جاباما
۱۱۳۵۲۵۴
۱ نظر
۵۰۱۵
۱ نظر
۵۰۱۵
پ

المپیکی‌های رکورددار

کاروان ایران پس از انقلاب با احتساب المپیک توکیو تاکنون در ۹ دوره این بازی‌ها حضور داشته؛ اما برخی ورزشکاران رشته‌های انفرادی برای چهارمین و سومین بار پا به این آوردگاه می‌گذارند که از این منظر رکورد دیگری ثبت کردند.

ایرنا: المپیک ۱۹۸۸ سئول در واقع نخستین حضور کاروان ایران بعد از انقلاب در این رویداد به شمار می‌رود و تا به امروز در بازی‌های ۲۰۲۰ برای نهمین بار پا به این رویداد می‌گذارد. اما این بار در توکیو رکورد نخستین‌های زیادی را ثبت کرد.

از رکورد بیشترین حضور در ادوار المپیک با ۶۸ سهمیه؛ رکورد بیشترین حضور زنان در ادوار المپیک با ۱۱ سهمیه؛ حضور ۲ رشته تیمی برای نخستین بار در ادوار المپیک؛ حضور پرچمدار از یک رشته تیمی برای نخستین بار؛ ‌رکورد بیشتر حضور رشته‌های تیمی در ادوار المپیک از ۱۴ به ۱۶ رشته در توکیو تا کسب نخستین سهمیه المپیک زنان در تاریخ وزنه برداری.

حال رکورد دیگری به دست المپیکی‌ها کسب شده که تاکنون به آن پرداخته نشده است و اینکه چه ورزشکارانی برای چندمین بار پا به المپیک می‌گذارند.

در المپیک توکیو که نهمین حضور ایران در این رویداد پس از انقلاب بشمار می‌رود، ورزشکاران در ۶ رشته برای چندمین بار المپیک را تجربه می‌کنند که در این میان احسان حدادی رکورددار فعلی پرتاب دیسک ایران و آسیا با حضور در چهار دوره المپیک ۲۰۰۸ پکن، ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو و این بار ۲۰۲۰ توکیو رکورد بیشترین حضور در المپیک را به خود اختصاص داد.

او که در ۲۰۰۸ پکن یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی بود، با پرتابی به مسافت ۶۱٫۳۴ متر و با عنوان هفدهمی به کار خود پایان داد. حدادی که نخستین مدال‌آور دوو میدانی قهرمانی جهان برای ایران در سال ۲۰۱۱ بود یک سال بعد و در دومین دوره حضور در المپیک ۲۰۱۲ لندن مدالی از جنس نقره تصاحب کرد که نخستین مدال المپیک دوومیدانی ایران هم لقب گرفت.

حدادی قهرمان و رکورددار پرتاب دیسک آسیا در فینال رقابت‌های المپیک لندن با پرتابی به میزان ۶۸ متر و ۱۸ سانتی متر پس از هارتینگ با پرتاب ۶۸ متر و ۲۸ سانتی متر به مدال نقره دست یافت. وی در سومین دوره حضور خود در ریو سهمیه کسب کرد. اما از صعود به فینال رقابت‌های المپیک۲۰۱۶ ریو بازماند. حال برای چهارمین بار سهمیه المپیک این بار در توکیو را گرفت.

المپیکی‌های رکورددار
احسان حدادی، دوومیدانی​​​

مجتبی عابدینی سابریست ایران که با کسب عنوان قهرمانی در مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۱۲ در کشور ژاپن به المپیک لندن راه یافته بود، در نخستین بازی برابر فلورین زالومیر از رومانی با نتیجه ۱۵ بر ۷ شکست خورد و در رتبه ۳۶ قرار گرفت. عابدینی که برای دومین دوره به المپیک ۲۰۱۶ ریو راه یافته بود با غلبه بر شمشیربازان اوکراین، کره جنوبی و فرانسه، توانست به جمع چهار بازیکن برتر این رقابت‌ها صعود کند. هرچند موفق به کسب مدال نشد اما مقام چهارمی المپیک را کسب کرد. حال این سابریست برای سومین دوره متوالی جواز حضور در المپیک توکیو را گرفت.

البته پیش از این امیررضا خادم در کشتی و هادی ساعی در تکواندو در سه دوره المپیک حضور داشتند

المپیکی‌های رکورددار
حسن تفتیان، سریعترین مرد ایران

حسن تفتیان مشهور به سریعترین مرد ایران که برای نخستین بار در ۲۰۱۶ پا به المپیک نهاد در دور مقدماتی ۱۰۰ متر با ثبت زمان ۱۰٫۱۷ ثانیه در گروه خود سوم شد و برای اولین بار در تاریخ ایران به نیمه‌نهایی المپیک صعود کرد. حال برای دومین بار متوالی سهمیه المپیک این بار توکیو را کسب کرد.

نجمه خدمتی که با کسب مدال طلای تیراندازی تفنگ بادی ۱۰ متر زنان در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره جنوبی نخستین مدال‌آور ایران در این بازی‌ها لقب گرفت، توانست برای نخستین بار سهمیه المپیک ۲۰۱۶ را کسب کند. وی به فینال مسابقات تفنگ سه وضعیت بانوان المپیک ۲۰۱۶ ریو راه یافته بود در مصاف با ۷ تیرانداز دیگر با کسب ۴۰۲.۳ امتیاز به رتبه هشتم رسید و از قرار گرفتن بر سکوی المپیک بازماند. خدمتی برای دومین دوره مسافر المپیک شد.

المپیکی‌های رکورددار
نجمه خدمتی، بانوی تیرانداز

حسن یزدانی آزادکار تیم ملی در پیکارهای انتخابی وزن ۷۴ کیلوگرم در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی موفق شد صاحب دوبنده تیم ملی در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو شود. او در دیدار فینال مقابل مصطفی حسین‌خانی قرار گرفت که در کشتی اول پنج بر یک و در دومین فینال با نتیجه ۲ بر صفر این حریف خود را شکست داد تا عنوان نخست این وزن را کسب کند و به عنوان ملی‌پوش این وزن راهی المپیک شود. یزدانی که برای نخستین بار به المپیک ریو یافته بود توانست طلای المپیک را در مبارزه‍ای بسیار حساس از چنگ روس‌ها درآورد.

یزدانی در سه مسابقه پیش از مبارزه فینال در المپیک ریو فقط ۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه زمان خواست تا حریفانی از کشورهای هاییتی، ترکیه و قزاقستان را با برتری‌های قاطعانه و حتی بدون از دست دادن یک امتیاز شکست دهد و به عنوان نخستین کشتی‌گیر کاروان ایران به فینال برسد. یزدانی در مبارزه فینال که ۶ امتیاز از حریف خود عقب بود با زیرگیری های بی نقص در وقت دوم، انور گودیوف قدرتمند را زمین گیر کرد و با نتیجه ۶-۶ مسابقه را برد و طلای المپیک را به شایستگی گرفت. بعد از طلای علیرضا دبیر در المپیک سیدنی ۱۶ سال بود که کشتی آزاد ایران به مدال المپیک نمی‌رسید و یزدانی با غیرت مثال زدنی و فراموش نشدنی خود به آن دست یافت. حال از بین ۱۱ سهمیه کسب شده توکیو در کشتی تنها یزدانی برای دومین بار به المپیک می رود.

المپیکی‌های رکورددار
حسن یزدانی، دارنده طلای المپیک

میلاد وزیری کمانداری که اولین سهمیه خود را برای ریو ۲۰۱۲ کسب کرده بود در همان مقطع کمیته فنی فدراسیون تیراندازی با کمان ساره اسدی و نادر منوچهری را به عنوان ورزشکاران اعزامی به بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن انتخاب کرد تا وزیری کماندار تبریزی از این رقابت‌ها حذف و سهمیه آذربایجان شرقی در المپیک لندن به ۲ نفر کاهش یابد.

وزیری و دهقان که خود سهمیه المپیک ۲۰۱۲ لندن را کسب کرده بودند شروطی را برای حضور در اردوی تیم ملی مطرح کردند اما از سوی کمیته فنی فدراسیون از تیم ملی خط می‌خورند و به جای این۲ نفر نادر منوچهری و ساره اسدی معرفی می‌شوند. اما در دقیقه ۹۰ با اعلام سایت فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان وزیری و دهقان سهمیه داران ۲۰۱۲ به عنوان کمانداران ایران در المپیک معرفی شدند.

وزیری با کسب سهمیه توکیو دومین حضور خود را تحربه می‌کند و تنها نمایند تیروکمان ایران به این دوره از بازی‌هاست.

المپیکی‌های رکورددار
میلاد وزیری

علی هاشمی پولادمرد ایران و نماینده المپیکی دسته ۹۴ کیلوگرم ایران در ریو موفق شد با مهار وزنه ۱۷۳ در یکضرب و ۲۱۰ کیلو در ۲ضرب در مجموع رکورد ۳۸۳ را به ثبت رساند و هفتم شود. حال برای دومین بار به المپیک می‌رود.

عسگری محمدیان، رسول خادم، عباس جدیدی، محمد طلایی، کمیل قاسمی، قاسم رضایی در کشتی آزاد و حسین رضازاده کیانوش رستمی در وزنه برداری برای دومین بار به المپیک راه یافتند.

المپیکی‌های رکورددار
علی هاشمی

در مجموع تاکنون از ۶۸ سهمیه کسب شده که هفت ورزشکار برای چندمین بار در المپیک حضور می‌یابند.

این بازی‌ها به دلیل شیوع کرونا با یک سال تاخیر اول مرداد ماه ۱۴۰۰ - ۲۳ جولای ۲۰۲۱ به میزبانی ژاپن برگزار می‌شود. ژاپن بیش از این میزبان المپیک ۱۹۶۴ بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • الماس

      امیر رضا خادم چهار المپیک شرکت کرده 88-92-96-2000

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج