جاباما
۱۱۴۱۷۲۰
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

تجار اروپا در انتظار تصویب FATF در ایران!

سرنوشت نامشخص تصویب لوایح اف ای تی اف در ایران باعث شده برخی کشورهای اروپایی برای افزایش تعاملات اقتصادی خود دست به عصا عمل کنند.

ایسنا: سرنوشت نامشخص تصویب لوایح اف ای تی اف در ایران باعث شده برخی کشورهای اروپایی برای افزایش تعاملات اقتصادی خود دست به عصا عمل کنند.

در کنار تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه اقتصاد ایران که بیش از سه سال از عمر آنها می‌گذرد، با تصویب نشدن لوایح اف ای تی اف و قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه این گروه، تعاملات بانکی بین المللی کشور نیز به حداقل رسیده و همین امر، افزایش تعاملات تجاری میان ایران و کشورهای اروپایی را دشوار کرده است.

تجار اروپا در انتظار تصویب FATF در ایران!

برارودها از آمارهای تجاری ایران در چهار ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که در میان ۱۰ شریک اصلی تجاری، تنها نام آلمان و سوییس به عنوان چهارمین و پنجمین صادرکننده کالا به ایران دیده می‌شود که میزان صادرات آنها تا پایان تیر ماه امسال به یک میلیارد دلار نیز نمی‌رسد.

بخش خصوصی در ماه‌های گذشته بارها بر لزوم تجدیدنظر در رابطه با تصویب نکردن این لوایح تاکید کرده و در دیدار امروز رییس اتاق بازرگانی ایران با سفیر دانمارک در ایران نیز بار دیگر بر این موضوع تاکید شده است.

غلامحسین شافعی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به سفیر دانمارک در تهران، گفت: کشور دانمارک اگرچه به لحاظ جمعیت در ردیف کشورهای کوچک به شمار می‌آید؛ اما به لحاظ کیفیت جمعیت در ردیف کشورهای ممتاز در منطقه است. این کشور به لحاظ نیروی انسانی تحصیل‌کرده و کارا در وضعیت ممتازی قرار دارد و توسعه و پیشرفت دانمارک هم ناشی از نیروی انسانی آن است.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: یکی دیگر از مؤلفه‌های شاخص دانمارک، مسئله امنیت در این کشور است. به‌علاوه توجه به حقوق شهروندی در این کشور ممتاز است. همچنین دانمارک به لحاظ پیشرفت در کار پزشکی از کشورهای شاخص منطقه به شمار می‌آید که در طول سال‌های گذشته دانمارک به لحاظ پیشرفت صنعتی موقعیت قابل‌توجهی داشته و به‌ویژه از نرخ بسیار پایین تورم و رشد اقتصادی بالایی برخوردار بوده است.

او گفت: دانمارک در حوزه انرژی و استفاده از انرژی‌های پاک و مخصوصاً انرژی بادی کشوری توسعه‌یافته است و تقریباً ۴۰ درصد از نیازهای انرژی بادی دنیا را دانمارک تولید می‌کند.

رئیس اتاق ایران به قدمت بالای رابطه دانمارک با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۹۰ سال از اولین معاهده بین دو کشور می‌گذرد؛ بنابراین ازنظر تاریخی رابطه دو کشور رابطه‌ای طولانی است.

شافعی بابیان اینکه رد پای دانمارک در صنایع ایران نیز وجود دارد، گفت: مخصوصاً در صنایع لبنی این رد پا مشهود است؛ چراکه اولین کارخانه لبنیات ایران را کشور دانمارک بنا کرد و بیشتر ماشین‌آلات موردنیاز کشور هم از طریق دانمارک تأمین شد بنابراین صنعت ایران قرابت زیادی با صنعت دانمارک دارد.

در ادامه این نشست، جسپر وار، سفیر دانمارک در تهران گفت: در تهران رابطه تجاری و بازرگانی دیرینه دو کشور را به دو دلیل هر روز مشاهده می‌کنم. اول ترافیک تهران که مرا به یاد دیپلمات جوانی می‌اندازد که در دهه ۲۰ میلادی به شهرداری تهران رفت تا خط اتوبوس‌رانی تهران را راه‌اندازی کند و دوم محل اقامتم که دقیقاً همان‌جایی است که شرکت کمپساکس قرار داشت. همان شرکتی که راه‌آهن سراسری ایران را ساخت و هفته گذشته هم این خط آهن به ثبت رسید و یکی از دستاوردهای بزرگ مهندسی در یکی از نقاط مهم منطقه محسوب می‌شود.

او ادامه داد: شرکت‌های دانمارکی در ایران فعال هستند. ازجمله شرکت نوونوردیسک که در ایران سرمایه‌گذاری کرده و با سرمایه‌ای بالغ‌بر ۷۰ میلیون یورو کارش را در ایران آغاز کرده است.

سفیر دانمارک در تهران تأکید کرد: دانمارک هیچ‌وقت از کارزار فشار حداکثری علیه ایران حمایت نکرد و ما مشتاق این هستیم که دوباره شاهد احیای برجام باشیم و درهای اقتصاد ایران باز شده و دانمارک هم جز کشورهایی باشد که دوباره وارد اقتصاد ایران می‌شود. وقتی تحریم‌ها برقرار شد و یک سری شرکت‌ها از ایران خارج شدند اما باوجود جو نامساعد یک سری از شرکت‌های دانمارکی تصمیم گرفتند در ایران بمانند و به کارشان ادامه دهند.

او خطاب به رئیس اتاق ایران گفت: من اشتیاق شما برای بالا بردن میزان همکاری‌ها را شاهد هستم و فکر می‌کنم پیشنهاد شما برای ارتقای سطح کمیته مشترک به اتاق مشترک ایران و دانمارک پیشنهاد قابل‌توجهی است که بعد از مبادله تفاهم‌نامه‌هایی بین دو کشور این امکان تقویت‌شده است.

او با بیان اینکه بارها شاهد علاقه‌مندی کن فدراسیون صنایع دانمارک برای همکاری‌های بیشتر با ایران بوده تأکید کرد: البته این امر مستلزم این است که ابتدا شاهد گشایش‌هایی در برجام باشیم و برجام احیا شود تا دریچه‌ای باز شود و کسب‌وکارها دوباره بتوانند راهشان را ادامه دهند. اگر این پشتوانه ایجاد شود فکر می‌کنم بتوان نشست مجازی بین اتاق ایران و کن فدراسیون صنایع دانمارک برگزار کرد. این می‌تواند شروع خوبی برای ازسرگیری روابط باشد. امیدوارم درنهایت به نتایج ملموسی در زمینه ارتقا همکاری‌های بین دو کشور برسیم.

جسپر وار گفت: می‌دانم که انجام تراکنش‌های مالی تبدیل به مانع و سد اصلی شده که به دلیل تأثیرپذیری تحریم‌هاست و امیدواریم با احیای برجام ما شاهد رفع این مشکل باشیم و همین‌طور امیدوارم به‌موازات احیای برجام شاهد تصویب لوایح FATF باشیم چراکه این کار باعث تسهیل مبادلات بیشتر دو کشور خواهد شد. من از تعهد آشکار شما به توسعه روابط بین دو کشور تشکر می‌کنم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج