جاباما
۱۱۳۹۳۱۴
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

مرغ ۱۰۰هزار تومانی؛ از شایعه تا واقعیت

در هفته‌های اخیر قیمت مرغ بار دیگر روند صعودی به خود گرفت و ادامه مشکلات مرغداران موجب شد تا برخی قیمت مرغ را برای آینده تا ۱۰۰ هزار تومان پیش‌بینی کنند، اما آیا باید منتظر قیمت نجومی برای این کالا بود؟

روزنامه اعتماد: در هفته‌هاي اخير قيمت مرغ بار ديگر روند صعودي به خود گرفت و ادامه مشكلات مرغداران موجب شد تا برخي قيمت مرغ را براي آينده تا ۱۰۰ هزار تومان پيش‌بيني كنند، اما آيا بايد منتظر قيمت نجومي براي اين كالا بود؟ در ميان فرآورده‌هاي پروتئيني، مرغ يك كالاي استراتژيك محسوب مي‌شود. به دليل اينكه كمترين قيمت را در سبد خانوار دارد. هر چند در يك سال اخير قيمت مرغ به صورت چند نرخي درآمده و از ۲۴۵۰۰ تومان تا ۴۰۰۰۰ هزار تومان نيز در نوسان است؛ اما نسبت به قيمت ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار توماني انواع محصولات دامي، به‌صرفه‌تر است و از اين رو، سهم بالاتري در سبد خانوار دارد.

با اين حال، هشدار نسبت به افزايش قيمت اين محصول تا سطح ۱۰۰ هزار تومان در هر كيلو، نگراني بزرگي را در سطح جامعه به وجود مي‌آورد. در حال حاضر دولت يارانه توليد مرغ كه همان ارز ۴۲۰۰ توماني است را اول به زنجيره يعني تجار براي واردات نهاده‌هاي دامي پرداخت مي‌كند كه سال‌ها تجربه نشان داده همواره دچار انحراف شده و مشكلات زيادي را ايجاد كرده است. اما آيا پرداخت يارانه به مصرف‌كننده شرايط بازار را تغيير مي‌دهد؟

مرغداران مي‌گويند حذف ارز دولتي براي واردات نهاده‌هاي دامي باعث كاهش فروش آنها مي‌شود چون قيمت نهايي مرغ بالا مي‌رود، اما با توجه به اينكه اين نرخ ارز عملا به شكل درستي به دست مرغداران نمي‌رسيد حذف آن در درازمدت قابل قبول است.

محمد يوسفي، رييس انجمن توليدكنندگان مرغ گوشتي در واكنش به اخباري كه طي روزهاي گذشته درخصوص مرغ ۱۰۰ هزار توماني مطرح شده به «اعتماد» گفت: اين دست از اخبار در حد شايعه است و اصلا اخبار موثق و معتبري نيستند و موضوع كمبود نهاده‌هاي دامي هم كه به اين موضوع ارتباط داده شده مشكل امروز و ديروز اين صنف نيست. هر چند طي سال‌هاي اخير براي صنعت دام و طيور كشور مشكلات اساسي ايجاد كرده است.
ترخيص نهاده‌هاي دامي موجود در بنادر سرعت گرفت.

او ادامه داد: در حال حاضر مقاديري نهاده دامي در بنادر موجود است كه دستور ترخيص آن هم داده شده تا براساس سهميه بازارگاه و شركت پشتيباني دام عرضه شود البته اگر امروز نگراني وجود دارد براي بعد از اين عرضه‌هاست و اگر اين ميزان به اتمام برسد دولت بايد همت كند تا دام و طيور با مشكل مواجه نشوند.

يوسفي با بيان اينكه مرغداران بيشتر نهاده‌هاي خود را از بازار آزاد تهيه مي‌كنند، افزود: سهميه‌هاي دو ماه قبل هنوز عرضه نشده و در نتيجه مرغداران در مضيقه هستند.

او افزود: قيمت مصوب مرغ زنده ۱۷ هزار تومان و قيمت مصوب مرغ گرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است اما فقط ميادين ميوه و تر‌بار مرغ را به اين قيمت عرضه مي‌كنند و در فروشگاه‌هاي سطح شهر، قيمت بالاتر از اين ميزان و بسته به نقاط مختلف بيش از ۳۰ هزار تومان است، با اين قيمت نهاده‌ها اصلا قيمت مرغ به صرفه نيست و مرغداران ناچارند قيمت‌ها را بالا ببرند.

يوسفي افزود: اگر نهاده‌ها با ارز آزاد و نيمايي وارد شود قيمت مرغ هم بالا مي‌رود و از سوي ديگر بايد به فكر طبقات آسيب‌پذير جامعه نيز بود كه نمي‌توانند پروتئين ديگري جايگزين مرغ كنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرغ ۱۰۰هزارتومانی بمصلحت نیست وسهمیه پرورش دهندگان مرغ،سریعاتحویل داده شود!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج