جاباما
۱۱۴۰۲۴۷
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

کاهش ۷۰درصدی فروش در چلوکبابی‌ها

اثر افزایش قیمت روغن، گوشت، مرغ و برنج در حساب رستوران‌داران نمایان شد.

روزنامه همشهری: اثر افزایش قیمت روغن، گوشت، مرغ و برنج در حساب رستوران‌داران نمایان شد.

کاهش ۷۰درصدی فروش در چلوکبابی‌ها

در این گزارش آمده:

* گرانی مواداولیه خوراکی، قیمت غذا در رستوران‌ها و فست فودها را نیز افزایش داده است. تمام اقلام خوراکی در یک‌سال گذشته به‌شدت افزایش قیمت داشته‌اند و در بعضی اقلام این رشد جهشی بوده است. برنج، گوشت قرمز، مرغ و روغن در رستوران‌ها و کالباس، سوسیس، برگر، انواع پنیر، سس و نوشیدنی‌ها برای فست‌فودی‌ها هر ‌ماه و هر روز افزایش قیمت داشته‌اند و همانطور که برای خانوارها سفره‌ها کوچک‌تر شده در مراکز تهیه غذا نیز مدیریت هزینه‌ها را دشوار کرده است.

* برنج ایرانی 30درصد گران شده و قیمت برنج خارجی 3برابر شده است. براساس گزارش‌های مرکز آمار در خرداد امسال قیمت گوشت قرمز گوسفندی 30درصد و گوشت گوساله 50درصد نسبت به‌ماه مشابه سال قبل افزایش داشته و مرغ در همین مدت جهش قیمت 3برابری داشته است. روغن 2 بار افزایش قیمت مصوب داشته و روغن جامد بعد از بحرانی که پاییز و زمستان گذشته داشت، هنوز برای خانوار نایاب است و برای اصناف مصرف‌کننده نیز با دو برابر قیمت در بازار آزاد پیدا می‌شود.

* برای فست فودها هم تهیه مواداولیه بسیار پرهزینه شده است. قیمت سوسیس و کالباس به 200هزار تومان رسیده و پنیرها نیز با پیروی از دیگر اقلام لبنی از پارسال تا امسال بارها افزایش قیمت داشته‌اند. تورم حتی روی قیمت حبوبات، سبزیجات و نان هم تأثیرگذار بوده و هیچ‌یک از اقلام مصرفی از افزایش قیمت مستثنی نبوده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف چلوکباب و چلوخورش تهران:

* در یک‌سال اخیر فروش این صنف تا 70درصد کاهش یافته است و ضرر و زیان سنگین ناشی از این کاهش درآمد به ورشکستگی بسیاری از واحدهای صنفی منجر شده است.

* (با اشاره به رشد 100درصدی قیمت مواداولیه مورد استفاده این صنف طی یک سال گذشته): هزینه‌های مربوط به انرژی، دستمزد کارگران و بیمه و مالیات تا 70درصد افزوده شده و این درحالی است که حتی بعد از بازگشایی رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها مردم استقبال زیادی ندارند.

* رئیس اتحادیه دارندگان رستوران‌ و سلف سرویس تهران اخیرا با اشاره به رشد 40تا 50درصدی قیمت مواداولیه، افزایش قیمت در رستوران‌ها را ۳۰ درصد اعلام کرد.

* هم‌اکنون قیمت یک پرس چلوکباب کوبیده، بسته به منطقه شهری و درجه‌بندی رستوران یا چلوکبابی بین 50تا 100هزار تومان متغیر است درحالی‌که بالاترین قیمت این غذا در سال گذشته 60هزار تومان بود. برای چلوکباب برگ قیمت بسیار بالاتر است. میانگین قیمت یک پرس چلوکباب برگ 110هزار تومان و بازه قیمتی بین 80تا 140هزار تومان متغیر است. مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد این غذا نیز نسبت ‌به سال قبل تغییر قیمتی نزدیک به 40درصد داشته است. میانگین قیمت چلوکباب برگ و سلطانی در سال گذشته 80هزار تومان بود.

* قیمت یک پرس چلو جوجه‌کباب در رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها از پارسال تا امروز دست‌کم 3برابر شده و درحال حاضر هر پرس از این غذا حداقل 50هزار تومان قیمت دارد. این قیمت در برخی رستوران‌ها تا 70هزار تومان هم می‌رسد. قیمت خورش‌ها و خوراک‌ها هم افزایش زیادی داشته و میانگین هر پرس چلوخورش به 40هزار تومان رسیده است.

* رئیس اتحادیه صنف چلوکباب و چلوخورش تهران معتقد است اعضای باسابقه و دارای پروانه کسب معمولا از کیفیت مواداولیه خود کم نمی‌کنند و حاضرند به قیمت کاستن از سود و درآمد خود حیثیت و نامشان را از اتهام کم‌فروشی حفظ کنند، اما بعضی از واحدهای صنفی دیگر با استفاده از مواداولیه نامناسب هزینه‌هایشان را جبران می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یکی دلش نسوزه برامردم ها بنارم به غیرت مسئولین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج