جاباما
۱۱۴۲۳۹۸
۵۰۲۱
۵۰۲۱
پ

نامه ایران به شورای امنیت درباره حمله به کشتی

معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به رئیس شورای امنیت با اشاره به اظهارات تحریک آمیز اخیر مقامات رژیم صهیونیستی و تهدید به استفاده از زور، به این رژیم هشدار داد که منتظر عواقب تمام ماجراجویی ها و محاسبات نادرست احتمالی خود باشد.

خبرگزاری فارس: «زهرا ارشادی»، سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پی اتهامات ساختگی اخیر علیه کشورمان به رئیس شورای امنیت نامه نوشت.

در این نامه آمده است: جناب آقای رئیس، من این نامه را در ارتباط با نامه مورخ سوم اوت ۲۰۲۱ نمایندگان لیبریا، رومانی و انگلیس برای شما می نویسم. نویسندگان آن نامه، بدون ارائه هیچ گونه شواهدی برای اثبات ادعاهای خود، با توسل به برخی عبارات نظیر «بسیار محتمل»، «ارزیابی های اولیه» و «یک یا چند فروند پهپاد» که ناشی از عدم اطمینان است و همچنین استفاده از اصطلاحات مبهمی مانند «شرکای بین المللی» تلاش کرده اند به صورت دلخواهانه جمهوری اسلامی ایران را به حمله به کشتی مرسر استریت متهم کنند.

نامه ایران به شورای امنیت درباره حمله به کشتی

نماینده ایران در این نامه می افزاید: این ادعای بی اساس - که برای اولین بار بلافاصله پس از حمله و با مقاصد سیاسی آشکار، توسط رژیم اسرائیل مطرح شد - از نظر واقعیات موجود، نادرست و از نظر سیاسی و اخلاقی غیرمسئولانه است و بر این اساس قاطعانه رد می شود.

در نامه مذکور اعلام شده است: جمهوری اسلامی ایران با داشتن سواحل طولانی و تأسیسات بندری متعدد در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و همچنین ناوگان قوی کشتیرانی، هم دارای نفع چشمگیر در امنیت دریایی و آزادی ناوبری می باشد و هم اهمیت زیادی برای آنها قائل است.

طبق این هدف و سیاست دیرین، و با تعهد کامل به تعهدات بین المللی مربوطه، ایران بطور قابل توجهی به تقویت امنیت دریایی و آزادی ناوبری نیز کمک کرده است. استقرار نیروی دریایی ایران طی بیش از یک دهه در اقیانوس هند و مناطق مجاور در حمایت از تلاش های بین المللی در مبارزه با دزدی دریایی در آن مناطق، بارها توسط دبیرکل سازمان ملل، در گزارشات ذیربط وی، مورد اذعان واقع شده و توسط شورای امنیت، در قطعنامه های متعدد آن، نیز مورد تمجید قرار گرفته است.

ارشادی در این نامه عنوان کرده است: با استفاده از این فرصت، همچنین مایلم ادعای مشابه و دیگر ادعاهای بی اساس رژیم اسرائیل، به عنوان منبع اصلی بی ثباتی و ناامنی در خاورمیانه و فراتر از آن برای بیش از هفت دهه را نیز با قاطعیت رد کنم.

این رژیم سابقه طولانی و سیاهی در حمله به ناوبری تجاری و کشتیهای غیرنظامی دارد که یک نمونه آن حمله وحشیانه آن در آبهای بین المللی دریای مدیترانه، در ۳۱ می ۲۰۱۰، علیه شش کشتی غیرنظامی «ناوگان آزادی غزه» که حامل کمکهای بشردوستانه برای مردم تحت محاصره غزه بود و کشتن ۹ غیرنظامی و زخمی کردن بسیاری دیگر در آن کشتیها است. همچنین، طبق اطلاعات موجود، در کمتر از دو سال، این رژیم به بیش از ده کشتی تجاری حامل نفت و کالاهای بشردوستانه به مقصد سوریه حمله کرده است.

در ادامه این نامه آمده است: ضمن یادآوری نقض نظام مند قوانین بین المللی توسط رژیم اسرائیل، از جمله تهدیدهای قابل توجه آن علیه امنیت دریانوردی و آزادی ناوبری و همچنین سابقه طولانی آن در انجام عملیاتهای پیچیده دروغین در دریاهای آزاد و آبراههای مهم بین المللی، شورای امنیت باید در مورد ماجراجویی امنیتی و نظامی این رژیم در منطقه حساسی چون خاورمیانه کاملاً هوشیار بوده و آن را به خاطر تمام فعالیت های غیرقانونی و در عین حال بسیار بی ثبات کننده‌اش محکوم کرده و پاسخگو سازد.

در این نامه آمده است: با توجه به اظهارات تحریک آمیز اخیر مقامات رژیم اسرائیل که در نقض فاحش ماده ۲ منشور سازمان ملل، تهدید به استفاده از زور کرده اند، لازم است به این رژیم یادآوری شود که باید منتظر عواقب تمام ماجراجویی ها و محاسبات نادرست احتمالی خود باشد. ضمن هشدار نسبت به چنین تهدیدهایی از سوی هر منبعی، جمهوری اسلامی ایران در اتخاذ هر گونه اقدام لازم برای حفاظت کامل از مردم خود، دفاع از حاکمیت خویش و تأمین منافع ملی خود تردید نخواهد کرد.

ارشادی تصریح کرده است: ما همچنین در مورد تلاش های مشکوک اخیر برای ایجاد «حوادث» ساختگی دریایی در خلیج فارس و فراتر از آن هشدار می دهیم. چنین اعمال غیرمسئولانه ای برای امنیت و ثبات منطقه زیان بار بوده و باید بلافاصله متوقف شود. موجب امتنان خواهد بود چنانچه این نامه به عنوان سند شورای امنیت منتشر شود.

در پی طرح اتهامات بی اساس علیه ایران طی روزهای اخیر، محسن بهاروند سفیر ایران در لندن نیز در نامه ای به دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی این اتهامات بی اساس را محکوم کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج