۱۱۴۷۹۵۷
۶۵ نظر
۵۰۱۸
۶۵ نظر
۵۰۱۸
پ

۷۰۹؛ شما ما را عدد می‌بینید، ما اما آدمیم

«۷۰۹» نفر طی ۲۴ساعت بر اثر کرونا جان باختند. این یعنی آنکه کرونا قصدی برای عقب نشینی ندارد و درصدد کسب رکورد‌های تازه است.

روزنامه آفتاب یزد : «۷۰۹» نفر طی ۲۴ساعت بر اثر کرونا جان باختند. این یعنی آنکه کرونا قصدی برای عقب نشینی ندارد و درصدد کسب رکورد‌های تازه است. یعنی آنکه سایه مرگ همپای همه‌مان در حرکت است. هم اکنون مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۳ هزار و ۳۵۷ نفر رسیده و همچنین بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۴۰ هزار و ۶۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۵ هزار و ۴۸۷ نفر از آن‌ها بستری شدند.

۷۰۹؛ شما ما را عدد می‌بینید، ما اما آدمیم

این در حالی است که ستاد مقابله با کرونا برنامه دقیق و منسجمی برای حل این اوضاع آشفته ندارد. از سوی دیگر بسیاری از مشاغل باز هستند، سفر‌های مردم همچنان به قوت خود باقی است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم در پایین‌ترین حد است.

در حالی که برای مقابله با هجوم وحشیانه کرونا به اذعان مسئولان بهداشتی نیاز به لاک داون کامل کشور هستیم. چنانچه زودتر فکری به حال این موضوع نشود دیری نمی‌پاید که کرونا، رکورد دیگری از مرگ و میر را به نام خود ثبت کند. حتی ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش با استناد به یک برآورد بین‌المللی هشدار داد که اگر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

به مردن عادت نکنیم

در این باره عصرایران طی یادداشتی به قلم مصطفی داننده نوشته است: «بالاخره به مرگ هم عادت کردیم. مرگ هر روز حدود ۶۰۰ ایرانی را در آغوش می‌گیرد و ما نگاه می‌کنیم تا روز بعد دوباره مرگ جلوی‌مان رژه برود. تعداد فوتی‌ها به معنای واقعی کلمه تبدیل به عدد شده‌اند و دیگر هیچ حسی را در ما به جوشش در نمی‌آورند. مسئولین که برای‌شان فرق نمی‌کند، آن‌ها در هر حالتی تصمیمات یکسان می‌گیرند. حالا می‌خواهد تعداد فوتی‌های کرونایی ۵ باشد یا ۷۰۰. مردم هم هیچ کاری به آمار و شرایط قرمز کرونایی ندارند. ماسک نمی‌زنند، مهمانی می‌روند، مراسم می‌گیرند و انگار نه انگار که کرونا به کشور زده است.

۷۰۹؛ شما ما را عدد می‌بینید، ما اما آدمیم

جنگ که بود من کودکی ۳ساله بودم، اما از آن‌هایی که آن ۸ سال سخت را تجربه کرده‌اند، می‌پرسم آیا واقعا در شرایط دفاع مقدس هم رفتار دولت و مردم اینگونه بود؟ برای آن‌ها هم انگار نه انگار که جنگی است و باید زندگی‌شان حالت جنگی داشته باشد؟ کرونا رسما به کشور حمله کرده است و همه بی‌خیال نشسته‌ایم و نگاه می‌کنیم که چگونه عزیزان‌مان ازدست می‌روند. اگر این حس عادت ادامه پیدا کند، نه تنها ما کرونا را شکست نمی‌دهیم بلکه این ویروس هر روز در یک لباس، شانه‌های ما را به خاک خواهد مالید. ما نباید اینقدر راحت بمیریم.

وقتی می‌شود با ماسک، مهمانی نرفتن، دورهمی نگرفتن، واکسن زدن و... جلوی مرگ را گرفت، چرا این همه سهل انگاری می‌کنیم و اجازه می‌دهیم کرونا ما را در آغوش بگیرد. البته ما دست به عادت کردن‌مان خوب است. چندان علاقه نداریم مشکلات را حل کنیم بلکه تلاش می‌کنیم به آن عادت کنیم.

۷۰۹؛ شما ما را عدد می‌بینید، ما اما آدمیم

آلودگی هوا را ببینید. اینقدر راهکاری برای آن پیدا نکردیم که دیگر به آن عادت کرده‌ایم. همه می‌دانیم زمستان که می‌آید دیگر نباید منتظر برف باشیم. بلکه باید خود را برای هوایی پر از دود آماده کنیم. عادت کرده‌ایم به جای آدم برفی، آدم دودی بسازیم. ما به گرانی عادت کرده‌ایم. روند عادی شدن گرانی در ایران هم روش مشخصی است. آن قدیم‌ها یکم غر می‌زدیم. الان در فضای مجازی جک و کمپین می‌سازیم و بعد عادت می‌کنیم.

اینقدر به گرانی عادت کرده‌ایم که هرچه قیمت یک کالا گران‌تر بشود ما آن را بیشتر می‌‎خریم که خدای ناکرده ضرر نکنیم. ما حتی اینقدر عادت کرده‌ایم که به راحتی شعار‌های همه نامزد‌های انتخابات مختلف را باور می‌کنیم. عادت کرده‌ایم که باور کنیم. عادت کرده‌ایم نماینده‌ای بگوید برای یک شهر هزار نفری فرودگاه می‌سازد. عادت کرده‌ایم رئیس جمهوری بگوید ابر مشکلات را برای همیشه از سر ایران دور خواهد کرد. بیایید حداقل برای اولین‌بار عادت، عادت کردن را تکرار کنیم و مقابل مرگ بایستیم و اجازه ندهیم به همین راحتی بر روی سرمان پرواز کند.»

۷۰۹؛ شما ما را عدد می‌بینید، ما اما آدمیم

واکنش کاربران

حال بار دیگر مرگ این تعداد از هم وطنان که قابل تامل است واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است.یکی از کاربران در این باره نوشته است: «۷۰۹ نفر، ۷۰۹ خانواده، ۷۰۹ آرزو، بیوه، یتیم، بی‌سرپرست...».

کاربر دیگری گفته است: «۷۰۹ نفر شوخی نیست درباره‌اش بنویسید این کمترین کاری است که می‌توانیم در حق بازمانده‌ها انجام دهیم این خانواده‌ها اگر در کشور دیگری بودند الان بدون شک داغدار نبودند پس بنویسید».

دیگری نوشت: «۷۰۹ نفر دیگر نیز مردن! جنگ بود روزی انقدر میمردن؟».

یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «‎فاجعه است. واقعا داریم به روزی ۱۰۰۰نفر نزدیک میشیم خیلی هم عادی داریم می‌گذریم از این فاجعه».

کاربران دیگر نوشته اند: «۷۰۹ نفر. ۷۰۹ نفری که ۱.۵ سال رعایت کرده بودند امروز از دست رفتند و هر مرگ تنها یک خانواده را داغدار نمی‌کند. بلکه جان همه کسانی که او را می‌شناخته‌اند و با او زیسته‌اند را هم می‌سوزاند. نیمه تلخ‌تر ماجرا اینکه میدانیم آمار واقعی به مراتب از این هم بیشتر است»، «۷۰۹ نفر کشته شدند، ولی واکسن نیست، خبری از تعطیلی نیست، پروتکل‌های مقابله با ‎کرونا اجرا نمی‌شود، دارو نیست، مردم در غسالخانه‌ها صف کشیده‌اند، اما تا دلتان بخواهد، قبر هست، برای تک تک ما!».

«همه‌ی ما عزاداریم، عزادار هموطن هامون فکر نکنید کرونا و مرگ فقط واسه همسایه است»، «۷۰۹ نفر. باید عزای عمومی اعلام کرد»، «ظاهرا باید برای مرگ دسته‌جمعی آماده بشیم ممکن بود یکی از این ۷۰۹ نفر ما و یا عزیزانمون باشند اگرم نبودیم خواهیم بودمثل یک زندانی که روز‌های سیاه مانده تا مرگش را میشماره»، «من قبول دارم مردم رعایت نمی‌کنند، ولی دیگه ۷۰۹ نفر فقط حاصل رعایت نکردن مردم نیست».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      آنقدر عزا بر سرمان ریخته اند
      که فرصت زاری نداریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شک نکنید که این امار واقعی نیست و بیشتراز این حرفاست

      • بدون نام

        مردم تحقیق کنید بدون تعصب
        واکسن نزنید
        ماسک نزنید
        اگر میخواهید زنده بمانید
        از داروهای گیاهی استفاده کنید

      • هموطن

        ۰۹،۱۴
        تو واکسن نزن
        تو ماسک نزن
        تو داروی گیاهی استفاده کن
        تو بمیر

      • بدون نام

        با اینجا نشستن پیام دادن هیچی عوض نمیشه

      • بدون نام

        تمام بدبختی ها و مشکلاتمون تو یه کلمه خلاصه میشه عادت

      • بدون نام

        قطعا بیشتره.هند با اون سیستم پزشکی و مسئولینش اون وضعش بود اینا که همه میدونیم چی هستن

      • بدون نام

        خود مردم هم رعایت نمی کنند هنوز پارکها پره آدمه هنوز خیلی ها ماسک نمی زنند و توی هم می لولند

      • sam

        ما ادمامون سر بی لیاقتی مسئولان میمیرند کشورهای اروپایی به راحتی بدون ماسک در ورزشگاهها میان ولذت میبرند فوتبال میبینند،ایا ما همه بهشت میریم یا اونا ،

      • بدون نام

        ۱۰،۰۸ حالا که شما دارید مردم را به کشتن میدید روزانه ۷۰۰ نفر را چرا پاسخگو نیستید ،
        چطور حدود ۲۵ درصد واکسن به مردم زدید اما امار قتلها بیشتر شده
        یکی از عوامل ضعف سیستم ایمنی بدن زدن ماسک و استنشاق دی اکسید کربنه

    • بدون نام

      یکم با مردم حرف بزنین میفهمین مسئولین کاری با مردم کردنه که همین الانم خودشونو مرده میبینن و اصلا اشتیاقی به زندگی ندارن چون اشتیاقی نذاشتنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با نشستن و پیام دادن تو مجازی هیچی درست نمیشه

      • بدون نام

        اشتیاقی به زندگی ندارند اما سفره شونو می برند تو پارک میندازند و غذا می خورند هه

    • بدون نام

      میخواستن واکسن فیک شون رو صادر کنند به دنیا و به مردم مستضعف امریکا اخر خنده اند همشون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخر گرین همه سون خنده کجا بود ملت بدبخت

      • بدون نام

        بلا بلا بلا
        این بلای آسمانیه تا وقتی گناه کنیم تموم نمیشه
        باید توبه کنیم دسه جمعی

    • بدون نام

      همون پارسال باید فایزر مدرنا وارد میشد دیگه این فاجعه نبود

      پاسخ ها

      • بفهم نفهم

        هیچ کشوری بجز امریکا و کاندا همه واکسنهاش فایزر نبوده

      • Ali

        کی قرار بود وارد کنه ؟
        جماعتی که واکسنو از دوستان قطری گرفتن زدن و افتادن تو خط کاسبی از کرونا
        این جماعت از خون پول درمیارن ازشون انتظاری نداشته باشید

    • بدون نام

      امثال نمکی و رئیسش باید دادگاهی بشن

      پاسخ ها

      • ارشین

        نمکییییییییییییییی،کجایی که مردم کشتی.

    • بدون نام

      بعد دو سال هنوز از مردم انتظار دارید رعایت کنند؟ بابا واکسن بخرید و این مسخره بازی رو تموم کنید. ما ها برگشتیم به زندگی معمولی، فقط ماسک رو میزنیم اون هم اگر بریم محل های شلوغ. تو رو خدا نکنید این کار رو با مردم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما باعث پخش این ویروس هستید تا وقتی واکسیناسیون کامل نشده وظیفه دارید ماسک بزنید و فاصله گذاری رو رعایت کنید بعد واکسیناسیون هم باز باید احتیاط کنید چون معلوم نیست واکسنها چقدر تاثیر دارند

      • بدون نام

        14:01 حرف شما درسته.همه موظف هستیم ماسک رو به صورت درست استفاده کنیم،اماکن شلوغ حدالامکان نریم و بعد از واکسن هم باید مراعات مثل سابق رعایت بشه و الا منتشر کننده ویروسیم.اما دولت هم باید به سرعت مردم رو واکسینه کنه و الا منتشر کننده ویروسه. نه ماه از شروع واکسیناسیون در جهان گذشته و کشورهای همسایه مثل امارات با هفتاد درصد و ترکیه با شصت درصد مردمشون رو واکسینه کردن و ایران هنوز بیست و پنج درصد هم نشده.فقط ادعاییم،مردم و دولت با هم.

    • بدون نام

      بسه دیگه پدر مردمو در آوردید بزارید بریم به درد خودمون بمیریم

    • صفایی

      گوش اگرگوش تووناله اگرناله توست آنچه البته به جایی نرسدفریاداست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من

      • بدون نام

        اولا برای موارد مدیریتی از علم مدیریت استفاده میکنن نه شعر. دوما شعر رو هم اشتباه نوشتی.

    • بدون نام

      توصیه می کنم حتما کتاب ( کوری ) را بخوانید .

      پاسخ ها

      • Faez

        توصیه خوبی بود
        برا مسئلوین مملکتم من کتاب بیشعوری بس است دیگر رو توصیه میکنم

    • بدون نام

      بعد از دو سال که بیشتر دنیا به حالت عادی برگشتن تازه شما منتظری ببینی آقایون لاک داون میکنن یا نه؟؟ مردم مراعات نمیکنن چون کوچکترین قدمی از طرف حکومت نمیبینن نه مالی نه حمایتی و نه درمانی و نه پیشگیری . مطلقا هیچ و از همه بدتر خودشون بهترین واکسنهارو زدن . خیلی غیر منطقیه که توقع داشته باشین مردم چند سال خودشونو تو خونه حبس کنن و قسط و وام و مالیات و قبض آب و برقی که عملا ندارن هم پرداخت کنن در حالی که مسئولین به زدن حرف ... ادامه بدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیشتر دنیا به حالت عادی برگشتن؟ در کره زمین دیگه؟ والا در کره زمین حتی کشورهای ثروتمند هم آمار فوتی و ابتلاشون بالاتر از حدیه که بشه گفت به حالت عادی برگشتن.مثلا کشور بهشت خیلی ها یعنی آمریکا دیروز هزار و صد و سی و چهار نفر فوتی ناشی از کرونا داشته.انگلیس صد و هفتاد و چهار فوتی،فرانسه صد و پنجاه و سه فوتی،اسپانیا با نود نفر فوتی.

        سایر کشورهایی مثل برزیل با 885 نفر و مکزیک با 940 نفر و اندونزی با هزار و چهل و یک نفر و روسیه با 809 نفر رو کاری نداریم.


        منبع worldometer و who.int

    • بدون نام

      بمیرم بمیری بمیرند فعلا که اوضاع کشور همین است

    • jahani

      مردم تا کی باید رعایت کنند !؟؟؟
      ما رعایت کنیم چند روزی باز همان اشو همان کاسه.
      در مبارزه با کرونا رعایت مردم بخشی از ماجراس . دولت چقدر رعایت کرده؟؟ در مقابل ملت هیچیییی. به چشمشون انگاری ۷۰۰تا سوسک مرده . واقعا فکر میکنید دلشون برامون میسوزه؟ به فکر ملت هستن؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دولتی در کار نیست، همه دولت‌ها مثل همند، فعلا مجبوریم رعایت کنیم ، من از اول کرونا نه مهمونی رفتم نه عروسی و نه مسافرت ولی یکبار کرونای شدید گرفتم، فقط سر کار و خریدهم خیلی کم میرم، این مبتلا شدنها بدلیل رعایت نکردن بقیه افراد هست، ما هم دوست نداریم، افسرده شدیم ولی مجبوریم رعایت کنیم

    • بی نام

      ما مغازه داریم ...
      جای شلوغی هستم ولی مردم رعایت نمی کنند

    • naser

      نمکی انقدرپشتش گرمه حتی استیضاح نشد

    • بدون نام

      الان دیگه مقصرمردم شدنداگرمن کارگرسرکارنرم کدوم دولت میخوادخرجی خونه منوبده به هرحال اگرسرکاربریم کرونا میکشه اگرسرکارنریم گشنگی خداباعث وبانی این گرفتاری رالعنت کنه ودرآتش جهنم بسوزونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما سر کار نریم نداریم حتی نمیونیم غذا بخوریم، کسانی هستند که یکسال هم کار نکنند مشکلی ندارند، ولی من دیدم همین افراد همیشه کیش و جاهای دیگه مسافرتند و باعث انتقال بیماری هستند

      • فاطیما

        الهی امین

      • آزادی

        اول یاد بگیریم قبل از مرگ زندگیمون چطوره نه زندگی بعد از مرگ

    • مهدی قدسی

      ۱۱۴۸ تا شهر داریم حالا کاری به آمار روستاها نداریم اگه فقط یک نفر فوتی تو هر شهر در نظر بگیریم آمار بالاتر ۱۰۰۰نفر میشه در صورتیکه در یک روز تهران تنها نزدیک به ۴۰۰ نفر فوتی داشته تو یه شهر کوچک فقط ۵ نفر فوتی کرونا بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دروغ میگن ، میگن ۵۰۰۰ بستری کل کشور ، در حالیکه فقط در بیمارستانهای اصفهان ۲۵۰۰ نفر بیمار کرونایی بستری هستن

    • بدون نام

      دیگه برای همه عادی شده مرگ و میر
      انگار دیگه آرزویی نداریم

    • مهدی

      مقصر نمکیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ن مقصر مردمن
        وقتی میبینن واکسن نیس رعایت کنن
        قبل اینا آنفلونزا هم بود آیا همه واکسنشو میزدن؟؟؟
        هر سال هر چار فصل میگفتن ویروس جدید اومده آیا واکسن داش؟
        بابا نترسید ماسک بزنید

      • بدون نام

        نمکی کیه خوب ببینو فکر کن متوجه میشی کی بوده

    • بدون نام

      جمعیت ایران زیاده بایدبیست میلیون نفربشه پس همون بهتربمیرن

      پاسخ ها

      • ف ص

        واقعا کاش حداقل همین مغزهای کوچک بمیرن

    • بدون نام

      بابا راست میگین همش مقصر مردمند مسولین بدبخت

    • بدون نام

      اونا دارن از این موضوع کسب درآمد می کنن مثل جرائم سنگین راهنمایی ورانندگی ،حالا می خواهیم به فکر ملت باسن

    • بدون نام

      :(

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم باید رعایت کنند تا همه واکسینه بشن انگار اینا با نطام لج کردند بدبختها نمی دونند که این لجبازی با خودشون و سلامتی دیگران که دارند بازی می کنند من نوعی از زمان کرونا تو منزلم بیرون هم که میرم با دوماسک و عیره اصلا خرید تو بازار نمیرم مسافرت و دیدار با خانواده والا افسردگی گرفتیم ، تو رو خدا ماسک بزنید دیگران چه گناهی دارند که با آتیش اینا بسوزند

    • بدون نام

      ایران شده غم خانه مقصرشم فقط و فقط خودم نیم مقابل ظلم نمی ایستیم

    • بدون نام

      این جماعتی که مسئولیت دارن اصلا بفکر مردم نیستن همش مردم رعایت کنن

    • بدون نام

      خدایا ماندیم به چی به کی باورکنیم.به ماسک.به دارو.به واکسن داخلی یاخارجی.چرامرگ برای بعضی هاعادی شده.چرادربعضی کشورهاجشن پایان کرونا میگیرندانوقت جلوچشممان دوستانم. عزيز انمون پرپرمیشن بازم انگارنه انگار.

    • بدون نام

      مشکل از بی‌ عرضگی خود ماست. تا کی می خوایم این همه ظلم ببینیم و سر بلند نکنیم.
      فقط تو فضای مجازی بلدیم اعتراض کنیم.
      از ماست که بر ماست

    • بدون نام

      اگه سرى به بيمارستانها بزنيد هر روز اونجا صحراى قيامت رو مى بينيد زن ومرد شيون مى كنند تو سرو كله شون مى زنند اونوقت يه عده خدا ازشون نگذره كاملا بى خيالن ماسك نمى زنن دور همى مى گيرن باعث شيوع و گسترش بيمارى مي شن موندم چطورى مى خوان اون دنيا جواب خدا رو بدن

    • بدون نام

      تمام این مشکلات از عدم آگاهی مردم خودمون شروع میشه.
      یاد داستان پیرمرد و رضا شا.ه افتادم که مردم ایران متوجه نمی شن.
      دولت به فکر مردم نیست خودشون هم نمی تونن فکر کنند؟ نمیشه ماسک بزنن؟
      نمیشه سفر نروند؟
      واقعا نمیشه؟؟

    • بدون نام

      دلخوش به این آمار نباشید !

    • بدون نام

      همه شما در صف و در نوبت مرگ هستید !

    • بدون نام

      بمیرید بمیرید و زین نفس ببرید

      که این نفس چو بند است و شما همچو اسیرید

    • بدون نام

      رحمت حق آب بود جز که به پستی نرود

      خاکی و مرحوم شوم تا بر رحمان برسم

    • بدون نام

      هیچ طبیبی ندهد بی مرضی حب و دوا

      من همگی درد شوم تا که به درمان برسم

    • بدون نام

      دیروز مجبور شدم برای شیشه عینکم بریم بیرون تو شهر گرگان اکثر مردم مخصوصا خانمها ماسک نداشتن نمیدونم شاید اعتقادی به کرونا ندارن یا مرگ مردم براشون مهم نیست یا دلشون نمی‌خواد اون همه آرایشی که میکنن زیر ماسک مخفی بشه با دیدن این صحنه ها خیلی عصبی شدم کاش کمی به فکر هموطنامون باشیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج