۱۱۴۱۲۳۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

معادلات درگیری تهران و تل آویو تغییر می‌کند؟

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم محمد أبو رزق نوشت: بار دیگر درگیری بین اسرائیل و ایران تنش را به آبهای دریای عرب بازگرداند و این بار، با هدف گرفته شدن یک کشتی اسرائیلی در مسیر حرکتش به سمت یکی از بنادر امارات، که منجر به کشته شدن دو نفر از خدمه کشتی شده و در نهایت این حادثه تنش بین دو طرف را افزایش داد.

انتخاب: الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم محمد أبو رزق نوشت: بار دیگر درگیری بین اسرائیل و ایران تنش را به آبهای دریای عرب بازگرداند و این بار، با هدف گرفته شدن یک کشتی اسرائیلی در مسیر حرکتش به سمت یکی از بنادر امارات، که منجر به کشته شدن دو نفر از خدمه کشتی شده و در نهایت این حادثه تنش بین دو طرف را افزایش داد.

در ادامه این مطلب آمده است: این حمله در شمال شرقی جزیره مصیره عمان صورت گرفت. به گزارش برخی منابع، این حمله در پاسخ به حمله اخیر اسرائیل به فرودگاه الضبعه در منطقه القصیر سوریه صورت گرفته است.

اسرائیلی ها به سرعت انگشت اتهام خود را سمت ایران گرفتند و وزیر خارجه اسرائیل، یائیر لابید هشدار داد که پاسخ سختی را به حمله به کشتی اسرائیلی می دهند.

در کنار تهدیدات لابید، شبکه سیزده تلویزیون عبری از یک منبع عالی رتبه اسرائیلی نقل کرد که ایران پشت حمله به کشتی است که در نزدیکی سواحل عمان قرار داشت.

حمله جدید به کشتی اسرائیلی، باب درگیری بین اسرائیل و ایران را بار دیگر می گشاید و این امکان وجود دارد اسرائیل به یک کشتی ایرانی حمله کند.

افزایش درگیریهای اسرائیل و ایران در آبهای نزدیک به دولتهای خلیج فارس، سلامت و امنیت دریانوردی بین المللی و منطقه ای، تجارت و انتقال نفت را تهدید می کند. و احتمالا این درگیریها خسارتهای میلیارد دلاری به همراه زیان به منافع دولتهایی که بنادری در امتداد این آبها دارند، بر جای می گذارد.

دریای عرب، مهمترین گذرگاه صادرات نفت عراق، کویت، امارات و عربستان به اروپا، و مسیر رسیدن کالاها و بارها به این دولتها و دیگر دولتهای منطقه است. ایران بر تنگه هرمز که رابط بین دریای عرب و خلیج فارس است و یک پنجم نفت جهان از طریق آن جا به جا می شود، سیطره دارد و همین مساله باعث ناخشنودی اسرائیل است، از این رو صهیونیستها همواره تلاش می کنند بر ایران فشار وارد کنند، تا این کشور نتواند تحریمهای آمریکا را دور بزند.

این حمله، دربردارنده پالسی برای دولتهای منطقه -بویژه آنهایی که روابط علنی با اسرائیل دارند- است، مبنی بر اینکه این دولتها باید برای جلوگیری از حملات اسرائیل به پایگاههای سوریه، به تل آویو فشار وارد کنند.

اسرائیل به خوبی می داند در صورتی که بخواهد نیروهای دریایی خود را به خلیج فارس بفرستد و وارد یک مقابله نظامی با ایران شود، دولتهای منطقه و ایالات متحده از آن حمایت نمی کنند، چرا که این تنش به نفع آنها نیست.

پروفسور محمود یزبک، استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه حیفا معتقد است که نیروهای منطقه ای و ایالات متحده اجازه نمی دهند مقابله نظامی بین تهران و تل آویو در منطقه شدت گیرد.

شروع حملات

حملات دریایی بین ایران و اسرائیل در سال ۲۰۱۹ شروع شد و اولین بار، رژیم اشغالگر یک کشتی ایران را هدف گرفت. در آن زمان نیویورک تایمز در گزارشی نوشت هدف اسرائیل از این اقدام، محدود کردن نفوذ ایران در خاورمیانه و جلوگیری از تلاشهای تهران برای مقابله با تحریمهای آمریکا بود. در فوریه گذشته، یک کشتی باربری اسرائیل در خلیج عمان هدف گرفته شد و نتانیاهو ایران را متهم کرد.

همانطور که روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا تاکید کرد حدود ۱۲ کشتی ایران که به سمت سوریه در حرکت بودند، در معرض حملات موشکی یا الکترونیکی یا مینهای دریایی قرار گرفتند.

روزنامه های اسرائیلی هم تاکید می کنند مقابله دریایی ایران-اسرائیل اخیرا علنی شده و این دو سعی دارند پیامهایی را به دولت جو بایدن برسانند، مبنی بر اینکه واشنگتن باید مسائل خاورمیانه، بویژه مسائل مربوط به ایران و اسرائیل را در رأس اولویتهای خود قرار دهد.

این در حالی است که رون بن یشای، تحلیلگر مسائل امنیتی و نظامی در یدیعوت احرونوت تاکید می کند افزایش مقابله دریایی بین ایران و اسرائیل یک پیام صریح برای واشنگتن دارد با این محتوا: اگر مشکلات بین ایران و اسرائیل حل نشود، اوضاع به سمت درگرفتن یک جنگ فراگیر حرکت می کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج