۱۱۴۵۷۳۵
۵۰ نظر
۵۰۵۵
۵۰ نظر
۵۰۵۵
پ

جای خالی احمدشاه؛ بیچاره ملتی که قهرمان ندارد

کاش شاه‌ مسعود بود و مقاومت می‌کرد؛ نام او بیش از پیش در این روزهای افغانستان به خاطر آورده می‌شود. چریکی که قطعا خطا هم داشت در کارنامه‌اش اما چنان ایستاد که تا امروز مدام با چراغ پی‌اش بگردیم.

برترین‌ها: احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود، گویی تنها کسی است که سلطه طالبان را نپذیرفته؛ او از افغان‌های «همه مناطق و قبایل» این کشور خواست تا به او پیوسته و علیه طالبان بجنگند. احمد مسعود اعلام کرد، نیرو‌های مقاومت باید برای این مقصود در ولایت پنجشیر، «آخرین منطقه آزاد» این کشور در حدود ۱۵۰ کیلومتری شمال کابل جمع شوند.

جای خالی احمدشاه؛ بیچاره ملتی که قهرمان ندارد

احمدشاه مسعود سیاستمدار و فرمانده نظامی و وزیر دفاع پیشین افغانستان بود. او در جنگ شوروی و جنگ‌های داخلی افغانستان نقش مهمی داشت. احمد شاه مسعود در دهه ۱۹۹۰ شاخه نظامی دولت افغانستان را علیه شبه نظامیان رقیب رهبری می‌کرد و پس از غلبه طالبان، نیرو‌های نظامی مخالف طالبان در شمال افغانستان را رهبری می‌کرد. سرانجام مسعود در روز ۱۸ شهریور ۱۳۸۰ (دو روز پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر)، بر اثر انفجار دو فرد انتحاری مظنون به ارتباط با شبکه القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در خواجه بهاءالدین ولایت تخار افغانستان کشته شد.

جای خالی احمدشاه؛ بیچاره ملتی که قهرمان ندارد

مسعود یکی از بهترین فرماندهان جنگ‌های چریکی توانست از حملات ارتش سرخ شوروی و بعد‌ها طالبان دفاع کند و از اشغال پنجشیر جلوگیری کند. بعد‌ها دولت افغانستان به او لقب «قهرمان ملی» داد. او بر این باور بود که مردم افغانستان باید خودشان آستین‌ها را بالا بزنند و خود استقلال ملی را با بیرون راندن تندرو‌های مذهبی و قومیتی به دست بیاورند.

محمدحسین جعفریان که برای تهیه‌ی مستندی، بیش از یک ماه در کنار او بود از عشق او به ادبیات اینگونه می‌گوید: «با شعر فارسی و ادبیات کلاسیک فارسی و با حافظ و سعدی بسیار مأنوس بود و این مرد جزء معدود مردان سیاسی بود علاقه زیادی به شعر داشت. در حوزه شعر فوق‌العاده بود و شاعران معاصر افغانستان را کاملاً می‌شناخت. روزی در خط مقدم جنگ با طالبان بود و در حالی که عملیات را هدایت می‌کرد و این که توپخانه کدام قسمت را هدف بگیرد، ناگهان بحث ما در مورد شعر کلاسیک و سپید بالا گرفت، او خیلی از شعر سپید و شعر نو خوشش نمی‌آمد و من برایش دلایلی آوردم و نمونه‌هایی از شعر سپید افغانستان را خواندم و وی خیلی خوشش آمد و بحث خیلی جدی شد و در عین حال جنگ هم به شدت ادامه داشت و او باید عملیات را هدایت می‌کرد.

جای خالی احمدشاه؛ بیچاره ملتی که قهرمان ندارد

ژنرال‌ها و فرماندهان نظامی جمع بودند و مرتب اشاره می‌کردند و می‌گفتند: «بحث را تمام کن که «آمر صاحب» باید عملیات را هدایت کند، ولی آمر صاحب ادامه می‌داد و سؤال می‌پرسید و من پاسخ می‌دادم و این بحث تمام نمی‌شد. عاقبت «ملا قربان» را که خیلی به مسعود نزدیک بود، متقاعد کردند به احمدشاه مسعود بگوید بحث را تمام کند، وی نزدیک ما آمد و گفت: آمر صاحب شما به فکر ادبیات هستید نه عملیات، قهرمان ملی افغانستان در پاسخ ملا قربان گفت: مگر نمی‌فهمی که کلکی (تمام) این عملیات از خاطر (برای) ادبیات است.»

جای خالی احمدشاه؛ بیچاره ملتی که قهرمان ندارد

مهدی یزدانی خرم نوشت: «این عکسِ درخشان ساعد نیک‌ذات است. خودش قصه‌ی این قاب هوش‌مندانه را به تفصیل روایت کرده. داستانِ عکسِ رضا دقتی از احمد شاه مسعود را که راننده بر شیشه‌ی ماشین چسبانده بود و آن‌ها در جاده‌ی درگیر ابر و باران پیش می‌رفتند در افغانستان. امروز که تعفن وارد کابل شده و همه از خیانت ارتشِ بی‌لیاقت افغانستان و بسیاری اُمرای‌شان می‌گویند و کثافتِ آمریکا و روسیه و سکوتِ حضراتِ ما تازه می‌فهمم چرا باید نام شاه‌مسعود بیش از پیش به خاطر آورده شود.

چریکی که قطعن خطا هم داشت در کارنامه‌اش، اما چنان ایستاد که تا امروز مدام با چراغ پی‌اش بگردیم. حالا که کفتار‌ها را گشوده‌اند با دهان‌های قی‌کرده فقط کسانی، چون او که بسیار هم کم شده‌اند می‌توانند «مقاومت» کنند. مذاکره و معاشقه و مصاحفه با تعفن جایی ندارد. مردِ رزمی می‌خواهد و لاغیر. چهره‌ی نگران شاه‌مسعود در قاب دقتی و بعد تبدیل‌شدن‌اش به تکه‌ای از جاده‌ای بی‌انت‌ها در قاب نیک‌ذات چه‌قدر حالا معنا دارد...

جای خالی احمدشاه؛ بیچاره ملتی که قهرمان ندارد

می‌گویند بی‌چاره ملتی که به قهرمان نیاز دارد، اما به نظرم قهرمان‌ها (نه قدیس‌ها و گوشه‌نشینان بی‌عمل) ملت‌های خود را بر دوش می‌گیرند. اتفاقن خوشا به حال ملتی که هزاران قهرمان دارد. از نویسنده و فیلم‌ساز بگیر تا نظامی و پزشک. قهرمانانی که نمی‌خواهند آرمان‌گرایی کنند بلکه کنار تاریخ‌شان ایستاده‌اند. وسط میدان‌اند. همان‌ها که ابوالحسن خرقانی مردانِ حق می‌دانندشان. در بازار و بین مردم اند، نه در پستو و مشغولِ برشمردنِ گناهان و فضایل خود و دیگران. مدام نام‌ها و چهره‌ها را در این چند دهه محاکمه کردیم و گاه تخریب که بی‌عملی و محافظه‌کاری شد منش‌مان.

جای خالی احمدشاه؛ بیچاره ملتی که قهرمان ندارد

زنده‌گی آدم‌ها را نگاه نکردیم و حداقل خوش‌حال‌ام که این طاعون چینی یک چیز را در ما بیدار کرد، رنج نزدیک‌مان کرده. انگار از اقبال شوم ماست که رنج‌ها از ما ملت می‌سازد. تعفن طالبان این حُسن را داشته که ما به شرق رو بچرخانیم و هم‌زبان‌ها و همسایه‌ی دردخورده‌مان را ببینیم. برای‌شان نگران باشیم و این یعنی نور. یعنی ایران هنوز هست و خواهدبود. آن‌جاده‌ی ابری و فرمانده‌ای که نیست من را نمی‌ترساند، چیزی که رنج‌ام می‌دهد بازی‌ای‌ست که طالبان را دوباره برکشید و حالا این ملت نه به یک قهرمان که به قهرمان‌ها نیاز دارد. مثل ما. شاه‌مسعود چریکی کارکُشته بود و فارغ از آن ادبیات و زبان فارسی را عاشقانه دوست داشت. جمع این دو در این بلاد معمولن به‌ندرت رقم خورده... یادِ او مُرده‌پرستی نیست که میل برای ادامه‌ی راهی‌ست که او پیش گرفت مقابل توحش. در جایی که سر می‌بُرند و تجاوز می‌کنند باید شاه‌مسعود‌ها باشند و لاغیر...»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کورش

      ایرانیها کلاهتان را بالاتر بگذارید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کلاهمان بالاست
        به ملتی که بی هیچ مقاومتی طالبان را فقط از سر ترس می پذیرد هیچ کمکی نمی شود کرد. تا خودشان نخواهند هیچ کاری نمی شود کرد
        ملتی که قهرمان ندارد
        زنده باد یاد حاج قاسم

      • بدون نام

        بهتر که ندارند ما داریم چی شد فقر و فلاکت

      • بدون نام

        به ما چه ؟ اگر مذاکره با طالبان و میگی همه دنیا باهاش مذاکره کردن ایران هم حامی اصلی طالبان پاکستانه از پاکستان جنگجوی طالب میرفت افغانستان نه ایران حامی مالیش هم قطر بود در مور جنگ هم ارتش افغانستان نجنگید کمکی هم نخواست البته اگرم میخواست مردم مخالفن با این وضع اقتصادی بازم چند میلیارد دلار خرج کشور دیگه بشه

      • بدون نام

        حاج چی چی

      • بدون نام

        دقیقا مثل ایران .

      • بدون نام

        به ایران چ مربوط خوشگلم

      • بدون نام

        ۱۰۵۱
        ما قهرمان داریم؟؟؟!!! بسه ادا

      • گالیله

        بیچاره ملتی که نیاز به قهرمان دارد !

    • بدون نام

      بسه دیگه. روضه خونی رو تموم کنید. این مسعود و امثال مسعود اگه کارشون درست بود اوضاع مملکتشون این نمیشد. خیلی از این چند میلیون افغانی مهاجر در ایران بخاطر جنگهای داخلی کشورشون آواره شدند. همون جنگهایی که این بابا مسعود شما یک پای ثابتشون بود. کلی افغانی عادی و معمولی رو در خود کابل قربانی جنگ قدرتش کرد. از بت سازی از یه جنگ سالار دقیقاً چی گیرتون میاد؟

    • حسن

      درود و سلام بر شیر دره پنجشیر و ورود بر فرزند برومندش که در این آشفته بازار خائنین به کشورشان شیر بچه احمد شاه مسعود اجازه دسترسی به خاک ولایت را به عناصر مزدور طالبان نداد یادمان باشد اینها همانهایی هستند که وارد کنسولگری ما شدند و هیچ رحمی به فرزندانمان نکردند و فارغ از حقوق ومصونیت دیپلماتیک همه را سر بریدند این است منش طالبان !!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کشتن دیپلمات ها کار رژیم کثیف صهیونیستی با همکاری انگلیس وامریکا بود چون ایران همان زمان داشت با طالبان به توافق میرسید مردم تفکر فرمایید تا متوجه اوضاع بشوید وپشت رهبرتان باشید شک نکنید به صلاح ماست طالبان باشد یادتان بیاید اب هیرمند در مقابل نفت را اشرف غنی گفته بود اما بدانید به زودی طالبان هم خواهد رفت بهتر است بگوییم حل خواهد شد در دریای مواج افغانستان.

      • بدون نام

        ۰۹۱۵
        ساندیستو بوخور

      • بدون نام

        چی میگی ده درصدی خواب زده.

    • بدون نام

      ملت ایران هم همینه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست داری مثل افغانستان بشی؟ قشنگ چشاتو وا کن

      • بدون نام

        یه جور میگی انگار ایران ژاپنه.ما چهل ساله شبیه افغانستانیم

    • اسی

      زنده باد یاد و نام احمد شاه مسعود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا مرد بزرگ و شریفی بود روحش شاد

      • بدون نام

        واقعا روحش شاد

      • بدون نام

        واقعا روحش شاد

    • بدون نام

      قهرمان ؟؟احمد مسعود ؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این بچه ای که ایران و انگلیس درس خونده نه مردمش رو میشناسه نه جنگ رو فقط سرشو به باد میده

    • محمد

      روحش شاد

    • بدون نام

      خودت قهرمان خودت و خانواده ات باش. مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مابه پنجشیر میرویم حامیان احمد مسعود

    • رضا

      ملتی که تک تکشون قهرمان و ظلم ستیز تربیت شده باشند، زنده خواهند ماند. بقیش که یکی بیاد تا واسه یک ملت تصمیم بگیره آدرس اشتباهی استعمارکننده هاست. دنبال سیستم سالم بر پایه خرد جمعی مردم باشید.

    • naser

      یادش گرامی ،همین طالبان نامردبه عنوان مهمان رفتن خونش وترورش کردن انقدرکثیف ونامردهستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بماننددفاع کنند هرکدام روب شهری وکشوری فرارمیکنند بمانند ازکشورشان دفاع. کنند مگراز ماهاخونشون رنگینتره ایران قهرمان جهان

    • بدون نام

      اصلا نباید میذاشتن آمریکا بره جواب زور اسلحه همون زور اسلحه اس

    • بدون نام

      اینا نباید با طالبان قاتل مذاکره میکردن

    • بدون نام

      تنها راه نجات افغانستان و رهایی از سالها جنگ و خون ریزی تجزیه این کشور هست هزاره از اول ماله ایران بوده چرا بایست زیر سلطه پشتون پنجاب تبار پاکستان باشه تاجیک هم مثله هزاره مظلوم واقع شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچکدومشون خواهان الحاق به ایران نیستند
        شما اول یه فکری به حال کشور ورشکسته خودت بکن
        کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی

      • بدون نام

        چرا چرت میگی هزاره جات هم مرز با چین هستن و نسل شون هم مغولی هست از کی تاحالا مال ایران شدن

      • بدون نام

        ۱۷:۰۶
        اینی که کامنت گذاشته خودش افغانه ما هم خواستار الحاق به ایران نیستیم اون کل اگر طبیب بودی رو هم میتونیم در مورد شما بگیم

      • بدون نام

        ۱۷:۴۸ هزاره جات هم مرز با چین نیست!
        هزاره جات یک منطقه کوهستانی در قلب افغانستانه و شامل ولایاتی از قبیل بامیان و دایکندی و میدان وردک و .. میشه
        اون ولایتی که با چین مرز مشترک داره ولایت بدخشانه که تاجیک نشین است و ربطی به هزاره جات نداره
        یک بار روی نقشه حدود هزاره جات را ببین

    • بدون نام

      مردم افغانستان باید بدون کمک خارجی ها طالبان را شکست بدهند خدا پشت و پناهت فرزند احمدشاه مسعود

    • بدون نام

      چندروز پیش داشتم دقیقا به همین موضوع فکر میکردم، شهید بزرگوار مسعود اقبال بزرگی برای ملتش بود، چقدر الان روحش آزرده ست ، روزهای تاریک برگشتند، به امید پیروزی ملت بزرگ افغانستان

    • بابک

      احمد شاه مسعود برای ما ایرانی ها همیشه قابل احترام بوده ... چقدر برایم جالب ست که او اینهمه به شعر و ادبیات علاقه داشته !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از طرف خودت حرف بزن. مردم ایران به تو وکالت نداده اند که میگی ما ایرانیها

    • مملی.قزوین

      ما با قهرمانان خودمان چه کردیم؟!
      قائم مقام فراهانی.امیرکبیر.مصدق. و....

    • بدون نام

      انسانهای خاص دوباره تکرار نمیشن احمدشاه مسعود تکرار شدنی نیست حتی به وسیله پسرش

    • apo

      همین هست که میگیم باید به فرزندانمان وطن پرستی را اموزش بدیم

    • بدون نام

      احمدشاه مسعود یه قاتلی بود مثل بقیه شون. اگر امثال این و حکمتیار و ربانی و .... به جون هم نمی افتادن طالبان قدرت نمی گرفت.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقاً

    • بدون نام

      و هيچكس متوجه منظور نويسنده از قسمت دوم جمله اش در تيتر مقاله نشد...

    • بدون نام

      این شخص یک جنایتکار جنگی بود

    • بدون نام

      قهرمان پوشالی در گور شد. خوراک مار و مور شد

    • بدون نام

      فقط تيتررو خوندم چون نظرتون اشتباه كل متن رو نخوندم
      فقط جهان سوم كارشون قهرمان سازي اونم با هدايت جهان اولي ها
      تك تك مردم افغانستان يك قهرمان مي تونند باشند اگر حتي دسته هاي كوچك يا متوسط اتحاد داشته باشند بابا ملت فقط نشستن عين تي وي نگاه كردن يا پا به فرار گذاشتن شما اين رو با جنگهاي صليبي يا داخلي اروپا كه مذهب جاهايي علت اصلي اش ميشد يا جنگهاي داخلي امريكا چطور براي طلا يا سرزمين همديگر رو فقط با چهارتا اسلحه تيكهتيكهميكردندمقايسهكنيد!

    • بدون نام

      ما به ملتهای زیادی کمک کرده ایم از جمله افغانستان وهنوز هم چنین است اما نمی توانیم جای آنها بجنگیم افکار پوسیده طالبان را باید زمان از بین ببرد. زمانی که حتی خود طالبان هم به پوچ بودن آن پی ببرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج