جاباما
۱۱۴۶۵۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

بزرگترین استان عراق به دست «داعش» افتاد

شبکه اسکای نیوز اعلام کرد که شهر موصل، مرکز استان شمالی نینوا، بزرگترین استان عراق بعد از بغداد در پی تسلط اعضای داعش بر ساختمان استانداری و فرودگاه بین‌المللی‌ این شهر و انبار‌های سلاح به طور کامل به دست نیروهای این گروه افتاده است.

خبرگزاری ایسنا: شبکه اسکای نیوز اعلام کرد که شهر موصل، مرکز استان شمالی نینوا، بزرگترین استان عراق بعد از بغداد در پی تسلط اعضای داعش بر ساختمان استانداری و فرودگاه بین‌المللی‌ این شهر و انبار‌های سلاح به طور کامل به دست نیروهای این گروه افتاده است.

منابع امنیتی عراق اعلام کردند که نیروهای داعش به طور کامل شهر موصل را تحت کنترل گرفته‌اند.

* اثیل النجیفی، استاندار نینوا نیز در این راستا تاکید کرد که ارتش عراق به طور کامل در پی تسلط کامل داعش بر این شهر از موصل عقب‌نشینی کرده است.

* از سوی دیگر، سعید مموزینی، مسئول اطلاع‌رسانی حزب دموکرات کردستان عراق در استان نینوا اعلام کرد: مقرهای دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق در شهر موصل به طور کامل تخلیه شده‌اند و عملیات تخلیه به دلیل تسلط داعش بر بیشتر مناطق این شهر است.

وی گفت: نیروهای پیشمرگ کردستان وابسته به استان نینوا در حالت آماده باش کامل قرار گرفته‌اند.

* همچنین خبرگزاری رویترز اعلام کرد که اثیل النجیفی در داخل ساختمان استانداری نینوا به وسیله گروه داعش محاصره شده بود اما توانست فرار کند. برخی گزارش‌ها از فرار وی به اربیل حکایت دارد.

این در حالی است که منابع خبر فرار اثیل النجیفی که برادر اسامه النجیفی است را تکذیب و اعلام کردند که وی در موصل در حال جمع کردن نیروست.

* در همین راستا نیچروان بارزانی، نخست وزیر منطقه کردستان عراق اعلام کرد که وی تلاش کرده تا برای حمایت از شهر موصل در مقابله با گروه داعش، با دولت بغداد هماهنگ شود اما بغداد با این اقدام مخالفت کرده است.

* وی با بیان اینکه نیروهای پیشمرگ در مناطق درگیر در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند، از شهروندان منطقه کردستان خواست تا به افرادی که از موصل به این منطقه مهاجرت کرده‌اند، کمک رسانی کنند. وی همچنین خواهان مداخله سازمان ملل برای مقابله با گروه داعش شد.

* شبکه المیادین گزارش داد که نیروهای پیشمرگ کردستان عراق بر منطقه ربیعه در غرب موصل بعد از درگیری با اعضای داعش تسلط یافته‌اند.

* اخبار دیگر حاکی از آن است که اعضای داعش حدود ۱۴۰۰ زندانی را از زندان "بادوش" در نینوا آزاد کردند.

* بانک مرکزی موصل نیز به دست اعضای داعش افتاده است و خبرها حاکی است سپرده‌های این بانک به دست آنها غارت شده است.

* اعضای مسلح داعش دو روستا در شمال تکریت واقع در استان صلاح‌الدین را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

*شبکه العهد لبنان اعلام کرد که اعضای داعش در موصل ۲۸ تبعه ترکیه‌ای که راننده کامیون هستند را ربودند.

*کمیته مقدماتی کنفرانس وحدت ملی در استان الانبار اعلام کرد که کنفرانس مذکور به جای بیستم ماه جاری پانزدهم ماه برگزار می‌شود. این خبر بعد از نشست کمیته مقدماتی با حضور نوری مالکی، نخست وزیر و سعدون دلیمی، جانشین وزیر دفاع اعلام شد. قرار است در این کنفرانس ده‌ها شخصیت سیاسی، دینی و عشایر داخل و خارج عراق شرکت کنند.

* منابع آگاه اعلام کردند که مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق به فرماندهی نیروهای پیشمرگ و نیروهای امنیتی "آسایش" دستور داده مانع از ورود خانوارهای موصل به شهرهای اربیل، سلیمانیه و دهوک شوند.

این منابع به سایت المسله گفتند: هزاران تن از آوارگان شهر موصل از شب گذشته در مراکز بازرسی منتهی به شهرهای کردستان عراق صف بسته‌اند اما مسوولان کرد مانع از ورود آنها می‌شوند.

یک مقام امنیتی به المسله گفت: نیروهای پیشمرگ مرزهای استان اربیل به روی خانواده‌های متواری بسته و مانع از ورودشان به این شهر می‌شوند.

*همچنین شبکه العهد لبنان اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش مقرهای تحت کنترل افراد مسلح داعش را در موصل هدف قرار دادند.

* پایگاه اینترنتی ایلاف گزارش داد، اطلاعات به دست آمده از موصل (۳۷۵ کیلومتری شمال غرب بغداد) حاکی از آن است که نیروهای امنیتی عراق تعدادی از مناطق را ترک کرده‌ و به همین دلیل اعضای داعش در این شهر پیشروی نموده و ساختمان استانداری را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

* اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که افراد مسلح داعش منطقه دو ساحل شرقی و غربی شهر موصل را کاملا تحت کنترل خود درآورده و مقر هنگ سوم ارتش در غرب موصل را نیز اشغال کرده‌اند.

* اعضای داعش همچنین مراکز ایست‌ بازرسی موصل را که توسط نیروهای عراقی ایجاد شده بود، تخریب کردند.

* سایت ایلاف گزارش داد: که افراد داعش به مرکز پلیس منطقه الداوسه و ساختمان مبارزه با تروریسم یورش برده، بیمارستان‌ها، مقرها و برج‌های دیده‌بانی ارتش را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

* ایلاف همچنین گزارش داد: تعداد زیادی از مسئولان نظامی و مسئولان ارشد از این استان خارج شده و به مناطق امن رفته‌اند.

نیروهای داعش همچنین ساختمان استانداری را به آتش کشیده و به انبارهای بزرگ سلاح در اردوگاه الغزلانی نزدیک شده‌اند و پس از اینکه نیروهای امنیتی عراق فرودگاه شهر موصل را ترک کردند نیروهای داعش این فرودگاه را تحت کنترل خود درآورده‌اند، در حالیکه هواپیماهای موجود در این فرودگاه به فرودگاه کرکوک منتقل شده است.

* شبکه‌های خبری گزارش داده‌اند: که افراد داعش زندانیانی را که در بخش مبارزه با جرم‌های بزرگ در مرکز موصل در حبس به سر می‌بردند، آزاد کردند و در منطقه الدواسه مستقر شده‌اند که در آن مقرهای تعدادی از رسانه‌ها وجود دارد.

* نیروهای داعش به شدت در ساعت‌های پایانی دوشنبه شب به تعدادی از تاسیسات حیاتی در مرکز موصل حمله بردند و تعداد مناطقی که دستگاه‌های امنیتی کنترل آن را در اختیار دارند رو به کاهش است.

* افراد مسلح همچنین مجتمع دادگاه‌های مربوط به بررسی پرونده‌های تروریستی و جرم‌های سازمان یافته در این شهر را تحت کنترل درآورده است.

آن‌ها پس از اینکه خیابان المحطه را اشغال کردند در مناطقی که در حدود ۵۰۰ متری در منطقه وادی حجر قرار دارد، مستقر شده‌اند.

این در حالی است که شاهدان عینی اعلام کرده‌اند: نیروهای امنیتی عراق بیشتر خیابان‌های اطراف موصل را بسته‌ و آماده آغاز عملیاتی جهت بازپس‌گیری مناطقی هستند که داعش آن‌ها را تحت تصرف خود درآورده است.

* در همین حال ساکنان شهر موصل به دلیل ادامه عملیات نظامی در مناطق مسکونی دچار مشکلات بسیاری شده‌اند.

این گروه مسلح جمعه گذشته وارد تعداد زیادی از مناطق غربی این شهر شدند و درگیری‌های میان نیروهای امنیتی با گروه‌های مسلح صورت گرفت که بر اثر آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

در همین حال منابع پزشکی اعلام کردند: که بر اثر حملات خمپاره‌ای به مناطق در موصل ده‌ها غیرنظامی، کشته یا زخمی شدند.

به گفته شاهدان عینی، درگیری‌های شدید میان افراد مسلح و نیروهای امنیتی عراق که از بخشی از پایگاه‌های خود در شهر موصل عقب‌نشینی کردند.

* همچنین پلیس عراق اعلام کرد که بر اثر انفجار سه خودروی بمب گذاری شده در استان صلاح الدین و دیالی ۳۰ تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

* در همین راستا جمع زیادی از اهالی شهر فلوجه در استان الانبار عراق و شهر موصل مرکز استان نینوا به خاطر وقوع درگیری‌ها میان ارتش عراق و گروه داعش به مناطق دیگر مهاجرت کرده‌اند. به گفته شاهدان عینی، این افراد پس از فرار از مناطق مذکور به سمت منطقه کردستان عراق رفته‌اند. یک منبع آگاه در کمیته عالی امنیتی در استان نینوا اعلام کرد که حملاتی که به موصل صورت می‌گیرد باعث شده تا حتی تمامی اهالی این شهر برای دفاع از شهر و استان خود سلاح به دست بگیرند.

* به گزارش منبع مذکور، افراد مسلح داعش از منطقه شبه جزیره وارد شهر موصل می‌شوند.

* همچنین ائمه و خطیبان مساجد استان نینوا از اهالی موصل خواستند سلاح به دست گرفته و با نیروهای امنیتی عراق در مقابله با گروه داعش همکاری کنند.

* این در حالی است که حتی اثیل النجیفی، استاندار نینوا نیز سلاح به دست گرفته و برای مشارکت در جنگ علیه داعش به خیابان آمده بود.

* النجیفی همچنین خواهان تشکیل کمیته‌هایی مردمی برای حمایت از مناطق مسکونی در مقابله با نیروهای داعش شد. وی از تمامی دستگاه‌های امنیتی در استان نینوا خواست با کمیته‌های مذکور جهت برقراری امنیت در کشور همکاری کنند. همچنین اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای از تمامی نهادهای فرهنگی، اجتماعی و افراد قبایل خواست تا با نیروهای ارتش علیه گروه‌های مسلح همکاری کنند.

* از سوی دیگر، دفتر وزارت مهاجران عراق اعلام کرد که حدود ۴۵۰ خانواده عراقی از استان نینوا به منطقه کردستان مهاجرت کرده‌اند.

عالیه البزاز، مدیر دفتر مذکور اعلام کرد که منطقه کردستان عراق امکانات لازم را برای این مهاجران فراهم آورده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج