۱۱۴۵۶۱۴
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

محمدی: به زودی لیگ ایران می‌شود لیگ کرمانی‌ها!

مدیرعامل باشگاه پیکان تهران نسبت به افزایش بی‌رویه نرخ بازیکنان در نقل و انتقالات توسط چند تیم خاص گلایه کرد.

ورزش سه: اکبر محمدی در گفت و گو با رادیو ورزش درباره مبالغ هنگفتی که در نقل و انتقالات تابستانی توسط برخی باشگاه‌ها به بازیکنان پرداخت می‌شود گلایه هایی را مطرح کرد. مشروح صحبت های مدیرعامل باشگاه پیکان را در ادامه می‌خوانید:

**شرایط بدی را برای فوتبال مان پیش‌بینی می‌کنم

به عنوان عضو کوچک باشگاه پیکان، روزبه روز در امر نقل و انتقالات عرصه را بر خودم تنگ‌تر می‌بینم. متاسفانه اگر قرار باشد در نقل و انتقالات کار به همین شکل ادامه پیدا کند، شرایط بدی را برای فوتبالمان پیش‌بینی می‌کنم.

**در اروپا هم برخی تیم‌ها بیشتر هزینه می‌کنند اما...

من یادم است در رساله دکترای خودم در سال ۹۷ سفری به فرانسه داشتم و چند باشگاه حرفه‌ای آنجا از جمله پاری‌سن‌ژرمن، مارسی و رن را بررسی کردم. مدیرعامل باشگاه رن که قبلا مدیر اجرایی باشگاه پاریس بود، یک آنالیز و تحلیلی را از جدول لیگ فرانسه داشت و اشاره کرد که ۴ تیم در جدول از جمله پاری‌سن‌ژرمن نسبت به بقیه بودجه‌هاش بالاتر و متفاوت است. این مساله اما به واسطه منابع درآمدی که داشتند بود. بخشی از آن داخل فرانسه بود و بخشی هم همه می‌دانیم که از کجا برای تیم پاریسی تامین می‌شود و برخی افراد که به چاه‌های نفت در کشورهای عربی متصل هستند پول را به آنجا می‌برند و با دیدگاه درست اقتصادی هزینه می‌کنند.

لیون، موناکو و مارسی هم مثل پاری‌سن‌ژرمن متفاوت از بقیه تیم ها از نظر بودجه‌ ای بودند. آن زمان خود باشگاه رن ۲۰ میلیون یورو بودجه داشت. از این مبلغ ۵ میلیون یورو برای آکادمی‌اش هزینه می‌کرد و ۱۵ میلیون یورو برای تیم بزرگسالان هزینه می‌کرد. آنها پنجم جدول لوشامپیونه هم بودند. مثال‌های دیگری نیز می‌زدند. مثلا در آلمان شرایط اینگونه است. در انگلیس هم وقتی نگاه می‌بینید که ۴، ۵ تیم هستند که بودجه آنچنانی دارند و هزینه می‌کنند. سایر تیم ها در همین انگلیس نمی‌توانند هزینه آنچنانی کنند. اما همین تیم‌ها هم با دیدگاه اقتصادی درست هزینه می‌کنند.

**پیکان هم صنعتی است، اما بودجه‌اش محدود است

ما در ایران متاسفانه هیچ قاعده و قانونی برای نقل و انتقالات و هزینه کردن در قراردادها نداریم. جالب است مدام می‌گویند تیم های صنعتی هزینه می‌کنند. اگر اینگونه است، پیکان کجای این داستان هستند؟ ما هم صنعتی هستیم اما تحریم هستیم، ما صنعتی هستیم اما بودجه مان محدود است.

**تیم‌های معدنی و فلزی پول‌های آنچنانی هزینه می‌کنند

ما باید دسته‌بندی داشته باشیم. تیم های معدنی و تیم‌های فلزی پول های آنچنانی هزینه می‌کنند. من خیلی نگران هستم. من اسم هم می‌برم، سپاهان،‌فولاد، ذوب‌آهن، گل‌گهر و مس ظاهرا پول‌هایشان تمام نمی‌شود.

**با مبلغ اغواکننده سرمربی مان را بردند

همین تیم ذوب‌آهن امسال سرمربی ما را با یک مبلغ اغوا کننده و حدود ۲.۵ برابر پولی که می‌توانستیم بدهیم به اصفهان برد و قرارداد بست. البته ذوب‌آهن در مقایسه با تیم همشهری خودش مبلغ کمتری هزینه می‌کند.

**لیگ برتر چند سال بعد لیگ کرمانی‌ها نام می‌گیرد!

فکر می‌کنم لیگ برتر فوتبال ایران در سالیان آینده لیگ برتر کرمانی‌ها شود! قرار است به کجا برویم؟ رقم هایی بازیکنان پیشنهاد می‌دهند که شاید هرکدام اندازه بودجه کل تیم من برای فصل بعد باشد.

**بازیکنان 500 میلیونی، 5 میلیارد پول می‌گیرد

متاسفانه قراردادهای صوری در فوتبال ایران وجود دارد. نمی‌توانم صد درصد بگویم که مدیران عامل هم در این موضوع نقش دارند اما من خودم درگیر کار هستم و چیزهایی را می‌بینم. بازیکن می‌آید با یک میلیارد یا ۵۰۰ میلیون تومان قرارداد بسته و بعد به تیم دیگری می‌رود و ۳ یا ۴ یا ۵ یا ۱۰ میلیارد تومان پول می‌گیرد. این پول چطور داده می‌شود؟ آیا نظام ارزش‌گذاری برای این کار وجود دارد؟

**این موضوع ظلم به بقیه اقشار جامعه است

ما در باشگاه پیکان کمیته فنی داریم و نظام ارزش‌گذاری بازیکن وجود دارد. فرمولاسیون داریم و بر اساس آن بازیکن جذب می‌کنیم. حتی برای مربیان هم اینگونه است. سعی کردیم چیزی که واقعی است اتفاق بیفتد. متاسفم که بگویم خیلی از قیمت‌هایی که در فوتبالمان رد و بدل می‌شود، قیمت های کاذب است. آن هم در شرایط کنونی اقتصادی. این موضوع واقعا ظلم در حق بقیه اقشار است. خیلی کار سختی نیست.

**یک سرمایه‌گذار خصوصی 600 میلیارد هزینه کرد و دستاوردی نداشت

یکی از دوستانی که علاقه‌مند به فوتبال بود و در این حوزه سرمایه‌گذاری هم کرد، در ۳ سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه آن تیم کرده‌اند و کمترین دستاورد هم داشته‌اند. این پول اما هزینه شده و خیلی متاسفم هستم. چون معلوم نیست دستاورد چه بوده است. وقتی این اتفاق می‌افتد آدم نگران نباشد. اگر این پول در اختیار من قرار می‌گرفت شاید با آن استادیوم هم می‌ساختم و شاید آکادمی تشکیل می دادم که ۱۵ سال یک تیم را تغذیه کند.

**راحت می‌شود این پول را مدیریت کرد

استادیوم‌های ما همه مشکل دارند. حتی در ازادی که فینال لیگ قهرمانان را میزبانی کرد کلی مشکل داشت. ما استادیوم های زیادی داریم که بلااستفاده است. یعنی پول آنجایی که باید نرفته است. من از این بابت ناراحت هستم. راحت می‌شود پول را مدیریت کرد. اول زیرساخت‌ها را درست کرد و بعد به ورزشکار و مربی حرفه ای رسید.

**ایرانخودرو به خاطر مسئولیت اجتماعی‌اش هزینه می‌کند

یکسال در فوتبال در جایگاه مربی گرفتار این مساله شدم و با یک جریانی مقابله کردم و خیلی سریع همکاری مان خاتمه پیدا کرد. ممکن است این موضوع به عنوان مدیرعامل هم برای من حرفهایم تبعات داشته باشد. به عنوان یک مسئول در پیکان سعی کردم اول استراتژی که مدیریت ارشد برایم تعیین کرده را اجرا کنم. مدیریت ایرانخودرو می‌گوید خودش یک بنگاه ضررده است که سالهاست این اتفاق افتاده ولی بیرون عنوان می‌شود اینجا خودروها را آنچنان می‌فروشند. با این حال به خاطر مسئولیت اجتماعی که دارند سعی کردند ورزش را حمایت کنند. والیبال پیکان در آسیا برندی است و نمی‌شود این تیم را تعطیل کرد.

**نشان دادیم با هزینه پایین هم می‌شود رتبه خوب گرفت

تا به الان با هر شکلی بوده ایرانخودرو باشگاه پیکان را حفظ کرده و برای اینکه تعطیل نشود، گفتند هزینه ها را محدود کنید. ما پارسال این کار را کردیم، در فوتبال پیکان پارسال با کمک مدیران ارشد گروه ایرانخودرو و کمیته فنی و پرسنل باشگاه هزینه پایینی کردیم و رتبه خوبی گرفتیم. این کار شدنی است. چرا فقط دنبال میان‌بر هستیم و می‌خواهیم قیمت‌ها را بالا ببریم؟ صد درصد منافعی وجود دارد.

**بازیکن خارجی استقلال 20 میلیارد پول گرفته است

کنفدراسیون فوتبال آسیا در مسابقات جام باشگاه های آسیا اعلام کرد استقلال ۲۰ میلیون یورو قیمت دارد، تراکتور ۱۵ میلیون یورو و پرسپولیس حدود ۱۴ میلیون یورو است. اینها بر اساس قراردادهای اعلامی است. ۲۰ میلیون یورو چقدر می‌شود؟ مثلا در استقلال یک خارجی که در این فصل خیلی خوب نبود، قراردادش ۲۰ میلیارد تومان است. این پول ها رد و بدل می‌شود. مطمئن هستم در استقلال بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. در پرسپولیس هم این شرایط وجود دارد.

**تیم های کرمانی داستان را بهم زده‌اند

اگر رسالت باشگاهی را رعایت کنند، مشکلات حل می‌شود. من شنیدم باشگاه سپاهان ۶۴ رشته تیمداری می‌کند. این خیلی خوب است. سیاست آن شهر این است که حتما در بالای جدول باشد و طبیعی است که در بازار نقل و انتقالات بخواهد بازیکنانش را حفظ کند. اما ناگهان تیم‌های کرمانی نظم داستان را بهم می‌زنند.

**اینطور بازی را بهم زدن خوب نیست

خوشحالیم از اینکه در استان کرمان تیم وجود دارد ولی اینطور بازی را بهم زدن درست نیست. با آقای طاهری جعفری به عنوان بازرس ورزش و جوانان صحبت کردم. ایشان هم دغدغه داشت اما نمی دانم چرا راهکار قانونی وجود ندارد.

**دستگاه‌های نظارتی ورود کنند

خواهش می‌کنم دستگاه‌های نظارتی و به خصوص سازمان بازرسی کل کشور ورود کنند. همه باشگاه ها را بررسی کنند. فقط یکروز برای هر باشگاه وقت بگذارند و قراردادها را ببینند. بررسی کنند تا فوتبالمان برای آینده به مشکل نخورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج