۱۱۳۹۲۱۶
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

ثبت تصویر پلنگ کبودان در پارک ملی دریاچه ارومیه

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تصویر تنها پلنگ در حال زیست در جزیره کبودان ارومیه در تله دوربین های تازه نصب شده در این جزیره ثبت شد.

ایرنا: رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تصویر تنها پلنگ در حال زیست در جزیره کبودان ارومیه در تله دوربین های تازه نصب شده در این جزیره ثبت شد.

امید یوسفی افزود: با حضور کارشناسان دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست امسال چند دستگاه دوربین تله ای در جزیره کبودان نصب شد که هدف اصلی از نصب دوربین ها، ثبت رفتار پلنگ موجود در جزیره کبودان و شناسایی رژیم غذایی و محل های تردد آن و همچنین میزان سلامت آن بوده است.

ثبت تصویر پلنگ کبودان در پارک ملی دریاچه ارومیه

وی بیان کرد: در این برنامه ابتدا با بررسی های میدانی مسیرهای تردد گونه شناسایی و در مسیر های احتمالی تردد آن دوربین تله ای نصب شده است.

یوسفی افزود: تنها پلنگ موجود در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه از سه سال قبل وارد جزایر شده و از آن زمان به بعد بین جزایر اشک، اسپیر ، آرزو و کبوان تردد می کند و باتوجه به بررسی های انجام‌ شده پلنگ ساکن در جزیره کبودان از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار است.

به گزارش ایرنا براساس تخمین های کارشناسان محیط زیست استان به احتمال زیاد این پلنگ جوان با توجه به کیفیت دندان هایش در حدود ۶ تا هفت سال سن دارد.

نوع چینش خال ها و نقش های پوست پلنگ یاد شده مانند اثر انگشت منحصر به فرد است و برای مطالعه بیشتر در خصوص این پلنگ دوربین هایی با وضوح بالا در محل کار گذاشته شده است.

این پلنگ که محیط بانان نام پاشا برآن نهاده اند در کنار گرگ و شغال و سایر گونه های مهاجم به نوعی تهدید برای گونه هایی مانند گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک نیز محسوب می شود که تا کنون محیط بانان موفق به انتقال این جاندار از جزایر به منطقه ای دیگر نشده اند.

جزایر دریاچه ارومیه زیستگاه انواع جانداران وحشی و پرندگان است که قوچ و میش، کل و بز، گوزن زرد ایرانی، انواع پرندگان و خزندگان و سایر حیوانات جزو ساکنان آن به شمار می روند.

زیستگاه اصلی پلنگ در آذربایجان غربی، منطقه حفاظت شده «مراکان» در شمال شرقی استان است و هر ساله در این منطقه پلنگ مشاهده می شود. همچنین در چند سال گذشته یک مورد مشاهده پلنگ در بوکان گزارش شده بود.

جزیره کبودان بزرگترین جزیره دریاچه ارومیه است که از سال ۱۳۴۶ توسط سازمان حفاظت محیط زیست منطقه حفاظت شده اعلام شده‌است در پارک ۳۲۰۰ هکتاری کبودان انواع پستانداران از قبیل موش صحرایی، قوچ، میش و پلنگ زندگی می‌کنند.

پوشش گیاهی جزیره استپی است و بخش‌هایی از جزیره پوشیده از جنگل‌های پسته وحشی، بادام کوهی است. این جزیره همچنین زیستگاه انواع پرندگان از جمله فلامینگو، مرغ سقا، تنجه، آنقوت و کاکایی می‌باشد. کبودان تنها جزیره دریاچه‌ی ارومیه است که در تمام سال دارای آب شیرین است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج