جاباما
۱۱۳۸۷۲۷
۳ نظر
۵۰۱۴
۳ نظر
۵۰۱۴
پ

ماجرای مصدومیت بیوک میرزایی هنگام اسب‌دوانی

بیوک میرزایی بازیگر قدیمی تلویزیون و پرویز شجاعی پارسا کوهنورد طبیعت‌گرد مهمان‌های هشتمین قسمت از برنامه «شب‌نشینی» بودند.

ایلنا: هشتمین قسمت از برنامه گفت‌وگو محور «شب‌نشینی» با میزبانی محمد سلوکی بر روی آنتن زنده شبکه جام جم رفت.

در ابتدای برنامه پرویز شجاعی پارسا پژوهشگر، کوهنورد و طبیعت‌گرد به عنوان اولین مهمان برنامه معرفی شد.

پارسا درباره علاقه‌مند شدنش به کوهنوردی گفت: از نوجوانی یعنی وقتی ۱۳ سالم بود به قله توچال صعود کردم و بعد از آن وارد باشگاه‌های کوهنوردی شدم. پس از آن به این فضا بیش از پیش علاقه‌مند شدم تا اینکه سال ۸۹ دوره راهنمایی کوه و طبیعت را گذراندم و بعد به عنوان شغل این مسیر را انتخاب کردم.

ماجرای مصدومیت بیوک میرزایی هنگام اسب‌دوانی

وی افزود: قبلا کارمند بودم و حالا بازنشسته شده‌ام. ۵۳ سال دارم و این سرحال بودنم به دلیل حضور فراوانم در کوه و طبیعت است.

کوهنورد ایرانی بیان کرد: در سه سال گذشته از حضورم در ۴۰۰ برنامه گردشگری گزارش دارم. کسی که قصد گشت و گذار در کوه را دارد باید برای سفر کردن آمادگی جسمانی داشته باشد و راهنمایی‌های لازم را بداند. مردم اگر می‌خواهند به سفری بروند باید با بلد راه بروند. مثلا من بارها در کوه به مه برخورده‌ام، در شرایطی که بسیاری از افراد عادی به دلیل نداشتن GPS جان خود را از دست داده‌اند. یک بار ساعت ۱۲ شب هنوز در کوه بودیم و GPS به ما کمک کرد تا مسیر را گم نکنیم. این ابزار در کوه از اهمیت زیادی برخوردار است.

۲۹ قله مرتفع در استان‌های مختلف کشور را فتح کرده‌ام

شجاعی پارسا ادامه داد: خوشبختانه فدراسیون کوهنوردی طرحی را برنامه‌ریزی کرده به اسم طرح سیمرغ که در ۳۱ استان مرتفع‌ترین قله شناسایی شده است و در این طرح افرادی که بتوانند تمام این قله‌ها را فتح کنند نشان سیمرغ این طرح را دریافت می‌کنند. به عنوان راهنمای طرح سیمرغ فعال هستم و از این طرح ۲۹ قله را فتح کرده‌ام. همیشه فکر می‌کنیم دماوند جذاب‌ترین قله است اما در این مدت فهمیدم که هر قله جذابیت خاص خود را دارد.

وی اظهار داشت: به ۳۰۰ قله صعود کرده‌ام که اکثریت آن‌ها داخل ایران بوده‌اند؛ در خارج از ایران هم به قله آراگات و آرارات صعود کرده‌ام.

کوهنورد ایرانی در مورد تجهیزات کوهنوردی توضیح داد: باتوم نقش مهمی دارد؛ طرز استفاده از این وسیله به این صورت است که هم در سربالایی و هم در سرپایینی باید زاویه ۹۰ درجه با دست داشته باشد و در سراشیبی باید بلندتر باشد تا این زاویه حفظ شود. نقش آن نیز به این صورت است که آدمی که میانگین ۸۰ کیلوگرم باشد اگر درست استفاده کند ۱۱ کیلو از وزنش به بازوها منتقل می‌شود و در مهار حوادث و آسیب‌ها بسیار موثر است.

پارسا درمورد نحوه کار GPSها هم گفت: حدود ۲۰ ماهواره داریم که دورتادور زمین می‌چرخند و اطلاعات مکان‌ها را ثبت می‌کنند. این وسیله با دریافت فرکانس‌های این ماهواره‌ها با دقت سانتی‌متری مسیر را به ما نشان می‌دهد. در کوهستان دستگاه GPS برای ما خیلی مهم است و افرادی که می‌خواهند کوهنورد شوند باید با این دستگاه کار کنند و از مربی درباره آن سوالات خود را بپرسند.

وی ویژگی‌های کفش کوهنوردی را هم تشریح کرد و افزود: تخت کفش کوه باید طوری باشد که نتوان به راحتی آن را خم کرد، بلکه باید کف آن ویبرام باشد تا در سنگلاخ پای فرد پیچ نخورد؛ معمولا کفش‌های کوهستانی ساق دارد که از صدمه دیدن پا در زمان پیچ خوردن جلوگیری کند.

کوهنورد پرتجربه بیان کرد: در برخی مناطق قله دماوند از دیدن زباله‌ها در طبیعت خشمگین و ناراحت می‌شوم. برخی از افراد حاضرند وزن ۳۰۰ سی‌سی آب معدنی را با خود ببرند اما حاضر نیستند ۱۵ گرم بطری آن را با خود برگردانند.

شجاعی پارسا یکی از حوادثی را که در کوه برایش رخ داده است تعریف کرد و اظهار داشت: یکی از بدترین حادثه‌ها سال ۸۸ که کارآموز بودم برایم رخ داد. در کلاس بهمن‌شناسی بودم که دقیقا در همان زمان بهمن آمد و هشت نفر جان خود را از دست دادند؛ من شانس آوردم و از حادثه گریختم. باتوم ۱۴ نفر را جمع کردم تا برای مقابله با بهمن از آن استفاده کنیم. در همان لحظه طوفان آغاز شد و فقط توانستم فریاد بزنم بهمن و فرار کنم. انگار دریایی از برف به سمت من می‌آمد و نمی‌توانستم کاری بکنم. این بدترین حادثه من بود.

در دومین بخش از برنامه بیوک میرزایی بازیگر تلویزیون با چهار دهه سابقه را به عنوان دومین مهمان «شب‌نشینی» ۳۰ تیر معرفی کرد. میرزایی سخنان خود را با خواندن شعری ترکی آغاز کرد.

وی درباره نقش فیدل کاسترو در کار جدیدش گفت: «مهمانی از کارائیب» یک درام عاشقانه است که بخشی از آن مستند است و اولین کارگردانی سینمایی بهزاد فراهانی محسوب می‌شود.

بازیگر پرسابقه سینما و تلویزیون درباره سابقه کارش در رادیو تصریح کرد: یکی از خوش سعادت‌ترین بازیگران رادیو بودم چون با هنرمندانی کار کردم که حاذق بودند. در سال ۶۲ وارد رادیو شدم؛ قبل از آن هم طرفدار شدید رادیو بودم خصوصا به صبح جمعه بسیار گوش می‌کردم. صبح جمعه برنامه پرطرفداری بود و مردم برای شنیدن آن از خواب بیدار می‌شدند. شکل و شمایل کار با میکروفن را در سن ۲۵ سالگی کنار ابَر بازیگران رادیو یاد گرفتم و این برایم افتخار بزرگی است. پیش از کار در رادیو مسئول روابط عمومی ایران خودرو بودم اما وقتی از من برای حضور در رادیو دعوت کردند چون پیشینه تئاتر داشتم، قبول کردم.

میرزایی افزود: کار در رادیو عشق است، چون پول زیادی در این زمینه نیست. رادیو محیطی کوچک است که همه همدیگر را می‌شناسیم و مشکلات همدیگر را می‌دانیم. فضا در این قسمت بسیار صمیمانه است.

اولین لات و لوت بازی‌ام در «سایه همسایه‌ها» بود

وی درباره نقش‌های جدی که بازی می‌کند بیان کرد: امین حیایی در سریال آپارتمان و پوریا پورسرخ به من می‌گفتند «عمو واقعا ما را نزنی» اولین سریال لات و لوت بازی من «سایه همسایه‌ها» بود که زمان جنگ بازی شد و در استودیو گلستان بودیم. بارها گفته‌ام هیچ کس خوب مطلق نیست، بد مطلق هم نیست؛ در روابطم برعکس شرایطی که در فیلم‌ها هست با دیگران رفتار خوبی دارم.

بازیگر معروف درباره خط قرمزهایش گفت: از نامردی و دروغ گفتن عصبی می‌شوم. به سراغ نقش‌هایی می‌روم که اول منفی است بعد مثبت می‌شود. با یک ابهامی سراغ نقش‌ها می‌روم.

میرزایی تصریح کرد: یک دختر و یک پسر دارم؛ دخترم فوق لیسانس گرافیک دارد و کارمند غیررسمی رادیو است پسرم هم هنر می‌خواند. هنوز مجردم و ازدواج نکرده‌ام چون بعد از فوت همسرم فرزندانم با من زندگی می‌کنند و نمی‌خواهند ازدواج کنند. دوست دارم نوه‌دار شوم ولی فرزندانم را به ازدواج اجبار نمی‌کنم.

اسبی که آقای بازیگر را در یک تاخت و تاز به زمین زد

وی ماجرای مصدومیتش هنگام اسب‌دوانی برای سریال «جشن سربرون» را تعریف کرد: در بخشی از این سریال باید به عنوان فرمانده تعدادی اسب‌سوار بازی کنم. من اسب‌سواری را بلدم اما تاکنون تاخت نکرده بودیم؛ باید به پیست دستور تاخت می‌دادم. به آن‌ها گفتم بلافاصله بعد از فرمان من نتازید چون ممکن است من کنترل اسب را از دست بدهم. این قسمت را چندبار ضبط می‌کردیم، اما نقص ایجاد می‌شد؛ نهایتا هم مرا زمین زد و هنوز اعضای بدنم با این مصدومیت درگیر است.

بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون درباره قدردانی از افراد تاثیرگذار در زندگی‌اش گفت: آدم می‌تواند قدردان خیلی از افراد باشد؛ به عنوان هنرمند می‌گویم مردم بسیار شریفی داریم. مردم امتیازاتی به ما داده‌اند که راکفلرها ندارند و احترام و ارزش زیادی برای ما به عنوان هنرمند قائلند. از چهره شناخته‌شده‌ام به عنوان هنرمند برای دوستانم استفاده می‌کنم. تاکنون بارها کار اعدامی و ممنوع‌الملاقاتی را راه انداختم، اما برای خودم کاری نکرده‌ام. در زندگی‌ام قدردان مردم هستم.

میرزایی در پایان درخصوص وضعیت کرونا اظهار داشت: انقدر مرگ‌ها ناهنجار و بد هستند که نمی‌توانی خواهر و برادر خود را ببینی، همه عواطف به کنار رفته و باعث شده است دوره بسیار سختی را بگذرانیم. امیدواریم زودتر کرونا تمام شود و در این میان مسئولان باید به شهرهایی که درگیر بی‌آبی هستند هم توجه ویژه کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگه مزدک میرزایی پسرش نیس؟

      پاسخ ها

      • محمد آرش

        نه عزیز دلم
        مزدک خودش 50 سال سن داره
        بیوک 65 سال سن داره
        هر گردی گردو نیست

    • بدون نام

      جک نگو۶۵،سالش این بابانه ۵۳

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج