جاباما
۱۱۳۹۲۱۴
۷۰ نظر
۵۰۱۵
۷۰ نظر
۵۰۱۵
پ

پیش‌بینی تورم افسارگسیخته در دولت رئیسی

یک کارشناس اقتصادی معتقد است در دولت آینده تورمی متفاوت از دو دوره‌ی (هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد) در کشور به وجود می‌آید تورمی که حتی پیش‌بینی می‌شود بیشتر از حد فعلی باشد.

مجله اینترنتی فراز: یک کارشناس اقتصادی معتقد است در دولت آینده تورمی متفاوت از دو دوره‌ی (هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد) در کشور به وجود می‌آید تورمی که حتی پیش‌بینی می‌شود بیشتر از حد فعلی باشد.

دولت دوازدهم بالاترین نرخ تورم از سال ۱۳۷۵ تاکنون را از آن خود کرده است. یک اینفوگرافی که از سوی خبرگزاری نود اقتصادی منتشر شده است، نشان می‌دهد تورم ۴۳.۷ درصدی تیرماه ۱۴۰۰ بالاترین تورم از سال ۱۳۷۵ تاکنون است. این اتفاق در حالی می‌افتد که حسن روحانی آخرین روزهای ریاست دولت را می‌گذراند.

پیش‌بینی تورم افسارگسیخته در دولت رئیسی

«بهمن آرمان»، کارشناس اقتصادی معتقد است در دولت آینده تورمی متفاوت از دو دوره‌ی (هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد) در کشور به وجود می‌آید. تورمی که حتی پیش‌بینی می‌شود بیشتر از حد فعلی باشد.

دولت سازندگی؛ افزایش سرمایه‌گذاری

او در این خصوص می‌گوید: «در دوره اکبر هاشمی رفسنجانی تورم به رقم ۵۲ درصد رسید. زیرا دولت سازندگی نخستین دولت پس از جنگ بود. آغاز گسترده عملیات اجرایی پروژه‌های بزرگ، از سد سازی گرفته تا ساخت آزادراه‌ها، مجتمع‌های بزرگ صنعتی مانند فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و مس سرچشمه، آغاز عملیاتی بیش از ۱۵ کارخانه سیمان به عنوان خمیر مایه توسعه اقتصادی تلقی می‌شوند.

طبیعی است زمانی که سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد نقدینگی به سیستم اقتصادی تزریق می‌شود و به طور طبیعی ایجاد تورم می‌کند. زیرا پول وارد شده است و در مقابل عرضه‌ای وجود ندارد. چرا که آن پروژه‌ها به بهره‌برداری نرسیدند. برای مثال سدها برقی تولید نکردند و کارخانه‌های سیمان، سیمانی تولید نکردند. کارخانه‌های فولادسازی، فولاد تولید نکردند. بنابراین تورمی که در دوره دولت آقای هاشمی تجربه کردیم متاثر از افزایش شدید سرمایه‌گذاری و تبدیل شدن ایران به کارگاه بزرگ سازندگی بود.»

تورم دولت نهم و دهم؛ نشات گرفته از درآمد نجومی نفت

بهمن آرمان تورم دولت محمود احمدی‌نژاد را نشات گرفته از درآمد نجومی نفت دانست و گفت: «تورم در دولت محمود احمدی‌نژاد نشات گرفته از درآمد نجومی نفت است که در پاره‌ای از موارد آن‌را بالغ بر ۸۰۰ میلیارد دلار می‌دانند. در این دوره سیاست‌های اشتباه اقتصادی اعمال شده بود‌ و در نهایت مشخص نشد که این پول‌ها چه شد و چگونه هزینه شد. بنابر بی‌بندوباری صورت گرفته و نداشتن سیستم اقتصادی مدون به هرحال نتیجه‌ی آن دولت نمی‌توانست تورم بالا باشد.»

پیش‌بینی تورم افسارگسیخته در دولت رئیسی

دولت یازدهم و دوازدهم؛ترکیبی از ۲ دولت احمدی‌نژاد و رفسنجانی

آرمان دولت روحانی را ترکیبی از ۲ دولت احمدی‌نژاد و رفسنجانی می‌داند و می‌گوید: «نبود سیاست‌های اقتصادی مدون دولت روحانی، گماشتن افراد ضعیف در سمت وزرای کلیدی اقتصاد باعث افزایش تورم شد. اگر به کارنامه وزیران اقتصادی (نفت، نیرو، راه و شهرسازی، کشاورزی، صنعت معدن وتجارت) نگاه کنیم، این وزیران ضعیف‌ترین عملکردها را داشته‌اند.

نتیجه آن در حال حاضر کمبود برق و خاموشی‌های گسترده ناشی از آن و ضربه‌هایی است که به تولید می‌زند. از سوی دیگر معضل کم آبی مستقیما متاثر از عملکرد وزارت نیرو است. چه در دولت یازدهم و چه در دولت دوازدهم وزیران نیروی ما وزیران ضعیفی بودند. در خصوص وزرات نفت نیز شاهد همان سیاست گذشته یعنی خام فروشی نفت و جلوگیری از ساخت پالایشگاه‌ها و ایجاد ارزش افزوده در نفت بودیم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: «در دولت یازدهم و دوازدهم و در بخش نفت هیچ پروژه‌ی پایین دستی بزرگی که می‌توانست شامل واحدهای پتروشیمی و پترو پالایش‌ها باشد آغاز نشد و هیچ‌گونه اقدامی در راستای ساخت پالایش‌های جدید صورت نگرفت. تنها پالایشگاه «ستاره خلیج فارس» می‌گویند به بهره برداری رسیده که به نظر من آن‌هم هنوز به بهره برداری نرسیده است زیرا بزرگترین فاز آن که فاز ۴ است، کامل نشده و به بهره برداری نرسیده است.»

آرمان معتقد است در بخش کشاورزی و راه و شهرسازی نیز شرایط به همین منوال است. او در این رابطه می‌گوید: «هیچ پروژه‌ی آزادراه قابل توجهی در دولت یازدهم و دوازدهم به مرحله‌ی بهره برداری نرسیده است. هنوز «کریدور شمال _جنوب» و « کریدور شرق به غرب» تکمیل نشده است‌. آزادراه بسیار استراتژیک «تبریز به بازرگان» به بهره برداری نرسیده است و حتی می‌توان گفت آزاده راه استراتژیک «اصفهان_بندر امام» که فلات مرکزی ایران را به آب‌های آزاد خلیج فارس وصل می‌کند اجرایی نشده است. بنابراین به شکل مجموعه‌ای تاثیرات منفی داشته است.

این کارشناس اقتصادی در خصوص بورس می‌گوید: « در حال حاضر پایه بانکی در تمام اقتصادهای جهان به پایه اوراق بهادر تبدیل شده است. بورس در کشور مورد توجه جدی قرار نگرفت و عملا تجهیز منابع از طریق بورس رقم بسیار ناچیزی بود. در پاره‌ای از برآوردها سهم بورس در تجهیز منابع مالی حدود ۵ درصد است. در حالی که این نسبت در سایر کشورها تا ۷۰ درصد هم می‌رسد.

متاسفانه سیاست‌های غلط وزارت اقتصاد باعث شد وضعیت بورس حالا اینگونه باشد. از سوی دیگر شورای عالی بورس عملا به قمار خانه تبدیل شده است. منافع عده‌ای در این است که این‌تشکیلات به صورت فعلی باقی بماند و محلی برای سفته بازی و سوداگری مالی باشد. به جای اینکه ابزاری برای تامین منابع مالی مورد نیاز وفرآیند توسعه کشور شود.

تاثیر تحریم در کشور

این کارشناس اقتصادی در پایان از تاثیرات تحریم بر کشور گفت: «دولت در زمینه رفع تحریم‌ها بنا به دلایل مختلفی که می‌تواند ریشه داخلی یا خارجی داشته باشد، ناموفق بود. بنابراین تحریم‌ها اثر بسیارسنگینی بر روی سیاست‌های دولت باقی گذاشته است و هزینه‌ی واردات ما را حتی تا ۳۵ درصد رسانده است. یعنی هر کالایی که وارد ایران می‌شود ۳۵ درصد گران‌تر از شرایط عادی تمام می‌شود.

بنابراین همه این موارد باعث تضعیف پول ملی شده است. اقتصاد ایران شدیدا یک اقتصاد واردات محور است. کاهش ارزش پول ملی نیز به‌عنوان عامل دیگر موجب گران‌تر شدن کالاها در کشور شده است. همان‌طور که گفتم پروژه بزرگی به مرحله اجرا گذاشته نشد و اگر هم پروژه‌ای به مرحله بهره‌برداری رسید، این پروژه‌ها ریشه در دولت‌های گذشته داشت و عملا می‌توان گفت که تمام این موارد باعث شد که یک نوع تورمی متفاوت از تورم‌های دو دوره‌ی (هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد) در کشور به وجود بیاید. پیش‌بینی می‌شود این تورم حتی در دولت بعدی بیشتر از حد فعلی باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الکی جو ندید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه دو سه ماه دیگه صبر کن می‌بینی که چه خواهد شد

      • ایرانی

        هنوز دولت شروع نکرده تبلیغات منفی شروع شد

      • بدون نام

        جو نیس مملکت ورشکته شده چه رئیسی چه ....هیشکی نمیتونه کاری کنه مگر تحریم ها برداشته بشه

      • اشکان

        دوستانی که می گویند جو ندهید باید گفت ربطی به رئیسی یا فرد دیگری ندارد . حجم نقدینگی در ابتدای سال 92 مبلغ 340 هزار میلیارد تومن بود که قیمت دلار هم 3350 تومن . هم اکنون میزان نقدینگی از سه میلیون و هفتصد هزر میلیارد تومن عبور کرده یعنی 11 برابر . یعنی دلار حداقل باید 11 برابر شود که می شود 37000 تومن . خوب این یعنی افسار گسیختگی نقدینگی که حتما اتفاق خواهد افتاد

      • بدون نام

        الهی نابود بشید

    • بدون نام

      زبونتا مار بزنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حقیقته

    • حسین

      به قرآن مردم دیگه تحمل یک گرونی دیگرو ندارن بسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه نتون با سید ابراهیم ارامش به کشور برگردونن...تمامه باید همشون استفا بدن..8ساله دارن روحانی کلید ساز فش میدن اصول گرایان خالا دست خودشونه ابرشون میره

      • بدون نام

        واقعا مردم دیگه تحمل ندارن، از این بدتر بشه یعنی ایران نابود شده وسلام

    • شیر فرهاد

      آینده ای کاملا سیاه وتاریک میبینم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا. فعلا که هیچ چشم انداز مثبتی وجود ندارد.

      • بدون نام

        صلح با آمریکا دوای حل مشکلات کشور است

      • علی

        پس با این اوصاف خطر کرونا همچنان در ایران به قوت خود باقیست

    • بدون نام

      دستپخت روحانی رو رئیسی ببینیم چه میکنه

      پاسخ ها

      • بنام

        دست از سر این بد بخت بردارید

      • بدون نام

        خوش خدمتی روحانی که تا لحظه رفتنش نان رو هم گران کرد به دولت جدید گویا روحانی پیه همه چی رو به خودش مالیده

    • بدون نام

      شما اصلاح طلبا هنوز دولت شروع نشده شروع کردین؟

      پاسخ ها

      • اهورایی

        اصلاح طلب و اصول گرا فرقی باهم ندارن
        مگه از بعد انقلاب هر ۲ گروه نماینده نداشتن؟
        چ گلی ب سر مردم زدن

      • بی نام

        شما اصولگرا رو هم خواهیم دید گرچه که من هیچ طرفیم من فقط جزو مردمم بابا جان بریدیم دیگه نه میتونیم داد بزنیم نه کاری کنیم

    • بدون نام

      همه چیزمان به همه چیزمان می خورد . اداره آب دوغ خیاری مملکت به نظر کارشناسان آب دوغ خیاری !!!!

    • بدون نام

      روحانی چنان گندزدکه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همگی باهم گند زدند همه از یک کرباسند تا شایسته سالاری در کشور نباشد همین اش و کاسه است

      • بدون نام

        ربطی به روحانی نداره آقا از ریشه خرابه، از ریشه

      • بدون نام

        واقعآ ک این حسن آقاوکابینه اش بخشودنی نیستندبایدجوابگوی حق وحقوق وضربه ای ک دراین٨سال ب مردم واردکردن باشند

      • بدون نام

        سهم رئیسی رو کنار گذاشته نگران نباش

    • بدون نام

      اولا 52% نبود و 49% بود. دوما فقط یک سال از 8 سال هاشمی این عدد بالای تورم رو داشتیم.

    • بدون نام

      الان مگه افسارگسیخته نیست؟

    • بدون نام

      تبریک میگم ما ایرانی ها هنوز ابر تورم و آتش فشان را تجربه نکردیم که قراره در این دوره این دوتا رو هم تجربه کنیم تا کلیسیون مون کامل بشه

    • بدون نام

      الان این تورمو چی اسمشو میزارید ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دولت سایه خاتمی شروع کرد

    • بدون نام

      نه نه
      همیشه
      نفوس خوب بزن .
      هنر کردی .
      هی پیش بینی کردی .
      اصلا خدا نخواهد چه می شود .

    • بدون نام

      عموجان فازت چیه؟

    • بدون نام

      آخرین امید ایران برای سربلندی و آرامش ملت

    • بدون نام

      هم اکنون همه چیز رها شده اصلا دولت بنا ندارد نظارت کند چرا در حالیکه چهار ماهه نرخ دلار ثابت مانده بناگهان و با چراغ سبز دولت و فارغ از هر گونه نظارت بیش از سی در صد مواد شوینده گران میشود مگر فراوان پتروشیمی نداریم

    • بدون نام

      هرچه گرانی وتورم بیشترشود، مردم بیشتردرباتلاقی که برایشان تهیه شده فرومیروند،آنقدرزندگی رابرای مردم سخت خواهندکرد که به التماس بیفتند..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باتلاقی که اینا برای مردم کندن اول خودشون رو می بلعه

    • بدون نام

      چرت نگو

    • آسیب دیده

      واقعا شارژ شدیم و روحیه گرفتیم !

    • بدون نام

      حالا مثلا تورم روحانی افسارگسیخته نبود؟؟؟

      پاسخ ها

      • وطن

        هیچ فردایی بهترازامروزنمیاد منتظرروزهای تاریکم که روشنایی داره میره

    • بدون نام

      الان مثلا غیر لجام گسیختست

    • بدون نام

      زنگنه بدترین وزیر بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو باغ نیستی عمو

    • بدون نام

      دلال جنس احتکار داری یا دلار سکه خودرو مسکن طلا چی چی تبیلغ میکنی

    • بدون نام

      خوب کارشناس پیش بیتی کننده هستی و سواد اقتصادی دارید، راهکار بدهید.

    • مزدک

      تورم دولت نه و ده به خاطر صعود قیمت نفت بود؟! پول نفت که به دلار و یورو-ه و در بازار داخلی مصرف نمی‌شه. جنس باهاش وارد می‌کنن که طبیعتا باید چیزا ارزون بشه. تورمش بالا تو وسط به بعد دولت دهم بود و مال ماجرای یارانه و شروع تحریم‌های شدید حقوق بشری و هسته‌ای بود، و احتمالا ماجرای مسکن مهر.
      تو کارشناسی آخه مردک؟!

    • بدون نام

      چه بیسوادی بالاتر از اینکه هنوز عده ای میگویند اصلاح طلب و اصولگرا

    • گلات

      این که طبیعیه هر دولت اومده گفتیم بازم قبلی کی تا حالا جور دیگه‌ای بوده

    • نگهبان مرز

      نه تو را خدا...اخه ما ارتشیان چطور زندگی کنیمِِ...25سابقه تو مرز. حقوق 5م..لاقل بتونیم زن بچه نون بدیم..ار اینای راس کارن ما که باختیم به زن بچمون رحم کنید

    • تا یکسال دیگر

      دلار میشه چهارصد هزار تومان ایرانم میشه ونزوئلا.

    • بدون نام

      تو را بخدا دیگه تورم و گرانی کمر شکن شد دیگر طاقت بدبختی و نکبت نداریم .

    • بدون نام

      از یارانه تیر ماه خبری نیست؟؟؟!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این کارشناس اقتصادی یا خواب است ویا حقیقت را بیان نمی کند پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره برداری رسیده مگر قبلا بنزین و گازوئیل از خارج وارد نمی شد اما حالا حتی بنزین صادر میشود این آقای کارشناس اگر راه حل وراه کاری بلد است بدهد تا مشکلات برطرف شود ورشد اقتصادی مثبت شود این کارشناس در مورد تحریمها ومشکلات وکرونا چیزی نگفت

    • بی نام

      خدایش من که از تورم راضیم خدا ازتون راضی باشه

    • بدون نام

      چیه از حالا فرار به جلو رو شروع کردید .. خودتون هم خوب میدونید که ایشون هم تورم رو بدترش خواهد کرد .. جلوتر میگید که مثلا مقصر مردم و تحریم و دشمنا هستن ... کاری نداره با مردم دوستی و با آمریکا رابطه و با دشمنان کنار بیایین ببینم بازم بهونتون چیه .. ما که میدونیم شما خودتون کار بلد اقتصاد نیستید ... این ۸ سالم روش ...

    • بدون نام

      اگر تورم هم باشه افسارش در طول هشت سال گذشته گسیخته شده و...

    • بدون نام

      دار ودسته روحانی مخواهند جو بدند جنسای بنچولشونا بفروشند دیگه مردم از گرانی نمی‌ترسند می‌ترسند بمیرند الکی

    • حق طلب

      چقدر دید اف راطی

    • بدون نام

      کلی از مشگلات حال حاضر بعد از روی کار امدن مجلس فعلی به ملت ممملکت تحمیل شد...مجلس فعلی بهار دولت اینده است..

    • بدون نام

      بیشتر کشورهای متمدن وثروتمند دنیا امیدی به همکاری با ایران اینده ندارند..انهاییکه امید دارند یا پول وسلاح و مستشار نظامی نیاز دارند مثل طالبان ویمن وفلسطین وبرخی هم درخواست نفت وبنزین وگاز دارند مانند لبنان و ونزوئلا چند کشور هم درپی کلاه برداری از ایران مانند روسیه وچین وکره شمالی

    • بدون نام

      بابک زنجانی کجاست باطبری

    • بدون نام

      حیف به این آب و خاک وملت ایران ،که اسیر شدن

    • بدون نام

      درتاریخ ثبت شوددسپخت هش ت ساله راقبرستانهاآبادومملکت راویران کردنند

    • بدون نام

      تورم دوره احمدی نژاد رو با دوره روحانی یکی نکنیم با بیشترین و شدیدترین تحریما هم نباید پراید بشه ۱۵۰ میلیون و دلار ۲۰ برابر دوره احمدی نژاد هم تحریم بودیم تا این حد بد بود؟ کلاه خودتون قاصی روحانی سیاست های اشتباهی برای مقابله با تحریم داشت یا میشه گفت اصلا سیاست نداشت

    • Abolfazl

      نه اینده خوبی میبینم فقط یکم از شنیدنش میترسم چون هیچ اینده ای نداره این دولت

    • بدون نام

      تورم در کشورهای سوریه ،فلسطین، افغانستان از ایران کمتره

    • بدون نام

      خلاصه این قصه یه جایی تموم میشه حالا کی چه جوری شو خود خدا میدونه بس مملکت دیگه معلوم نیست دسته کی داره میچرخه از دست ریسی هم هیچ کاری بر نمیاد تا با دنیا اشتی نکنیم همین اش همین کاسه یه حصار کشیدیم دور خودوم میگیم موشک داریم قایق داریم جنگنده کوثر داریم خوب اینا خوبه ولی سر سفره مردم چی داریم مثل کپک سرتون کردید زیر برف کجایی پدر که ببینی با ایران ما چه کردند

    • بدون نام

      اینایک مشت سودجوبه اسم اقتصاددان هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج