۱۱۳۹۹۷۳
۵۳۰۸
۵۳۰۸
پ

چه عواملی سبب بر آمدگی لب می‌شود؟

بر آمدگی لب گاهی اوقات می‌توانند دردناک یا ناراحت‌کننده باشند، اما اغلب بی‌ضرر هستند و بدون اتخاذ درمان خاصی از بین می‌روند.

برترین‌ها: بر آمدگی لب گاهی اوقات می‌توانند دردناک یا ناراحت‌کننده باشند، اما اغلب بی‌ضرر هستند و بدون اتخاذ درمان خاصی از بین می‌روند. دلایل احتمالی زیادی برای ظهورشان وجود دارد، از جمله عفونت‌ها، واکنش‌های آلرژیک و آسیب دیدگی به لب.

چه عواملی سبب بر آمدگی لب می‌شود؟

بر آمدگی لب می‌تواند در اندازه، ظاهر و علائم مرتبط با آن متفاوت باشد. درمان به علت بستگی دارد، اما فرد اغلب می‌تواند از دارو‌های بدون نسخه (OTC) و درمان‌های خانگی بهره ببرد. دلایل جدی‌تر برای ظهور بر آمدگی لب ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد.

بسته به علت، لب متورم می‌تواند در طی چند ساعت ایجاد شود. این بدان معناست که می‌توانید بدون علائم دردسر به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید و احساس بسیار متفاوتی داشته باشید؛ و اگر علت آن واضح نیست، ممکن است لازم باشد که به دنبال علائم دیگری باشید یا به آنچه که در معرض آن قرار گرفته اید فکر کنید، ممکن است توضیحی را ارائه دهد.

لب متورم نتیجه التهاب یا ایجاد مایعات در بافت لب است. با این حال، در بیشتر موارد، یک علت احتمالی می‌تواند به راحتی تعیین شود.

عکس‌العمل‌ آلرژیک

آلرژی به برخی از غذا‌ها، دارو‌ها یا نیش حشرات محرک نسبتاً متداول برای تورم لب و سایر علائم است. غذا‌هایی که اغلب با آلرژی همراه هستند عبارتند از:

  • شیر
  • تخم مرغ
  • بادام زمینی
  • آجیل
  • صدف
  • ماهی
  • سویا
  • گندم

شما همچنین ممکن است نسبت به ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشید. فلفل دلمه‌ای ممکن است باعث ایجاد سوزش در دهان و تورم لب شود، اما حتی ادویه‌های ملایم‌تر با واکنش‌های آلرژیک همراه هستند. آلرژی به برخی دارو‌ها همچنین ممکن است باعث شود تا لب شما متورم شود. پنی سیلین و انواع دیگر آنتی بیوتیک‌ها از جمله دارو‌های رایج در ایجاد واکنش‌های آلرژیک هستند.

واکنش‌های خفیف می‌تواند شامل بثورات یا خارش باشد. واکنش‌های قابل توجه‌تر شامل کهیر، سرفه، خس خس سینه و آنژیوادم است. آنژیوادما ورم شدید بافت‌های عمیق‌تر پوست به ویژه در صورت و لب‌ها است. یکی از خطرناکترین واکنش‌های آلرژیک آنافیلاکسی است. علائم آن شامل سفتی قفسه سینه و تورم زبان، لب‌ها و مجاری هوایی است. این می‌تواند تنفس را دشوار کند.

شرایط پوستی و عفونت

جوش‌های روی لب یا در نزدیکی لب ممکن است باعث تورم موقتی لب شود. در صورت داشتن آکنه کیستیک، تورم شدید ایجاد می‌شود. این نوع جدی آکنه می‌تواند در هر نقطه از بدن ضایعات بزرگ جوش مانند ایجاد کند.

تاول تبخالی، عفونت تبخال و ویروس coxsackie در اطراف دهان همچنین می‌توانند باعث تورم لب‌ها شوند. این تغییرات علائم ویروس است و ممکن است یک شبه ظاهر شود، حتی اگر این ویروس برای مدت زمان طولانی تری در بدن شما وجود داشته باشد.

اگر روز را در زیر آفتاب و بدون محافظ مناسب سپری کردید، ممکن است با آفتاب سوختگی جدی بیدار شوید. در صورت آفتاب سوختگی لب‌های شما می‌تواند متورم شود. خوشبختانه، اثرات آفتاب سوختگی روی لب‌ها و جا‌های دیگر معمولاً طی چند روز فروکش می‌کند.

چه عواملی سبب بر آمدگی لب می‌شود؟

شرایط عضلانی و عصبی

انواع شرایطی که روی اعصاب و ماهیچه‌های صورت شما تأثیر می‌گذارد، می‌تواند باعث شود شما با لب‌های متورم یا علائم مشابه از خواب بیدار شوید.

دیستونیاک embouchure dystonia می‌تواند بر روی نوازندگان ترومپت و سایر موسیقی دانانی که ساعاتی را از لبان خود استفاده می‌کنند، تأثیر بگذارد. فشار روی عضلات دهان می‌تواند باعث تورم و بی حسی لب‌ها شود.

سفلیس

سفلیس یک بیماری مقاربتی است که ناشی از عفونت باکتریایی است. این بیماری اغلب با زخم‌های بدون درد قرمز ایجاد می‌شود که می‌تواند در دستگاه تناسلی یا اطراف مقعد ظاهر شوند، اما گاهی اوقات روی لب یا داخل دهان نیز ظاهر می‌شوند.

علائم اغلب در ابتدا خفیف است و بسیاری از افراد ممکن است متوجه این بیماری نشوند. پزشکان معمولاً می‌توانند سفلیس را با آنتی بیوتیک درمان کنند. با این حال، در صورت عدم درمان ممکن است عوارض شدید ایجاد کند.

برفک دهان

برفک دهانی یا کاندیدیازیس خوراکی یک عفونت است که ناشی از نوعی مخمر معروف به کاندیدا است. این مخمر به طور طبیعی در دهان موجود است، اما در صورت رشد بیش از حد ممکن است گاهی اوقات باعث ایجاد تورم شود.

هر فردی ممکن است برفک دهان را تجربه کرده باشد، اما افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند. اغلب مواقع فرد می‌تواند برفک دهان را با داروی ضد قارچ OTC درمان کند.

لکه‌های فوردیس

لکه‌های فوردیس خوشه‌هایی از لکه‌های کوچک سفید یا زرد رنگ روی لب یا در نزدیکی لب هستند. آن‌ها مسری یا دردناک نیستند. این لکه‌ها غدد‌های چربی بزرگ شده‌ای هستند که به طور طبیعی روی لب‌ها و سایر بافت‌های مرطوب مانند گونه‌های داخلی دهان یا اندام تناسلی وجود دارند و معمولاً با گذشت زمان از بین می‌روند.

موکوسل

موکوسل‌ها یا کیست‌های نگهدارنده مخاط، تورم پر از مایع هستند که روی لب، لثه‌ها یا لایه‌های داخل دهان تشکیل می‌شوند. معمولاً افراد بعد از آسیب دیدگی مثلاً گاز گرفتن لب یا بر اثر انسداد غده بزاقی که عامل تخلیه بزاق در دهان است، موکوسل را تجربه می‌کنند. اکثر مخاط‌ها به تنهایی بدون درمان از بین می‌روند.

چه عواملی سبب بر آمدگی لب می‌شود؟

درماتیت اطراف دهان

درماتیت پریورال یک بیماری شایع پوستی است که شبیه آکنه یا روزاسه است. افرادی که این بیماری را دارند، بثورات کوچک و مایل به قرمز و برآمدگی اطراف دهان و روی چانه ایجاد می‌شوند.

پزشکان مطمئن نیستند که چه عواملی درماتیت پریورال ایجاد می‌کنند، اما استفاده از کرم‌های صورت حاوی کورتیکواستروئید‌ها، برخی کرم‌های آرایشی یا تماس پوستی با آب یا خمیر دندان حاوی فلوراید ممکن است محرک بالقوه باشد.

سرطان دهان

به ندرت، برآمدگی لب می‌تواند نشانه‌ای از سرطان دهان باشد. این نوع سرطان وقتی ایجاد می‌شود که توموری روی لب یا لایه دهان ایجاد می‌شود.

عوامل خطر سرطان دهان شامل موارد زیر است:

  • سیگار کشیدن یا استفاده از محصولات دخانیاتی
  • مصرف الکل
  • قرار گرفتن در معرض طولانی مدت نور خورشید و نور مصنوعی خورشیدی، مانند سولاریوم

علائم اولیه سرطان دهان شامل زخم‌ها یا برآمدگی‌های کوچکی است که بر روی لب‌ها ظاهر می‌شوند و بهبود نمی‌یابند.

سایر دلایل احتمالی

سایر عوامل احتمالی برجستگی لب شامل موارد زیر است:

  • خشکی لب
  • آفتاب سوختگی
  • واکنش به مواد غذایی، مانند توت فرنگی، شکلات، قهوه، بادام زمینی یا گوجه فرنگی
  • استرس

چه عواملی سبب بر آمدگی لب می‌شود؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

بسیاری از برآمدگی‌های لب عامل نگرانی نیستند و بسیاری از انواع به خودی خود بدون درمان از بین می‌روند. با این حال، اگر فرد دارای این علائم باشد باید به پزشک مراجعه کند:

  • تبخال که بعد چند هفته بدون بهبود ماندگار است
  • برجستگی‌هایی که با خارش یا علائم تحریک کننده همراه است
  • تورم دهان یا صورت
  • مشکلات در بلع یا تنفسی
  • برآمدگی روی لب، لثه یا دهان
  • خونریزی، درد یا بی حسی لب، لثه یا دهان
  • از دست دادن دندان
  • تغییر صدا
  • درد گلو
  • گسترش بثورات

درمان

درمان برآمدگی روی لب بستگی به علت اصلی دارد. برای برآمدگی‌های ناشی از عفونت، پزشک ممکن است موارد زیر تجویز کند:

چه عواملی سبب بر آمدگی لب می‌شود؟

آنتی بیوتیک برای یک عفونت باکتریایی، مانند سفلیس
داروی ضد قارچ برای عفونت‌های قارچی یا مخمر، مانند برفک دهان
داروی ضد ویروسی برای عفونت ویروسی مانند تبخال

اگر آلرژی یا التهاب باعث ایجاد برآمدگی شود، پزشک ممکن است مصرف آنتی هیستامین‌ها را توصیه کند.

در مورد تبخال‌ها، پزشک ممکن است توصیه کنند:

استفاده از کرم‌ها برای کاهش هرگونه درد و سوزش
دارو‌های ضد ویروسی برای مبارزه با ویروس
کمپرس سرد برای محافظت از پوست در حین بهبود

در مورد درماتیت پریورال، پزشک ممکن است در صورت شدید بودن بیماری، یک آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی تجویز کند. آنتی بیوتیک‌ها ممکن است شامل تتراسایکلین، داکسی سایکلین، مینوسیکلین یا اریترومایسین باشند.

افراد مبتلا به سرطان دهان ممکن است به درمان‌های پیچیده تری مانند جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی نیاز داشته باشند.

درمان‌های خانگی

برخی از دارو‌های خانگی و اقدامات مراقبت از خود وجود دارند که می‌تواند باعث تسریع در بهبود علائم برجستگی لب و رفع هرگونه ناراحتی و درد شود. این‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

صورت را با آب گرم بشویید تا برجستگی از بین برود و بعد از آن با مایع غیر صابونی بشویید.

صورت را به آرامی خشک کنید، از تماس مستقیم حوله با قسمت آسیب دیده بپرهیزید.

از استفاده کرم‌های صورت، مواد آرایشی و ضد آفتاب خودداری کنید.

یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی از غذا‌های کامل است را برای خود در نظر بگیرید.

روزانه مقدار زیادی آب بنوشید.

از دست زدن، فشردن یا تمیز کردن برجستگی خودداری کنید.

بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید مانند مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کردن روزانه.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج