۱۱۴۹۲۷۰
۲۴ نظر
۵۰۱۵
۲۴ نظر
۵۰۱۵
پ

گزارشی از تزریق فایزر در برخی خانه‌های شمال شهر

در بازار سیاه و زیرزمینی واکسن کرونا بدون هیچ مجوز و نظارتی بین دو میلیون تا ۷۰ میلیون تومان بهفروش می‌رسد.

رادیو زمانه: تقریبا در همه جای جهان دولت‌ها برای شهروندان واکسن کرونا را رایگان فراهم می‌کنند، اما کمبود واکسن و ناکارآمدی در مدیریت سبب شده برخی به بازار سیاه در ایران روی آورند. در بازار سیاه و زیرزمینی واکسن کرونا را بدون هیچ مجوز و نظارتی بین دو میلیون تا ۷۰ میلیون تومان می‌فروشند و چه کسی می‌داند که اصلا این واکسن است یا چیز دیگری.

گزارشی از تزریق فایزر در برخی خانه‌های شمال شهر

حدود ۱۹ ماه از زمانی که نخستین مورد بیماری کووید-۱۹ در ووهان چین گزارش شد می‌گذرد، از آن زمان تا کنون هیچ نقطه‌ای از جهان حتی قطب شمال هم از ویروس کرونا در امان نمانده است. همه‌گیری کرونا بر اساس آمار‌های رسمی در ایران حدود ۵ میلیون نفر (حدود شش درصد جمعیت ایران) را مبتلا کرده و دست‌کم ۱۰۰ هزار کشته برجای گذاشته است. ابتلا به کرونا ممکن است بین ۱۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون تومان برای بیمار هزینه داشته باشد. هزینه‌ها از تست کرونا و آزمایشگاه گرفته تا دارو و بستری شدن در بیمارستان دولتی، خصوصی و یا حتی در خانه را شامل می‌شود.. اما این هزینه‌ها غیر از مبلغی است که امروزه برخی برای دست یافتن به واکسن در بازار سیاه واکسن کرونا می‌پردازند.

بازار عجیب واکسن در ایران

تقریبا در همه جای جهان دولت‌ها برای شهروندان واکسن کرونا را رایگان فراهم می‌کنند، اما واکسن در ایران هم بازاری عجیب و غیر معمول دارد. در بازار سیاه و زیرزمینی واکسن کرونا را بدون هیچ مجوز و نظارتی بین دو میلیون تا ۷۰ میلیون تومان می‌فروشند و چه کسی می‌داند که اصلا این واکسن است یا چیز دیگری. از قضای روزگار مردم به کسانی اعتماد کرده و از آن‌ها واکسن می‌خرند که اساس کارشان بر بی صداقتی، قانون شکنی و دزدی است.

این واکسن‌ها از کجا می‌آیند، چطور قیمت گذاشته می‌شوند و چطور به دست مصرف‌کننده می‌رسند؟

با تعدادی از کسانی که در ایران ناامید از دریافت واکسن دولتی خود دست به کار شده و برای خود یا خانواده‌شان از بازار سیاه واکسن خریده بودند گفتگو کردیم. برخی از اسامی این گزارش مستعار هستند. تبدیل ارز بر اساس دلار ۲۷ هزار تومان صورت گرفته است.

گزارشی از تزریق فایزر در برخی خانه‌های شمال شهر

آسترازنکا در ایران

علی همراه با یکی از بستگانش در بازار سیاه واکسن آسترازنکا زده و در گفت‌وگویی به ما می‌گوید:

«برای هر دوز نفری پنج میلیون و نیم دادیم و به ما قول دادند که حدود دو ماه دیگر دوز دوم را با همین قیمت می‌زنیم و بعد به ما گواهینامه‌ای که معتبر باشد می‌دهند.» هیوا برای یک دوز واکسن استرازنکا ۲ میلیون تومان داده است.

اما قیمت واقعی آسترازنکا چقدر است؟

جدا از این که اغلب کشور‌های جهان واکسن را به صورت رایگان در اختیار شهروندانشان می‌گذارند، اما دولت‌ها این واکسن را از کارخانه‌ها و تولیدکنندگان دارویی می‌خرند. بهای واکسن بسته به این که مصرف کننده چه کسی است متفاوت است. در حالی که کشور‌های اتحادیه اروپا برای هر واحد واکسن آسترازنکا دو دلار و ۱۵ سنت (حدود ۶۰ هزار تومان) پرداخته‌اند، آفریقای جنوبی هر واحد آسترازنکا را حدود پنج دلار (حدود ۱۴۰ هزار تومان) خریده است.

به هر حال واکسن کرونا چیزی نیست که مثلا در لندن به داروخانه بروید و ۱۰ دوز واکسن برای خودتان و بچه‌هایتان بخرید. فروش این واکسن‌ها در مقیاس وسیع صورت می‌گیرد و ساز و کار دیگری دارد.

آنچه مسلم است واکسن‌های آسترازنکا در بازار سیاه ایران اگر تقلبی نباشند، دزدی هستند.

معصومه پاشایی بهرام، یک نماینده مجلس شورای اسلامی پیشتر گفته بود:«تعدادی از واکسن‌ها از زنجیره رسمی توزیع خارج شده و با مبالغ هنگفت در بازار سیاه به فروش رسیده است؛ به طوری که هر واکسن آسترازنکا در بازار سیاه تا ۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد، در حالیکه قیمت این واکسن نهایتاً ۳۰۰هزار تومان است.»

دکتر مهیار سعیدیان، پزشک و فعال صنفی در مشهد به ما گفت که واکسن آسترازنکا که عمده موجودی آن یا از سبد کوواکس یا اهدایی ژاپن بوده و همگی اهدایی است در یکی از مهدکودک‌های سعادت آباد تهران دوزی هفت و نیم میلیون تومان فروخته می‌شد.

گزارشی از تزریق فایزر در برخی خانه‌های شمال شهر

فایزر محبوب

اولین سوالی که پس از واکسن زدن پرسیده می‌شود این نیست که حالت چطور است یا عوارضی داشت، بلکه می‌پرسند: چه واکسنی زدی؟

واکسن «فایزر»، درست یا غلط، گل سرسبد واکسن‌هاست، دلیل آن شاید اثربخشی بالای واکسن فایزر باشد که بالای ۹۵ درصد اعلام شده. اما دسترسی به واکس فایزر در بازار سیاه بسیار مشکل به نظر می‌آید. برای نگهداری واکسن فایزر نیاز به یخچال‌هایی مخصوص دارید که دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد را تامین کند.

هومن ۲۵ میلیون تومن برای دو دوز واکسن فایزر داده و واکسن را از طریق آشنایی که خودش زده و تست پادتن داده بود، پیدا کرده است. هومن می‌گوید که واکسن فایزر بازار سیاه در ایران را از کردستان عراق به ایران می‌آوردند.

به هر حال واکسن فایزر را در ماشین و توی کوچه و دم در به شما نمی‌زنند، و همسان با قیمت و درجه اثرگذاری و محبوبیتش، زدن فایزر حتی در بازار سیاه نیز آدابی متفاوت دارد. مریم از تجربه اش از زدن واکسن فایزر می‌گوید:

«به ما آدرس یک خانه را دادند. یک خانه ویلایی اشرافی در شمال تهران بود. سر ساعت مقرر وارد شدم و در فاصله کوتاهی دیگران هم آمدند. مجموعا شش نفر بودیم و هیچ‌کدام همدیگر را نمی‌شناختیم. وقتی همه شش نفر جمع شدیم هر نفرمان برای یک واحد واکسن ۱۱۰۰ دلار دادیم. گفته بودند باید به دلار پرداخت کنیم و دلیلش را نگفتند. شش تا ۱۱۰۰ دلار را خیلی سریع جلویمان شمردند بعد یک محفظه یخ نشانمان دادند و گفتند که فایزر در این محفظه خنک وارد شده، بعد شخص دیگری آمد به هر شش نفر واکسن را پشت سر هم زد و بعد همگی بی‌هیچ حرفی بیرون آمدیم و رفتیم.»

این فقط برای یک دوز بوده و مریم می‌گوید برای دوز دوم هم ظاهرا همین مقدار پول را باید بدهد، اما قول داده‌اند که شش هفته دیگر دوز دوم را هم می‌زنند و ظاهرا واکسن را از عراق می‌آورند.

مریم در پاسخ به این سوال که آیا درجه حرارت یخچال مخصوص را چک کردند گفت:«همانطور که در مورد فایزر بودن واکسن به آن‌ها اعتماد کردیم در مورد درجه حرارت یخچال هم اعتماد کردیم.»

۱۱۰۰ دلار معادل حدودا ۳۰ میلیون تومان است و با این حساب دو دوز واکسن فایزر حدود ۶۰ میلیون تومان در بازار سیاه ایران فروخته می‌شود.

اما قیمت واکسن فایزر در بازار جهانی چقدر است؟

قیمت تمام شده هر واحد واکسن فایزر برای تولید کننده حدود ۱ دلار و ۱۵ سنت (حدود ۳۰ هزار تومان) است، اما برای مصرف کنندگان بسته به آن که از کدام کشور باشید متفاوت است. کمترین قیمت فروخته شده شش دلار و ۷۵ سنت (حدود ۱۸۰ هزار تومان) به اتحادیه آفریقا بوده است. اتحادیه اروپا ابتدا ۱۵،۵ دلار و اکنون ۱۹،۵۰ دلار (حدود نیم میلیون تومان) و اسرائیل هر دوز فایزر را ۲۸ دلار (۷۵۰ هزار تومان) می‌خرند.

گزارشی از تزریق فایزر در برخی خانه‌های شمال شهر

اسپوتنیک روسی

در بازار سیاه همه نوع واکسنی موجود است از جانسون و جانسون گرفته تا سینوفارم و اسپوتنیک.

سازندگان واکسن اسپوتنیک وی می‌گویند که این واکسن اثربخشی بالای ۹۰ درصد دارد و هزینه آن کمتر از ده دلار (حدود ۲۵۰ هزار تومان) است. شهریار از کسانی است که در بازار سیاه واکسن اسپوتنیک زده و به ما چنین می‌گوید:

«یکی از اقوام شوهری خواهرم واکسن زده بود و خواهرم به من اطلاع داد، یک واسطه وقت را برای ما هماهنگ کرد. هزینه را به حساب واسطه واریز کردیم و حدود یک هفته بعد، یک روز مانده به تزریق واکسن، تماس گرفت. تصویر کارت ملی را گرفتند، ولی کارت ندادند. گفتند صادر خواهد شد. واسطه گفت که در واقع با پرونده‌سازی (بیماران خاص)، این کار صورت گرفته است.»

همسر شهریار ابتدا با این کار موافق نبوده، اما در نهایت موافقت می‌کند و دو میلیون برای شهریار و سه میلیون بابت یک دوز برای همسرش جداگانه به شماره کارت واسطه واریز می‌کنند.از شهریار سوال کردم که چطور اطمینان کرد. در پاسخ گفت:«اطمینان صد درصد که نبوده و نیست. فقط سوزش و درد بازو هنگام و پس از تزریق و همچنین عوارضی که برای برخی ایجاد کرد، تاحدی مطمئن مان کرد که آب‌مقطر نیست و واکسن است.»

کلکسیونی از خلاف‌ها

داستان واکسن غیر رسمی کرونا در ایران تنها به خرید واکسن از بازار سیاه با مبالغی کلان محدود نمی‌شود. زدن واکسن یک چیز است و داشتن مدرک در این باره یک چیز دیگر، مدرکی که لازم است مثلا برای مسافرت به خارج. مدرک تقلبی هم بازار خود را دارد.

این هم ممکن است که شما به صورت رسمی و قانونی واکسن برکت زده باشید، اما برای سفر به اروپا نیاز به مدرک تزریق فایزر یا آسترازنکا داشته باشید. هیچ مساله‌ای نیست. پول داشته باشید، مشکل به راحتی حل می‌شود. برکت بزن، مدرک فایزر بگیر!

واکسن تقلبی

اما دراین بازار آشفته هر کس پول خرج می‌کند لزوما در برابر ویروس کرونا ایمن نمی‌شود.

خانم جوانی به ما گفت که هفت میلیون برای یک دوز آسترازنکا داده و، ولی بعد از شش هفته وقتی آزمایش و تست پادتن داده میزانش صفر بوده و فکر می‌کند واکسنی که زده تقلبی بوده است.اردیبهشت ماه بود که شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو گفت عرضه واکسن فایزر در بازار غیر ممکن است و بازار سیاهی در خصوص واکسن فایزر در ایران نیست و شایعه است.

در ۱۸۳ کشور جهان بیش از پنج میلیارد واحد واکسن تزریق شده به طوری که میانگین تزریق واکسن در جهان حدود ۳۶ میلیون واحد در روز است. در ایران مجموعا ۲۴ میلیون واحد واکسن زده شده که ۱۷ میلیون دوز اول و هفت میلیون دوز دوم بوده است. در آمریکای شمالی، غرب اروپا و چین تقریبا دو سوم جمعیت به طور کامل واکسینه شده‌اند. در آفریقا و در اغلب کشور‌های مرکز این قاره، کمتر از یک درصد جمعیت واکسینه شده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • naser

      واقعاشرم اوره ،راست میگن توایران پول داشته باشی مرده روبرات زنده میکنن

      پاسخ ها

      • احمد

        دوست عزیز. اینقدر زود باور نباش! یه سری هم به رکنا و سایت های حوادث بزن. ویدئوی کلاهبرداری هایی که شده رو ببین. خیلی از اینا معلوم نیست چی توش باشه و کسانی که زدن بعد از دیدن ویدئوهای کلاهبرداری و دستگیری کلاهبرداران که تلوزیون هم پخش کرده خدا خدا می کنن بابت پول سنگینی که دادن آب مقطر به بدنشون وارد شده باشه. درست یا غلط، بخوایم یا نخوایم چاره ای جز اعتماد به مجاری قانونی نیست. بهترین کار واکسن زدن در مراکز معتبری هست که دولت اعلام می کنه.

      • ایرانی کاربر قدیمی

        حالا اونا خلاف میکنن مردم چرا ابلهانه عمل میکنن و واکسن اشغال میزنن پس ما خودمون دزد پرور هستیم .

      • بدون نام

        اشراف گرایی دوست داری که ستاد تک نفره همتی!!

      • بدون نام

        دوست عزیز ما واکسن دو دوز ش هم زدیم خیلی راحت بدون دردسر ویک ریال هزینه چرندیات این فضای مجازی را باورنکنین هر روز دروغه که برای خراب کردن ایران می بافن به خورد یک عده مردم ساده

      • بدون نام

        آب از سر چشمه گل آلوده

    • ایثارگر

      بله
      متاسفانه
      توکشورم
      مدریت سالم نیست
      واکسن هنوز نرسیده
      دزدیده شده
      وتوبازار نفردارن میفروشن
      آیا چندنفرراگرفتن.ودست آنهاراقطع
      کردن.تا عبرت بشه.؟نمیخوان دزدی
      ریشه کن بشه.دلیل دارن.

      پاسخ ها

      • احمد

        تلوزیون پخش کرد دستگیری کلاهبردارا رو. تو سایت ها هم جستجو کنی کلیپ زیاد هست... اینا رسما کلاهبرداری می کنن. من موندم چطور بعضی نمی ترسند و میرن به اینا اعتماد می کنن. معلوم نیست چی وارد بدنشون میشه. کاش بازم آب مقطر باشه!!

    • جنوبی

      واقعا حال بهم زن هست من کادر درمان هستم ولی هیچ واکسنی نزدم چرا فقط بخاطر این پول دارند این کار را می کنند آخه حماقت تا این حد که در خانه بدون اینکه بدانی چی بهت تزریق می کنند تو می‌ترسی از کرونا بمیری خوب از آن چیزی که نمیدانی و تزریق میکنی میمیری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسئله پول نیست مسئله شعور است که در حال تمام شدنه

      • بدون نام

        مگه میشه کادر درمان واکسن نزده باشه؟ اینقدر چرند ننویسید

    • س.ا

      در ایران الان این رسم و قانون شده پول داری زندگی کن و پادشاهی کن دیگران هم به جهنم از نوک دماغت نگاه کن،بقیه هم که پول ندارن بمیرن و در فقر و فشار غرق بشن مگه مهم است!!لعنت خدا بر شما باد!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در بیمارستانهای دولتی به همه انهای که بستری هستن با یک دید نگاه می کنن تبلیغات دروغ را گوش ندهین ماهم بیمارستان بودیم برای کرونا وهم واکسن دو دوز را راحت بدون هزینه زدیم اینقدر تبلیغات دروغگویان ضد ایرانی را گوش ندهین خداوند ایشالله مردم مارا از شرر این ویروس کرونا نجات بدهد آمین

    • رامهر

      شما دقت کنین اون کسایی که واکسن رو خریدن اسماشون چیه بچه پول دار که خدا میدونه از کجا در اوردن همین ها کار برا ادمای فقیر وبدبخت رو سخت می کنن همین از خدا بی خبرا باعث میشن بازار کاذب درست بشه ودولت هم همینو می خواد اونا واکسن بزنن امثال ماهای بدبخت فقیر هم بمیریم

      پاسخ ها

      • عطا

        داری صورت مسئله رو پاک میکنی.

    • بدون نام

      ایران ی طرف در مدیریت کرونا دنیا ی طرف

    • بدون نام

      آیا کشورهای دیگه هم اینطوری ان انقدر از هر چیزی یه روش واسه سر کیسه کردن مردم پیدا میکنن ؟؟؟؟واقعا کشور ما کشور اسلامیه؟؟؟؟؟ چرا کشورای دیگه حتی به مردمش پول میدن که واکسن بزنن ولی اینجا این جوریه خدایا چرا اینجا همه چیزش با بقیه دنیا فررررق داره ؟؟؟؟خسته شدیم ....

      پاسخ ها

      • امید

        نه

      • بدون نام

        راست میگی ولا همچیز تو این کشور برعکس یه کشور اسلامی هست مردم برا متفعت سر همو میبرن حتی سر یه کیلو هویچ هم بهم رحم نمیکنن

    • بدون نام

      باسلام:واکسن فایزر تو ژاپن وبزریل کشته داده در برزیل 32000
      آسترزانکا مدرنا وجانسون هم همینطور
      آگاه باشی گیر دادیندبه واکسن های کشنده ی خارجی اگه الان عوارض نداشته باشه 2027منتظر عواقب وعوارض جبران ناپذیرش میشین
      برید اطلاعات وآگاهی تونو بالا ببرید اینا همش بازیه کرونا هراسی وکلاهبرداریه
      لطفا نظرمو بزارید چونکه حقیقت محضه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وای چقدر منتظر راهنمایی شما بودم. چرا غربی ها از دانش شما استفاده نمی کنند؟

      • بدون نام

        شما همون بخوابی بهتره
        روزانه بالای ۶۰۰ نفر کشته میشن اونم بر اساس آماری که خودشون میدن!
        در جریانی که کشورای پیشرفته و خیلی دیگه از کشورا دیگه محدودیت ندارن!
        سخت نیس همین فوتبال شبکه سه نگا کن ببین ورزشگاه پر از تماشگره

      • بدون نام

        فکر نمیکنید یکی میاد این چرندیات رو میخونه و باورش بشه و اگر کرونا بگیره بمیره شما مسئولش هستید؟ بیشتر از خود کرونا نظرات بدون پشتوانه علمی و اطلاعات غلط داره قربانی میگیره. ایران و آمریکا هم نداره. تو آمریکا رهبر جنبش ضد ماسک بر اثر کرونا مرد

    • هانیه

      زودتر همه را وا کسینه کنید برحسب سن چرا ازاین شاخه به شاخه دیگر می پرید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج