جاباما
۱۱۴۲۶۲۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

چالبش شرکت‌های آلمانی برای «اسپیس ایکس»

شماری از شرکت‌های نوپای آلمان در تلاش برای تولید پرتابگرهای کوچک و رقابت با شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند «اسپیس ایکس» هستند.

یورو نیوز: شماری از شرکت‌های نوپای آلمان در تلاش برای تولید پرتابگرهای کوچک و رقابت با شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند «اسپیس ایکس» هستند.

آلمان که به عنوان یکی از قطب‌های خودروسازی جهان شناخته می‌شود امیدوار است تا به این ترتیب جایگاهی در مسابقه فضایی بخش خصوصی پیدا کند.

چالبش شرکت‌های آلمانی برای «اسپیس ایکس»

شرکت‌های آلمانی با سه طرح ویژه به یک بازیگر جدی در رقابت برای عرضه پرتابگرهای کوچک تبدیل شده اند. هدف از این طرح‌ها افزایش تعداد ماهواره های کوچکی است که زمین را رصد و شماری از خدمات اینترنتی مانند راهنمای وسایل نقلیه هوشمند را فراهم می‌کنند.

شرکت آلمانی «راکت فکتوری اوگسبورگ» (Rocket Factory Augsburg) در پایان ماه ژوئیه اولین آزمایش موفقیت آمیز موشک «آر.اف.آی.وان» (RFA One) خود را انجام داد و موتور آن را به مدت هشت ثانیه در کارخانه اش در کیرونای سوئد روشن نگاه داشت.

سیستم «احتراق مرحله‌ای» این موشک توسط شرکت «اسپیس ایکس» متعلق به ایلان ماسک و «بلو اوریجین» (Blue Origin) متعلق به جف بزوس استفاده می‌شود اما هنوز در اروپا عرضه نمی‌شود.

به گفته یورن اسپورمن، مدیر اجرایی «آر.اف.آی» (RFA)، این موفقیت اجازه می‌دهد ظرفیت وزنی که در مدار قرار می‌گیرد ۳۰ درصد افزایش یابد.

یکی دیگر از شرکت های آلمانی به نام «هایمپولس» (HyImpulse) مستقر در بادن-وورتمبرگ نیز با آزمایش موتور ۲۰ ثانیه ای در جزایر شتلند در ماه مه که از سوخت موم شمع برای به حداکثر رساندن کارایی استفاده کرد، امیدواری ایجاد کرده است.

کریستین اشمیرر، یکی از بنیانگذاران این شرکت آلمانی گفت: «فناوری ما به اندازه کافی پیشرفته است تا بتواند به بازار پرتابگرهای کوچک وارد شود.»

شرکت «ایزار ایروس پس» (Isar Aerospace) که در خارج از مونیخ توسط سه مدیر سی و اندی ساله اداره می‌شود هنوز اولین آزمایش موتور خود را انجام نداده اما در بین این سه شرکت، از بهترین منابع مالی بهره می‌برد.

این شرکت نوپا که با حمایت سرمایه گذارانی مانند بانک سوئیسی «لومبارد اودی یر» (Lombard Odier)، سرمایه گذاران خطرپذیر «اچ.وی کاپیتال» (HV Capital) و شرکت پورش، بیش از ۱۵۰ میلیون یورو (۱۸۰ میلیون دلار) سرمایه جذب کرده، امیدوار است موشک «اسپکترم» (Spectrum) خود را برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب کند.

«تاکسی‌های ماهواره‌ای»

شرکت «ایزار ایروس پس» پیش بینی کرده است که ارزش بازار پرتابگرهای کوچک تا سال ۲۰۲۷ به بیش از ۳۰ میلیارد یورو برسد و ماهواره های کوچک و متوسط، حدود یک سوم آن را تشکیل دهند.

این ماهواره های کوچک که تنها چند صد کیلوگرم وزن دارند، در مقایسه با ماشین‌های تا ۱۰ تن که توسط موشک های آریان آژانس فضایی اروپا به مدار زمین فرستاده می‌شوند، بسیار کوچک هستند.

کریستین اشمیرر از شرکت «هایمپولس» گفت: «یک موشک بزرگ مانند یک اتوبوس بسیار بزرگ است که همه مسافران خود را در یک ایستگاه رها می‌کند. یک پرتاب کننده کوچک مانند یک تاکسی کار می‌کند و ماهواره ها را دقیقاً در جایی که مشتری می‌خواهد قرار می‌دهد.»

به گفته دانیل متزلر، بنیانگذار شرکت «ایزار ایروس پس»، کوچک‌ترین آنها کمی بیشتر از «جعبه های ۱۰ سانتی متری، با وزن تنها یک کیلوگرم (۲.۲ پوند) و با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت» به دور زمین می‌گردند.

کاهش اندازه و افزایش کارایی نیز به معنی کاهش هزینه‌ها است

این سه استارتاپ آلمانی در نهایت قصد دارند با توسعه ناوگان خود، انجام ده‌ها پرتاب را در سال تضمین کنند.

پیمانکاران فرعی در صنعت خودروسازی که بسیاری از آنها به دنبال ایجاد تنوع محصول خارج از حوزه خودروهای احتراقی هستند، قطعات موتور موشک ها را تأمین می‌کنند.

اسپورمان با اشاره به انقلابی که صنعتگر آمریکایی در اوائل قرن بیستم در تولید خودروها ایجاد کرد، گفت: «ما می‌خواهیم یک لحظه هنری فورد برای سفرهای فضایی ایجاد کنیم.»

با وجود این آلمان تنها کشوری نیست که به این بازار پر سود توجه دارد. شرکت «اسپیس ایکس» در حال حاضر ماهواره های کوچک را با همکاری ناسا در مدار زمین قرار داده است، در حالی که رقیب آمریکایی اش «راکت لب» (Rocket Lab) یکی از پیشگامان پروازهای تجاری خارج از زمین است.

این در حالی است که چین نیز در این بخش فعال است. همچنین پروژه های جدی در اروپا از جمله در اسپانیا و بریتانیا پیگیری می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج