۱۱۴۶۶۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

دلیل اصلی مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا

معاون سابق وزارت خارجه آمریکا و مدیر فعلی برنامه عدم اشاعه و خلع سلاح موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک لندن ضمن تاکید بر وجود اختلافات میان اعضای ۱+۵، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در ژنو منجر به نتیجه ای مثبت در خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی شود.

خبرگزاری مهر: معاون سابق وزارت خارجه آمریکا و مدیر فعلی برنامه عدم اشاعه و خلع سلاح موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک لندن ضمن تاکید بر وجود اختلافات میان اعضای ۱+۵، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در ژنو منجر به نتیجه ای مثبت در خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی شود.

"مارک فیتزپاتریک" که پیش از پیوستن به موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک به مدت ۲۶ سال در وزارت خارجه آمریکا مشغول به کار بود و مدتی نیز معاونت این وزارتخانه در امور منع اشاعه را بر عهده داشت، در این گفتگو مذاکرات در حال انجام در ژنو میان نمایندگانی از ایران، ایالات متحده و اتحادیه اروپا را نشانه ای مثبت از جدیت طرفین برای رسیدن به توافق جامع هسته ای دانست.

متن کامل مصاحبه با مارک فیتزپاتریک به شرح زیر است:

همانظور که در جریان هستید دیپلمات های ایرانی و امریکایی طی دیروز و امروز در حال مذاکره با توجه به فرصت باقی مانده تا ۲۰ جولای برای رسیدن به توافق جامع هسته ای هستند. ارزیابی شما از انجام مذاکرات مستقیم تهران و واشنگتن در شرایط فعلی چیست؟

این حقیقت که دیپلمات های آمریکا و ایران در حال مذاکرات دو جانبه در ژنو هستند یک نشانه خوب است. این گفتگوها نشانگر جدیدت دو طرف در تلاش برای رسیدن به توافق تا مهلت ۲۰ جولای است. برنامه مشترک کاری که در اواخر نوامبر سال گذشته میان ایران و ۱+۵ به امضا رسید نیز در نتیجه مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا بود. بهتر است در این مورد خوشبین باشیم که مذاکرات مستقیم این دو کشور بار دیگر به یک نتیجه مثبت منتهی شود.

آیا مشکل خاصی میان اعضای ۱+۵ وجود دارد که آمریکا ترجیح داده مستقیما با ایران وارد گفتگو شود؟

در آخرین دور از مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ مشخص شد که اختلافات اصلی میان شش کشور (فرانسه، انگلیس، آمریکا، چین، روسیه و آلمان) هنوز باقی است که البته باید حل شوند. بویژه در مورد اینکه مجوزی که قرار است به ایران در خصوص غنی سازی داده شود باید در چه حد باشد.

زمانیکه این شش کشور از خواسته قبلی خود مبنی بر اینکه "ایران باید تمامی برنامه غنی سازی خود را متوقف کند" عقب نشینی کرده و پذیرفتند که برنامه غنی سازی باید بر اساس نیازهای عملی منطبق باشد، یک سازش قابل توجه را انجام دادند. همانطور که گروه ۱+۵ متوجه شده نیاز ایران به غنی سازی بسیار محدود است اما آنها به این درک نیز رسیده اند که فناوری غنی سازی تبدیل به نمادی از حاکمیت ملی ایرانیان شده و هرگز نباید آن را به طوری کلی از میان برداشت. ایران و آمریکا از طریق انجام مذاکرات محرمانه دوجانبه امیدوار به یافتن راه هایی برای خروج از بن بست های موجود هستند.

همزمان با مذاکرات ایران و آمریکا، روسیه، فرانسه و آلمان نیز اعلام کرده اند که در خصوص پرونده هسته ای با ایران مذاکرات مستقیم انجام می دهند، به نظر شما چرا چنین وضعیتی پیش آمده است؟ اگر موضوع هسته ای ایران به تمامی در گفتگوهای ۱+۵ با ایران مطرح می شود چرا اعضای ۱+۵ می خواهند مذاکرات دوجانبه با ایران داشته باشند؟

دلیل کشورهای دیگر برای انجام مذاکرات مستقیم و دوجانبه با ایران ممکن است برای کسب آبرو باشد. این کشورها (فرانسه، آلمان و روسیه) نمی خواهند این طور به نظر برسد که ایالات متحده تنها مذاکره کننده اصلی با ایران است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج