۱۱۴۳۹۹
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

توضیحات اژه ای درباره برخورد با بدحجابی و...

شصت‌وسومین نشست خبری حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضاییه از دقایقی پیش با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف کشور برگزار شد.

خبرگزاری تسنیم: شصت‌وسومین نشست خبری حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضاییه از دقایقی پیش با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف کشور برگزار شد.

محسنی‌اژه‌ای در این نشست خبری به مدت ۹۰ دقیقه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

وی در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: یکی از متهمانی که مربوط به فساد ۳ هزار میلیارد تومانی بود و حکم وی اجرا شد، برادر مه‌آفرید امیرخسروی بود که در حال حاضر فراری است و محاکمه وی غیابی صورت گرفت و محکوم شد. مسیر قانونی در این زمینه انجام می‌شود و اگر این متهم بخواهد می‌تواند درخواست واخواهی بدهد.

صدور کیفرخواست برای ۲۷ نفر از مرتبطان فتنه ۸۸

دادستان کل کشور درباره جریان فتنه ۸۸ گفت: ۲۷ نفر از کسانی که در جریان فتنه ۸۸ دخیل بودند کیفرخواست آنها صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده است. همچنین برخی از آنها پرونده‌شان قرار است به دادگاه برود تا مسیر قانونی را طی کند؛ از این ۲۷ نفر، ۱۳ نفر کسانی هستند که حکم‌ آنها صادره شده و ۳ نفر نیز غیابی محکوم شدند. برای سایر افراد نیز با توجه به مسیر قانونی، آگهی در روزنامه‌ها و رسانه‌ها برای حضور آنها در دادگاه اعلام می‌شود.

محسنی اژه‌ای در ادامه بیان کرد: در خصوص کسانی که به دنبال ترویج فرهنگ ابتذال هستند و در کشور اسلامی ما برخلاف قانون، شرع و خواست ملت مسلمان ما مرتکب بی عفتی و بی اخلاقی و بی حجابی می شوند و به این امر دامن می‌زنند متذکر می شویم چرا که کشور ما اسلامی است و مردم مسلمان دارد بنابراین قانون اجازه چنین کاری را به آنها نمی‌دهد.

وی ادامه داد: ما در خصوص موضوعی که مطرح کردم ابتدا توصیه می کنیم و اگر لازم بود درباره این اقدامات مجرمانه ورود خواهیم کرد و نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در این زمینه برخورد می کنند همچنین نهادها و وزارتخانه ها باید در این راستا وظایف و تکالیف خود را انجام دهند.

تشکر و اعلام حمایت قوه‌قضاییه از نیروی انتظامی به دلیل برخورد با جرایم مشهود

دادستان کل کشور بیان کرد: از همینجا از نیروی انتظامی به خاطر اقداماتی که در راستای برخورد با چنین جرایم مشهودی انجام می‌دهد تشکر می‌کنم و مصرانه می‌خواهم که اجازه ندهند افراد معدودی فضای جامعه اسلامی را بهم بزنند.

وی بیان کرد: بخصوص باندها و گروه هایی که با برنامه ریزی و تصمیم قبلی و مشخص اقدام به این خلاف می کنند باید شناسایی و اگر لازم بود نیروهای اطلاعاتی نیز ورود خواهد کرد و آنها را به دستگاه قضایی معرفی می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: دستگاه قضایی از چنین اقدام درست نیروی انتظامی حمایت می‌کند چرا که این موضوع برخلاف قانون بوده و امنیت اخلاقی را بهم می زند بنابراین ضابطان باید برخورد کنند و دادستان به عنوان مدعی العموم ورود خواهد کرد.

محسنی اژه‌ای در خصوص سیل اخیری که در دو استان رخ داد اظهار داشت: سیل اخیری که رخ داد باعث شد آسیب‌های زیادی به مناطق مسکونی و تجاری و همچنین در ارازی و ساختمان‌های عمومی وارد شود و ما شاهد خسارت بسیاری بودیم که همینجا به آسیب‌دیدگان و خانواده جان باختگان تسلیت عرض می‌کنیم.

مسئولان میزان خسارات سیل‌های اخیر در استان‌های شمالی را برآورد کنند

وی ادامه داد: امیدواریم همانطور که مسئولان ذی ربط نسبت به محل‌هایی که سیل زده می‌شود و به آنها کمک و سر می‌زنند در این راستا اقدامات صورت گیرد و خسارات را برآورد کنند تا حتی‌المکان سریعتر خسارت‌ها تأمین شود.

دادستان کل کشور بیان کرد: درست است سیل یک حوادث طبیعی است و در همه دنیا اتفاق می افتد ولی در پاره‌ای از موارد امکان جلوگیری از آن وجود دارد مطمئنا نمی‌توان گفت چون حادثه طبیعی است هیچ اقدامی برای جلوگیری و کاهش آن نمی‌توان کرد در حقیقت چنانچه اقداماتی از قبل قرار است در راستای جلوگیری از سیل صورت گیرد باید انجام شده تا این سیل مسیرش به منازل و باغها نرود و درجاهایی که سیل قابل پیش بینی است شناسایی شود.که البته ما درسال گذشته نیز شاهد سیل بودیم.

وی بیان کرد: حریم رودخانه ها و نهرها که به صورت غیرمجاز و بعضا با اخذ مجوز از سازمان و نهادهایی باعث شدند مسیر رودخانه و نهر کم عرض شود و در آنجا ساختمان سازی شود و یا به هر شکلی باعث شوند که سیل خسارت بیشتر از حد داشته باشد باید موضوع بررسی و در راستای پیشگیری و کاهش خسارات گام برداریم.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: براین اساس قوه قضاییه مسئولیت صیانت حقوق عمومی و عامه مردم را دارد بنابراین مأموریت داشته تا به این دواستان سیل زده رفته و هیئتی برای بررسی اعزام کند که متوجه شود آیا این امر از ناحیه دستگاه های مختلف به موجب قصور صورت گرفته یا خیر.

وی بیان کرد: هیئتی که قرار است به این دوستان سیل زده بروند امروز اعزام خواهند شد و در زمان معینی که لازم باشد آنجا مانده و موضوع را در همه ابعاد بررسی خواهند کرد.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: در آنجا با مسئولان محلی صحبت خواهد شد و موضوع بررسی می‌شو د همچنین اماکن را از نزدیک مشاهده کرده و گزارش تهیه می‌شود.با دولت و دستگاه های محلی در این زمینه صحبت هایی انجام خواهیم داد تا اگر قرار است احیانا سیلی صورت گیرد خسارات آن به حداقل برسد.

متهمان فراری بهتر است زودتر برگردند؛ برخی حرف‌ها اتهامات آنها را بیشتر می‌کند

سخنگوی قوه‌قضاییه در ادامه بیان کرد: کسانی که جرمی در ایران مرتکب شده و به خارج کشور چه به صورت قانونی و چه به صورت غیرقانونی رفته‌اند و اکنون تحت تعقیب هستند به آنها پیغام خواهیم داد و آنها را احضار خواهیم کرد بنابراین به نفعشان هست تا به کشور بازگردند تا به اتهام آنها رسیدگی شود.

وی ادامه داد: خیلی از صحبت‌ها علیه افراد زده می‌شود و میزان اتهامشان بالا می‌رود بنابراین توصیه می‌شود آنهایی که تحت تعقیب هستند به کشور بازگردند چرا که این امر به نفعشان است.

اولین بخش از اموال بابک زنجانی به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد تومان به مزایده گذاشته شد

محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی اظهار داشت: قرار بازداشت موقت وی تمدید شده و با وزارتخانه‌های ذیربط در خصوص چگونگی شناسایی اموال وی در داخل و خارج از کشور مذاکراتی شده و هم‌اکنون با نظارت دادستانی و نماینده این فرد برای شناسایی این اموال در تلاش هستیم و اولین بخش از اموال شناسایی شده وی به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد تومان به مزایده گذاشته شد؛ ضمن اینکه بررسی این پرونده تمام نشده است و چند نفر دیگری هم در جریان رسیدگی به این پرونده بازداشت شده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم تعیین تکلیف برخی از پرونده‌های کلان معوقات بانکی در قوه قضائیه گفت: هیچ پرونده معوقات بانکی که در قوه قضائیه کنار مانده باشد و به آن رسیدگی نشود بعید می‌دانم وجود داشته باشد و پرونده بابک زنجانی و فساد ۳ هزار میلیاردی جزء پرونده‌های معوقات بانکی بود که تعیین تکلیف شد و حتی در مورد پرونده آقای «باقری درمنی» حکم قطعی صادر شد و در مواردی نیز خود دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم وارد شده است.

اخبار خوش از نتایجه دستگاه قضایی درباره معوقات بانکی

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات قوه قضائیه در این خصوص حتی یکی از افرادی که بیش از هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشت، نامه‌ای به این قوه ارسال کرده و مدعی شده که ۳۵۰ میلیارد تومان از معوقات خود را تسویه کرده است که این مورد نیز در حال بررسی است. همچنین یکی دیگر از این افراد که ۸۰ میلیارد تومان معوقه داشت طی نامه‌ای اعلام کرده بخشی از معوقات خود را تسویه کرده است و به دنبال تسویه مابقی خود است لذا این موارد اخبار خوشحال‌کننده‌ای است.

دهن‌کجی به مردم و نظام در قالب بدپوشش، جرم ساده‌ای نیست

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون مجازات در نظر گرفته شده بر روی افراد بدپوشش و بدحجاب در قانون گفت: اتهامات در چنین مواردی ممکن است متفاوت باشد و به عنوان مثال وقتی فردی صرفا به دلیل بی‌مبالاتی و عدم پایبندی به برخی هنجارها، کشف حجاب می‌کند و حجاب شرعی و قانونی را بدون هیچ انگیزه دیگری بی‌مبالاتی خود رعایت نمی‌کند بسته به تشخیص قاضی می‌توان برای وی شلاق و جزای نقدی در نظر گرفت ولی ممکن است برخی دیگر علاوه بر ارتکاب چنین جرائم مشهودی انگیزه‌های دیگری داشته باشند و به دنبال دهن‌کجی به مردم و نظام باشند که این دیگر یک جرم ساده نیست.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه افزود: همچنین در موارد مشابه ممکن است برخی‌ علاوه برعدم پوشش و حجاب مناسب مسبب آزار و اذیت دیگران شوند که در چنین مواردی دو عنوان مجرمانه برای وی می‌تواند در نظر گرفته شود که علاوه بر این موارد قانون برای اصرار کنندگان در چنین جرائمی با تشخیص قاضی و تعیین عنوان مجرمانه مناسب، حبس، شلاق، جزای نقدی و محدودیت‌های اجتماعی را در نظر گرفته است و پیش از این در پاره‌ای از موارد در ابتدای گزارشات نیروی انتظامی و دستگاه‌های مربوط باندهای گروهی و با انگیزه‌های فراتر از بدحجابی مطرح شده بود ولی موارد اثبات‌شده آن را حضور ذهن ندارم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر وضعیت برادر مه‌آفرید امیرخسروی و محاکمه وی اظهار داشت: این مورد غیابا محاکمه و در دادگاه محکوم شد و علاوه بر وی نیز موارد دیگری هم وجود دارد که در نوبت به رسیدگی قرار دارد و اقدامات لازم برای استرداد خاوری نیز در حال انجام است.

پرونده قائم‌مقام بانک مرکزی همچنان در دادسرا است

محسنی اژه‌ای همچنین در واکنش به ادعای نوبخت در خصوص رفع اتهام از قائم‌مقام بانک مرکزی خاطرنشان کرد: پرونده این شخص در دادسرا قرار دارد و اینکه آیا قرار نهایی برای وی صادر شده است یا خیر، من اطلاعی ندارم.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص سرانجام شکایت مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ از دولت گذشته گفت: هنوز حکمی در این موارد صادر نشده است و همانطور که پیش از این نیز بارها عنوان کرده‌اند رسیدگی به بعضی از موارد باید مستقیما در دادگاه انجام شود ولی تاکنون هیچ حکمی صادر نشده است.

وی در خصوص پرونده فرد بازداشت شده برای موضوع ستاد سوخت خاطرنشان کرد: فرد بازداشتی همچنان در بازداشت قرار دارد و پرونده وی کماکان در دادسراست.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به ادعای خبرنگاری مبنی بر بازداشت یکی از خبرنگاران اصلاح‌طلب و عدم اطلاع خانواده وی از محل و موضوع بازداشت او گفت: هیچ متهمی که خانواده وی از این بازداشت و محل بازداشت او مطلع نباشند وجود ندارد و من در حال حاضر به دلیل اینکه پرونده این شخص در مرحله دادسرا و تحقیقات ابتدایی است نمی‌توانم راجع به اتهام یا اتهامات آن اظهارنظری کنم.

بدهکاران با اثبات اعسار به زندان نمی‌روند

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اطاله دادرسی در پرداخت دیات و افزایش نرخ دیه در طول مدت دادرسی گفت: اگر کسی به لحاظ دینی که بر عهده دارد بتواند ثابت کند که امکان پرداخت آن را ندارد این فرد به زندان نمی‌رود و اگر معسر بودن این فرد احراز شود در مواردی که مسبوق به مسائل مالی نیست بازداشت نمی‌شود.

سوال و جواب تکراری درباره یک متهم

وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد اتهام « م.ر» و نام بردن فرد متهم در این نشست گفت: من به دلیل محدودیت قانونی و نام بردن شما در این جلسه نمی‌توانم جواب این سوال را بدهم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برخی افراد براساس گمانه‌زنی اخباری را منتشر می‌کنند که موجب مشوش شدن اذهان عمومی می‌شود آیا قوه قضاییه می‌خواهد ورود کند، اظهار داشت: واقعا برخی افراد براساس گمانه‌زنی و اطلاعات ضعیف مطالبی را منتشر می‌کنند که باعث تشویش می‌شود که باید در اینجا باید گفت باید موارد در خصوص رعایت اخلاق حقوقی مدنظر قرار گیرد چرا که نباید برخی اخبار براساس گمانه زنی و بی‌جهت منتشر شود. برخی اخبار مطرح می‌شوند که گاهی راست و گاهی خلاف است که این خود باعث بی اعتمادی مردم نسبت به آن رسانه می‌شود.

دادستان کل کشور بیان کرد: برخی اخبار به افرادی منتسب می‌شود و نسبت به افراد مطالبی در رسانه‌ها مطرح می‌شود و ممکن است درست نباشد که این خود به عنوان افترا بوده و می‌توان در این راستا موضوع پیگیری و فرد تحت تعقیب قرار گیرد. چرا که نبایددروغ را منتشر کنند و این خود یک جرم است.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی از اخبار منجر به تشویش اذهان شود که این خود قابل تعقیب است، گفت: باید سعی کنیم در رسانه ها اخلاق را رعایت کرده و اگر موضوعی موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود صورت نگرفته و اگر رخ دهد دادستان به عنوان مدعی العموم می‌تواند ورود کند و همچنین در ادامه می‌تواند کیفرخواست در این زمینه صادر کند.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: اگر موضوع و اخبار جنبه عمومی نداشت و به فرد و نهادی منتسب شده بود و صحیح نبود اگر فرد شاکی شود دستگاه قضا ورود خواهد کرد.

وی در خصوص افرادی که در جریان فتنه ۸۸ دخیل بودند بار دیگر اظهار داشت: ۲۷ نفر کیفرخواستشان صادر شده و پرونده به دادگاه رفته است که ۱۳ نفر از این تعداد حکمشان صادر شده که از این ۱۳ نفر حدود ۳ تا ۵ نفر غیابی محکوم شدند و پرونده شان به اجرای احکام رفته است همچنین مابقی افراد که حدود ۸ نفر هستند اکنون پرونده شان در مراحل اجرایی است و به دادگاه رفته تا محاکمه شوند؛ ۱۴ نفر کیفرخواست صادر ولی پرونده هنوز به دادگاه نرفته است.

واکنش به انتشار اسامی لیست بدهکاران بانکی در شبکه‌های اجتماعی

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه پسر یکی از مسئولان سابق فرهنگی در شبکه اجتماعی لیست بدهکاران بانکی با مشخصات کامل منتشر کرده است آیا منع قانونی نداشته و آیا دادستان نمی‌خواهد در این زمینه پیگیری و ورود کند، گفت: نامه ‌ای که بانک مرکزی به قوه قضاییه داده لیست تعداد افراد بدهکار بانکی که در این نامه مهر فوق‌سری یعنی بالاتر از سری زده شده است اگر لیست آنها را گرفته و براساس طبقه بندی آن را منتشر کرده است این موضوع قابل تعقیب است و اینکه صحیح است یا خیر طبیعی است و اگر این طور نباشد و مشخص نباشد که صحیح است یا خیر و فردی شاکی شود، طبیعی است که موضوع قابل پیگیری و تحت تعقیب قرار خواهد گرفت چرا که ممکن است برخی از افراد بدهکار و در این لیست باشند ولی بدهی خود را تصویه کرده باشند.

وی ادامه داد: ما نباید اذهان عمومی را مشوش کنیم و اگر این امر برای تشویش اذهان عمومی بوده قابل پیگیری است و نباید منتشر شود ولی به طور کلی این لیست و موضوعی که می گویید را ندیدم.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه یکی از مجریان سابق صداوسیما در صفحه خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی از خبرنگار خانمی که دیگر در ایران نیست انتقاد کرده و گفته است بین فاحشگی و ابتذال برای این فرد نقطه‌ای وجود ندارد آیا قوه قضاییه در این مورد ورود خواهد کرد گفت: باید اخلاق را رعایت کنیم؛ اسلام شرع و قانون و جامعه اسلامی این انتظار را دارد که وقتی صحبتی از فردی زده می‌شود طرف مقابل حضور داشته باشد تا بتواند از خود دفاع کند اینکه فردی نتواند از خود دفاع کند خلاف شرع و قانون است. همچنین خلاف وجدان و اخلاق بوده و چنانچه فردی مرتکب جرمی شده باشد به طور قطع با حضور پیدا کرده و از خود دفاع کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه حکم دیوان عدالت درخصوص دستمزد کارگران که شکایت کرده‌ بودند صادر شده و آیا راهی برای تجدید نظر وجود دارد، اظهار داشت: در مواردی که احیانا حکم قضایی و همچنین از سوی دیوان عدالت صادر شود می‌تواند قابل اعتراض باشد و در قانون این موضوع پیش بینی شده که فرجام خواهی وجود دارد تا موضوع مورد تجدید نظر قرار گیرد یا خیر.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص استخدام ۵۰۰ نفر بی‌ضابطه در تأمین اجتماعی گفت: از جزئیات بی خبرم ولی این پرونده به دادگاه نرفته و پرونده در دادسرا است.

احتمال قصور برخی افراد در وقوع سیل شمال کشور براساس گزارش‌های دریافتی

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به دلیل قصوری که مسئولان شمال کشور در خصوص سیل انجام داده‌اند می‌خواهید هیئتی به آنجا اعزام کنید، اظهار داشت: در سیلی که در دو استان اتفاق افتاد این موضوع که دستگاه‌ها قصوری کرده باشند نیست؛ اینکه مراجع رسمی در راستای قصوری که دستگاه‌های شمال کشور در راستای سیل انجام داده‌باشند به ما ارجاع نشده ولی از طریق برخی افراد به ما مطرح شده است که به طور مثال لایروبی انجام نشده و نهر و رودخانه‌ها را که عریض بودند تنگ کرده‌اند بنابراین گزارش از افراد به ما رسیده و ما از باب گزارش این هیئت را به این دو استان نمی‌فرستیم بلکه خودمان به عنوان قوه قضاییه مسئولیت و وظیفه در این راستا داریم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما در صحن علنی مجلس موضوع علنی شدن دادگاه‌ها را مطرح کردید در این خصوص بیشتر توضیح دهید، اظهار داشت: بله بنده این موضوع را در مجلس مطرح کردم ولی قانون اجازه برگزاری برخی از دادگاه ها را به صورت علنی نمی‌دهد و همچنین قانون اجازه نمی‌دهد که برخی دادگاه‌ها که به صورت علنی برگزار می‌شوند از سوی رسانه‌ها پخش شود ولی از نظر شخصی بنده اگر دادگاه‌هاعلنی برگزار شود بازدارندگی بیشتری خواهد داشت. ولی این یک قانون است و ما حق افشای آن را نداریم مگر اینکه حکمی قطعی شده باشد.

وی ادامه داد: نظر شخصی بنده این است که بتوانیم دادگاه‌هایی که علنی برگزار می‌شود از طریق رسانه‌ها پخش کنیم چرا که این موضوع بازدارندگی بیشتری دارد.

دادستان کل کشور در خصوص نمایش تانگوی تخم مرغ داغ و اینکه آیا قوه قضاییه می‌تواند در زمینه توقیف آن دخیل باشد، اظهار داشت: قوه قضاییه در چارچوب قانون اختیاراتی دارد و می‌تواند ورود کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه وزیر ارشاد اخیرا مطرح کردند که قوه قضاییه بدون اینکه به ما بگوید در راستای توقیف تئاتر تانگو تخم مرغ داد گفت: ما اختیاراتی داریم و از صحبتی که وزیر ارشاد کرده است نمی‌توانم بگویم ولی ما اختیارات در این زمینه داریم.

مخاطب اظهاراتم درباره بهشت و جهنم روحانی نبود؛ من به عنوان طلبه نمی‌توانم نسبت به موضوعات بی‌تفاوت باشم

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما در جایی اظهارنظر درخصوص صحبت‌های آقای روحانی کرده‌اید که به بهشت و جهنم کاری نداشته باشید، آیا شما می‌خواهید در بخش سیاسی ورود پیدا کنید، گفت: مخاطب بنده آقای روحانی نیست و هرصحبتی که می‌کنم در مقام سخنگوی قوه قضاییه بوده و مسائل در خصوص قوه قضاییه را مطرح می‌کنم؛ بنده اگر نسبت به مسائل کشور حرفی می‌زنم به این دلیل است که نمی‌توانم بی اهمیت باشم و به عنوان طلبه و شهروند اعتقاد دارم که نباید به موضوعات بی اهمیت بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا برای اعدام مه آفرید، رسانه‌ها مطلع نشدند با توجه به اینکه دادگاه‌های آن را به خوبی پوشش دادند آیا این بی سروصدا شدن مه آفرید علت خاصی داشت، و اینکه چرا خانواده مه آفرید در خصوص اعدام بی خبر بودند گفت: دادگاه مه‌آفرید رسیدگی‌اش به خوبی انجام شد و اتهامات مشخص شد طبق صحبت دادستان تهران زمان ملاقات به خانواده وی داده شده بود و معمولا وقتی می‌خواهند حکمی را اجرا کنند زمان ملاقات به خانواده وی برای آخرین بار می‌دهند و به او می‌گویند و در این زمینه کاملا مشخص بود که می‌خواهیم حکم را اجرا کنیم و در زمانی که روز ملاقات نبود به خانواده او وقت ملاقات دادیم وهمچنین جزای نقدی نیز گرفتیم و فهماندیم که می‌خواهیم حکم را اجرا کنیم که اینها سخنان دادستان تهران بود که بنده آن را مطرح می‌کنم.

محسنی اژه‌ای گفت: جامعه ما نسبت به برخی مسائل حساسیت دارد بنابراین چنین سوالی برایش پیش می‌آید که چرا مطلع نشده است و به دنبال علت آن است ولی برخی مسائل است که بدون اینکه شما بدانید احکام صورت می‌گیرد و شما خبردار نمی‌شوید اینکه چرا مطلع نشدید و شما را خبر نکردیم توقع بیجاست، ما به هر دو خانواده مه‌آفرید وقت ملاقات دادیم.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه یکی دو ماه اخیر در خصوص رانت ۶۵۰ میلیون یورویی مطالبی در مجلس و دولت مطرح شده است آیا در این راستا پرونده به دستگاه قضایی ارجاع شده است، و یا سندی به دست شما رسیده است، گفت: گزارش رسمی به دستگاه قضایی ارجاع نشده و ما به عنوان برخورد با یک رانت وارد نشده و نمی‌شویم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی براینکه روز دوشنبه شاهد طوفان و گردوخاک ناندری در تهران بودیم که باعث شد ۵ کشته و تعداد زیادی زخمی داشته باشیم و رییس سازمان هواشناسی در این راستا توجیحاتی دارند که قابل قبول نیست آیا قوه قضاییه در این زمینه ورود می‌کند، گفت: تاکنون ورود نکرده‌ایم.

وی در ادامه پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا قرار است ورود کنید، گفت: فعلا که ورود نکرده‌ایم و مشخص نیست.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه پرونده «ح ب د« سرانجامش به کجا رسید و آیا در حال رسیدگی است، گفت: حکم قطعی برای این فرد صادر شده که برخی از مسائل در این زمینه وجود دارد که بنده نمی توانم جزئیات آن را بیان کنم.

محسنی اژه‌ای در ادامه این نشست در پاسخ به ادعای یکی از خبرنگاران مبنی براینکه وکیل مه‌آفرید امیرخسروی عنوان داشت که اعدام مه‌آفرید به اطلاع وکیل و خانواده‌اش نرسیده است و این مسئله به نوعی عدم رعایت قانون است گفت: در بسیار موارد محکوم‌له و فرد اعدامی عنوان می‌کنند که نمی‌خواهد خانواده، وکیل و هیچ فرد دیگری از اعدام و زمان اجرای حکم اطلاع یابند و لذا در چنین مواردی اطلاع‌رسانی به وکیل وی انجام نمی‌شود ولی در مجموع در ماده قانونی مرتبط با این موضوع قیودات و توضیحاتی وجود دارد که باید به آن توجه بیشتری داشت.

ظاهرا نظر وزیر درباره محکومیت ایران در پرونده کرسنت اشتباه است

وی در پاسخ به اخبار ضد و نقیض موجود در مورد محکومیت ایران در پرونده کرسنت اظهار داشت: من غیر از آنچه که از ناحیه مسئولین مبنی بر عدم محکومیت ایران عنوان شده است چیزی نمی‌دانم لذا به نظر می‌‌رسد گفته وزیر مبنی بر محکومیت ایران ظاهرا اشتباه است.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در مورد چگونگی توقیف تئاتر تخم مرغ داغ تانگو گفت: نمی‌دانم در این خصوص شاکی خصوصی وجود داشته یا خیر، ولی شخص دادستان در مورد این پرونده مدعی بوده و رابطین قوه گزارش رسمی را راجع به این تئاتر برای دادستان ارسال کرده‌اند و دادستان نیز بازپرس را برای پیگیری موضوع مشخص کرده بود که طبق تشخیص وی در اجرای این تئاتر موارد خلافی وجود داشت.

مشکلات تئاتر تخم مرع داغ تانگو، از صحبت‌های وزیر ارشاد هم قابل تشخیص است

وی با تاکید بر اینکه موارد تخلف در این موضوع از صحبت‌های وزیر ارشاد نیز قابل تشخیص است گفت: از صحبت‌های یکی از وزراء در خصوص این مورد نیز موضوع تخلفات این تئاتر استشمام می‌شد که مشکلاتی در اجرای آن وجود داشته و ایشان مدعی بودند که این ایرادات قابل رفع است ولی باید پیش از این مشکلات موجود رفع می‌شد و پس از رفع مشکلات مجوز لازم داده می‌شد.

افراد باند «پنجک» آزاد نشده‌اند

سخنگوی قوه قضائیه همچنین از شکایت ۳ تن از وکلا از آقای میرکاظمی برای وارد کردن بنزین‌های آلوده اظهار بی‌اطلاعی کرد و در ادامه با اشاره به دستگیری باند قاچاق کوکائین و مطالب عنوان شده مبنی بر سابقه‌دار بودن شخص پنجک و وجود ۱۷ سابقه دستگیری در پرونده وی گفت: بحمدالله نیروی انتظامی در بخش مبارزه با مواد مخدر فعال است و در سال‌های اخیر تمرکز خود را بر روی باندهای اصلی قاچاق قرار داده است. ولی اینکه گفته می‌شود این افراد آزاد شده‌اند صحت ندارد و این افراد تا زمانی که محاکمه نشوند آزاد نخواهند شد.

اژه‌ای با بیان اینکه موارد دستگیری سرکرده این باند کمتر از ۱۷ مورد بوده است افزود: در یکی از این موارد وی با ۲۵ گرم تریاک دستگیر شد که طبق قانون به شلاق و جزای نقدی متناسب محکوم شد و حکم وی نیز به اجرا درآمد و در مورد دیگری هم این مجازات برای همراه داشتن ۱۸۲ گرم تریاک در مورد این فرد اجرا شد و در ۲ مورد دیگر از دستگیری‌های ثبت شده در سابقه وی، اتهامات وارده اثبات نشده بود و این فرد تبرئه شد. لذا این فرد در ۱۳ مورد بازداشتی دیگر نیز که در سابقه وی وجود دارد نه تنها محکوم شده بلکه مجازات نیز شده است.

وی در پایان در پاسخ به رویکرد قوه قضائیه در خصوص نواقص موجود در خودرو اسکانیا خاطرنشان کرد: در این زمینه ناجا و دستگاه قضایی اقداماتی را انجام داده‌اند و از وزارت صنعت نیز خواسته شده تا اقدامات لازم را پیگیری کند چرا که اشکالات فنی این خودرو مشخص شده و در برخی موارد این نواقص به هیچ وجه قابل توجیه نیست و مسلم شده است که اگر این نواقص وجود نداشت این خسارات حاصل نمی‌شد. لذا این خودروساز موظف شده تا نواقص مسلم را مرتفع کند و امیدواریم در این خصوص اقدامات عاجل داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اخیرا ۵۰ دانشجو از لیلا حاتمی به دادسرای فرهنگ و رسانه به دلیل رفتار اخیر لیلا حاتمی در جشنواره کن شکایت کردند و خانم حاتمی تنها عذرخواهی در این زمینه کرد، آیا قوه قضاییه ورود می‌کند گفت: اینکه شکایت شده و پرونده در چه مرحله‌ای است بنده بی خبرم و در این زمینه هیچ اطلاعی ندارم.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه طبق دستورالعمل قوه قضاییه برخی از معتادان دستگیر و بعد آزاد می‌شوند درواقع نیروی انتظامی معتاد می‌گیرد و بعد از مدتی آزاد می‌شود آیا این امر درست است و حلقه باطلی نیست، گفت: براساس اصلاحیه قانون مواد مخدر که درسال ۸۹ صورت گرفت برخی معتادان به صرف معتاد بودن قابل تعقیب و مجازات قرار نمی‌گیرند و بلکه قابل درمان و بازپروری هستند مگر اینکه معتادی تجاهر به این کار کند که در ماده ۱۵ و ۱۶ برای آنها اقداماتی درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بین معتاد و کسی که معتاد است و خرده فروشی می‌کند فرق وجود دارد و فردی که معتاد بوده و خرده فروشی می‌کند قابل تعقیب قرار خواهد گرفت. برخی از معتادان در کنار اعتیادشان مرتکب جرمی می‌شوند که آن نیز قابل تعقیب است ولی برخی از معتادان تنها معتاد بوده و مرتکب جرم دیگری نمی‌شوند بنابراین آنها به زندان نرفته و به مراکز بازپروری می‌روند. براساس قانون چند وزارتخانه موظف است که در زمینه درمان آنها اقدام کند و برای درمان آنها بودجه تأمین کند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: برخی از معتادان در خیابان ها مزاحم شهروندان شده و جامعه را به هم می‌ریزند که در این زمینه نیروی انتظامی می‌تواند ورود پیدا کند، باید این معتادان را در مراکز ترک اعتیاد نگهداری کنند در واقع این افراد دستگیر نمی‌شوند.

وی ادامه داد: برخی از معتادان آشوب به پا کرده و موجب نزاع می‌شوند که در این زمینه دستگاه قضایی طبق قانون ورود خواهد کرد.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا قرار است ساختمانی از سوی قوه قضاییه و ناجا برای معتادان در نظر گرفته شود گفت: در قانون این موضوع پیش بینی شده تا ساختمانی از طرف ناجا و قوه قضاییه قرار گیرد و در راستای ترک و بازپروری آنها اقدام کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج