جاباما
۱۱۴۵۲۷۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

آیا نمک و مزه آن اعتیادآور است؟

اینطور ثابت شده که طعم و مزه نمک اعتیادآور است. مغز و بدن ما به گونه‌ای طراحی شده که از نمک برای زنده ماندن لذت ببریم. در طول تاریخ بشر، پیدا کردن نمک دشوار بود به طوری که ولع مصرف نمک یک مکانیسم برای بقا بود.

ایرنا: اینطور ثابت شده که طعم و مزه نمک اعتیادآور است. مغز و بدن ما به گونه‌ای طراحی شده که از نمک برای زنده ماندن لذت ببریم. در طول تاریخ بشر، پیدا کردن نمک دشوار بود به طوری که ولع مصرف نمک یک مکانیسم برای بقا بود.

آیا نمک و مزه آن اعتیادآور است؟

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند بزرگسالان باید روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۴۰۰ میلی گرم نمک مصرف می‌کنند. این میزان یعنی یک قاشق چای خوری نمک در روز. با این حال مصرف روزانه نمک در اکثر مردم ۳۴۰۰ میلی گرم است.

ولع مصرف نمک نشانه‌ یک بیماری

نمک برای بسیاری از فرایند‌های بدن از جمله عملکرد عضلات، و حفظ تعادل مایعات ضروری است، ولی ولع مصرف نمک ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری باشد:

کم‌شدن آب بدن

بدن شما به حفظ سطح معینی از مایعات برای عملکرد درست نیازمند است. کاهش سطح مایعات بدن منجر به ولع مصرف نمک می‌شود. نشانه‌های دیگر از دست دادن آب بدن عبارتند از سرد شدن پوست و رنگ پریدگی، سرگیجه، احساس تشنگی، سردرد، کاهش ادرار، تغییرات خلق و خوی و تحریک پذیری، سریع شدن ضربان قلب، اسپاسم‌های عضلانی یا درد.

آیا نمک و مزه آن اعتیادآور است؟

عدم تعادل الکترولیت

مایعات در بدن شما به حمل مواد معدنی حیاتی کمک می‌کنند و برای عملکرد درست اندام‌ها ضروری هستند. سدیم موجود در نمک یک ماده معدنی است. مواد معدنی که به نام الکترولیت‌ها شناخته می‌شوند، در صورت نامتعادل بودن منجر به هوس نمک و به بروز علائمی از قبیل سردرد، تهوع و استفراغ، خستگی یا از دست دادن انرژی، گیجی، تحریک پذیری و تغییرات خلق و خوی، سردرد، تشنج و ... می‌شود.

بیماری آدیسون

غده فوق کلیه مسئول تولید هورمون‌هایی است که برای ادامه حیات ضروری هستند. بیماری آدیسون یک اختلال نادر است که منجر به کاهش میزان هورمون‌های تولید شده توسط عدد آدرنال می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری تجره هوس نمک و سایر علائم از قبیل خستگی شدید و یا کمبود انرژی، پریدگی رنگ پوست، فشار خون پایین، از دست دادن اشتها، کاهش وزن بدون علت، اسهال بلند مدت، لکه‌های تیره روی پوست بخصوص پوست صورت را دارند.

استرس

غدد آدرنال مسئول ترشح و انتشار کورتیزول هستند. این هورمون به تنظیم فشار خون و پاسخ بدن به استرس کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که بدن افراد با سطوح بالاتر سدیم، سطوح پایین تری از کورتیزول را در طول دوره‌های استرس آزاد می‌کند. ولع مصرف نمک یکی از راه‌های بدن برای مقابله با استرس غیر معمول است.

آیا نمک و مزه آن اعتیادآور است؟

سندرم بارتر

در افراد مبتلا به این سندرم سدیم جذب نمی‌شود و هرچه نمک مصرف می‌کنند، سدیم آن از طریق ادرار از دست می‌رود. علائم اولیه این سندرم عبارتند از وزن کم، فشار خون پایین، ضعف عضلانی یا درد، احساس نیاز به ادرار مکرر، سنگ کلیه و یبوست.

بارداری

مادران باردار اغلب اسهال و استفراغ را به عنوان علائم اولیه بارداری تجربه می‌کنند. هر دوی این شرایط می‌توانند منجر به کم آبی بدن و هوس نمک شوند.

سندرم پیش از قاعدگی

چند روز قبل از شروع دوره قاعدگی طیف وسیعی از علائم از جمله نوسانات خلقی، از دست دادن خواب، و حتی میل شدید به غذا تجربه می‌شود. برای برخی از زنان هوس شدید به مصرف نمک نیز یک علامت دیگر است.

گام‌هایی برای پیشگیری

یک گام به سوی کاهش مصرف نمک این است: چک کردن برچسب مواد غذایی.

آیا نمک و مزه آن اعتیادآور است؟

مقایسه برچسب بسته بندی‌های غذایی در هنگام خرید اقلام روزمره بسیار مهم است. شما می‌توانید بسته‌های با بسته نمک کمتر پیتزا، سس گوجه فرنگی، یا غلات صبحانه را انتخاب کنید.

گوشت و ماهی‌های آماده و بسته بندی نیز حاوی نمک هستند، بنابراین یا این مواد را کمتر بخرید و یا بسته‌های کم نمک‌تر را با چک کردن برچسب آن‌ها انتخاب کنید.

سبزیجات کنسرو نیز همین شرایط را دارند.

شما می‌توانید به جای انتخاب تنقلاتی مانند چیپس یا کراکر، بسته‌های سالم‌تر مانند میوه‌ها و سبزیجات را انتخابکنید.

فراموش نکنید که: اغلب بزرگسالان بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلی گرم نمک در روز - حدود یک قاشق چایخوری- نمک نباید بیشتر مصرف کنند و این در حالی است که:

نان‌ها و نان پیچ ها، هنگامی مقدار بیش از یک عدد از آن‌ها را می‌خورید ممکن است به راحتی میزان نمک دریافتی روزانه تان را از حد مجاز بالاتر ببرند.

گوشت‌های نمک سود و گوشت‌های فراوری شده و آماده ممکن است در فقط در حدود ۵۰ گرمشان حاوی نیمی از دریافت مجاز روزانه سدیم شما باشند. این مقدار معادل حدود شش برش است.

یک برش منفرد پیتزا با وجود پنیر، سس و مواد رویه آن می‌تواند بیش از نیمی از میزان توصیه شده نمک روزانه را به بدن شما برساند.

آیا نمک و مزه آن اعتیادآور است؟

در هر فنجان سوپ‌های کنسروی و آماده ممکن است تا بیش از ۹۴۰ میلی‌گرم سدیم وجود داشته باشد.

با خوردن یک ساندویچ یا همبرگر در فروشگاه غذای فوری ممکن است نمک دریافتی تان از حد توصیه شده روزانه فراتر برود.

طبخ با نمک کمتر: بسیاری از مردم در هنگام پخت غذا به آن نمک اضافه می‌کنند. اما راه‌های دیگری هم برای اضافه کردن عطر و طعم به غذا به غیر از نمک وجود دارد: از فلفل سیاه به عنوان چاشنی به جای نمک استفاده کنید. سعی کنید آن را هم به ماکارونی و هم به تخم مرغ، پیتزا، ماهی و سوپ اضافه کنید.از سبزیجات تازه و ادویه جات و ترشی جات استفاده کنید و سعی کنید سیر و زنجبیل را نیز به عنوان چاشنی در نظر بگیرید. به جای سس گوجه فرنگی، از فلفل قرمز، گوجه فرنگی تازه، کدو، رازیانه، هویج برای عطر و طعم بیشتر استفاده کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج