جاباما
۱۱۳۵۵۳۳
۱۱ نظر
۵۰۲۰
۱۱ نظر
۵۰۲۰
پ

هشدار درباره مهاجرت دختران «دَم بخت»

«آرمان ملی» در گزارشی درباره پدیده مهاجرت دختران «دَم بخت» هشدار داده است.

«آرمان ملی» در گزارشی درباره پدیده مهاجرت دختران «دَم بخت» هشدار داده است.

* طبق گزارش صندوق بين‌المللي پول سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار ايراني تحصيلکرده براي خروج از کشور اقدام مي‌کنند. در این میان کارشناسان بر این باورند که برخي از عوامل تاثيرگذار بر مهاجرت دختران تغيير در روش و سبک زندگي است و در نتيجه همين مساله زنان هم تمايل دارند از موقعيت برتري نسبت به گذشته برخوردار شوند، اما نگاه‌ها به سمت تضييق شرايط براي دختران و قرار دادن آنان در موقعيتي است که از سطح آگاهي کمتري برخوردار باشند. همچنین محدوديت آموزش در ايران نیز برای دختران تاثیرگذار است.

سراج‌الدین محمودیانی، استادیار جمعیت‌شناسی معتقد است:

* زنان به‌واسطه مهاجرت به دنبال افزایش توانمندی‌های خود در مقصد یا به تعبیری به دنبال در متن قرار گرفتن هستند و به همین رو تمایلی به ازدواج و ماندن در وطن‌شان ندارند.

* در ایران عوامل فرهنگی اغلب مانع مهاجرت مستقل زنان شده و به نظر می‌رسد شکل رایج مهاجرت زنان از نوع مهاجرت‌های خانوادگی باشد. داده‌های سرشماری‌ها نشان می‌دهد که زنان ایرانی در جریان مهاجرت داخلی همواره حضور گسترده‌ای داشته‌اند، به‌طوری که در دوره ۱۳۸۵تا۱۳۹۰خورشیدی از یک میلیون و ۹۶۵ هزار و ۴۹۱ تن مهاجر جابه‌جا شده در میان استان‌های کشور تعداد ۸۷۴ هزارو ۲۰۴ تن آنان (یعنی حدود ۴۴ درصد از مهاجران) را زنان تشکیل داده‌اند. در دوره پنج ساله ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ خورشیدی نیز از ۲ میلیون و ۶۲ هزار و ۹۵۴ تن مهاجر میان استانی تعداد ۹۸۱ هزار و ۶۴۸ تن را مهاجر زن به خود اختصاص داده است؛ یعنی بیش از ۴۷ درصد مهاجران میان استانی در کشور را زنان تشکیل می‌دهند که به نوعی بیانگر زنانه شدن مهاجرت‌های داخلی در ایران است.»

* آمار تجرد در دهه سوم زندگی در ایران در سال‌های گذشته افزایش یافته و این افزایش بر روی نامتوازن ‌بودن نسبت جنسی در برخی مناطق کشور تأثیر گذاشته است. بر اساس آماری که معاونت برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان داده، در سال ۹۹، استانی مانند‌ تهران با کاهش ۰.۵۸ درصدی، کمترین نرخ ازدواج را در کشور داشته است. استان خراسان جنوبی با بیشترین میزان افزایش ازدواج در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن به میزان۱۷.۲ درصد مواجه بوده است. استان‌های یزد، کرمان، بوشهر و هرمزگان با حدود ۱۰ درصد در ردیف‌های بعدی افزایش نرخ ازدواج قراردارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • گرینچیک

      یجوری میگه مهاجرت دختران دم بخت انگار صف بستن پشت مرز. بزرگنمایی نکنید خواهشا.مثلا اتفاقی افتاده که تصمیم به مهاجرت گرفتن؟؟ با این اوضاع دلار و اقتصاد سفر داخلی هم آرزو شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متاسفانه همین تفکر امثال شما در حال حکمرانی بر مردم‌ هست، اگه چشماتون باز کنین میبینین چطور مردم از کشور قحطی زده ایران در حال فرار هستند، سرمایه گذاری خرید ملک تو ترکیه توسط ایرانیها، رفتن پرستار و پزشک به استرالیا و کانادا، مهندسین برق و مکانیک به آلمان و انگلیس، مهندسین صنایع چوب به اسکاتلند و فلاند، پایین بودن دستمزد اداره کار و پایین بودن رفاه اجتماعی ایران به اینجا رسونده، با ۲۰۰ دلار حقوق دنیا به ایران میخنده...

    • علیرضا

      دولت لعنتی مردم را نابود کرد

    • بدون نام

      جالبه که دیروز وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده به ازای هر 120 پسری که آماده ازدواج هستند، فقط 100 دختر آمادگی ازدواج دارند
      قابل توجه اونهایی که میگن دخترها دنبال شوهر هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوب میکنن میرن ان شاءالله موفق بشن

      • بدون نام

        اره ولی هنوز اون تفکر قدیمی هست

    • بدون نام

      باروحانی تا۱۴۰۰.

    • بدون نام

      چرت و پرت نگید
      همین فرار دختران دم بخت رو کم داشتیم

    • بدون نام

      هشدار چیه بزار برن امو

    • بدون نام

      منم دستم برسه تو اولین فرصت میرم از این خراب شده

    • A

      برن به سلامت ایشالا که هر جا میرن موفق باشن دختران سرزمینم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج