۱۱۳۷۸۰۶
۲ نظر
۵۰۱۲
۲ نظر
۵۰۱۲
پ

دفاع استقلال، چیزی نزدیک به ایده‌آل

تیم استقلال در ۸ بازی اخیرش که ۷ تای آن در لیگ و یکی در جام حذفی بوده، فقط یک گل خورده و به همین سبب در ۷ مورد پیروز بوده و فقط در یک مورد به نتیجه مساوی اکتفا کرده است.

ایران ورزشی: این یک واقعیت و توصیه بارها به اثبات رسیده در فوتبال است که تا وقتی در کارهای دفاعی قوی و موفق ظاهر می‌شوید، همیشه بخت و امکان فتح مسابقات خود را دارید زیرا مادامی که گل نمی‌خورید یا دروازه‌تان بسیار کم گشوده می‌شود، اولاً نمی‌بازید و ثانیاً همواره این احتمال وجود دارد که براساس صلاحیت فنی یا فقط اقبال خوش تیم‌تان، به تک گل‌های به ارمغان آورنده پیروزی هم دست یابید.

جدیدترین مصداق در خصوص صحت این فرضیه و عملکرد، وضعیت و ریز نتایج استقلال است. این تیم در ۸ بازی اخیرش که ۷ تای آن در لیگ و یکی در جام حذفی بوده، فقط یک گل خورده و به همین سبب در ۷ مورد پیروز بوده و فقط در یک مورد به نتیجه مساوی اکتفا کرده است. حتی اگر پیروزی اخیر آبی‌ها مقابل قرمزها در جام حذفی را براساس قواعد جهانی فوتبال یک نتیجه مساوی بدون گل بینگاریم (برد استقلال فقط در ضربات پنالتی حاصل آمد)، کارنامه تیم فرهاد مجیدی مشتمل بر ۶ برد و ۲ تساوی در ۸ بازی اخیر این تیم می‌شود که این هم بیلان بالایی است و به این دلیل اصلی و بزرگ حاصل آمده که خط دفاعی آبی‌ها پس از آزمون‌ها و خطاهای زیاد در طول فصل سرانجام به یک نقطه ثبات رسیده و مجیدی و همکارانش به تعیین ترکیبی نائل شده‌اند که قادر است خودش را با شرایط سخت وفق بدهد و گلیمش را از آب به هر شکل به بیرون بکشد.

بدون خسرانی بزرگ

در طول ایام مورد بحث استقلال لزوماً در امور تهاجمی چندان ندرخشیده و از قضا کم هم گلزنی کرده و مثلاً بازی با صنعت نفت را فقط در دقیقه ۴+۹۰ و با گل فرصت‌طلبانه آرمان رمضانی که آن هم با اشتباه بزرگ مدافع صنعت نفت (در ارسال یک پاس رو به عقب) حاصل آمد، فتح کرده و در چند دیدار دیگر خود نیز فقط در بخش‌های پایانی مسابقه به گره‌گشایی و زدن گل‌های پیروزی‌ساز نائل آمده است. با این حال در همین مدت مدافعان آبی‌پوش چنان با نظم و هماهنگی و با کمترین اشتباه عمل کرده‌اند که خیال مجیدی و دستیارانش برای رسیدن به مقاصد خود تا حد زیادی راحت بوده است. لایه‌های فشرده این خط دفاعی با همکاری نزدیک و مؤثر سیاوش یزدانی، عارف غلامی و محمدحسین مرادمند تشکیل شده و گاه در صورت لزوم و در دقایقی بسیار اندک از محمد دانشگر هم استفاده شده است.

دفاع استقلال و افراد تشکیل دهنده آن در هر بازی براساس سلایق مربیان و اینکه آنها خواهان یک خط دفاعی چهار نفره خطی بوده‌اند یا سه مدافع شناوری در وسط، در تغییر و نوسان بوده ولی هر یک از این روش‌ها و رویکردها که به کار گرفته شده، توفیق در اجرای آن زیاد و تعداد اشتباهات مجریان آن بسیار کم بود و هر خطای آنی و لحظه‌ای با همت و مشارکت یار کناری فرد خطاکار پوشش داده شده و از این بابت خسرانی غیرقابل ترمیم به تیم وارد نشده است. بدیهی است اینک که عارف غلامی دچار پارگی رباط صلیبی پا و به مدت هشت یا ۹ ماه از صحنه دور مانده، مجیدی در پی رفع این مشکل به طرق مختلف باشد و یا به سیستم دفاع چهار نفره رجعت کند یا از دانشگر مغضوب بیش از این استفاده و وی را به ضلع سوم دفاع سه نفره خود تبدیل و او را کنار مرادمند و یزدانی مستقر کند.

سایر شرکا
در این میان، بعضی‌هافبک‌های استقلال هم به ایجاد قوام بیشتر در کارهای دفاعی تیم یاری رسانده و با مشارکت در امور دفاعی و بازگشت‌های موقتی به سمت مرکز یا گوشه‌های خط دفاعی خویش، قدرت و کارآیی خط دفاعی را در مواجهه با حملات رقبا بیشتر ساخته و در خلق وضعیت موفق دو سه ماه اخیر و گل‌های بسیار کم دریافت شده شراکت داشته‌اند. میزان توانایی مردان مستقر در دو سمت خط دفاعی آبی‌ها نیز قابل توجه نشان داده و به تبع آن غفوری (یا موسوی) در سمت راست و نادری در سمت چپ توانسته‌اند نه تنها از تأثیرگذاری سانترهای رقبا از دو سمت کم کنند بلکه در صورت لزوم و فقط برای دقایقی به سمت وسط خط دفاعی رفته وضعیت آنجا را در رویارویی با حمله‌وران رقیب تحکیم کنند.

این خصلت‌ها و محسنات سبب شده حتی در روزهایی که قایدی فروغ گذشته را ندارد و درخشش‌های مطهری هم مقطعی بوده و شیخ دیاباته هم با باشگاه مجادله داشته، تک گل‌ها یا تک فرصت‌های مساعد ایجاد شده در این مسابقه و آن مسابقه سبب‌ساز پیروزی استقلال شود و این تیم را از تنگناهای موجود و از راه‌های سخت عبور بدهد و به نیمه نهایی جام حذفی برساند و در لیگ برتر هم در شرایطی قرار بدهد که اضافه بر قطعی کردن رتبه سومی‌اش، حتی بخت‌هایی برای کسب رتبه دومی داشته باشد.

نقش بزرگ حسین حسینی

اینها همگی امتیازات و موهبت‌هایی است که از کار کم نقص خط دفاعی و البته نمایش بسیار خوب سیدحسین حسینی، درون دروازه استقلال حاصل آمده است. حسینی پس از یک نیم فصل بسیار بد که در آن اغلب نیمکت‌نشین بود و در معدود دفعات حضورش بسیار ضعیف ظاهر شد و با حرکات غریبش حتی گل به خودی هم زد، به آرامی از هفته بیستم به بعد در قالب اطمینان و استحکام فرو رفت و شبیه به همان دروازه‌بانی شد که در نیم فصل اول لیگ هجدهم با گل نخوردن در ۸ مسابقه متوالی، رکورد تازه‌ای را بجا گذاشت.

به واقع آمار دفاعی عالی استقلال در هشت مسابقه اخیرش همانقدر مدیون مدافعانی است که وصف‌شان را آوردیم که وابسته به کار عالی حسینی درون دروازه نشان می‌دهد. بله جنس فرهاد مجیدی از هر جهت جور و با انتخاب‌های او و به لطف عملکرد کم خطای عوامل دفاعی‌ای که نام‌شان آمد، مکانیسم دفاعی تیم چندان دور از یک نقطه ایده‌آل نبوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      استقلال تو این مدت به یک تیم چغر و بدبدن نخورده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا تازه ده تا توپ به تیرک شون خورده که از خر شانسی همیشگیشون میاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج