۱۱۳۶۳۳۴
۱ نظر
۵۰۲۵
۱ نظر
۵۰۲۵
پ

آمار به نفع یحیی، فرهاد موفق‌تر در تقابل حذفی

فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی پیش از این در ۳ دربی به صورت مستقیم به مصاف هم رفته‌اند که یک دربی را پرسپولیس از آن خود کرده و ۲ بازی با نتیجه مساوی به پایان رسیده که از این ۲ مسابقه یک دیدار آن مربوط به جام حذفی می‌شود که استقلالی‌ها در ضربات پنالتی در آن پیروز شدند. درواقع در تقابل دو مربی در جام حذفی مجیدی عملکرد بهتری داشته است.

فرهیختگان: تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس در چارچوب رقابت‌های جام حذفی فردا شب برای پنجمین بار از سری رقابت‌های جام حذفی و نودوششمین بار در تاریخ تقابل‌های خود به مصاف یکدیگر خواهند رفت و این درحالی است که آخرین دیدار از سری رقابت‌های جام حذفی اگرچه در طول ۹۰ دقیقه با تساوی به پایان رسید تا نتیجه آن با توجه به قوانین فوتبال در بین تساوی‌های رقم خورده دربی در تاریخ ثبت شود اما درنهایت به سود استقلال به پایان رسید تا سرخ‌ها فرصت انتقام در این سری از رقابت‌ها را داشته باشند با این حال در آخرین دیدار رقم خورده دو تیم در تاریخ رقابت‌های آنها این پرسپولیس بود که در ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ یعنی دقیقا دو ماه پیش موفق شد در لیگ برتر استقلال را یک بر صفر با گل عیسی آل‌کثیر از پیش رو برداشته و خود را به‌عنوان بخت اول قهرمانی لیگ معرفی کند. با این تفاسیر و با نگاه به نتیجه آخر دو تیم این استقلالی‌ها هستند که فرصت انتقام‌گیری را براساس آخرین دیدار که با شکست برای این تیم به ثبت رسیده است، خواهند داشت.

تفاوت‌ها و شباهت‌ها

در این گزارش بیشتر سعی کرده‌ایم تا از دریچه آمار و ارقام به دربی‌های گذشته نگاه کنیم و در این مقال قصد داریم به دربی‌هایی بپردازیم که به‌طور ویژه فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی رودرروی یکدیگر بازی کرده یا روی نیمکت استقلال و پرسپولیس در مقابل هم هدایت سرخابی‌ها را برعهده داشته‌اند. با این حال ذکر برخی نکات در شب دربی خالی از لطف نیست؛ نکاتی مثل اینکه استقلال به جز هروویه میلیچ برای دیدار فردا شب هیچ غایب دیگری ندارد و با تلاش پزشکان وریا غفاری و عارف غلامی نیز به این دیدار رسیدند اما این درحالی است که در اردوی سرخ‌پوشان کمال کامیابی‌نیا و عیسی آل‌کثیر به احتمال زیاد این دیدار حساس را از دست می‌دهند تا از لحاظ نیروی انسانی و دارا بودن همه نفرات این استقلالی‌ها باشند که با دست پر به مصاف حریف خود می‌آیند.

با این حال از لحاظ نتیجه‌گیری که در یک مطلب جداگانه به آن اشاره می‌کنیم دو تیم در دو ماه اخیر به طرز عجیبی نتایج مشابهی را به دست آورده‌اند و این درحالی است که تفاوت بزرگ سرخابی‌ها در این مسابقه را شرایط آنها در جدول رده‌بندی لیگ برتر رقم زده است. به این ترتیب که آبی پوشان قرار است برای هشتمین سال پیاپی از رسیدن به جام قهرمانی رقابت‌های لیگ محروم بمانند و در سوی دیگر سرخ‌پوشان این فرصت را دارند تا پنجمین قهرمانی پیاپی را به دست بیاورند. بنابراین به‌طور واضحی از لحاظ روحی و روانی شاگردان گل‌محمدی از حریف دیرینه خود سرتر هستند.

با این حال مجیدی و شاگردانش نیز این فرصت را دارند تا به‌زعم آنها همه ناداوری‌ها، مشکلات مدیریتی و بی‌پولی‌ها را در این بازی با یک برد مقتدرانه پاسخ دهند. از لحاظ مالی نیز با توجه به زمزمه‌هایی که از اردوی تیم به گوش می‌رسد به نظر می‌آید هر دو تیم روزگار مشابهی را سپری کرده و هم استقلال و هم پرسپولیس از این لحاظ خیلی تفاوت چندانی را در این برهه زمانی با یکدیگر نداشته باشند.

پرسپولیس و فرصت تاریخی

مرور تاریخچه دربی همواره یکی از جذاب‌ترین سرگرمی‌های هواداران فوتبال قبل از بازی است. استقلال و پرسپولیس تاکنون ۹۵ بار مقابل یکدیگر قرار گرفتند که حاصل آن ۲۶ برد برای استقلال، ۲۵ برد برای پرسپولیس و ۴۴ تساوی بوده است.

آخرین تقابل دو تیم در لیگ بیستم با برتری یک بر صفر سرخ‌پوشان به پایان رسید و نکته قابل توجه اینکه در طی همه این سال‌ها استقلالی‌ها در پیروزی‌های خود جلوتر از حریف دیرینه بوده و با وجود شکست بیشتر در سال‌های اخیر اما این برتری همچنان حفظ شده است که بر همین اساس این فرصت تاریخی برای پرسپولیس وجود خواهد داشت تا با برتری در دیدار فردا در جام حذفی تعداد پیروزی‌های هر دو تیم در تاریخ دربی را به تساوی برساند تا این نکته که استقلالی‌ها همواره در کری‌خوانی‌های خود مبنی‌بر جلوتر بودن برد‌های این تیم به آن اشاره می‌کردند به این ترتیب از بین رفته و دو تیم در پایان دربی ۹۶ از هر لحاظ با یکدیگر مساوی شوند و این درحالی است که طبق قوانین پیروزی خارج وقت‌های معمول و در ضربات پنالتی در جام‌های حذفی در تعداد پیروزی‌ها محسوب نمی‌شود و از آنجایی که هردو تیم یک بار در پنالتی‌ها به پیروزی رسیده‌اند آمار این دو پیروزی برای استقلال و پرسپولیس در نتایج بردهای دو تیم ثبت نشده و دو دیداری که تکلیف برنده آن در ضربات پنالتی مشخص شده است در تساوی‌ها آمده و این بدان معناست که اگر فردا نیز کار در پایان ۹۰ دقیقه وقت‌های عادی به پایان نرسد مطمئنا این نتیجه باعث خواهد شد تا چهل‌وپنجمین مساوی دو تیم در کارنامه تقابل‌های آنها در تاریخ ثبت شود و این نتیجه یا پیروزی آبی‌پوشان باعث خواهد شد تا این تیم همچنان در تاریخچه تقابل دو تیم از لحاظ برتری از حریف دیرین پیش بماند.

هر چند در این میان دیدار‌هایی مثل سوپرجام که بدون برگزاری ۳ بر صفر به سود پرسپولیس به پایان رسید یا چند دیدار جنجالی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ که درنهایت با تصمیم کمیته انضباطی به سود استقلالی‌ها تمام شد هرگز مورد توافق و رضایت هواداران آنها قرار نگرفته است. با این حال همه‌ این بردها در تاریخ برگزاری دیدارهای دربی به سود این دو تیم به ثبت رسیده است.

آمار مشابه از دربی تا دربی

سرمربی استقلال بعد از رساندن تیمش به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا و در بازگشت به لیگ شرایط خوبی را تجربه نکرد. او ابتدا در ورزشگاه آزادی با نتیجه ۲ بر صفر به ذوب‌آهن باخت و در دربی هم از پرسپولیس شکست خورد تا در کمتر از یک هفته، شانس قهرمانی در لیگ را از دست داده باشد.

استقلال قبل از حضور در لیگ قهرمانان، با پیکان هم به تساوی بدون گل رسید و از سه بازی آخرش در لیگ فقط یک امتیاز گرفته بود. منتها باخت در دربی شرایط را برای مجیدی و تیمش تغییر داد. استقلال ابتدا در جام حذفی انتقام شکست در لیگ را از ذوب‌آهن گرفت و سپس در سه بازی پیاپی مقابل صنعت نفت، شهرخودرو و گل‌گهر پیروز شد. آبی‌ها اگر چه نتوانستند آلومینیوم را در اراک شکست دهند و با این تیم به تساوی رسیدند اما بعد از آن، تراکتور و سایپا را شکست دادند. جدا از پیروزی در جام حذفی مقابل ذوب‌آهن، استقلال بعد از باخت به پرسپولیس در لیگ برتر از ۶ بازی‌ خود در لیگ برتر، ۱۶ امتیاز گرفته و حالا فرهاد با چنین آماری به مصاف یحیی گل‌محمدی و پرسپولیس خواهد رفت و امیدوار است که بتواند انتقام شکست در لیگ برتر را در جام حذفی از رقیب سنتی‌اش بگیرد.

یحیی گل‌محمدی و تیمش هم با چنین آماری به استقبال مهم‌ترین بازی مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی خواهند رفت. پرسپولیس بعد از پیروزی در دربی، در ۷ بازی به میدان رفته و به جز یک مسابقه، سایر بازی‌هایش را با برد به پایان رسانده است. از این ۷ بازی، ۵ مسابقه مربوط به لیگ برتر بوده و دو برد دیگر در جام حذفی و سوپرجام رقم خورد. اولین بازی شاگردان یحیی بعد از دربی، بازی با شاهین بندرعامری در جام حذفی بود که با برتری ۴ بر یک پرسپولیس به پایان رسید. قرمزها در آخرین مسابقه‌شان قبل از تعطیلی یک ماهه لیگ برتر به مصاف ذوب‌آهن رفتند و توانستند این تیم را در اصفهان ۲ بر یک شکست دهند.

اما اولین مسابقه پرسپولیس در پایان بازی‌های تیم ملی، دیدار سوپرجام بود که با برتری یک بر صفر مقابل تراکتور به پایان رسید. آنها در لیگ با مس رفسنجان، گل‌گهر، فولاد و آلومینیوم روبه‌رو شدند که به جز بازی با فولاد که با تساوی بدون گل به پایان رسید توانستند بقیه بازی‌هایشان را ببرند و حالا با آماری مشابه استقلال، به استقبال بازی فوق‌العاده مهم پنجشنبه شب می‌روند.

رویارویی یحیی و فرهاد با استقلال و پرسپولیس

یحیی گل‌محمدی، سرمربی تیم پرسپولیس در دو مقطع و به مدت ۷ سال به‌عنوان بازیکن پیراهن این تیم را برتن داشت و در ۸ دربی به میدان رفت که حاصل آن ۳ برد، ۴ تساوی و یک باخت برای او بود. یحیی در دربی پنجاه‌وپنجم که با برتری ۲ بر یک سرخ‌پوشان همراه بود نخستین گل تیمش مقابل استقلال را در دقیقه ۱۱ به ثمر رساند. شاید بهترین خاطره مربی پرسپولیس به‌عنوان بازیکن برای این تیم، همین دربی خرداد سال ۸۲ باشد. دیداری که با گلزنی گل‌محمدی آغاز شد و در ادامه بهنام ابوالقاسم‌پور گل دوم سرخ‌پوشان را به ثمر رساند و تک‌گل علیرضا اکبرپور هم در نیمه دوم مانع از شکست استقلال نشد.

مجیدی هم که در ۳ دوره مختلف برای استقلال بازی کرد، ۱۵ بار با پیراهن این تیم در شهرآورد‌ها به میدان رفت و با بازوبند کاپیتانی این تیم، ۴ بار هم به پرسپولیس گلزنی کرد. حاصل کار فرهاد در دربی‌ها، ۴ برد، ۴ باخت و ۷ تساوی بود. شکست ۳ بر صفر در دربی شماره ۴۴ بدترین نتیجه و برد ۳ بر صفر در دربی جام حذفی سال ۸۹ هم بهترین نتیجه برای مجیدی به‌عنوان بازیکن محسوب می‌شود.

جالب اینکه مجیدی با پیراهن الغرافه نیز دو بار مقابل پرسپولیس در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفته که یک تساوی کسب کرده و یک بار هم شکست خورده است.

آمار فرهاد و یحیی در مقابل هم

فرهاد مجیدی که اولین بار در سال ۷۶ در دربی حضور پیدا کرد، همراه استقلال با نتیجه سه بر صفر مقابل پرسپولیس شکست خورد تا تجربه تلخی را در اولین دربی‌اش تجربه کند. آن هم درحالی که تنها ۴۸ ساعت قبل از بازی رضایتنامه‌اش برای حضور در جمع استقلالی‌ها صادر شده بود. درواقع اولین حضور فرهاد مجیدی در ترکیب استقلال در تاریخ دربی به مسابقه‌ای مربوط می‌شود که یحیی گل‌محمدی نیز در آن حضور داشته و این درحالی است که در تاریخ دیدارهای دربی فرهاد و یحیی به‌عنوان بازیکن تنها همین یک بار را در مقابل هم بازی کردند و دیدار دیگری با حضور سرمربیان فعلی سرخابی‌ها در تاریخ دربی ثبت نشده است.

رویارویی به‌عنوان سرمربی

«شکست مقابل پرسپولیس برایم خیلی سخت است چون چنین چیزی را کم تجربه کرده بودم.» فرهاد مجیدی به‌عنوان مربی این صحبت‌ها را قبل از دربی قبلی دو تیم مطرح کرد و درنهایت در همان دیدار نیز شکست خورد. درواقع مجیدی به‌عنوان سرمربی شکست مقابل پرسپولیس را تا قبل از دیدار برگشت دو تیم در فصل بیستم تجربه نکرد و این اولین تجربه ناکامی او در دربی به‌عنوان سرمربی بود و جالب اینکه تمام تجربه‌های سرمربیگری فرهاد مجیدی مقابل پرسپولیس به دورانی مربوط می‌شود که گل‌محمدی هدایت سرخ‌ها را برعهده داشته است. این درحالی است که یحیی گل‌محمدی نیز در قامت مربی ۵ بار در مقابل استقلال قرار گرفته که یک پیروزی و ۴ تساوی حاصل کار وی در ردای مربیگری پرسپولیس در دربی‌ها بوده و او نیز به جز دربی حذفی که در ضربات پنالتی به سود استقلال به پایان رسید تا به حال مقابل این تیم شکستی را تجربه نکرده است و فردا شب برای ششمین بار به‌عنوان سرمربی پرسپولیس حضور در دربی را تجربه خواهد کرد.

با این حال فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی پیش از این در ۳ دربی به صورت مستقیم به مصاف هم رفته‌اند که یک دربی را پرسپولیس از آن خود کرده و ۲ بازی با نتیجه مساوی به پایان رسیده که از این ۲ مسابقه یک دیدار آن مربوط به جام حذفی می‌شود که استقلالی‌ها در ضربات پنالتی در آن پیروز شدند. درواقع در تقابل دو مربی در جام حذفی مجیدی عملکرد بهتری داشته است.

بنابراین از لحاظ رویارویی در مقابل یکدیگر چه در دوران بازیگری و چه در دوران مربیگری اگر دربی جام حذفی را فاکتور بگیریم که استقلالی‌ها در ضربات پنالتی در آن به پیروزی رسیدند آمار می‌گوید گل‌محمدی در دیدار‌های رودررو با فرهاد بهتر عمل کرده و فرهاد مجیدی با ۴ گلی که در تاریخ دربی‌ها به ثمر رسانده و این نماد را برای استقلالی‌ها ثبت کرده است در مقابل تک‌گل یحیی به استقلال عملکرد بهتری از لحاظ گلزنی داشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      پسپول

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج