۱۱۴۸۸۸۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

خواندن زیارتنامه برای امام «بدعت» نیست

به دنبال بالاگرفتن انتقادها نسبت به وجود زیارتنامه ای به نام بنیانگذار جمهوری اسلامی، سایت امام خمینی (ره) در همین رابطه نوشت: زیارت و زیارتنامه امام خمینی(س) نیز چیزی غیر از همین عمل رایج بین مسلمین نمی باشد و زیارتنامه ای برای ایشان توسط آیت الله جوادی آملی انشاء شده که در برخی کتاب ها نیز آمده است.

دیده بان ایران: به دنبال بالاگرفتن انتقادها نسبت به وجود زیارتنامه ای به نام بنیانگذار جمهوری اسلامی، سایت امام خمینی (ره) در همین رابطه نوشت: زیارت و زیارتنامه امام خمینی(س) نیز چیزی غیر از همین عمل رایج بین مسلمین نمی باشد و زیارتنامه ای برای ایشان توسط آیت الله جوادی آملی انشاء شده که در برخی کتاب ها نیز آمده است.

۱- «بدعت» در لغت به معنای نو و جدید است و علمای اسلام «بدعت» در دین را به پیروی از سنت ناپسند می دانند و آن را چنین تعریف کرده اند: «وارد کردن چیزی در دین که از دین (شرع) نیست.» (ذکری الشیعه، شهید اول، ج۲، ص۱۸۳) و علامه مجلسی در بحار الانوار (ج۳، ص۱۴) می گوید: « هر چیزی که به وجه عبادت انجام شود و دلیل شرعی عام یا خاص نداشته باشد، بدیع و تشریع است.»

۲ - زیارت قبور در اسلام، به ویژه زیارت قبور انبیاء و اولیاء و علما و مؤمنین مورد قبول و سفارش می باشد. (کافی: ج۳، ص۲۲۸، ج۷، ص۴۱۵، بحارالانوار: ج۹۹، ص۲۹۷-۲۹۵ و ...) بنابراین زیارت قبور اهل اسلام و عالم اسلامی مورد پذیرش است و وقتی کسی به زیارت می رود، برای فرد طلب مغفرت و رحمت می کند و همچنین به آن مؤمن و عالم اظهار ارادت می کند و گاهی از روح او تقاضای شفاعت می کند، چنانکه در روایات به دعا نزد قبور پدر و مادر نیز سفارش شده است. اکنون این اظهارات و طلب آمرزش و مغفرت و این سلام و درود بر فرد، گاهی به زبان زائر گفته می شود و خود مطالبی را که در می یابد به زبان می آورد و هیچ مانعی ندارد، ولی رسم بر این قرار گرفته است که برای زیارت، به ویژه زیارت ائمه معصومین(ع) از زبان ائمه(ع) زیارت هایی نقل شده است که در بردارنده مضامین عالی و ارزشمند است و همچنین برای عموم مؤمنین و اهل قبور و یا برخی اشخاص غیر از امام و پیغمبر(ص) نیز زیارت نقل شده است که بیشتر آنها خوانده می شود.

ولی گاهی نیز برای آنها شخص بزرگی و عالمی زیارتی را انشاء کرده و سپس دیگران آن را خوانده اند، و هیچ یک از اینها بدعت در دین نمی باشد، چون اصل زیارت پذیرفته شده است و درود و سلام و دعا و استغفار، مشروع است و در شرع به طور عام وارد شده است. زیارت و زیارتنامه امام خمینی(س) نیز چیزی غیر از همین عمل رایج بین مسلمین نمی باشد و زیارتنامه ای برای ایشان توسط آیت الله جوادی آملی انشاء شده که در برخی کتاب ها نیز آمده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج