جاباما
۱۱۴۷۹۷
۱ نظر
۵۳۶۶
۱ نظر
۵۳۶۶
پ

۲۰۰ بازیکن برتر تاریخ جام جهانی (۱۰)

نگاهی به تعدادی از برترین بازیکنان ادوار گذشته مسابقات جام جهانی داریم.

طرفداری: نگاهی به تعدادی از برترین بازیکنان ادوار گذشته مسابقات جام جهانی داریم.

۳۰. دینو زوف

دینو زوف دروازه بان افسانه ای فوتبال ایتالیا متولد ۲۸ فوریه سال ۱۹۴۲ می باشد. زوف که دروازه بان اصلی تیم ملی ایتالیا در راه قهرمانی در یورو ۶۸ و مسابقات جام جهانی ۱۹۷۰ بود برای اولین بار به این مسابقات دعوت شد، اما فروچیو والکارجی سرمربی وقت تیم ملی ایتالیا، انریکو آلبرتوسی را به وی ترجیح داد. هر چند ایتالیا موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی در این جام شد، اما دریافت ۷ گل در دو دیدار پایانی نشان داد که ضعف دروازه بانی ایتالیا کاملا مشهود است.

دینو زوف برای اولین بار در مقابل هائیتی در تاریخ ۱۵ ژوئن ۱۹۷۴ در جام جهانی ۱۹۷۴ طعم حضور در جام جهانی را چشید و در همین دیدار رکورد ۱۱۴۲ دقیقه بسته نگه داشتن دروازه اش در دیدارهای ملی که از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۴ ثبت شده بود، شکست. وی سه بار در جام ۱۹۷۴ درون دروازه ایتالیا ایستاد، ایتالیا در همان مرحله گروهی از دور مسابقات حذف شد. دینو زوف در جام جهانی ۱۹۷۸ نیز دروازه بان اول ایتالیا بود و وظیفه کاپیتانی ایتالیا را نیز بر عهده داشت. دینو زوف با عملکرد فوق العاده اش در این جام به ایتالیا کمک کرد که به عنوان چهارم دست یابد. البته گل آری هان از فاصله ۴۰ متری به او هرگز فراموش نخواهد شد، که یکی از زیباترین گل های تمامی ادوار جام جهانی می باشد.

200 بازیکن برتر تاریخ جام جهانی (10)

اما در جام جهانی ۱۹۸۲ دینو زوف به عنوان کاپیتان ایتالیا نقش عمده ای در قهرمانی این تیم ایفا نمود و به ایتالیا کمک کرد پس از ۴۴ سال رنگ جام را ببیند. بازی های زیبای او در مقابل آرژانتین در مرحله دوم گروهی، لهستان در نیمه نهایی و آلمان غربی در فینال باعث شد تا او به عنوان بهترین دروازه بان جام انتخاب شود و در تیم منتخب جام قرار بگیرد. او همچنین با ۴۰ سال و ۱۳۳ روز مسن ترین بازیکن حاضر در فینال های تاریخ جام جهانی می باشد. گفتنی است دینو زوف ۱۷ بار درون دروازه ایتالیا در جام جهانی ایستاد، ۹ برد، ۵ تساوی و ۳ شکست به همراه ۱۶ گل خورده حاضل عملکرد او در جام جهانی بود. دینو زوف با ۱۴ حضور در زمین به عنوان کاپیتان در جام جهانی، دومین رکورددار در این زمینه می باشد.

انزو بیرزوت سرمربی تیم ملی ایتالیا در جام جهانی ۱۹۸۲ در مورد او گفت: "او دروازه بانی با قضاوتی صحیح بود. او در طول بازی ها و در هیجان انگیزترین لحظات می توانست آرامش خود را حفظ نماید. او همیشه متواضع بود و به بازیکنان حریف احترام می گذاشت. در پایان دیدار مقابل برزیل او بدون اینکه کلمه ای صحبت کند، بر گونه من بوسه ای زد. برای من این بهترین لحظه در تمامی طول برگزاری جام جهانی بود."

۲۹. کارل هاینتس رومنیگه

کارل هاینتس رومنیگه یکی از تکنیکی ترین و کامل ترین مهاجمان تاریخ آلمان متولد ۲۵ سپتامبر ۱۹۵۵ می باشد. رومنیگه در سه جام جهانی ۱۹۷۸، ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ مهاجم اصلی تیم ملی آلمان بود و در ۱۹ دیدار از ۲۰ دیدار آلمان در این سه جام به میدان رفت که حاصل آن ۷ پیروزی، ۷ تساوی و ۵ شکست بود.

رومنیگه برای اولین بار در پیروزی ۶-۰ آلمان غربی در مقابل مکزیک در تاریخ ۶ ژوئن ۱۹۷۸ به میدان رفت. وی در این دیدار زننده دو گل از گل های تیمش بود. رومنیگه در شکست ۳-۲ در مقابل اتریش نیز یک بار گلزنی کرد و همراه با آلمان در دور دوم گروهی مسابقات حذف شد. اوج عمکلکرد رومنیگه به جام جهانی ۱۹۸۲ باز می گردد. او در دیدار ابتدایی در مقابل الجزایر گلزنی کرد، اما شکست مقابل این تیم آفریقایی شوک بزرگی به پیکره آلمان غربی وارد کرد. رومنیگه در دیدار دوم در مقابل شیلی فوق العاده ظاهر شد و با هتریکش یک تنه آلمان را پیروز میدان کرد.

200 بازیکن برتر تاریخ جام جهانی (10)

رومنیگه در دیدار نیمه نهایی در مقابل فرانسه نیز موفق به گلزنی شد و در ضربات پنالتی نیز ضربه خود را به گل تبدیل نمود تا سهم بسزایی در صعود آلمان به فینال ایفا نماید، اما در فینال مغلوب ایتالیا شدند و به عنوان نایب قهرمانی رضایت دادند. رومنیگه در تیم منتخب جام حضور داشت و با ۵ گل زده برنده کفش نقره ای بهترین گلزن مسابقات شد. وی همچنین توپ برنز بهترین بازیکن مسابقات را نیز از آن خود نمود. رومنیگه در جام جهانی ۱۹۸۶ حضور داشت و همراه با آلمان غربی راهی فینال شد. در دیدار نهایی حتی موفق شد دروازه آرژانتین را نیز باز نماید، اما آرژانتین با یک مارادونای آماده با نتیجه ۳-۲ آلمان را شکست داد، تا رومنیگه دومین نایب قهرمانی متوالی خود در جام جهانی را تجربه نماید. رومنیگه با ۱۹ بازی در جام جهانی هشتمین رکورددار حضور در این مسابقات می باشد.

۲۸. لوییس مونتی

لوییس فلیپه مونتی در تاریخ ۱۵ می ۱۹۰۱ در بوئنوس آیرس آرژانتین به دنیا آمد و در تاریخ ۹ سپتامبر ۱۹۸۳ درگذشت. مونتی یک بازیکن بی رحم بود و از توانایی های تکنیکی بالا و قدرت تکل زیادی برخوردار بود. پست مونتی در آن دوران تقریبا همان پستی است که اکنون به عنوان هافبک دفاعی از آن یاد می شود.

مونتی یک رکورد ویژه دارد و آن حضور در دو فینال متوالی با دو تیم مختلف می باشد. مونتی در جام جهانی ۱۹۳۰ عضو تیم ملی آرژانتین بود و در هر ۴ دیدار این تیم به میدان رفت. مونتی برای اولین بار در پیروزی ۱-۰ در مقابل فرانسه در تاریخ ۱۵ جولای ۱۹۳۰ به میدان رفت و اتفاقا زننده تک گل پیروزی بخش تیمش بود. او در پیروزی ۶-۱ در مقابل آمریکا نیز زننده اولین گل تیمش بود. مونتی تا بازی فینال با بازی خشنش و تکل های بی رحمانه اش حریفان را مورد اصابت قرار می داد، اما در فینال شب آرامی را پشت سر گذاشت و آرژانتین با تحمل شکست ۴-۲ مقابل اروگوئه به عنوان نایب قهرمانی رضایت داد.

200 بازیکن برتر تاریخ جام جهانی (10)

برخی منابع تایید نشده می گویند که مونتی به دلیل تهدید به مرگ در دیدار فینال مانند همیشه بازی نکرد. مونتی با بازی های خوبش در تیم منتخب جام قرار گرفت. در جام جهانی ۱۹۳۴ وی به عنوان اولین بازیکنی که با پیراهن دو تیم ملی مختلف در جام جهانی به میدان رفته است، پیراهن آتزوری را بر تن کرد. او در هر ۵ دیدار ایتالیا به میدان رفت و سهم بسزایی در قهرمانی ایتالیا ایفا نمود و با حضور در تیم منتخب جام چندین رکورد منحصر به فرد به نام خود ثبت نمود. اولین بازیکنی که دو بار در تیم منتخب جام قرار می گیرد و اولین بازیکنی که در دو فینال جام جهانی حاضر می شود. مونتی در ۹ حضورش در جام جهانی ۷ پیروزی، ۱ تساوی و ۱ شکست را تجربه نمود و بدون شک یکی از بهترین هافبک های تاریخ فوتبال می باشد.

۲۷. اووه زیلر

اووه زیلر مهاجم بزرگ فوتبال آلمان متولد ۵ نوامبر ۱۹۳۶ می باشد. اووه زیلر در ۴ جام جهانی ۱۹۵۸، ۱۹۶۲، ۱۹۶۶ و ۱۹۷۰ برای تیم ملی آلمان غربی به میدان رفت که حاصل تلاش او یک نایب قهرمانی، یک عنوان سومی و یک عنوان چهارمی بود. زیلر که از شوت های مهیبی برخوردار بود، برای اولین بار در جام جهانی مقابل آرژانتین در تاریخ ۸ ژوئن ۱۹۵۸ به میدان رفت و در همین دیدار اولین گل خود در جام جهانی را به ثمر رساند.

اووه زیلر در تساوی ۲-۲ در مقابل ایرلند شمالی نیز گل تساوی بخش تیمش را به ثمر رساند. اووه زیلر در این جام ۵ بار در ترکیب ژرمن ها به میدان رفت و ۲ گل به ثمر رساند، اما عنوانی بهتر از چهارم کسب نکرد. در جام جهانی ۱۹۶۲، اووه زیلر ۲ گل در مقابل تیم های سوییس و شیلی به ثمر رساند، اما حذف آلمان در مرحله یک چهارم نهایی توسط یوگوسلاوی مانع پیشروی وی شد. اوج بازی زیلر در جام جهانی ۱۹۶۶ بود. زیلر که بازوبند کاپیتانی آلمان را بر بازو بسته بود، با بازی های خوبش کمک کرد آلمان راهی دیدار نهایی شود. گلزنی در مقابل اسپانیا و اروگوئه به آلمان کمک کرد با اقتدار راهی دیدار نهایی شود، اما در دیدار فینال و در آن بازی جنجالی و آن توپی که هرگز گل نشد، اتفاقات باب میل او و یارانش نبود، تا آلمان تنها به نایب قهرمانی دست پیدا نماید.

200 بازیکن برتر تاریخ جام جهانی (10)

او در تیم منتخب جام جهانی ۱۹۶۶ قرار گرفت. در جام جهانی ۱۹۷۰ نیز اووه زیلر کاپیتان آلمان بود و در مقابل مراکش، بلغارستان و انگلستان گلزنی کرد و به یکی از دو بازیکنی تبدیل شد که در ۴ جام جهانی مختلف و متوالی موفق به گلزنی شده است. وی به همراه آلمان غربی در این مسابقات به مقام سوم دست یافت. اووه زیلر ۲۱ بار در جام جهانی به میدان رفت و سومین رکورددار بازی در جام جهانی می باشد. ۱۳ پیروزی، ۴ تساوی و ۴ شکست حاصل حضور او در تیم ملی آلمان بود. ۹ بار گلزنی کرد. با ۱۲ بار کاپیتانی پنجمین رکورددار کاپیتانی در جام جهانی می باشد و با ۵ بار گلزنی در مقام کاپیتان، دومین رکورددار از این منظر می باشد.

۲۶. فابیو کاناوارو

فابیو کاناوارو مدافع پر ابهت تیم ملی ایتالیا و کاپیتان این کشور در جام های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۱۹۷۳ متولد شد. کاناوارو در ۴ جام جهانی ۱۹۹۸، ۲۰۰۲، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ عضو ثابت تیم ملی ایتالیا بود و مجموعا ۱۸ بار به میدان رفت، که حاصل آن ۹ برد، ۷ تساوی و ۲ شکست بود. کاناوارو که یکی از مستحکمترین مدافعان تاریخ فوتبال بود، برای اولین بار در تاریه ۱۱ ژوئن ۱۹۹۸ در مقابل شیلی به میدان رفت.

200 بازیکن برتر تاریخ جام جهانی (10)

در جام جهانی ۱۹۹۸ ضربات پنالتی و در جام جهانی ۲۰۰۲ گل طلایی به همراه داور مانع موفقیت های وی شد. اما بازوبند کاپیتانی برای او خوش یمن بود. کاناوارو که ۱۰ بار به عنوان کاپیتان تیم ملی ایتالیا در جام جهانی به میدان رفت و از این لحاظ یکی از رکوردداران می باشد، بهترین بازیکن ایتالیا در راه فتح جام جهانی ۲۰۰۶ بود. وی رهبر خط دفاعی بود که در جام جهانی تنها دو گل دریافت کرد، یک بار با گل به خودی و یک بار با یک ضربه پنالتی. اوج هنر کاناوارو در دو دیدار رده بندی و فینال در مقابل آلمان و فرانسه بود که بارها مهاجمان حریف را ناکام گذاشت.

عملکرد بسیار خوب او در دیدار فینال موجب شد تا لقب "دیوار برلین" را به او بدهند. کاناوارو علاوه بر حضور در تیم منتخب جام، توپ نقره ای بهترین بازیکن جام را نیز از آن خود نمود. در جام جهانی ۲۰۱۰ نیز کاناوارو کاپیتان ایتالیا بود، اما بازی های ضعیف کل تیم ملی ایتالیا موجب شد تا در همان مرحله گروهی از دور مسابقات حذف شوند.

۲۵. اوزه بیو

اوزه بیو داسیلوا فریرا اسطوره و مهاجم بزرگ فوتبال پرتغال در تاریخ ۲۵ ژانویه ۱۹۴۲ به دنیا آمد و در تاریخ ۵ ژانویه ۲۰۱۴ در سن ۷۱ سالگی درگذشت. اوزه بیو که القابی همچون پلنگ سیاه، مروارید سیاه و پادشاه را با خود یدک می کشد، تنها در جام جهانی ۱۹۶۶ حضور داشت، اما عملکرد فوق العاده او در این جام موجب می شود تا از او به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ جام جهانی یاد شود.

اوزه بیو به پرتغال کمک کرد که ۵ دیدار از ۶ دیدار خود را با پیروزی سپری کند و تنها در دیدار نیمه نهایی و در مقابل انگلستان میزبان شکست خورد. اوزه بیو برای اولین بار در تاریخ ۱۳ جولای ۱۹۶۶ در مقابل مجارستان به میدان رفت، اما گلزنی های او از دیدار دوم و در مقابل بلغارستان شروع شد که وی موفق شد گل دوم تیمش را به ثمر رساند. بازی فوق العاده اوزه بیو در مقابل برزیل مدافع عنوان قهرمانی و به ثمر رساندن دو گل موجب شد که پرتغال با برتری ۳-۱ در مقابل برزیل به عنوان تیم اول از گروه صعود کند و برزیل در عین ناباوری با تمام بزرگانش از دور مسابقات کنار رود.

200 بازیکن برتر تاریخ جام جهانی (10)

در مرحله یک چهارم نهایی شاهد اوج درخشش اوزه بیو بودیم که بدون شک یکی از بهترین عملکردهای فنی تاریخ جام جهانی را به نمایش گذاشت. کره شمالی که به توفان زرد مشهور بود و موفق شده بود ایتالیا را حذف کند، در عین ناباوری تا دقیقه ۲۵ دیدار مقابل پرتغال ۳-۰ پیش افتاد، اما اعجوبه ای به نام اوزه بیو با به ثمر رساندن ۴ گل در ۳۲ دقیقه، ورق را بازگرداند و پرتغال موفق شد با نتیجه ۵-۳ پیروز میدان شود و برای اولین بار راهی مرحله نیمه نهایی شود. در دیدار رده بندی نیز اوزه بیو تنها گل پرتغال از روی نقطه پنالتی را به ثمر رساند، اما پرتغال مغلوب میزبان شد و راهی دیدار رده بندی شد.

در دیدار رده بندی باز هم اوزه بیو این بار در مقابل یکی دیگر از بهترین دروازه بانان جام جهانی یعنی لو یاشین از روی نقطه پنالتی گلزنی کرد و کمک کرد تا پرتغال با برتری ۲-۱ در مقابل شوروی با کسب عنوان سومی، بهترین مقام خود در تاریخ جام جهانی را کسب نماید. اوزه بیو با به ثمر رساندن ۹ گل ضمن آقای گلی، کفش طلای مسابقات را کسب نمود. او همچنین در تیم منتخب جام نیز قرار گرفت و توپ برنز بهترین بازیکن مسابقات را نیز از آن خود نمود.

۲۴. بابی مور

سر بابی مور یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال در تاریخ ۱۲ آوریل ۱۹۴۱ دیده به جهان گشود و در ۲۴ فوریه ۱۹۹۳ از دنیا رفت. بابی مور در سه جام جهانی ۱۹۶۲، ۱۹۶۶ و ۱۹۷۰ مجموعا ۱۴ بار برای سه شیر ها به میدان رفت و ۸ پیروزی، ۲ تساوی و ۴ شکست حاصل تلاش او و یارانش بود.

برای اولین بار در تاریخ ۳۱ می ۱۹۶۲ در مقابل مجارستان به میدان رفت که انگلیس این بازی را با نتیجه ۲-۱ واگذار نمود. انگلستان در دیدار یک چهارم نهایی مغلوب برزیل شد و از دور مسابقات کنار رفت. در جام جهانی ۱۹۶۶ بابی مور رهبر خط دفاعی انگلیس بود و به عنوان کاپیتان این کشور با ارائه عملکردی بی نظیر کمک کرد تا انگلستان تنها عنوان مهم خود در عرصه بین المللی را با کاپیتانی او تجربه نماید. عملکرد خوب مور باعث شد، انگلستان در ۵ دیدار ابتدایی در مقابل تیم های قدرتمندی همچون اروگوئه، مکزیک، فرانسه، آرژانتین و پرتغال تنها یک گل آن هم از روی نقطه پنالتی دریافت نماید.

200 بازیکن برتر تاریخ جام جهانی (10)

در دیدار فینال نیز مور حضور داشت و با غلبه بر آلمان غربی، انگلستان در خانه فاتح جام جهانی شد. مور علاوه بر حضور در تیم منتخب جام، برنده توپ نقره بهترین بازیکن جام شد. در جام جهانی ۱۹۷۰ نیز مور ۴ بار به میدان رفت، اما شکست در مقابل آلمان غربی در مرحله یک چهارم نهایی مانع پیشرفت انگلیس شد. مور ۱۰ بار به عنوان کاپیتان انگلیس در جام جهانی به میدان رفت و یکی از رکوردداران این زمینه می باشد. بابی مور عضو تیم منتخب تاریخ جام جهانی که در سال ۱۹۹۴ توسط فیفا انتخاب شد می باشد.

۲۳. ریوالدو

ریوالدو ویتور بوربا فریرا یکی از تکنیکی ترین و شوت زنترین هافبک های تهاجمی فوتبال برزیل در تاریخ ۱۹ آوریل ۱۹۷۲ به دنیا آمد. ریوالدو تنها در دو جام جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ به میدان رفت، اما عملکرد خیره کننده وی در هر دو جام موجب شد در تیم منتخب هر دو جام قرار بگیرد. ۱۱ پیروزی، ۱ تساوی، ۲ شکست و ۸ گل حاصل ۱۴ بازی او در جام جهانی بود.

200 بازیکن برتر تاریخ جام جهانی (10)

ریوالدو برای اولین بار در تاریخ ۱۰ ژوئن ۱۹۹۸ در مقابل اسکاتلند به میدان رفت. در پیروزی ۳-۰ در مقابل مراکش اولین گل خود در جام جهانی را به ثمر رساند. اوج هنر ریوالدو دیدار در مقابل دانمارک بود که با دو گلی که به ثمر رساند به برزیل کمک کرد به سختی و با نتیجه ۳-۲ از سد وایکینگ ها عبور کند. برزیل عاقبت با شکست در مقابل فرانسه به عنوان نایب قهرمانی این جام رضایت داد.

چهار سال بعد ریوالدو در کنار رونالدو و رونالدینیو مثلثی وحشتناک در خط حمله برزیل تشکیل داد. وی ۵ بار در این جام گلزنی کرد. ریوالدو در ۵ مسابقه ابتدایی این جام در مقابل تیم های ترکیه، چین، کاستاریکا، بلژیک و انگلستان گلزنی کرد و در دیدار فینال نیز دو پاس گل برای رونالدو فراهم آورد تا برزیل موفق به کسب عنوان قهرمانی این جام شود. پس از جام برخلاف نظر بسیاری از هواداران، لوییز فیلیپه اسکولاری ریوالدو را بهترین بازیکن برزیل در این جام می دانست.

۲۲. جرزینیو

جرزینیو یکی از کاملترین وینگرهای تاریخ فوتبال، روز ۲۵ دسامبر ۱۹۴۴ در ریو دوژانیرو چشم به جهان گشود. او در سه جام جهانی ۱۹۶۶، ۱۹۷۰ و ۱۹۷۴ عضو برزیل بود و ۱۶ بار برای این تیم به میدان رفت، که حاصل آن ۱۰ برد، ۲ تساوی و ۴ شکست به همراه ۹ گل زده بود. جرزینیو برای اولین بار در تاریخ ۱۲ جولای ۱۹۶۶ در پیروزی ۲-۰ برزیل در مقابل بلغارستان به میدان رفت. او به همراه برزیل در این جام درخششی نداشتند و در همان مرحله گروهی از دور مسابقات کنار رفتند.

200 بازیکن برتر تاریخ جام جهانی (10)

جام جهانی ۱۹۷۰ اوج درخشش جرزینیو بود. جرزینیو در تمامی ۶ دیدار برزیل گلزنی کرد تا خاطراتی خوش از خود به جای گذارد. وی ابتدا در دیدار در مقابل چکسلواکی دو گل به ثمر رساند تا برزیل ۴-۱ پیروز میدان شود، سپس تک گل پیروزی بخش تیمش در مقابل انگلیس را به ثمر رساند. در پیروزی ۳-۲ در مقابل رومانی زننده گل دوم تیمش بود. در پیروزی ۴-۲ در مقابل پرو گل آخر بازی را به ثمر رساند و در دو دیدار نیمه نهایی و فینال در مقابل اروگوئه و ایتالیا نیز گلزنی کرد، تا به همراه قویترین تیم ملی تاریخ، قهرمان جام جهانی ۱۹۷۰ شود.

جرزینیو با ۷ گل زده برنده کفش نقره ای بهترین گلزن مسابقات شد و در تیم منتخب مسابقات نیز جای گرفت. عملکرد فوق العاده او موجب شد تا لقب "طوفان جام" را به خود اختصاص دهد. در جام جهانی ۱۹۷۴ نیز جرزینیو یکی از بهترین بازیکنان برزیل بود. او در پیروزی ۳-۰ برزیل در مقابل زییر گلزنی کرد تا برزیل از گروهش صعود کند. یکی از دو گل برزیل در پیروزی ۲-۱ در مقابل آرژانتین در مرحله دوم گروهی را نیز به ثمر رساند، تا برزیل راهی دیدار رده بندی شود، اما در این دیدار مغلوب لهستان شده و به عنوان چهارم رضایت داد.

۲۱. پائولو مالدینی

پائولو چزاره مالدینی یکی از بهترین مدافع چپ های تاریخ فوتبال، متولد ۲۶ ژوئن ۱۹۶۸ در شهر میلان می باشد. مالدینی سابقه حضور در چهار جام جهانی ۱۹۹۰، ۱۹۹۴، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ را دارد و با ۲۳ حضور در این جام دومین رکورددار بازی در جام جهانی می باشد و با ۲۲۱۷ دقیقه بازی رکورددار تعداد دقایق بازی در تمامی ادوار این فستیوال می باشد. وی تجربه ۱۴ پیروزی، ۶ تساوی، ۳ شکست و دریافت ۳ کارت زرد در جام جهانی را داراست.

او برای اولین بار در تاریخ ۹ ژوئن ۱۹۹۰ در پیروزی ۱-۰ در مقابل اتریش به میدان رفت و یکی از عناصر دفاعی تیمی بود که با ۵۱۷ دقیقه بیشترین دقایق کلین شیت در تاریخ جام جهانی را تجربه نمود. ایتالیا به عنوان سومی این مسابقات اکتفا نمود و بازی های خوب مالدینی جوان موجب شد در تیم منتخب جام حضور داشته باشد.

200 بازیکن برتر تاریخ جام جهانی (10)

در جام جهانی ۱۹۹۴ نیز مالدینی خوش درخشید و با ایتالیا به فینال مسابقات راه پیدا نمود و در دیدار نهایی نیز با عملکرد چشمگیرش مانع گلزنی برزیل شد، اما باز هم ضربات پنالتی مانع کسب عنوان قهرمانی مالدینی در این مسابقات شد. او بار دیگر در تیم منتخب مسابقات قرار گرفت، تا به جمع بازیکنانی که دو بار در تیم منتخب جام قرار گرفته اند بپیوندد. مالدینی در جام جهانی ۱۹۹۸ به عنوان کاپیتان ایتالیا وارد میدان شد، اما بدشانسی های او و ایتالیا در ضربات پنالتی این بار در مرحله یک چهارم نهایی در مقابل میزبان گریبانگیر شد.

مالدینی در جام جهانی ۲۰۰۲ نیز کاپیتان ایتالیا بود و جدا از عملکرد بحث بر انگیز داور این مسابقه، ضربه سر آن یونگ هوان بالاتر از پائولو مالدینی که به گل طلایی کره جنوبی منجر شد، یکی از تلخ ترین خاطرات وی در دوران فوتبالی می باشد. در مجموع مالدینی یکی از بهترین بازیکنان تاریخ جام جهانی می باشد، که بدون شک بدشانسی یکی از عوامل ناکامی او در قهرمانی در این مسابقات می باشد. پائولو مالدینی عضو تیم منتخب تاریخ جام جهانی که در سال ۲۰۰۲ توسط فیفا انتخاب شد می باشد.

۲۰. خوان آلبرتو شیافینو

خوان آلبرتو شیافینو مهاجم خلاق، پاسور و تکنیکی و بزرگترین فوتبالیست تاریخ اروگوئه در تاریخ ۲۸ جولای ۱۹۲۵ متولد شد و در تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۰۲ در سن ۷۷ سالگی دیده بر جهان فروبست. شیافینو در دو جام جهانی ۱۹۵۰ و ۱۹۵۴ مجموعا ۹ بار برای اروگوئه به میدان رفت، که حاصل آن ۶ پیروزی، ۱ تساوی، ۲ شکست و ۵ گل زده بود.

200 بازیکن برتر تاریخ جام جهانی (10)

شیافینو برای اولین بار در پیروزی ۸-۰ در مقابل بولیوی در تاریخ ۲ جولای ۱۹۵۰ به میدان رفت و دو بار نیز موفق به گلزنی شد. شیافینو در دیدار آخر اروگوئه در مقابل برزیل که سرنوشت قهرمانی را نیز مشخص می کرد گل تساوی بخش اروگوئه را به ثمر رساند تا با گلی که جیگیا به ثمر رساند، اروگوئه برای دومین بار رفاتح جام جهانی شود.

عملکرد فوق العاده شیافینو موجب شد تا توپ نقره بهترین بازیکن جام را کسب نماید و در تیم منتخب جام نیز حاضر باشد. شیافینو یکی از مهره های درخشان اروگوئه در جام جهانی ۱۹۵۴ نیز بود. او در پیروزی ۲-۰ مقابل چکسلواکی گلزنی کرد و سپس در پیروزی ۴-۲ مقابل انگلستان در یک چهارم نهایی یک بار دیگر شم گلزنی خود را نشان داد. اروگوئه با دو شکست در مقابل مجارستان و اتریش به مقام چهارمی رضایت داد.

۱۹. روماریو

روماریو دسوزا فاریا مهاجم بزرگ فوتبال برزیل و دومین گلزن برتر تاریخ فوتبال، ۲۹ ژانویه ۱۹۶۶ متولد شد. روماریو در دو جام جهانی ۱۹۹۰ و ۱۹۹۴ مجموعا ۸ بار به میدان رفت که حاصل آن ۶ پیروزی و ۲ تساوی بود. وی برای اولین بار در پیروزی ۱-۰ برزیل در مقابل اسکاتلند در ۲۰ ژوئن ۱۹۹۰ به میدان رفت که برزیل با یک گل پیروز میدان شد.

وی دیگر در این جام به میدان نرفت و برزیل نیز با قبول شکست مقابل آرژانتین از گردونه رقابت ها کنار رفت. اما روماریو با درخششی فوق العاده در جام جهانی ۱۹۹۴، موفق شد مقام قهرمانی را پس از ۲۴ سال برای کشورش به ارمغان آورد. روماریو در هر سه دیدار مرحله گروهی در مقابل روسیه، کامرون و سوئد گلزنی کرد تا برزیل با کسب ۷ امتیاز از این سه دیدار به عنوان تیم اول راهی مرحله بعدی مسابقات شود. در دیدار حساس و زیبا در مقابل هلند روماریو یکی از سه گل تیمش را به ثمر رساند تا برزیل با نتیجه ۳-۲ برنده این دیدار شود و راهی مرحله نیمه نهایی شود.

200 بازیکن برتر تاریخ جام جهانی (10)

در مرحله نیمه نهایی بار دیگر روماریو تک گل تیمش در مقابل سوئد را به ثمر رساند و با همین گل برزیل راهی فینال شد. در دیدار نهایی نیز پس از ۱۲۰ دقیقه تساوی بدون گل در مقابل ایتالیا، عاقبت این برزیل بود که در ضربات پنالتی پیروز میدان شد. روماریو نیز پنالتی خود را به گل تبدیل نمود، تا برزیل قهرمان جام جهانی شود.

روماریو به عنوان بهترین بازیکن مسابقات علاوه بر حضور در تیم منتخب، توپ طلا را نیز از آن خود نمود. وی با به ثمر رساندن ۵ گل زده، برنده کفش نقره بهترین گلزن مسابقات نیز شد. روماریو در آستانه حضور در جام جهانی ۱۹۹۸ به دلیل اختلافات با زیکو از ترکیب تیم کناره رفت. روماریو عضو تیم منتخب تاریخ جام جهانی که در سال ۲۰۰۲ توسط فیفا انتخاب شد می باشد.

۱۸. فرانس پوشکاش

فرانس پوشکاش یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال در تاریخ ۲ آوریل ۱۹۲۷ به دنیا آمد و در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۰۶ درگذشت. پوشکاش در دو جام جهانی ۱۹۵۴ و ۱۹۶۲ مجموعا ۶ بازی انجام داد که حاصل آن ۳ پیروزی و ۳ شکست بود.

وی در جام جهانی ۱۹۵۴ و در دیدار مجارستان در مقابل کره جنوبی در تاریخ ۱۷ ژوئن ۱۹۵۴ که با برتری ۹-۰ مجارها خاتمه یافت در جام جهانی به میدان رفت و دو گل اول و آخر تیمش را وارد دروازه حریف کرد. در پیروزی ۸-۳ در مقابل آلمان غربی وی موفق شد یک بار گلزنی کند. وی دچار مصدومیت شد، اما به موقع خود را برای دیدار فینال در مقابل آلمان غربی آماده کرد. هر چند مجارستان با دو گل پوشکاش و ژیبور ۲-۰ تا دقیقه ۸ پیش افتاد اما آلمان در دیداری که به معجزه برن معروف شد با نتیجه ۳-۲ پیروز میدان شد تا مجارستان به عنوان نایب قهرمانی رضایت دهد.

200 بازیکن برتر تاریخ جام جهانی (10)

پوشکاش به دلیل عملکرد فوق العاده اش علاوه بر حضور در تیم منتخب جام به عنوان بهترین بازیکن جام جایزه توپ طلا را کسب نمود. در جام جهانی ۱۹۶۲ پوشکاش برای تیم ملی اسپانیا به میدان رفت، اما عملکرد ضعیف این تیم و کسب دو شکست از سه دیدار منجر به حذف لاروخا در همان مرحله گروهی گردید.

۱۷. ماریو کمپس

ماریو کمپس مهاجم بزرگ فوتبال آرژانتین در تاریخ ۱۵ جولای ۱۹۵۴ دیده به جهان گشود. کمپس در سه جام جهانی ۱۹۷۴، ۱۹۷۸ و ۱۹۸۲ در ترکیب آرژانتین به میدان رفت که حاصل آن ۱۸ بازی، ۸ برد، ۳ تساوی، ۷ شکست و ۶ گل زده بود.

کمپس برای اولین بار در تاریخ ۱۵ ژوئن ۱۹۷۴ در مقابل لهستان به میدان رفت. این جام چندان برای وی خوش یمن نبود و در شش دیدار که به میدان رفت، موفق به گلزنی نشد. آرژانتین نیز در دور دوم گروهی مسابقات حذف شد. اوج هنر و درخشش کمپس جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین بود. کمپس در سه دیدار مرحله گروهی باز هم گلزنی نکرد، اما آرژانتین به مرحله بعدی رقابت ها صعود کرد. در مرحله دوم گروهی، ماریو کمپس در مقابل لهستان قدرتمند آن روزها ۲ گل زد و در دیدار حساس در مقابل پرو که آرژانتین برای صعود به عنوان تیم اول و حضور در فینال به یک نتیجه پر گل نیاز داشت، ۲ گل از شش گل تیمش را به ثمر رساند و نقش بسزایی در صعود آرژانتین به فینال ایفا نمود. در دیدار نهایی نیز در مقابل هلند دو گل به ثمر رساند تا آرژانتین ۳-۱ پیروز میدان شود و به اولین قهرمانی خود در جام جهانی دست پیدا نماید.

200 بازیکن برتر تاریخ جام جهانی (10)

کمپس با ۶ گل به عنوان بهترین گلزن و آقای گل مسابقات، کفش طلا را از آن خود نمود و به عنوان بهترین بازیکن مسابقات نیز توپ طلا را کسب کرد، تا سومین بازیکنی شود که همزمان برنده توپ طلا و کفش طلای مسابقات می شود. کمپس در تیم منتخب جام نیز حضور داشت. البته کمپس به همراه پائولو روسی و گارینشا تنها بازیکنانی در تاریخ جام جهانی هستند که در یک دوره جام جهانی، قهرمان مسابقات، آقای گل و بهترین بازیکن مسابقات می شوند. کمپس در جام جهانی ۱۹۸۲ نیز به میدان رفت، اما نتوانست درخشش خود در دوره قبلی را تکرار نماید و در مرحله دوم گروهی از دور مسابقات کنار رفت.

۱۶. میشل پلاتینی

میشل پلاتینی رییس کنونی یوفا و یکی از بهترین و تکنیکی ترین هافبک های تهاجمی تاریخ فوتبال در تاریخ ۲۱ ژوئن ۱۹۵۵ دیده به جهان گشود. پلاتینی در سه جام جهانی ۱۹۷۸، ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ مجموعا ۱۴ بار برای فرانسه به میدان رفت، که حاصل آن ۶ پیروزی، ۴ تساوی و ۴ شکست به همراه ۵ گل زده بود.

پلاتینی برای اولین بار در تاریخ ۲ ژوئن ۱۹۷۸ در مقابل ایتالیا به میدان رفت و اولین گل خود را در شکست ۲-۱ در مقابل آرژانتین قهرمان آن مسابقات تجربه کرد. فرانسه در همان مرحله گروهی حذف شد. در جام جهانی ۱۹۸۲، میشل پلاتینی با بازی های خوبش و گلزنی در مقابل کویت، فرانسه را به نیمه نهایی هدایت نمود. در دیدار نیمه نهایی در مقابل آلمان غربی هم خوش درخشید و حتی یکی از گل های تیمش را به ثمر رساند و در ضربات پنالتی نیز ضربه خود را به گل تبدیل نمود، اما فرانسه عاقبت مغلوب آلمان شد. وی در دیدار رده بندی در مقابل لهستان به میدان نرفت، تا فرانسه با شکست در آن دیدار به مقام چهارم مسابقات اکتفا نماید.

200 بازیکن برتر تاریخ جام جهانی (10)

پلاتینی در تیم منتخب این جام قرار گرفت. اوج درخشش پلاتینی به جام جهانی ۱۹۸۶ باز می گردد. یکی از بهترین بازی های او در مقابل ایتالیا مدافع عنوان قهرمانی در یک هشتم نهایی بود که وی یکی از دو گل تیمش را به ثمر رساند. در دیگر دیداری که پلاتینی درخشید وی موفق شد تنها گل تساوی بخش تیمش در مقابل یکی از بهترین تیم های تاریخ برزیل را به ثمر رساند، اما با وجود از دست دادن ضربه پنالتی اش، فرانسه به نیمه نهایی صعود کند. فرانسه برای دومین بار متوالی در نیمه نهایی مغلوب آلمان غربی شد، اما چیزی از ارزش های مربع مقتدر فرانسه با حضور میشل پلاتینی، آلن ژیرس، ژان تیگانا و لوییز فرناندز معروف به مربع جادویی کم نخواهد شد.

پلاتینی باز هم در دیدار رده بندی به میدان نرفت، اما فرانسه با کسب عنوان سومی موفق شد بهترین عنوان تاریخ خود را پس از سال ۱۹۵۸ کسب نماید. پلاتینی بار دیگر در تیم منتخب جام قرار گرفت، تا یکی دیگر از بازیکنانی لقب بگیرد که در دو تیم منتخب جام جهانی حضور داشته است. میشل پلاتینی عضو دو تیم منتخب تاریخ جام جهانی که در سال های ۱۹۹۴ و ۲۰۰۲ توسط فیفا انتخاب شد می باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اسماعیل

      آقا بقیه اش رو بذارین. یه ماهه منتظرم ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج