۱۱۴۳۷۵
۵۰۲۷
۵۰۲۷
پ

راهنمای کامل خرید کولرهای گازی

استقبال از کولرهای گازی به افزایش است. تنوع و فراوانی مدل‌ها با قابلیت و ویژگی‌های متعدد خریداران این وسیله را تا حدودی سردرگم کرده و انتخاب مدل مناسب را مشکل کرده است.

بازار خبر: کم‌کم با پایان یافتن فصل بهار و نزدیک شدن به تابستان هوا نیز رفته‌رفته گرم‌تر می‌شود و بازار تجهیزات و وسایل سرمایشی نیز مانند هوا داغ‌تر می‌شود. سالیان سال است که کولرهای آبی یکی از اصلی‌ترین وسایل سرمایشی خانه‌های ایرانی است و به بخش جدایی‌ناپذیر از خانه‌ها به‌ویژه مناطق گرم و خشک تبدیل شده به‌صورت که خانه به‌صورت پیش‌فرض مجهز به کانال‌های کولر هستند.

بااین‌وجود در چند سال اخیر، علاوه بر شهرهای که آب‌وهوای شرجی دارند (و امکان استفاده از کولرهای آبی را ندارند) تمایل افراد به خرید کولرهای گازی در مناطق دیگر نیز بیشتر شده است؛ اما بسیاری از اشخاصی که قصد خرید کولرهای گازی را دارند اطلاعات چندانی دراین‌باره ندارند و تنها از روی توصیه‌های اطرافیان در مورد یک برند خاص اقدام به خرید کولرهای گازی می‌کنند.

در ادامه این مطلب به فاکتورهای مهم در خرید و انتخاب کولرهای گازی و ویژگی‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

چطور کولرگازی مناسب انتخاب کنیم؟

پاسخ این سؤال ساده است. به دنبال مدل مخصوص خانه خود باشید برای خرید خوب باید فاکتورهایی مانند اندازه اتاق، شرایط آب و هوایی منطقه، میزان نوری که به اتاق می‌آید؛ جهت پنجره اتاق، تعداد ابزارهای گرمازا مانند کیس کامپیوتر و اجاق‌گاز در اتاق و تعداد افراد حاضر در اتاق را در نظر بگیرید!

به نظر کمی سخت شد؟ نگران نباشید و به ادامه مطلب توجه کنید.

انتخاب نوع

کولرهای گازی سه کار عمده را انجام می‌دهند: کم کردن دما؛ حذف رطوبت و فیلتر کردن هوای محیط. اندازه در انتخاب کولرهای گازی اهمیت زیادی دارد بنابراین باید کولری را انتخاب کنید که توانایی پوشش دهی اتاق موردنظر شما را داشته باشد. اگر دستگاهی برای یک اتاق کوچک باشد نمی‌تواند دما را به‌راحتی کنترل کند و اگر بیش‌ازحد بزرگ باشد باعث هدر رفتن انرژی شده و توانایی آن برای حذف کامل رطوبت پایین می‌آید.

راهنمای کامل خرید کولرهای گازی

مدل‌های پنجره‌ای

کولرهای گازی پنجره‌ای یک از محبوب‌ترین مدل‌ها در میان افراد است. این مدل‌ها به‌راحتی بر روی پنجره‌های یک‌تکه و دوتکه نصب می‌شود و معمولاً دارای یک پنل آکاردئونی هستند که تا بر روی پنجره محکم شوند. برخی از این مدل‌ها نیز قابلیت نصب بر روی پنجره‌های کشویی را نیز دارند. نصب این مدل از کولرهای گازی بسیار آسان بوده و خود افراد نیز می‌توانند مراحل نصب آن را انجام دهند و تنها باید هنگام خرید به‌اندازه پنجره خود توجه کنند.

مزایا و معایب

- نصب آسان

- قابلیت جابجایی در صورت نقل‌مکان

- قیمت مناسب

- امکان تولید سرما و گرما

- مسدود کردن پنجره‌ها

راهنمای کامل خرید کولرهای گازی

مدل‌های قابل‌حمل

به گزارش بازارخبر، کولرهای گازی قابل‌حمل دستگاه‌های کوچکی هستند که معمولاً بر روی زمین قرار می‌گیرند و برای محیط‌های کوچکی مانند اتاق‌خواب استفاده می‌شوند. این مدل کولرها احتیاجی به نصب نداشته و به‌راحتی قابل‌حمل هستند برای خروج گرمای پشت دستگاه نیز معمولاً یک لوله انعطاف‌پذیر در نظر گرفته می‌شود. کولرهای گازی قابل‌حمل معمولاً دارای مخزنی برای جمع‌آوری آب اضافی در خود هستند که باید در مدت‌زمان مشخص تخلیه شود برخی مدل‌های جدیدتر نیز آب جمع‌آوری‌شده را به‌صورت خودکار دفع می‌کنند.

مزایا و معایب

- راه‌اندازی آسان و جابجایی راحت

- امکان استفاده در چندین اتاق

- وزن نسبتاً زیاد

- بازده کم

راهنمای کامل خرید کولرهای گازی

مدل‌های دیواری

این مدل کولرهای گازی امکان نصب ثابت و همیشگی را بر روی دیوارهای خانه دارند. این مدل‌ها معمولاً علاوه بر امکان ایجاد سرمایش توانایی گرم کردن اتاق را نیز دارند. کولرهای گازی دیواری بهترین انتخاب رأی سالن‌ها و اتاق‌های بزرگ هستند و برای نصب و عملکرد به یک حفره بر روی دیوار بیرونی خانه نیاز دارند. نصب این کولرها به‌صورت ثابت بوده و قابلیت جابجایی ندارند همچنین راه‌اندازی آن‌ها معمولاً به یک متخصص باتجربه نیاز دارد.

مزایا و معایب

- ثابت و همیشگی

- امکان ایجاد گرم

- امکان نصب بر روی هر دیوار

- امکان استفاده از ترموستات بی‌سیم

- قیمت گران‌تر نسبت به دیگر مدل‌ها

- نصب مشکل‌تر

- نیاز به تجهیزات اضافه

راهنمای کامل خرید کولرهای گازی

پنجره‌ای بهتر است یا دیواری و اسپلیت دار؟

کولرهای گازی پنجره برای کسانی که قصد جابجایی و نقل‌مکان را دارند مناسب‌تر است. مصرف انرژی کولرهای پنجره‌ای و اسلیت دار تقریباً یکسان است اما ازآنجایی‌که هزینه‌های جانبی مانند هزینه‌های باز کردن و نصب مجدد کولرهای گازی اسپلیت دار بیشتر است بسیاری از خریداران مدل‌های پنجره‌ای را ترجیح می‌دهند.

مزایای کولرهای دیواری اسپلیت دار نسبت به پنجره‌ای این است که کولرهای گازی دیواری به پنجره و یا درپوش خاصی برای نصب احتیاج ندارند و آن را می‌توان بر روی هر دیواری نصب کرد همچنین مدل‌های دیواری اسپلیت دار خنکی مطلوب‌تری دارند و صدای کمتری نسبت به مدل‌های پنجره‌ای ایجاد می‌کنند.

بزرگ‌تر، بهتر است؟

تن یا تناژ ظرفیت سرمایشی یک کولرگازی را نسبت به‌اندازه اتاق اندازه‌گیری می‌کند. قابلیت خنک‌کنندگی یک کولرگازی بر مبنای میزان گرمایی که می‌تواند از یک اتاق در عرض یک ساعت خارج کند اندازه‌گیری می‌شود و با واحد Btu بر ساعت اندازه‌گیری می‌شود. Btu برای یک کولرگازی معمولاً بازه‌ای بین ۵۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ دارد. هر ۱۲۰۰۰ Btu یک تن محسوب می‌شود. هرچه عدد Btu بیشتر باشد کولرگازی قدرتمندتر است.

بنابراین کولرگازی بزرگ‌تر به معنای عملکرد بهتر نیست. اگر کولرگازی بیش‌ازحد بزرگ باشد مصرف انرژی آن بیش‌ازحد بوده و بااینکه اتاق را در مدت‌زمان کمتری خنک می‌کند اما تنها قسمتی از رطوبت اتاق را از بین می‌برد. برای داشتن بهترین بازده جهت قرارگیری کولرگازی باید به سمت مرکز اتاق باشد و عدد Btu آن نیز متناسب با اندازه اتاق باشد.

انتخاب Btu مناسب

برای انتخاب کولرگازی با ظرفیت مناسب و هماهنگ با ابعاد اتاقی که قصد دارید کولر را در آن نصب کنید. ابعاد اتاق را اندازه‌گیری کرده و با توجه به جدول زیر کولرگازی با ظرفیت مناسب را انتخاب کنید.

علاوه بر ابعاد اتاق فاکتورهای اضافی مانند موارد زیر را نیز در نظر بگیرید:

در محیط‌های آفتابی ۱۰ درصد به عدد Btu اضافه کنید

در محیط‌های به‌دوراز آفتاب ۱۰ درصد از عدد Btu کم کنید

برای محیط‌هایی که بیش از ۲ نفر در آن قرار دارند به ازای هر نفر ۶۰۰ Btu اضافه کنید

برای آشپزخانه ۴۰۰۰ Btu اضافه کنید

راهنمای کامل خرید کولرهای گازی

ویژگی‌های مهم

ترموستات قابل‌برنامه‌ریزی

از مهم‌ترین ویژگی کولرهای گازی که هنگام حرید باید به آن توجه کنید ترموستات قابل‌برنامه‌ریزی است بدین‌صورت که کولرگازی به‌صورت خودکار دمای محیط را بسته به میزان دلخواه شما ثابت نگه دارد و میزان مصرف انرژی را کاهش دهد. مدل‌های تایمر دار نیز در بازه‌های زمانی مشخص دستگاه را روشن و خاموش می‌کنند.

راهنمای کامل خرید کولرهای گازی

کنترل از راه دور

مدهای مجهز به کنترل از راه دور امکان دسترسی راحت و سریع به تنظیمات و دمای مطلوب را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

عملکرد بی‌صدا

یکی از ویژگی‌های مهمی که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید میزان صدایی است که دستگاه تولید می‌کند. بر خی از مدل‌ها مجهز به قابلیت عملکرد بی‌صدا هستند که بسیار مطلوب‌تر از مدل‌های دیگر است.

راهنمای کامل خرید کولرهای گازی

دسترسی راحت به فیلترها

فیلترهای هوای موجود در کولرهای گازی جزء قطعات مهم دستگاه محسوب می‌شوند که وظیفه فیلتر کردن و تصفیه کردن هوا را بر عهده دارند. پس از مدتی این فیلترها کثیف می‌شوند و نیاز به تعویض و یا شستشو دارند بنابراین به دنبال مدل‌هایی باشید که امکان تعویض راحت فیلترها را داشته باشند.

راهنمای کامل خرید کولرهای گازی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج