۱۱۴۷۰۱۰
۳۰ نظر
۵۳۱۹
۳۰ نظر
۵۳۱۹
پ

رواج قربانی‌های عجیب در مراسم محرم

علمای دینی و روان‌شناسان درباره ذبح حیوانات در ملأ عام هشدار دادند

برترین‌ها: رسم قربانی کردن در راه خدا یا خدایان همیشه با جشن یا مراسم‌های مذهبی و سنتی همراه بوده است و سابقه طولانی در ملت‌های قدیم دارد. بشر هنوز پا به مرحله تاریخ نگذاشته به این کار آشنایی و اعتقاد داشته و به قربانی کردن می‌پرداخته است.

رواج قربانی‌های عجیب در مراسم محرم

قربانی‌کردن، آیین و رفتاری دینی و اجتماعی است که از دیرباز میان اقوام و فرهنگ‌های مختلف به شیوه‌های گوناگون وجود داشته است. با وجود گوناگونی‌ها و تفاوت‌های موجود در انجام قربانی، شاید بتوان وجه اشتراک تمامی روش‌ها را در تقدس و متعالی‌بودنِ عمل پیدا کرد. واژه «قربانی»، از ریشه «قرب» گرفته شده است، به این معنا که قربانی کردن سبب نزدیکی انسان‌ها به خداوند می‌شود. «ادوارد بارنت تایلور» نخستین مردم‌شناسی است که به طور علمی به تحقیق در زمینه قربانی پرداخته و معتقد است که قربانی، هدیه‌ای به موجودات ماوراء طبیعی بوده، تا علاقه آن‌ها به قربانی کنندگان جلب شود و یا دشمنی آن‌ها را کاهش دهد.

روزنامه همدلی نوشت: قربانی کردن سنت حضرت ابراهیم خلیل الله است، حالا یکی از عباداتی که باید در عید قربان توسط حاجیان انجام شود، قربانی کردن است و هنگام ذبح باید نام خدا بر آن برده شود. همچنین در سایر مراسم‌های مذهبی مانند ایام ماه محرم افراد برای ادای نذر حیواناتی مانند گوسفند، گاو و شتر را قربانی می‌کنند. از طرفی این سنت الهی در موارد دیگری مانند عروسی یا در مقابل پای یک مهمان عزیز شده هم انجام می‌شود. اقدامی که در سال‌های اخیر با حواشی زیادی همراه شده است.

اگر در اینترنت و فضای مجازی با جملاتی مانند فرار حیوانات حین قربانی شدن جست‌وجویی انجام دهیم، حتماً ویدئو‌هایی به‌نمایش درمی‌آید که این حیوانات در کوچه و خیابان درحالی که از قربانی شدن فرار کردند، دارند به افراد حاضر در مراسم حمله می‌کنند. همین چند روز قبل انتشار ویدئوی شلیک مامور پلیس به گاوی که از مراسم قربانی در محله جوادیه تهران فرار کرده بود حاشیه‌ساز شد؛ موضوعی که بار‌ها اتفاق افتاده است.

رواج قربانی‌های عجیب در مراسم محرم

همچنین در یک ویدئوی دیگر گروهی برای مقابله از وقوع حادثه‌ای مشابه برای این‌که مانع گریختن حیوان شوند او را به یک جرثقیل بسته و آویزان کرده‌اند تا بتوانند در آن شرایط حیوان را ذبح کنند. یا مثلاً در آداب قربانی کردن حیوانات آمده که در موقع بریدن سر، جلوی بدن حیوان باید روی به قبله باشد، اما گاهی انجام عملیات قربانی در شرایط و مکان نامناسب سبب می‌شود برگزار کنندگان مراسم حیوان قربانی را در شرایطی ذبح کنند که اصلاً شباهتی با موازین شرعی ندارد، همچنین سبب اذیت شدن حیوانات و نقض حقوق آنان می‌شوند درحالی‌که توصیه‌های زیادی در این‌باره انجام شده است.

یکی دیگر از مواردی که همیشه درخصوص قربانی حیوانات مورد انتقاد قرار گرفته، انجام این کار در ملأ عام و مقابل چشم دیگران است. مسئله‌ای که به‌نظر می‌رسد با آسیب‌های جدی همراه است. شاید هنوز برخی معتقدند خونی که از حیوان قربانی شده به‌راه می‌افتد خوش یمن است، برای همین مقابل دسته‌های عزاداری، زیر پای تازه عروس و داماد حیوانی را قربانی می‌کنند یا در مواردی خون آن را به ماشین و خانه تازه خریده شده می‌پاشند درحالی‌که این مسئله اصلاً صحت ندارد. خداوند در آیه ۳۷ سوره حج می‌فرماید: «هرگز گوشت‌ها و خون‌های آن‌ها به خداوند نمی‌رسد، بلکه تقوای شما به او می‌رسد.»

در تفسیر این آیه آمده که ظاهراً اشاره به اعمال زشت اعراب جاهلی است که هرگاه حیوانی را قربانی می‌کردند خون آن را بر سر بت‌ها و گاه بر در و دیوار کعبه می‌پاشیدند، و بعضی از مسلمانان ناآگاه بی‌میل نبودند که در این برنامه خرافی از آن‌ها تبعیت کنند، آیه فوق نازل شد و آن‌ها را نهی کرد. متأسفانه هنوز این رسم جاهلی در بعضی از مناطق وجود دارد که هرگاه به‌خاطر ساختن خانه‬‏ای قربانی انجام می‌دهند خون آن را بر سقف و دیوار آن خانه می‌پاشند که باید مسلمانان بیدار شدیداً با آن مبارزه کنند.

از جمله تبعات منفی چنین کاری مربوط به قربانی کردن حیوانات در مقابل کودکان است. دراین‌باره عطیه سروش روان‌شناس بالینی در گفت‌وگویی به خبرگزاری ایرنا گفته: «ایجاد ترس، حملات حرکتی و پرخاشگری‌های ناخواسته و وحشت زا از جمله آثار سوء ذبح قربانی در حضور کودکان است. به عبارتی دیگر، دیدن تصاویر خشن چه از طریق مشاهده فیلم یا بصورت عینی در کوی و برزن، کودکان را دچار خشونت‌ها و برون‌ریزی‌هایی می‌کند که آثار سوء آن سال‌ها بر ذهن و روح کودک باقی می‌مان، همچنین سردرد، لکنت زبان، شب ادراری، عدم تکلم از عوارض آن جسمانی است.»

رواج قربانی‌های عجیب در مراسم محرم

وی با بیان این‌که این تصاویر به‌شدت برای کودکان منع و اجرای آن به‌نوعی کودک آزاری محسوب می‌شود، خاطرنشان کرده: «مشاهده ذبح به نوعی به عادی‌سازی کشتن در نگاه کودک منجر می‌شود، تفکر کودکان عینی است؛ آن‌چه را می‌بیند می‌پذیرد و در اثر مشاهده این گونه صحنه‌ها به این نتیجه دست خواهند یافت که به‌راحتی می‌توان جان موجود دیگری را گرفت.»

در توضیحی مشابه اصغر کیهان‌نیا، روان‌شناس بالینی به رسانه‌ها گفته: «کودکان بسیاری از مسائل را نمی‌دانند و متوجه نیستند که ذبح گوسفند یا گاو به چه منظوری است؛ والدین هم به آن‌ها توضیح نمی‌دهند. در این حالت، کودک ناآگاه از اوضاع وقتی این کار و خون‌ریزی را مشاهده می‌کنند خشونت در او نهادینه می‌شود. این‌جاست که ترس‌های شبانه، همزادپنداری‌ها در قالب خشونت پیدا می‌کنند که تاثیرات منفی برآنان ایجاد می‌کند. ضمن این‌که ندانستن معنا و مفهوم این مسائل نوعی خشم فروخفته در آنان به‌وجود می‌آورد. خشمی که قابل کنترل هم نیست. علاوه بر این‌که تاثیر بدی بر روی بچه‌ها می‌گذارد برای دین هم ضرر دارد.»

همچنین علمای دین هم درباره عدم قربانی کردن حیوانات درملأ عام توصیه‌هایی دارند. به‌گزارش مهر حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا دراین‌باره گفته: «در معابر عمومی جلوی بچه، بزرگ، گوسفند نکشید. رذیلت را وقتی کسی تذکر نداد جا می‌افتد. این رذیلت است، فضیلت نیست. دهنم بسته است بگویم که اگر بچه، گوسفند کشتن ببیند آخرش چه می‌شود… کی گفته جلوی پای عروس و حاجی گوسفند بکشید؟ این عوام بازی بس نشد؟ جلوی مردم گوسفند نکشید با عاقبت بچه‌ها بازی نکنید عزیز من. ببرید در یک جایی که کسی نبیند بکشید، گوشت‌هایش را ببرید بدهید به فقرا.»

همچنین آیت‌الله مکارم شیرازی دراین‌باره بیان کرده: «قربانی‌هایی که در رهگذر‌ها و خیابان‌ها صورت می‌گیرد و همه‌جا را آلوده می‌کند شرعاً اشکال دارد. در جای مناسبی قربانی کنند و محل آن را شسته و گوشت آن مصرف شود. این خون‌ها نباید در خیابان ریخته بشود چرا که باعث آلودگی می‌شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یادمه وقتی بچه بودیم می خواستندگوسفندذبح کنندماراوادارمیکردننددراتاق بمانیم وبرون نیاییم میگفتندنبایدبچه هاببینند.متاسفانه این روزها همه چیزعادی شده وحدوحدودی برای هیچ چیزی وجودندارد.بخاطرهمین هست که اینقدردرمملکت مان مشکل ایجادشده چون درهمه چیز یاافراط هست یاتفریط.وحدومرزی برای هیچ چیز قائل نمیشویم.فکرمیکنیم پبشرفت وتمدن یعنی اینکه بزنیم به سیم آخر.یاخیلی کندروی یاخیلی تندروی یااصلا هیچ روی.

    • naser

      همش ظاهرسازی ونمایش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا، ریاکاری و دیگر هیچ...

    • بدون نام

      این جور کارا فقط چهره کشورمون رو توی دنیا بد نشون میده و اثر بدی توی روحیه بچه ها می ذاره. مگه قربونی میکنید ملت ببینن؟ چه کاریه آخه ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گاوبازی و هزار جور رسم وحشی غربیها بد نشونشون نمیده ما باید مدام نگران باشیم بد به نظر نیایم که البته اونها هزار ساله ما رو بد نشون دادند پس گور باباشون

    • الامان

      فیلم قربانی شتر که چند روز پیش تو اصفهان انجام شده یه بار دیگه ببینید. صف اول تماشاچی ها بچه ها هستند.والدین اینها دیگه نباید از نسل قدیم باشند و نفمهند که چه تاثیر بدی تو روحیه و شخصیت کودک داره. اما واقعیت اینه که نمیفهمند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینهایی که منفی دادن یعنی واقعا نمیدونن صحنه های فجیع کشتن یک حیوان چقدر روی روحیه بچه ها تاثیر منفی داره ؟ انقدر سخته فهمیدنش ؟ یا مهم نیست براتون ؟

    • بدون نام

      قربانی کردن حیوانات حلال گوشت گوسفند و گاو و مرغ بسیار خوب و عالی است و سنت الهی است
      قربانی باید رو به قبله باشد
      باید بسم الله الرحمن الرحیم گفته شود
      باید تمام آداب رعایت شود تا گوشت آن قابل استفاده باشد
      دین اسلام بهترین و برترین دین الهی است
      ایران هم بهترین کشور جهان است
      مردم ایران هم بهترین مردم دنیا هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما خودت هم بهترین بنده خدایی. مشکل ما از اونجایی شروع شد که تو و امثال تو فکر کردن هر جوری که خودشون فکر میکنن درسته و هر کس خلاف شما کافره و خونش مباح

      • بدون نام

        بله اونم بصورت آویزون از یک پا از جرثقسل .اونی که این طور با قساوت حیوون رو با آزار میکشه فقط برای شهرت طلبی و فخر فروشی یکی مثل خودته . جاتون حتما بهترین جای جهنمه . شک نکن

      • شهروند

        خخخخ به قول رضا عطاران: تموم شد؟؟ خیلی تاثیر گذار بود!!!

      • بدون نام

        و جنس شما هم بهترین هست

      • یک معلم بازنشسته

        فقط بسم اله آقای محترم

    • س.ا

      خدا لعنتتون کنه،مطمئن باشین نه عبادت و نه عذاداریتون مورد قبول خدا ،مطمئن باشید آه حیوانات مظلوم خدا دامن زندگیتون رو خواهد گرفت،از آه حیوانات مظلوم بترسین ،جان نگیرید جان ببخشید ،با کمک های نقدی نذرتون رو ادا کنید نه این عمل غیر انسانی،

      پاسخ ها

      • ایرانی الاصل

        حتما انتظار داری از آسمان گوشت نازل بشه،بالاخره که باید حیوان ذبح بشه تا برسه دست فقرا.
        قربانی کردن در بین مردم *نه صرفا مقابل کودکان *کار درستی است چون این کار مومنانه رواج پیدا میکند.

      • بدون نام

        این حیوانات حلال گوشت هستند برای همین آفریده شدن‌.شما نخور

    • بدون نام

      چرا تو انظار عمومی آخه موقع مرگ هم حیوون حرمت داره

    • ارشین

      من که بالای شصتم .تحمل دیدن ذبح حیوانات در فیلمها را ندارم ،چه برسه از نزدیک ببینم .که هرگز از ذهنم پاک نخواهد شد.

    • سینا

      الان قیمت گوسفد و گاو و... سر به فلک گذاشته لااقل خوبی که داره از این صحنه ها دیگه کمتر می بینیم.

    • بدون نام

      حیوون آزاری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ناهار امرزوت هم نتیجه حیوون آزاری بود

    • بدون نام

      دلیل این همه خشونت و رذل شدن آدما همینه

    • بدون نام

      بجای گرفتن جون حیوانات زبان بسته میشه پول قربونی رو به نیازمند کمک کرد و بجای خون ریختن درخت کاشت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما جای نیازمندان نظر نده.مطمئن باش اونها راضی هستن

    • بدون نام

      بچه های من کلیپهاش رو می بینن
      میان میگن حیون گناه دارن معلوم بود دلش نمی خواد بمیره
      داشت فرار می کرد به زور کشتنش
      ما از گوشت بدمون میاد

    • بدون نام

      همش ریا کاری و نمایش
      داریم خودمونو گول میزنیم

    • بدون نام

      جایی میخوندم که نوشته بود اگر حیوون رو به قصد خوردن گوشتش ذبح کنی ولی با اذیت و آزار و قساوت ترشح موادی که بخاطر ترس حیوون تو گوشتش میره گریبان کسی رو که این کار رو کرده و هم کسی که از گوشت اون حیوون رو خورده میگیره . طبیعت خودش بزرگترین انتقام گیرنده س . حالا میخوای قربونی کنی بکن چرا آزار میدی حیوون رو ؟

    • بدون نام

      قربانی کردن و گرفتن جان یک موجود زنده به اسم دین‌داری کاری خلاف اعمال انسانی است. آزار حیوان خدا چرا باید موجب خرسندی خداوند شود؟ کمی تفکر...

    • بدون نام

      من يك جا ديذم طرف سه تا قرقاول نذر كرده بود ذبح كنه

    • ذبح

      روستا که بودیم در نوجوانی میهمان خونه ما آمدن چون کسی خونه نبود مادرم مرغی را گرفت تا برای میهمان‌ها غذا درست کنه به من گفت بیا سر مرغ را ببر تا نهار درست کنم دلم نیومد مرغ زبان بسته را سرببرم ولی چند سال پیش محرم پدره چاقوی قصابی داده بود دست بچه گوسفند داشت قصابی می‌کرد گفتم این چه کاری داری میکنی نمایش میدی با خنده گفت بزار بزرگ بشه بچه ای که با ساتور قمه بزرگ میشه بهتر از زندان جایی نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج