جاباما
۱۱۳۹۱۴۴
۳ نظر
۵۰۱۰
۳ نظر
۵۰۱۰
پ

فتاح: گُتوند، جزو بهترین سد‌های ایران و دنیاست!

سید پرویز فتاح، وزیر اسبق نیرو در دولت احمدی نژاد در گفت‌وگویی درخصوص انتقادهای اخیر پیرامون سد گتوند مبنی بر اینکه وجود کوه نمکی یا غول نمکی در مخزن این سد سبب شوری آب اهواز شده است توضیحاتی ارائه داد.

دیده بان ایران: سید پرویز فتاح، وزیر اسبق نیرو در دولت احمدی نژاد در گفت‌وگویی درخصوص انتقادهای اخیر پیرامون سد گتوند مبنی بر اینکه وجود کوه نمکی یا غول نمکی در مخزن این سد سبب شوری آب اهواز شده است توضیحاتی ارائه داد.

فتاح که هم اکنون رئیس بنیاد مستضعفان است و از او به عنوان اجرا کننده پروژه سد گتوند، تغییر جانمایی اولیه و افتتاح علی رغم انتقادهای متعدد کارشناسان یاد می کنند با بیان اینکه طراحی سد گتوند در زمان دولت سازندگی انجام و کلنگ آن توسط مرحوم آیت الله هاشمی‌رفسنجانی به زمین زده شد، گفت: دولت اصلاحات نیز ساخت این سد را به خوبی پیش‌برده بود و بخشی از کار هم دردولت نهم صورت گرفت و در دولت دهم افتتاح شد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ پرویز فتاح هیچ گاه نگفته چرا بر خلاف مطالعات اولیه محل احداث سد بعدها تغییر کرده است.

وی درخصوص انتقادهای مبنی بر اینکه ساخت این سد مطالعات لازم را نداشته و وجود کوه نمکی در مخزن آن سبب شوری و بی‌کیفیتی آب اهواز شده است، ادامه داد: برای ساخت این سد مطالعات کارشناسی انجام شد اما متاسفانه منتقدان اطلاعات کافی و دقیقی از موضوع ندارند.

فتاح با بیان اینکه سد گتوند به قدری برق تولید کرده که علاوه بر کسب هزینه‌های ساخت خود در این سال‌ها، می‌تواند تا صد سال دیگر هم برای کشور درآمد ایجاد کند، افزود: این سد شوره‌زاری ایجاد نکرده و آب خارج شده از خروجی اصلی سد بیانگر آن است که EC (نشان دهنده میزان املاح موجود در آب) آن زیر هزار است اما این آب در مسیر ۱۵۰کیلومتری تا اهواز با فاضلاب، پساب طرح‌های کشاورزی -که به کارون ریخته می‌شوند- همراه شده و پس از رسیدن به اهواز کیفیت خود را از دست داده است.

وزیر اسبق نیرو با تاکید بر اینکه سد گتوند جزو بهترین سدهای ایران و دنیا است، اضافه کرد: آنچه سبب شوری رودخانه کارون و البته آن هم پس از خروج آب از سد گتوند می‌شود مجموعه‌های کشت و صنعت‌ نیشکر و صنایع وابسته به آن و نیز سایر آلوده‌کننده‌هایی هستند که آب را با کیفیت خوب از رودخانه می‌گیرند و از آنجا که زهکش‌های آن‌ها بدون هیچگونه تصفیه‌ای، به رودخانه کارون می‌ریزد املاح را به آب رودخانه می‌افزایند، علاوه بر آن پساب فاضلاب خام شوش و اندیمشک نیز که پالایش نشده‌اند به کارون می‌ریزند و کیفیت آب را نامطلوب‌ می کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ارش

      تو یکی برو بمیر همین

    • بدون نام

      هر نکته مکانی و هر سد جایی دارد نه اینکه روی ۹۴متر نمک سد بسازید

    • بدون نام

      جک نگو لطفا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج