۱۱۴۲۸
۱۴ نظر
۹۳۵۲
۱۴ نظر
۹۳۵۲
پ

به بچه‌ام چه تب‌بری بدهم؟ استامینوفن؟ ایبوپروفن؟ یا...

ایبوپروفن با محدود کردن تولید برخی اسید‌های چرب در بدن به نام پروستاگلاندین سبب کاهش تب و تخفیف درد می‌شود. این دارو همچنین التهابات را هم کم می‌کند. به طور کلی اثربخشی ایبوپروفن نسبت به استامینوفن شدیدتر و ماندگارتر است.

مجله شهرزاد:
ایبوپروفن چه می‌کند؟

ایبوپروفن با محدود کردن تولید برخی اسید‌های چرب در بدن به نام پروستاگلاندین سبب کاهش تب و تخفیف درد می‌شود. این دارو همچنین التهابات را هم کم می‌کند. به طور کلی اثربخشی ایبوپروفن نسبت به استامینوفن شدیدتر و ماندگارتر است. البته براساس توصیه‌هاي سلامت جهانی تجویز ایبوپروفن به اطفال زیر 6 ماه تجويز نمی‌شود، زیرا با مصرف این دارو و پوشیده شدن درد و تب نوزاد تشخیص شدت و بهبود بیماری در او دشوار خواهد شد. یکی دیگر از دلایلی که مصرف ایبوپروفن به شیرخواران کوچک توصیه نمی‌شود این است که اگر کودک درست غذا نخورد و به طور مرتب هم از این دارو به بدنش برسد، معده‌اش ملتهب می‌شود، در صورتی که بهتر است این دارو همراه با مقدار کافی غذا به طفل خورانده شود.
به بچه‌ام چه تب‌بری بدهم؟ استامینوفن؟ ایبوپروفن؟ یا...

استامینوفن چه می‌کند؟

استامینوفن هم درست مانند ایبوپروفن تب و درد را کاهش می‌دهد اما تاثیری بر التهابات ندارد. این دارو به جای سلول‌های ملتهب بر سلول‌های عصبی اثر می‌گذارد. برای سیستم گوارشی استامینوفن نسبت به ایبوپروفن دارویی ملایم‌تر تلقی می‌شود. بنابراین لازم نیست آن را همراه غذا به کودک خوراند.

اگر به هردلیل استامینوفن را به طور مرتب در دوز بالا استفاده کنید، عاملی سمی برای کبد تلقی می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود کمترین مقدار ممکن استامینوفن را به فرزندتان بدهید تا حدی که شرایطش قابل تحمل شود. در نهایت هر ۶ ساعت یک بار و به هیچ‌وجه بیشتر از ۵ بار در ۲۴ ساعت به او استامینوفن ندهید. ایبوپروفن اثر دیرپاتر و شدید‌تری دارد. بنابراین هر ۸ ساعت یک بار به فرزندتان بخورانید و بیشتر از ۳ بار در ۲۴ ساعت به او ایبوپروفن ندهید.

قطره تایلنول را با قطره چکان به فرزندتان بدهید

برخی والدین این دارو را را با وسایل نامناسبی به کودک می‌دهند، مثلا آن را در قاشق می‌ریزند و به او می‌‌خورانند كه این عمل باعث خطا در میزان مصرف دارو می‌شود. به علاوه برخی داروها چنان قوی هستند که تنها یکی دو قطره بیشتر از آنها می‌تواند برای طفل خطرناک باشد.

هیچ وقت به فرزندتان آسپرین ندهید

آسپرین داروی کودکان نیست، حتی آسپرین بچه. مصرف آسپرین در کودکان می‌تواند سبب ابتلا به سندرم ریه شود. بسیاری از شما والدين عزیز شاید یادتان بیاید که در دوران کودکی آسپرین بچه می‌خوردید اما آن زمان یافته‌های علمی کامل نبود. اگر بخواهید خیال‌تان را راحت کنیم باید بگوییم آسپرین بچه نبايد به افراد زیر ۱۶ سال داده شود.

تب خفیف تب‌بر نمی‌خواهد

اگر تب فرزندتان خفیف است و کوچولوی‌تان می‌تواند آن را تحمل کند و وضعیتش بد نیست، لزومی ندارد به او تب‌بر بدهید، زیرا دمای بالا برای فعالیت باکتری‌ها مناسب نیست و این مکانیسم بدن برای مبارزه با این عوامل است.
به بچه‌ام چه تب‌بری بدهم؟ استامینوفن؟ ایبوپروفن؟ یا...

موارد منع مصرف ایبوپروفن

به شیرخوار زیر ۶ ماه و شیرخواری که اسهال و استفراغ دارد، ایبوپروفن ندهید.

استامینوفن را با ایبوپروفن جایگزین نکنید

جایگزین کردن این دو دارو با هم ممکن است خطرناک باشد به خصوص اگر کودک اسهال گرفته و بدنش کم آب شده باشد، این عمل می‌تواند سبب واکنش و تداخلات دارویی و عوارض جدی مثل مشکلات کبدی شود. اگر برای تب فرزندتان به او ایبوپروفن داده‌اید و حالا درد دارد بدون مشورت با پزشك به او استامینوفن ندهید و ابتدا از پزشک متخصص در این باره سوال کنید.

اگر فرزندتان تب و یکی از حالت‌های زیر را دارد حتما قبل از دادن ایبوپروفن و استامینوفن با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید:

سن کمتر از ۳ ماه، تشنج، لرز شدید، ادرار کمتر از حد معمول، ضعف و بیماری شدید، داشتن تب بیش از چند روز.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عسل بانو

      من به بچم پانادریکس میدم
      دو سالشه هر بار5میلی واقعا اثر بخشه

    • مهدی

      عالی بود

    • بدون نام

      سلام عذر میخام بچه ام حدود ۱سال ۲ماه داره الان چند روزی هسه که مرتب تب میکنه به دکتر هم که مراجعه کردم میگه هیچ مشکلی نداره ولی فقط یک تب بر بهش داده که ۶ساعتی ۶سی سی بهش میدم ولی همین که شربت ایبوپروفن رو قطع میکنم دوباره تب میکنه البته چند تا دندون داره در میاره امکان داره مال دندوناش باشه چون دکتر هم گفت لثه‌ها ورم دارن ولی خیلی بی قراری میکنه شما بگین چکار کنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببر پیش بندی خانگی.. یا همون تل گير

    • بدون نام

      آره احتمالا از دندون باشه

    • مهدی

      سلام بچه ام 3 سالش است دکتر بهش شربت ایبروپروفن دادن شیاف کردم بچه رو بعدش بهش ایبروپروفن بدم مشکلی ندارن باهم سازگار است ، خیلی ضزوری است لطفا جواب دهید

    • مریم

      سلام نه اگه اسحاله شیاف نکن چون خوب نیست ولی شربت بهش دادی اگه دیدی بعد هشت ساعت تبش زیاد شد شیاف کن

    • بدون نام

      من هر شب اسپرین ۸۰. میخورم ۶۰ سال دارم الان گوشم خیلی تیر میکشه در اثر سرماخوردگی میتوانم ایبوپروفن مصرف کنم که ضد التهابه چون با استامینوفن خوب نشدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شیاف بزن عزیزم شش ساعت یه بار

    • بدون نام

      من هر شب اسپرین ۸۰. میخورم ۶۰ سال دارم الان گوشم خیلی تیر میکشه در اثر سرماخوردگی میتوانم ایبوپروفن مصرف کنم که ضد التهابه چون با استامینوفن خوب نشدم

    • مهرسانا

      من بچه امو اسپرین بچه دادم

    • Zahra askaryan

      سلام بچم ۸ماهوتموم کرده تو ۹ماهه داروخونه ایبوپروفن نداده الان ۲روزه صبح وشب تب میکنه استا میدمو شیاف میزارم اسهال واستفراغم نداره نمیدونم چیکار کنم لطفا کمک کنین

    • مک

      ددتت

    • خخخخ

      محله مجیدیه همه نوع پوشک ارزون تر این سایت داره. گربه برای رضای خدا موش نمیگیره. این سایتا همش مفتشون گرونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج