. او کلی همشهری دارد در غیاث آباد، که همه‌شان همه گونه ماجرایی را تجربه کرده‌اند و هر بار می‌خواهد چیزی از آن‌ها را به فراخور ماجرایی که دارد در خانه دایی جان اتفاق می‌افتد بازگو کند با ترجیع‌بند همیشگی «ما یه همشهری داشتیم…» کارش را شروع می‌کند، ولی هیچوقت به او اجازه نمی‌دهند تا روایتش را کامل بگوید.

ماندگارترین آدم‌های دنیای ناصرخانِ تقوایی

تقوایی مستندسازی را با ساخت «تاکسی‌متر» در سال ۱۳۴۶ در تلویزیون آغاز کرد. مستندهایی، چون «مشهد قالی»، «فروغ فرخزاد»، «اربعین» و «باد جن» دیگر آثار درخشان این فیلم‌ساز خلاق هستند. جدیدترین فیلم مستند او با عنوان «تمرین آخر» در سال ۱۳۸۳ ساخته شد که موضوع محوری آن «تعزیه» است که با همکاری فیلم‌خانه ملی ایران در برخی جا‌ها به نمایش عمومی درآمد. تقوایی فیلم کوتاه تحسین‌شده‌ای هم به نام «رهایی» دارد که در سال ۱۳۵۰ برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخت.

انتشار یافته: 10
در انتظار بررسی:1
Iran (Islamic Republic of)
10:55 - 1400/04/19
اربعین بسیار زیبا
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
یارو به زنش خاک حرمت کرده بعد زده کشته این میگه آتش انتقام چشماتو کور کرده ، عجب
Iran (Islamic Republic of)
10:59 - 1400/04/19
خداوند طول عمر با عزت به ایشان مرحمت فرماید .
Iran (Islamic Republic of)
11:02 - 1400/04/19
کاغذ بیخط باحاله حیف تهرانی خودش رو خیلی بالا دید یهو کم کار سنش رفت بالا فکر نمیکرد
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
چرا حیف عوضش کارهای چیپ تو کارنامه نداره در ضمن همین الان هم فیلم بازی میکنه و پیشنهاد داره همیشه شما هم سنتون ثابت نمی‌مونه
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
بازیگر با بالا رفتن سن اش قدر می بینه .زن ستیزها فکر می کنند زن بازیگر باید با بالا رفتن سن خونه نشین بشه
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
خسرو شکیبایی سنش خیلی بیشتر از هدیه بود و اصلا زوج مناسبی نبودند در این فیلم. البته خود تقوایی هم با زنی سی سال جوان تر از خودش ازدواج کرده همین فرهنگ غلط باعث میشه فکر کنید زن اگه جوان نباشه دیگه کارآیی نداره و فقط بدنه
Iran (Islamic Republic of)
11:06 - 1400/04/19
ناپلئون عالی بود هر شخصیتش فقط دختری که کنگرانی دنبالش بود خیلی زشت بد بود توشون
Germany
11:21 - 1400/04/19
الحق که در پردازش نقش ها استاد بی بدیل است جناب ناصرخان تقوایی. هر کاراکتر او در سریال دایی جان ناپلئون قابلیت تبدیل به یک سریال را دارد. بنطرم این تلفیق معجزه قلم شیوای ایرج پرشک زاد و هنر شعبده گونه تقوایی ست.
Iran (Islamic Republic of)
20:02 - 1400/04/19
خداعمرباعزت به آقای تقوایی عنایت فرماید
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
دکتر نائبی_1
عارفی_1
شیرآلات زمانی_1
خرید باکس 1
سوییچ ایران_1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
سوییچ ایران_3
خرید باکس 3
عارفی_3
دکتر نائبی_3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
شیرآلات زمانی_3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
شیرآلات زمانی_4
عارفی_4
خرید باکس 4
سوییچ ایران_4
دکتر نائبی_4
سوییچ ایران_2
دکتر نائبی_2
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
خرید باکس 2
عارفی_2
شیرآلات زمانی_2
دکتر عارفی - موبایل فوتر
آیلین_تزریق چربی موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
شاخه نبات_ فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
دارو سازی عبیدی - فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
زمردی_فوتر موبایل اصلی
شاخه نبات_ فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
کلینیک النا_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
زمردی_فوتر اصلی
قالیشویی ادیب_فوتر
دارو سازی عبیدی - فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان
آیلین_تزریق چربی
آیلین_فوتر بلفارو
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
شفا_فوتر
فنی آتل_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر