۱۱۴۸۲۴۹
۲۸ نظر
۵۰۵۸
۲۸ نظر
۵۰۵۸
پ

دردسر برای خدیجه؛ ماهیگیری به شرط ازدواج

بض اقتصادی جزیره «هنگام» در دستان ظریف زنان است، اما آنان مشکلاتی نیز دارند که یکی از آنان این مصائب را با ما در میان گذاشته است

روزنامه آفتاب یزد : جزیره هنگام به واسطه جاذبه‌های شگفت‌انگیزی که دارد در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه گردشگران قرار گرفته و همین امر زمینه درآمدزایی و رونق اقتصادی برخی خانوار‌ها در این جزیره را فراهم کرده است. جزیره هنگام دارای ساحل شنی و صخره‌ای است. قسمت‌هایی از ساحل نیز به دلیل وجود نوعی کانی در ماسه‌ها، درخشان به نظر می‌رسد. با فرارسیدن شب نیز به دلیل وجود فیتوپلانکتون‌ها به رنگ آبی درخشان دیده می‌شود.

دردسر برای خدیجه؛ ماهیگیری به شرط ازدواج

اولین مزرعه پرورش کروکودیل در ایران به نام «پارک کروکودیل نوپک» نیز در این جزیره ساخته شده است. این جزیره سه روستا به نام‌های هنگام قدیم، هنگام جدید (ماشی) و هنگام غیل دارد که نه جاده‌ای دارند و نه ماشینی در آن وجود دارد. مردم جزیره نیز بسیار ساده، صمیمی و مهمان‌نواز هستند.

دردسر برای خدیجه؛ ماهیگیری به شرط ازدواج

اما جزیره هنگام یک جذبه منحصربفرد دیگری هم دارد، هنگام تنها جایی است که زنانش از قدیم تا به حال، بدون کمک مردان ماهیگیری می‌کنند و اقتصاد جزیره روی دست آن‌ها می‌چرخد. آن‌ها با دستان کوچشان آرزو‌های بزرگی در سر می‌پرورانند، اما بزرگترین مشکل اینجاست که هیچ گونه حمایتی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد و به جای آن تا دلتان بخواهد سنگ لای چرخشان می‌گذارند. در ادامه گفتگوی ما با یک دختر ۲۲ساله که یکی از ماهیگیران جزیره هنگام به شمار می‌آید را می‌خوانید.

خودتان را معرفی کنید؟

من خدیجه قدسی نژاد هستم، متولد سال ۱۳۷۸ در جزیره هنگام. مادرم هم اینجا دنیا آمده و پدرم زاده بندر عباس است، اما در حال حاضر ۴۰ساله که اینجا زندگی می‌کنیم.

چندساله که ماهیگیری می‌کنید و این کار را چطور شروع کردید؟

من از وفتی که بچه بودم با مادرم به دریا می‌رفتم، در واقع از بچگی کار میکردیم. قبلا یک قایق کوچک داشتیم، اما الان توانستیم بزرگترش کنیم و به همراه مادرم دوتایی صیادی می‌کنیم.

از سختی‌های کارتان بگوئید؟ این کار برای شما به عنوان یک زن چه سختی‌هایی دارد؟

این کار برای آقایان هم کار راحتی نیست چه برسد به خانم ها. شما فکر کنید در گرمای ۵۰ درجه مجبور هستی که به دریا بروی و هزاران اتفاق پیش‌بینی نشده پیش رویت وجود دارد و هر لحظه امکان دارد دریا طوفانی شود! از طرفی جمع کردن لنگر خودش به تنهایی یکی از سخت‌ترین کار‌هایی است که ما هر روز باید انجام بدهیم.

دردسر برای خدیجه؛ ماهیگیری به شرط ازدواج

به غیر از شما چند زن هستند که این کار را انجام از طریق ماهیگیری امرار معاش می‌کنند؟

خاله‌ها و عمه‌هایم هم همراه با ما ماهیگیری می‌کنند، تقریبا ۱۰ -۱۲ نفر دیگر هم هستند ک خودشون تنها به دریا می‌روند. علاوه بر این چند تا خانوم دیگر هم هستند که با همسرانشان به دریا می‌روند.

درآمدتان چطور است و محصولات دریایی خود را چگونه به فروش می‌رسانید؟

ممکن است یک روز ۱۰ کیلو ماهی بگیریم و ممکن است یک هفته دریا طوفانی شود و اصلا درآمدی نداشته باشیم، خدارو شکر درآمد در حد مایحتاج روزانه درمیاد و ماهی‌ها را علاوه بر بازار چه‌های محلی در صفحات مجازی و اینستاگرام به فروش می‌رسانیم.

آیا تا به حال اتفاق افتاده که در کار با مشکلی از جانب اهالی مواجه شوید؟

واقعیت این است که هنگام یک چزیره کوچک است و همه اهالی همدیر را می‌شناسند بنابراین مثل خواهر و برادر هستیم و همه در این کار به همدیر کمک می‌کنیم.

آیا حمایت‌های ارگان یا سازمانی تا حالا از شما صورت گرفته؟

من سالهاست به اکثر ارگان‌های دولتی و گردشگری مراجعه کرده‌ام، حتی شاید به هر ارگان چند بار هم سر زده باشم. واقعیت این است که هدف من از این مراجعات این بود که با کمک‌های دولتی بتوانم یک اقامتگاه بومگردی به راه بیندازم، تا ماهی‌هایی که به سختی صید می‌کنیم را به جای اینکه خیلی ارزان به پاچال و بازار‌های محلی بفروشیم خودمان برای مسافرانی که به هنگام می‌آیند سرو کنیم.

دردسر برای خدیجه؛ ماهیگیری به شرط ازدواج

اگر این اتفاق می‌افتاد و این رویا عملی میشد هم از طریق اسکان و هم از طریق گردشگری و هم از طریق سرو ماهی‌ها کمک شایانی به من و خیلی از جوانان جویای کار در منطقه هنگام می‌شد. ما سرمایه و زمین برای چنین کاری نداریم به همین دلیل هم به ارگان‌های مختلف مراجعه کردم تا زمین یا وامی برای شروع این‌کار به ما بدهند، اما دریغ از حمایتی که از یکی از این ارگان‌ها صورت بگیرد.

واکنش و نگاه بقیه نسبت به کار شما چگونه است؟

واکنش‌ها و نگاه اطرافیان نسبت به کاری که ما انجام می‌دهیم متفاوت است، خیلی‌ها باور نمی‌کنند و می‌گویند این زن با این جثه کوچک و ظرافتش چطور ماهیگیری می‌کند، اما همان‌ها وقتی کار ما را از نزدیک می‌بینند تحسینمان می‌کنند. برخی معتقدند که این کار زنانه نیست، بعضی‌ها هم می‌گویند برای اینکه ماهیگیری کنی باید ازدواج کنی یا ۳۷سالت بشود بعد ماهیگیری کنی، اما من نمی‌توانم برای تحقق رویاهایم منتظر بمانم تا ۳۷ساله بشوم یا اینکه یکی در خانمان را بزند و ازدواج کنم!

هدفتان از این کار چیست؟ آینده پیش رو را چطور می‌بینید؟

هدف من از این کار این است که بتوانم یک اقامتگاه برای مسافرانی که به جزیره هنگام می‌آیند راه‌اندازی کنم. به این صورت هم می‌توانم برای جوانان اشتغال ایجاد کنم و هم می‌توانم ماهی‌هایی که صید می‌کنیم را به جای اینکه با قیمت‌های ارزان به پاچال و یخچال‌ها بفروشم برای مسافران سرو کنم.

دردسر برای خدیجه؛ ماهیگیری به شرط ازدواج

به زبان ساده‌تر به جای اینکه مثلا یک ماهی را کیلویی ۴۰ هزار تومان به پاچال بفروشیم، آن را خودمون برای مسافران در اقامتگاه خودمان سرو می‌کنیم و در کنارش از اسکان و گشت جزیره مسافران در همان اقامتگاه به هدفمان می‌رسیم. در حال حاضر هم من و هم سایر زنان ماهیگیر صرفا برای مایحتاج روزانه خودمان به دریا می‌رویم که این کار بسیار سخت و در آمد آن هم بسیار ناچیز است.

همین حالا من به جای اینکه ماهی‌هایی که صید می‌کنیم را مفت به پاچال بفروشم از طریق یک صفحه در اینستاگرام به صورت آنلاین می‌فروشم و به دست مشتریان در شهرستان‌ها می‌رسانم تا سود بهتری به دست بیاوریم. البته این کار سختی‌های خاص خودش را دارد و من تازه در حال دست و پنجه نرم کردن با این سختی‌ها هستم.

من نه زمین دارم و نه سرمایه، برای اینکه بتوانم یک اقامتگاه کوچک داشته باشم ۳ سال است که به هر دری زده ام، اداره، ارگان و سازمانی نبوده که به آن سر نزده باشم، اما هیچ حمایتی از آن‌ها نشدم. جزیره هنگام تقریبا ۹۰۰ نفر جمعیت دارد. من و مادرم هنگام به دنیا آمده‌ایم و پدرم ۴۰ سال است که اینجا زندگی می‌کند. با این همه وقتی برای زمین برای ساخت اقامتگاه اقدام میکنم به من می‌گویند، چون دختری یا باید ازدواج کنی یا صبر کنی تا ۳۷ سالت شود و من به جرم زن بودن باید آرزو‌هایم را تا سن ۳۷ سالگی نگه‌دارم تا اگر عمری بود و زنده بودم در آن سن برای تحقق آرزو‌هایم اقدام کنم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امین زاده

      خدا خودت و خانو اده ت را حفظ و مصون نگهدارت که بزرگواریت و روزی حلال میخورید انشالله این مسئولین یکیشون خواسته ات را برآورد کنه درود بر کلیه ساکنین زحمتکش جزیره هنگام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ناخن کاشته بعد بدبخته؟ با ناخون کاشته چطور کار مردها رو میکنه؟ چرا زنها اصارر دارند همه جا باشند؟

      • بدون نام

        اگه به پولش احتیاج داره بهتره براش کار زنانه مثل قلاب دوزی یا آشپزی فراهم بشه

      • فامیل دور

        هیچ مسولی به اینا کمک نمیکنه.. چون مسول داره زیر باد کولر میشینه و سر ماه حقوقش به حسابش واریز میشه دیگه علاقه ای به شنیدین دغدغه این مردم ندارن.. اینا خودشون چند نفر جمع بشن اولش از یه سوییت کوچیک شروع کنن و کرایه بدنش به مسافرا و کم کم یه سوییت رو تبدیل به چندتا کنن.. اگه به امید مسولا بشینن 37 که سهله 370 سالم بگذره اب از اب تکون نمیخوره.....

      • بدون نام

        این چه موجیه راه افتاده که دارند زنها رو تشویق به کارهای مردانه می کنند؟ مگه هر حماقتی غرب میکنه ما هم باید بکنیم؟ اینها در زمان عادت ماهانه چه میخوان بکنند یا موقع بارداری؟

      • بدون نام

        اونجا امید به زندگی چقفره که 37 سالگی پیر میشن؟ خیلی ها از چهل سالگی تازه شروع می کنند

      • بدون نام

        وزیران رییسی رای اعتماد گرفتند و افرادی که میخوان زن در خانه باشه پیداشون شده

      • بدون نام

        انتشار این خبر صرفا برایراین منظور بوده که بگن اینستاگرام برایربعضیا مفیده
        خوب باشه همینو ولضح بگو اینقدرم حاشیه و قصه نرو
        اینستا هم نباشه تو دیوار میتونه بفروشه با هزار جای دیگه....

    • بدون نام

      امیدوارم مسئولین کمک کنند تا این جوانان به آرزویشان برسند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چند خانواده لبنانی بیارن آنجا حتما رونق میگیرد

      • بدون نام

        ببخشید کدو م مسئولین ؟مگه ما مسئول داریم اینا برا مسئولیت نیومدن

      • بدون نام

        مسئولین خلیج فارس رو ندن به چین که از هر موجود آبزی خالی بشه،حمایت پیشکش

    • بدون نام

      افرین

      پاسخ ها

      • س م

        موفق باشید

    • بدون نام

      آفرین شیر دختر من تا حالا سفر به جنوب نداشتم ولی با صحبت‌های تو و جاذبه جزیره هنگام حتما یک سفر به جزیره هنگام خواهم زد و تو خانم عزیز رو پیدا میکنم و بیشتر با شما آشنا خواهم شد ما زنان آفرین زمین توانایی‌های زیادی داریم که مردها به گردپای ما خانمها نمیرسن

    • بدون نام

      چه بانوان جذاب و زیبایی
      خدا کمکشان کند
      خیلی خبر خوبی بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتی وقتی سخت کار میکنن و نون حلال درمیارن بازم شماها فقط زیبایی و ظاهرشونو میبینید،آدم متاسف میشه

      • بدون نام

        بانوان رو فقط با جذابیت ارزشگذاری میکنی؟ برای ماهیگیری هم بانوان ابنتدا باید جذاب باشند؟

    • بدون نام

      زیبایی
      خانم خودش مثل شاه ماهیه
      احسنت

    • بدون نام

      زنده باشی دلاور با غیرت !
      خدا تو را برای مادر و پدرت حفظ کند .....
      آدم دلش غش میکند که چنین فرزندی داشته باشد نمی دانم پدر و مادرش چقدر قدر او را می دانند و باو افتخار می کنند !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاش وزیر کاذ ببینه وبخونه حاا که اوشه وخیلی مردم مردم میکنن

    • بدون نام

      درد وبلات بخوره توسر همه ی مسئولین وارگانهایی که بهت نه گفتن.موفق باشی.

      پاسخ ها

      • م م

        منم غصه دار شدم چقدر ناراحتی ببینم

    • shut up

      ای کاش زن من می بودی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ترش میکنی

    • بدون نام

      پس مردانشان کجا هستند و چیکار می کنند؟

    • بدون نام

      من خوشبختانه به جزیره هنگام رفتم بسیارمردم خونگرم وخوبین ازغذاشون لذت بردم وصنایع دستی و دریایی بسیارزیبایی دارن

    • سجی

      خخخخخ تو عکس آخر یهو جذاب شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج