جاباما
۱۱۳۸۰۷۲
۳۲ نظر
۵۰۱۳
۳۲ نظر
۵۰۱۳
پ

خوزستانِ جان، ببخش ما را اگر کم و گم هستیم

خوزستان یک شبه دچار این همه معضل نشده است که بتوان آن را یک شبه درمان کرد.در فقره‌ی خوزستان همه مقصریم!

روزنامه آفتاب یزد - رضا بردستانی: خوزستان یک شبه دچار این همه معضل نشده است که بتوان آن را یک شبه درمان کرد. این کوتاه‌ترین جمله و در عین حال، درست‌ترین ادعای مطرح شده است. ورای این مسئله می‌شود - منصفانه - از دولت مرحوم هاشمی تا همین دولتِ رو به اتمامِ حسن روحانی را بازخواست کرد، می‌شود همه‌ی مجالس و تمامی نمایندگان و کلهم اجمعینِ استاندارانِ این استان را نیز پشت میز سوال و جواب کشید، می‌شود فقط دولت روحانی را مقصر جلوه داد، اما حق همانی است که گفتیم؛ «خوزستان یک شبه دچار این همه معضل نشده است که بتوان آن را یک شبه درمان کرد.» و این یعنی در فقره‌ی خوزستان، «همه مقصریم»!

خوزستانِ جان، ببخش ما را اگر کم و گم هستیم

تلخی ماجرا، اما آن جایی است که، درد فقط بی‌آبیِ خوزستان اگر بود که قابل حل بود، درد درست همان جایی است که لا به لای سیاست‌زدگی گم می‌شود.این روز‌ها شبیه تابستان ۹۶ و ۹۲ و شبیه تمامی تابستان‌هایی که مستاجرانِ پاستور مشغول اسباب کشی بودند، هیچ کس به نیاز‌ها کوچکترین توجهی نشان نمی‌دهد، هیچ کس ذره‌ای به شایسته سالاری اهمیت قائل نیست، دعوا، دعوای قوم و قبیله است.

دوستِ من، فردِ مورد اعتمادِ من، هم حزبی و هم جناحِ من و خلاصه؛ من، من، من و بازهم من! از روزی که وزیر نیروی حسن روحانی، با آن سوابق دانشگاهی و بین‌المللی آمد و بازی «آ - ب» را آغاز کرد و دست آخر شد کتاب‌هایی «طلاکوب» و پرهزینه و صد البته بی‌فایده و یا از خرداد ۹۹ بعدِ غائله‌ی «غیزانیه» که سوژه‌ای شد برای عکس یادگاری «تازه بهارستان‌نشین شده» ها، خوزستان دچار همین وضعیتی بود که این روز‌ها هست اما، چنین به نظر می‌رسد که تمامی تلاش‌ها تا پیش‌از رسیدن به میز و صندلی و عنوان است، چون بعدِ وزیر و نماینده‌ی مجلس شدن، دیگر نه تکاپویی دیده می‌شود و نه انگیزه و احساس مسئولیتی!

خوزستانِ جان، ببخش ما را اگر کم و گم هستیم

۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ما در گزارشی با عنوان: «پیدا و پنهان سفر قالیباف به خوزستان» نوشتیم: هنوز چندروز از افتتاح مجلس یازدهم نگذشته بود که ۱۳ نماینده مجلس راهی «غیزانیه» شدند تا از نزدیک مشکلات این منطقه که اخبار آن گِردِ جهان در حالِ سیر و سفر بود را بررسی و طی گزارشی آن را به مجلس اعلام کنند که چاره‌ای اندیشیده شود. آن ۱۳ نماینده آمدند و ماه‌ها گذشت، اما هیچ خبری نشد که نشد. کمی بعدتر خبر رسید که در نهایت با چند تانکر دارند آب آشامیدنی به مردم غیزانیه می‌رسانند که به قول معروف اگر قرار بود ماحصل آن همه جار و جنجال و «آیند و روند» پر هزینه و پر سر و صدا (!) حمل «تانکری» آب به غیزانیه باشد که با یک تلفن نیز شدنی بود.

همان حوالی و در خلال همان روزها، حتی «فتاح» رئیس بنیاد مستضعفان که این روز‌ها در تیررس انواع و اقسام حاشیه‌ها است نیز از قافله عقب نماند و در یک پیام توئیتری، همانی را گفت که همه گفته بودند: «حل مشکل آب آشامیدنی مردمان غیزانیه»؛ اما گزارش‌های میدانی بازهم از «به روال سابق بودن» اوضاع خبر می‌داد؛ و چنین شد و چنان اتفاق‌هایی رخ داد که در سایه‌ی همین سفر رئیس مجلس به خوزستان، برخی این چنین تحلیل و تفسیر کردند که قالیباف یحتمل می‌خواهد پروژه‌ی آبرسانی به غیزانیه را افتتاح کند.

اندکی بعدتر، سه نماینده با اعلام توئیتری، عنوان کردند که برای بررسی و چاره اندیشیِ مشکلات کارگران اعتصاب کرده هفت تپه، بازهم راهی خوزستان شده‌اند و وقتی جویای گزارش شدند و منتقد گزارش ندادن از نشست و برخاست‌ها گفتند و پیام‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده است و ماحصل این که؛ «پیگیریم!» «داستان پر آب چشم» ِ بعدی، حواشی به وجود آمده پیرامون «روستای ابوالفضل اهواز» است همانی که برخی مدعی شده‌اند اساساً قالیباف بیشتر برای رسیدگی به وضعیت مردمان این روستا عزم سفر کرده است و باقی هرچه رخ دهد و پیش آید؛ در حاشیه است.

خوزستانِ جان، ببخش ما را اگر کم و گم هستیم

با مدیریت‌های ویترینی و پروپاگاندایی مشکل داریم!

تا همین یکی - دو ماه قبل، قالیباف آب هم می‌خورد همه می‌گفتند: «تلاش برای دیده شدن در انتخابات ریاست جمهوری است»! که بود. اصلا یک سال و اندی از عمر مجلس صرفِ همین حاشیه‌ها شد، یا در سفر بودند یا مشغولِ بررسی برخی از قوانین انتخابات ریاست جمهوری. از سفر‌ها که چندین و چند عکس بر جای ماند و صد‌ها تیتر و مصاحبه، اما از بررسی ها، هیچ!

در همان زمانه‌ی بررسی برخی از قوانین انتخابات ریاست جمهوری، خودِ مجلسی‌ها نیز اذعان به این داشتند که وقت تلف کردن است، وقت تلف کردن بود، چون در انتها، تنها و تنها، امثالِ آذری جهرمی‌ها از نام‌نویسی منصرف شدند که اگر مسئله فقط این بود که وقتی شورای نگهبان با جهانگیری و لاریجانی و پزشکیان تعارف ندارد مگر با آذری جهرمی تعارف داشت که بگوید صلاحیتش برای حضور احراز نشده است یا اصلاً مگر مطمئن بودند آذری جهرمی می‌خواهد برای ریاست جمهوری ثبت نام کند که چندین ماه از عمر مجلس صرفاً صرف این شد که زیر چهل‌ساله‌ها نیز بیایند یا صبر کنند وقتی چهل‌ساله شدند؟!

بگذریم...

واقعیت ماجرا همین بود که یک سال و چند ماه از عمر مجلسی تازه نفس و انقلابی صرفا صرف حاشیه‌ی آمدن یا نیامدن قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری شد که به ما باشد می‌گوییم قرار بود بیاید یعنی مصمم بود که بیاید، اما چگونه او را منصرف ساختند یا مجاب شد یا مجبور... بماند، اما در این میانه، فقط و فقط زمان از دست دادیم، چرا؟! چون مجلس به جای نظارت، وارد میدان عمل شد، چرا؟! چون به جای آن که وزارت نیرو و بدنه‌ی اجرایی دولت در استان خوزستان را به کار وادار کند خودش سراسیمه تا اهواز رفت و، چون عجله داشت خودش پشت سکان هواپیمایی که راهی اهواز بود نشست!

خوزستانِ جان، ببخش ما را اگر کم و گم هستیم

دعوای ما با مجلس یازدهم نیست، اما خودشان شعار پشت شعار که داریم حل می‌کنیم که دارد حل می‌شود که اصلا مجلس یازدهم وظیفه‌اش محرومیت‌زدایی است و... دعوای ما با مدیریت‌های ویترینی و حضور‌های رسانه‌ای و تلاش‌های پروپاگاندایی است اصلا حرف ما مقابله با شعار زدگی و تبلیغی نگاه کردن به مشکلات است.

وزیر نیرو وقتی در مجلس دچار سوال و جواب‌های جدی نشود، به‌طور حتم بعدِ سفر نمایندگان نه در غیزانیه که در هیچ کجای این سرزمین، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد برای همین است که می‌گوییم و می‌نویسیم: «خوزستان یک شبه دچار این همه معضل نشده است که بتوان آن را یک شبه درمان کرد.» اصلاً به همین علتِ اثبات شده است که داد می‌زنیم: «در فقره‌ی خوزستان همه مقصریم!»

خوزستان ۱۸ نماینده دارد، آبادان ۳۰۰ هزارنفری ۳ نماینده!

این روز‌ها به کرات نطق نمایندگان خوزستان را می‌شنویم که گلایه‌مندند، که داد می‌زنند، که مطالبه‌گر شده اند، که دولت را مقصر می‌دانند، که رئیس مجلس را مورد خطاب قرار می‌دهند، اما بد نیست اگر نیم نگاهی به حوزه‌های انتخابیه‌ی خوزستان داشته باشیم.

استان خوزستان ۱۸ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس را در اختیار دارد، اما بازهم می‌بینیم از میان ۱۴ نماینده‌ای که پیگیر مسئله‌ی آب غیزانیه شدند - نمایندگانی از شهر‌های تهران، اردکان، فریمان و تبریز - فقط یک نماینده از استان خوزستان - یوسفی - آن‌ها را آن هم به رسم میزبانی و میهمان نوازی ایرانی همراهی کرد، و حال سوال این جا است مسائل و مشکلات غیزانیه و حصیر آباد و هورالعظیم را نماینده‌ی تبریز و فریمان بهتر متوجه می‌شود یا نمایندگان خوزستان؟!

اصلا کلام را خلاصه کنیم و بگوییم نیمی از انفعال وزارت نیرو از همین رفتار‌های ویترینی است، پروپاگاندایی است، شوآفی و تبلیغاتی است! مخلص کلام این که مجلس باید بازگردد به ذات و اصل خودش یعنی به همان جایگاه «در راس تمامی امور بودن» و تا این گونه نشود هیچ وزیر و رئیس جمهور و استانداری تن به کار نخواهد داد!

مجلس باید مجلس باشد، نماینده باید به نماینده‌ی مجلس بودنِ خود افتخار کند نه این که بیانیه‌ی انتخاباتی امضا کند، دنبال وزارت و شهرداری تهران باشد، دنبال استاندار و مدیر کل شدن باشد که اگر چنین باشد که هست، وزیر نیرو از کره جنوبی و ژاپن نیز وارد کنیم دستِ آخر یا برق نداریم یا «گاو میش»‌ها در «هور العظیم» تلف می‌شوند.‌ای کاش مجلسی‌هایی که روز‌ها و هفته‌ها و ماه‌ها وقت گذاشتند و قانون انتخابات ریاست جمهوری را اصلاح کردند، یکی - دو هفته نیز وقت می‌گذاشتند برای صیانت از جایگاه مجلس، برای منع کردن نمایندگان از تلاش برای وزیر شدن، استاندار شدن، شهردار و مدیر کل شدن تا باور کنیم آن نطق‌ها و تیتر‌ها و آیند و روند‌های میدانی را!

خوزستانِ جان، ببخش ما را اگر کم و گم هستیم

رسانه کوتاهی کرد

نیشتری هم به خودمان بزنیم، چون از حرفه‌ای بودن فاصله گرفته ایم، چون کارگزاران دولت و مسئولان را عادت داده‌ایم به جنب و جوش بعدِ «مرگ سهراب» اصلا تا زلزله و سیل نیاید، تا ساختمانی فرو نریزد و مادری ناله‌اش از تشنگی به آسمان نرسد، تا دعوت‌مان نکنند، تا تماس نگیرند حواس‌مان نیست! میدانی بودن وظیفه‌ی رسانه است حال که گفتیم و نوشتیم در فقره‌ی خوزستان «همه مقصریم!» بگذار بگوییم و بنویسیم از همه بیشتر رسانه مقصر است، منِ خبرنگار مقصرم که می‌خواهم جهانی از نگاشتن را در همان تحریریه تجربه کنم بی‌آن که نفسم گره بخورد به نفس مردم تشنه‌ی خوزستان!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مقصر اون هایی هستم که رفتم تولید فولاد رو توی بیابامهای اصفهان زدن فولاد مبارکه ذوب آهن اصفهان وسط بیابان .....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انشاهای احساسی و مضحک

      • بدون نام

        خیلی بی اطلاعی ،سالانه بین ۲۸ تا ۳۰ میلیارد متر مکعب از استان های لرستان ،چهار محال ، اصفهان، کهکیلویه ....آب به خوزستان میاد تقریبا ۲۵ تا ۳۰ در صد آب کل ایران
        کل زاینده رود یک ملیون متر مکعب آب داره که با مدیریت مصرف میشه و .کمبود هم هست حالا نتیجه بگیر مسئولین استانتون ومردم چقدر مدیرند؟؟!!!
        بس ‌کنید شعار های نژادپرستانه را
        در همین استان اصفهان حدود ۲ ملیون بختیاری،وخوزستانی هست که با دوستی و ورفاقت در امنیت با سایر مردم استان زندگی می کنند

    • بدون نام

      همه مقصریم.

      پاسخ ها

      • میتی از مشد

        همه نادانیم

    • سرباز ولایت

      نباید یک مسئله طبیعی را اینقدر بززگ جلوه داد، مسئولان عزیز و زحمتکش شب و روز پای کارند و بزودی این مشکل کم آبی هم مرتفع می شود و معدودی اغتشاشگر مزدور دستشان در حنا می ماند! زنده باد بسیج مقاومت

      پاسخ ها

      • یک خوزستانی اسیر در بی تدبیری مسئولین

        آقای به اصطلاح سرباز ولایت!!!!!!!!!!!میدونی بی آبی در گرمای60درجه چیه؟؟؟ میدونی تلف شدن تنها منبع معاش
        اخانواده (گاومیش ها و دام) از بی آبی چیه؟اصلا گذرت خوزستان افتاده؟ میدونی معنای خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد چیه؟؟؟ لطفا سکوت کن که حال مردم بدتر نشه از افاضات امثال تویی که بی درد نشستی و فتوای صدمن یک غاز می دهید

      • بدون نام

        واقعا خجالت بکش که میای این حرف رو میزنی

      • حیدر

        ، اگر شما کل زندگیت همین ۵تا گاو میش باشه و از بین بره چه حالی میشی......؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        بسه دیگه ....چرا نمی‌خواهید واقعیت رو قبول کنید .... بعضی از کشورها هستن که دچار کم آبی شدن درسته ولی مسئولین چطور برخورد میکنن...همین عربستان از قدیم مشکل آب داشته ...دوبی که خشک و بی آب و علف هست ثروت‌های غنی ایران رو هم نداره ولی شما برو ببین بعد بشین بگو مسئولین دارن سعی میکنن...والا تواین چندسال معنی سعی رو هم فهمیدیم..

      • بی نام

        متاسفم براتون. حتما زیر باد کولر نشستی و داری آب خنک میخوری.
        تو سرباز ولایتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • نامnaser

      واقعاپرآب ترین استان کشورروبه کویرتبدیل کردن کردن شاهکاریه که هرکسی نمیتونه انجام بده وتمام مسیولان مقصرن اصلاح طلب واصولگراهم نداره چون همه شون به اندازه کافی وقت داشتن والان توپ رومیندازن توزمین هم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا کاملا به اصلاحطلبها مرتبطه چون سی سال دولت و بودجه دستشون بود

    • بدون نام

      دور روز دیگه اینم ماست مالی میشه تا سال بعد دوباره این دور باطل مثل مسئله فاضلاب و گرد و خاک و غیره

    • بدون نام

      ازسفرآقای رئیسی به اهواززمان زیادی نمی‌گذرد،کجارفتندجمعیت چندهزارنفری؟!! چی شدکه به یکباره آب‌های خوزستان ته کشید؟!!

    • مردمی

      احسنت بر نگارنده خبر

    • بی نام

      خوزستان بچه ها زن ها مردها.نگرانیم و گریان کاش حقوق یکماه همه ی ما کارمندان گرفته بشه همهی ایران تا مشکل عزیزانمان حل بشه و حتی ما حاضریم گرسنه باشیم در حدبخور ونمیر تا شماها جانی دوباره بگیرید

    • بدون نام

      خدایی گاومیش ه گناه دارن چراکسی به فکراونانیست پس مسعولین کجاهستن اون روز که ادعا میکردن خالا اجرا کنن بی غیرت و بی تعصب که بهشون میگن فقط بلدن سجاده پهن کنن خداخوب هم موم رو میشناسه این یادتون نره مثل کپک سرتون وزیر برف نبرین

    • مردم

      قصه تلخ و همیشگی عدم توجه به استانها و مخصوصا شهرهای مرزی کی و با دست باکفایت کدوم دولت و مجلس درست میشه؟ انگار بی توجهی و بی علاقه گی به این مناطق مهم و استراتژیک تمامی نداره.... ولی وای به روزی که خاک کشور از طریق یکی از این شهرها مورد تجاوز قرار بگیره... داستانسرایی و اسطوره سازی و شروع میشه...و همه کشور از مردم فراموش شده این مناطق انتظار خلق حماسه ها و دفاع جانانه دارن..

    • بدون نام

      خوزستان را میخواهیم تا جلوی حمله دشمن بیستد و مقاومت کند ، خوزستان را میخواهیم تا اب رودخانه هاش دیگران را سیراب کند ، خوزستان را میخواهیم تا نفت اش هزینه های ایران و سایر کشورها را بدهی ولی هیچ وقت خوزستان را بخاطر خودش نخواسته ایم

    • بدون نام

      خوزستان اب میخاد واسه چی گاو میش علف میخوره

    • بدون نام

      ۰۸۰۶ کلمات غلتو غلوت نوشتی که چی بشه همه رو انداختی گردنه خودت

    • بدون نام

      ۰۸۵۰ همه مقصر نیستن نمایندگانه مجلس که منتظرند کی سر برج میشه حقوقه نجومی بگیرند اینا مقرند ننداز گردنه همه

    • امی

      چرا کسی از طرحهای ابیاری بی رویه 550000 هکتاری جدید و یا کشت برنج و کشت نیشکر چیزی نمیگه..واقعیت قضیه در سو مدیریت و کشت بی رویه است و گرنه بی ابی در همه جا بیداد میکند . چرا نمی گویید از سمیرم و از فریدن اصفهان اب به سوی خوزستان میرود و فقط چهار تا کارخانه را در اصقهان میبینیدکه از قضا بسیاری از نیروهای اینها یا خوزستانی هستند یا چهار محالی.

    • بدون نام

      دمت گرم نویسنده ، مثل اینکه می فهمی چی بنویسی. ولی کو گوش شنوا و مسئول فهمیده !!

    • بدون نام

      اون عکس خانم تانکر رو کول کرده واقعیه؟وای خدا چطور میتونه تانکرخالیه که وزنش زیاده رو تحمل کنه؟ بنده خدا کلی آسیب به ستون فقرات ومهره ها میرسه .کلی درآینده هزینه دوا ودرمان کنه که نداشته باشه باید همیشه درد بکشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تشنگی درد نمی‌شناسه

    • بدون نام

      چقدر این تصاویر دردناکند دیگه آب خوش از گلومون پایین نمیره

    • بدون نام

      نمایده مجلس مقصرن دولت هم مقصره چرا برای مانمیرسن من اهل خوزستان هستم جانم فدای خوزستان

    • یک ایرانی

      خوزستان عزیز اینجور که تیتر زدن..تو کم و گم نیستی..تو جان ایران ما هستی..اگه توتشنه ای به جان عزیزان درخون غلتیده ات قسم ما گریانیم گر چه دردی رو درمان نمیکند...

    • یک ایرانی

      درد اون زنی که تانکر رو روی کولش گذاشته بی افته روسر مسعولین بی کفایت وبی تدبیر ایران...

    • بدون نام

      شمایی که دارین بی خودی نظر میدین شما باید یک هفته بیاین تو یکی از این مناطق خوزستان زندگی کنید اون موقع قیافتون دیدنی میشه
      وقتی ندیدی یا تو موقعیتش قرار نگرفتی نظر نده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج