جاباما
۱۱۴۴۳۸۹
۵۰۲۸
۵۰۲۸
پ

واکنش تلویزیون به صحبت مجریان علیه کیمیا

بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ در شرایطی به پایان رسید که یکی از تلخ‌ترین اتفاقات رخ‌داده تقابل دو ورزشکار ایرانی با یکدیگر بود؛ جایی که ناهید کیانی، تکواندوکا وزن منهای ۵۷ کیلوگرم ایران در اولین گام از رقابت‌های این وزن به مصاف کیمیا علیزاده، قهرمان سابق ایران و البته تنها مدال‌آور تاریخ زنان ایران در بازی‌های المپیک رفت.

روزنامه شرق: بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ در شرایطی به پایان رسید که یکی از تلخ‌ترین اتفاقات رخ‌داده تقابل دو ورزشکار ایرانی با یکدیگر بود؛ جایی که ناهید کیانی، تکواندوکا وزن منهای ۵۷ کیلوگرم ایران در اولین گام از رقابت‌های این وزن به مصاف کیمیا علیزاده، قهرمان سابق ایران و البته تنها مدال‌آور تاریخ زنان ایران در بازی‌های المپیک رفت. کیمیا علیزاده با وجود موفقیت‌هایی که به‌همراه تیم ملی ایران به‌دست آورد، بعد از بازی‌های المپیک ریو از ایران مهاجرت کرد و در بازی‌های المپیک توکیو با پرچم تیم پناهندگان مقابل ناهید کیانی، هم‌تیمی سابقش قرار گرفت و درنهایت برنده آن جدال تمام ایرانی شد.

اتفاق عجیب‌تر اما رفتاری بود که مجریان دو شبکه سه و ورزش سیما علیه کیمیا علیزاده داشتند. آنها علاوه‌بر پخش آیتم‌هایی که سعی در تخریب چهره کیمیا علیزاده داشت، صحبت‌هایی را مطرح کردند که با واکنش تند مخاطبان ورزش روبه‌رو شد. بهزاد کاویانی در شبکه سه و مهدی توتونچی در شبکه ورزش، خط مشخصی را برای قراردادن کیمیا علیزاده علیه مردم ایران کشیدند و هر دو به‌نوعی این موضوع را بازتاب دادند که کیمیا علیزاده با پول مردم ایران شناخته شده و بعد «آلت دست بیگانگان» شده است.

بهزاد کاویانی در برنامه شبکه سه و قبل از بازی ناهید کیانی با کیمیا علیزاده گفت: «کیمیا علیزاده با پول و خرج مردم کشورمان، پول افرادی که به‌سختی زندگی می‌کنند و مشکلات فراوانی به‌خصوص در چند سال اخیر دارند، به مقام قهرمانی رسیده است. حالا چنین ورزشکاری می‌رود و آلت دست افراد بیگانه می‌شود و سیاسی‌کاری دامنش را می‌گیرد و متأسفانه به جایی می‌رسد که بزرگ‌ترین اتفاق بد، یعنی کشور‌نداشتن، برایش رخ می‌دهد و به ملیت خودش پشت کرده است». گزارشگری هم که قرار بود مسابقه ناهید کیانی و کیمیا را گزارش کند، در طول بازی سعی کرد اسمی از کیمیا نیاورد و او را به‌عنوان بازیکن تیم پناهندگان معرفی کرد.

در شبکه ورزش هم مجری آن روز برنامه یعنی مهدی توتونچی در صحبت‌هایی که به نظر می‌رسید از قبل هماهنگ شده است، گفت که کیمیا علیزاده با حمایت مالی مالیات من و شما سهمیه گرفته و المپیکی شده است؛ وگرنه کسی او را نمی‌شناخت. او همچنین گفت که این خانم اتفاق تلخی را به یاد من آورد و کاش ما بیشتر فکر می‌کردیم تا در مقابل مردم‌مان قرار نگیریم.

صحبت‌های این دو مجری با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی و حقیقی روبه‌رو شد و بسیاری از مخاطبان ورزش، سبکی را که صداوسیما برای این تقابل در نظر گرفته بود، غرض‌ورزانه توصیف کردند. حتی کار به جایی رسید که چهره‌های مطرحی از دنیای ورزش و سینما هم مجبور شدند نسبت به این صحبت‌های یک‌طرفه و جانب‌دارانه مجریان تلویزیونی واکنش نشان دهند. در بین ورزشی‌ها اقدام یحیی گل‌محمدی، سیدمحمد موسوی و البته رسول خادم بیش از بقیه به چشم آمد. گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس، با انتشار تصویری از کیمیا علیزاده نوشت که به جای مجریان تلویزیون از او عذرخواهی می‌کند.

محمد موسوی، ستاره تیم ملی والیبال ایران که به‌همراه این تیم راهی توکیو شده بود، هم با انتشار یک استوری‌ از کیمیا علیزاده حمایت کرد و نوشت: «کیمیای عزیز، همیشه افتخار ایران هستی و خواهی بود». موسوی همچنین طعنه‌ای هم به مجریان صداوسیما زد و نوشت: «کاش روی آنتن‌رفتن را به هر قیمتی نپذیریم».

رسول خادم هم با انتشار متنی طولانی از رفتاری که با کیمیا علیزاده در تلویزیون شده، گلایه کرد و با جملاتی احساسی سعی کرد به کیمیا علیزاده و دیگر دختران ورزشکار ایرانی دلگرمی دهد. آن روزها اگرچه عنوان شد تلویزیون با هدف تخریب چهره کیمیا علیزاده چنین برنامه‌های سفارشی ساخته و حتی به مجریانش جملات خاصی را دیکته کرده؛ ولی این‌طور فضاسازی شد که قصدی در کار نبوده و مجریان برنامه حرف‌های خودشان را به زبان آورده‌اند. با این حال اکنون بعد از گذشت چند هفته از آن مسابقه جنجالی و اظهارات جنجالی‌تر مجریان تلویزیون، مدیر گروه تولید شبکه ورزش سیما در نشست نقد و بررسی پوشش المپیک در صداوسیما اظهاراتی را به زبان آورده که مشخص می‌کند تلویزیون با نگاه خاصی به سراغ دیدار ناهید کیانی و کیمیا علیزاده رفته است.

پویا ملک‌آبادی، مدیر گروه تولید شبکه ورزش سیما، در صحبت‌هایی که ایسنا آن را منتشر کرده، گفته است رویکرد مجریان ما در جلساتی که با شورای ورزش و مدیران ورزش داشتیم، کاملا مشخص بود. او درباره اظهاراتی که مجریان شبکه سه و شبکه ورزش در قبال مسابقه کیمیا علیزاده داشته‌اند، به‌طور مشخص حرف زده است. «ما جلسات مفصلی با مجریان خود قبل از هر رقابت داشتیم؛ اما رویکرد سازمان درباره پدیده مهاجرت رویکردی کاملا مشخص است. کسی که به مملکت خود پشت می‌کند، کسی که به پرچم خود پشت می‌کند، وقتی مقابل ملتش ایستاده است، چه فرقی برای دیگران دارد. اینکه سرمایه سوخته محسوب می‌شود، بحثی ندارم؛ اما اینکه زیر کدام پرچم بازی می‌کند، خب معلوم است ما بگوییم زیر پرچم ایران نیست و رفته. اما نه اینکه کاملا علنی بخواهیم کیمیا علیزاده را بزنیم.

ایشان هم رقابت کردند؛ اما جلوی ملت ایران ایستادند و در قالب پرچم پناه‌جویان که هویت ندارد، مسابقه دادند. نکته اینجاست». اگرچه در جملاتی که به نقل از مدیر تولید شبکه ورزش منتشر شده، چندان انسجامی دیده نمی‌شود؛ ولی به نظر می‌رسد آن بخش از صحبت‌هایش که گفته کاملا علنی نمی‌خواستیم کیمیا علیزاده را بزنیم، ابهام عجیبی نهفته است؛ معنی‌اش می‌شود اینکه در جلسه قبل از مسابقه با مجریان قصد بر تخریب چهره کیمیا علیزاده بوده؛ ولی هدف این بوده است که چندان علنی نباشد. البته اگر هم چنین بوده، این پروژه با توجه به واکنش بسیار تند مخاطبان در قبال مجریان و برنامه‌های مذکور نشان داد پروژه‌ای شکست‌خورده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج