۱۱۴۹۴۷۰
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

واکنش ایران به دیدار «بایدن» و «بنت»

سخنگوی وزارت خارجه به اخبار تازه درباره تغییر راهبرد اسرائیل علیه ایران و انتصاب دان شاپیرو به عنوان مشاور امور ایران در وزارتخارجه آمریکا واکنش نشان داد.

فرارو: سخنگوی وزارت خارجه به اخبار تازه درباره تغییر راهبرد اسرائیل علیه ایران و انتصاب دان شاپیرو به عنوان مشاور امور ایران در وزارتخارجه آمریکا واکنش نشان داد.

سعید خطیب زاده با اشاره به اظهارات اخیر بایدن و نفتالی بنت درباره ایران گفت: «جز لبخند به این توهمات چه می‌توان گفت؟ بیش از ۴۰ سال است از این نمایش‌ها و تئاترها بازی کردند اما آن‌چه بوده تثبیت بیشتر جمهوری اسلامی ایران و قدرت ایران براساس خواست و اراده مردم بزرگ ایران بوده است.»

او درباره اظهارات بایدن اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران درباره امنیت ملی خود با کسی شوخی ندارد و با کسی مصالحه نمی‌کند. رژیم اشغالگر قدس ریشه تمامی تروریسم و ریشه تمامی خشونت‌ها و تجاوزهایی است که بیش از نیم قرن است در این منطقه اتفاق می‌افتد. تصور نمی‌کنم بر کسی نقش مخرب این رژیم اشغالگر پوشیده باشد.»

خطیب‌زاده گفت: «هر چه آمریکا به این واقعیت بیشتر توجه کند که با تغییر رویکرد سلطه جویانه اش نسبت به این منطقه می‌تواند هم منافع مشروعی در دنیا داشته باشد و هم این‌که این منطقه روی آرامش را ببیند برای کل منطقه و برای منافع خود آمریکا نیز بهتر است.»

هفته گذشته نفتالی بنت نخست وزیر رژیم به واشنگتن سفر کرد و جو بایدن رییس جمهور آمریکا دیدار و گفت و گو کرد.

براساس گزارش‌ها بنت در این دیدار از راهبرد جدید اسرائیل علیه ایران رونمایی کرد.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در دیدار با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد که به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای دست یابد و اگر نتواند برجام را احیا کند گزینه‌های دیگری را علیه جمهوری اسلامی در نظر خواهد گرفت.

پس از آن، پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع اسرائیلی گزارش داد که بنت در دیدار خود با جو بایدن یک استراتژی را در ارتباط با ایران معرفی کرده که به جای گزینه حمله نظامی، شامل «تعداد زیادی اقدام‌های کوچک» علیه جمهوری اسلامی در «جبهه‌های مختلف دیپلماتیک و نظامی» است.

در تحول دیگری امروز گزارش شد که «دان شاپیرو» سفیر سابق آمریکا در اسرائیل، به تیم ایران وزارت خارجه آمریکا پیوسته است. او مشاور ارشد رابرت مالی شده است.

برجام نیاز به میانجی ندارد

سعید خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سؤال که با توجه به برخی از اظهارات مقامات عراقی در نشست بغداد، آیا قرار است عراق و یا کشوری بین ایران و آمریکا در رابطه با موضوع برجام میانجیگری کند؟ گفت: «برجام نیاز به میانجی ندارد. با آمریکا نه در بغداد و نه در جای دیگر هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی نداریم. گفت‌وگوها در وین بین ایران و ۱+۴ است درباره این‌که اطمینان یابیم آمریکا به صورت راستی آزمایی به همه تعهداتش برگردد.»

خطیب‌زاده تصریح کرد: "برجام در فضایی جدا از منطقه پیگیری شده و مسیر خودش را می‌رود."

مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا در دستورکار است

خبرنگاری از خطیب‌زاده پرسید که آیا موضوع مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا از دستور خارج شده یا اینکه با ادامه مذاکرات وین این موضوع نیز همچنان پیگیری خواهد شد؟ که او پاسخ داد: "خیر، آزادی زندانیان ایرانی که به بهانه‌های واهی توسط آمریکا در این کشور و یا کشورهای دیگر به گروگان گرفته شده‌ و بازداشت شده‌اند، چیزی نیست که از دستورکار ما خارج شود و اگر آمریکا این مسیر را تسهیل کرده و به تعهدات خود در این زمینه عمل کند، این مسئله برای گفت‌وگوهای وین نیز بهتر است."

او افزود: «آن‌چه در این زمینه توافق شد به دلیل کارشکنی‌ آشکار آمریکا در شب آخر انجام نشد و اگر امروز آمریکایی‌ها به تعهداتش براساس توافق انجام شده عمل کنند، فردا این زندانیان آزاد می‌شوند.»

ابراز تأسف از اظهارات نسنجیده ماکرون

او درباره اظهارات نقل شده از رئیس جمهور فرانسه درباره همسایگان عراق و این‌که مشکل عراق همسایگانش است و عراق علاوه بر داعش توسط گروه‌های شبه نظامی شیعه نیز تضعیف شده هم گفت: «از اظهارات نسنجیده رئیس جمهور فرانسه که این تلقی را ایجاد کرده که همسایگان مشکل عراق هستند ابراز تأسف می‌کنم و این نشان می‌دهد که فرانسه از واقعیات عراق چقدر فاصله دارد که امروز رئیس جمهور فرانسه می‌تواند در خیابان‌های موصل قدم بزند، به خاطر همین فداکاری‌ها و جانفشانی‌ها و ایثاری است که جوانان عراقی و گروه‌های ضد تروریسم داعشی و گروه‌های شیعه در عراق انجام دادند و گروه‌های دیگری که در مقابل افراطی گری و خشونت ایستادند.»

در بغداد شاهد گفت‌وگوی جدید نبودیم

سعید خطیب زاده در پاسخ به سؤالی درباره دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همتای عربستانی در بغداد هم گفت: "بیشتر از گفت‌وگوهایی که قبلا در بغداد انجام شده گفت‌وگویی اتفاق نیفتاده و در بغداد شاهد گفت‌وگوی جدیدی نبودیم."

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری گفت که تاکنون سه دور مذاکره بین ایران و عربستان برگزار شده و اگر لازم باشد دورهای بعدی نیز برگزار می‌شود. ما از نقش سازنده عراق هم در این زمینه تقدیر و تشکر می‌کنیم.

او تاکید کرد که هیچ بن بستی بین ایران و عربستان وجود ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج