جاباما
۱۱۴۰۲۵۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

ابتلا به کووید-۱۹ موجب کندذهنی می‌شود

افراد بهبود یافته از کووید در مقایسه با افرادی که به ویروس مبتلا نشده‌اند، به‌طور قابل‌توجهی نمره کمتری در آزمون هوش دریافت می‌کنند. یافته‌ها حاکی از آن است که ویروس سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲ ) که باعث بیماری کووید-۱۹می‌شود کاهش قابل ملاحظه‌ای در توانایی شناختی، به‌ویژه در مبتلایان به بیماری شدیدتر ایجاد می‌کند.

ایسنا: افراد بهبود یافته از کووید در مقایسه با افرادی که به ویروس مبتلا نشده‌اند، به‌طور قابل‌توجهی نمره کمتری در آزمون هوش دریافت می‌کنند. یافته‌ها حاکی از آن است که ویروس سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲ ) که باعث بیماری کووید-۱۹می‌شود کاهش قابل ملاحظه‌ای در توانایی شناختی، به‌ویژه در مبتلایان به بیماری شدیدتر ایجاد می‌کند.

به نقل از سایکولوژی نیوز، آدام همپشایر، دانشیار آزمایشگاه تصویربرداری علوم اعصاب محاسباتی، شناختی و بالینی در کالج امپریال لندن و محقق ارشد این تحقیق گفت: «به‌طور تصادفی، در اواسط زمانی که در حال جمع‌آوری اطلاعات شناختی و بهداشت روان در مقیاس بسیار گسترده‌ای به‌عنوان بخشی از همکاری با پروژه BBC۲ Horizon، آزمون بزرگ هوش انگلیس، بودیم همه‌گیری در انگلیس افزایش یافت.»

وی افزود: این آزمون شامل مجموعه‌ای از تکالیف طراحی‌شده برای اندازه‌گیری ابعاد مختلف توانایی شناختی است و برای استفاده در علوم شهروندی و تحقیقات بالینی طراحی شده است. تعدادی از همکاران من همزمانی این تحقیق با همه‌گیری را فرصتی برای جمع‌آوری اطلاعات مهم در مورد چگونگی تاثیر همه‌گیری و بیماری کووید-۱۹ بر سلامت روان و شناخت معرفی کردند.

همپشایر اظهار کرد: «من هم به این موضوع فکر کردم و تا آنجا که در توانم بود قصد کمک داشتم، بنابراین مطالعه را با اطلاعات مربوط به بیماری کووید-۱۹و به‌طور کلی تاثیر همه‌گیری در زندگی روزمره گسترش دادم.»

همپشایر و گروه وی داده‌های ۸۱۳۳۷ شرکت‌کننده را که آزمایش هوش را بین ژانویه و دسامبر سال ۲۰۲۰ به پایان رساندند، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند. از کل نمونه، ۱۲۶۸۹ نفر گزارش کردند که به بیماری کووید-۱۹ با درجات مختلف شدت تنفس مبتلا شدند.

محققان پس از کنترل عواملی مانند سن، جنس، عادت به استفاده از یک دست، زبان اول، سطح تحصیلات و سایر متغیرها دریافتند، افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند در مقایسه با افرادی که به ویروس مبتلا نشده‌اند، در آزمون هوش عملکرد کمتری دارند.

محققان گفتند: بیشترین کمبودها در تکالیفی مشاهده شد که نیازمند به استدلال، برنامه‌ریزی و حل مسئله بود و مطابق با کووید طولانی که «مه مغز» موجب مشکل شدن تمرکز و یافتن کلمات صحیح معمول می‌شود، رخ می‌دهد.

ابتلا به کووید-۱۹ موجب کندذهنی می‌شود

نتایج تحقیقات قبلی همچنین نشان داده است که بخش بزرگی از بازماندگان کووید-۱۹ تحت تاثیر عوارض عصبی-روانی و شناختی قرار دارند.

وی تاکید کرد: باید مراقب باشیم زیرا به‌نظر می‌رسد ویروس می‌تواند بر شناخت ما تاثیر بگذارد. ما به‌طور کامل درک نمی‌کنیم که چگونه، چرا یا برای چه مدت اما باید فوری این مورد را بیابیم و برای پیشگیری از خطرات احتمالی واکسینه شوید.

سطح کم عملکردی شناختی نیز با میزان شدت بیماری همراه بود، در افرادی که نیازمند دستگاه تنفسی و در بیمارستان بستری بودند بیشترین کمبود مشاهده شد، این بیماری با افت ۷ درصدی ضریب هوشی همراه بود. این کاهش حتی بیشتر از میزانی بود که پیش از این در افراد دچار سکته مشاهده شده بود و دچار نقص در یادگیری بودند.

اگرچه زیرمجموعه کوچکی از ۲۷۵ شرکت‌کننده قبل و بعد از ابتلا به کووید-۱۹ آزمون هوش را به اتمام رساندند اما این مطالعه از روش مقطعی استفاده شده است و توانایی نتیجه‌گیری قاطع درباره علت و معلول را محدود می‌کند با نمونه متنوع و اقتصادی مختلف محققان این امکان را دارند تا طیف گسترده‌ای از متغیرهای بالقوه زیربنایی ازجمله شرایط موجود را کنترل کنند.

مهمترین نکته این است که ما نمی‌دانیم اساس مکانیکی شناخت کووید مشاهده شده چیست همچنین نمی‌دانیم که هر گونه تاثیر بر روی شناخت ممکن است مداوم باشد یاخیر. هم اکنون تلاش می‌کنیم فناوری ارزیابی برای استفاده در مجموعه مطالعاتی ارائه دهیم که به این سوالات پاسخ دهد.

این مطالعه با عنوان «نقص شناختی در افرادی که از کووید-۱۹ بهبود یافتند» توسط آدام همپشایر، ویلیام ترندر، ساموئل آر چمبرلین امی ای جولی، جون ای گرانت، فیونا پاتریک، ندابا مازیبوکو، استیو سی ار ویلیامز، جوزف ام. بارنبی، پیتر هلیر و میتول آ. مهتا انجام شده است.

نتایج این تحقیق در نشریه Lancet EClinicalMedicine منتشر شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج